Vállalkozások

SZAK-ÉRTŐ: A kupon nem jó vendégmarasztaló


2014.01.30   |   

Legyen körültekintő az a kereskedő, vendéglátó, aki termékét, szolgáltatását kuponos akcióban szeretné értékesíteni. A vevők, vendégek körében rendkívül népszerű vásárlási lehetőség több buktatót is tartogathat.

Az elmúlt évek gazdasági válsága megteremtette a piaci alapját az olyan szemfüles vállalkozásoknak, amelyek kupongyűjtő oldalként számos, egyebek mellett kereskedők, vendéglátók szolgáltatásait, termékeit gyűjtötték egybe a kedvezmények érdekében, hívja fel a figyelmet a fogyasztóvédelmi hatóság.

Mi is az a kuponos vásárlás?

Amint arra a hatóság rávilágít, a kupongyűjtő oldalak megkeresik például a kereskedőket, vendéglátókat, hogy azok – marketingcélokat figyelembe véve – saját termékeiket, szolgáltatásaikat úgy népszerűsítsék, hogy bizonyos mértékű kedvezményt adjanak a kuponos vásárlóknak, akik az akcióról a kuponos vállalkozástól szereznek tudomást.

A vásárló a termék/szolgáltatás akciós árát megfizeti a kuponos cégnek, aki közvetítőként a vételárat eljuttatja a kereskedő/szolgáltató felé. A vásárló pedig a kuponnal az eladótól átveszi/igénybe veszi a terméket/árut.

Elállás

Érdemes ismerni, hogy a hatóság mire inti a fogyasztókat: fontos tudni, hogy a fogyasztót – mint minden, interneten lezajlott vásárláskor – a kupon vásárlásakor (annak be nem váltása esetén) is megilleti az indokolás nélküli, 8 munkanapon belüli elállási joga. A vállalkozásnak pedig 30 napon belül kell visszajuttatnia a vételárat.

Az elállás kapcsán, ha a fogyasztó nem szeretné, nem köteles elfogadni azt, hogy egy későbbi kuponvásárlás során váltsa be a befizetett összeget, joga van azt visszakapnia.

Ha pedig a későbbiekben való beváltás lehetőségét választja, vigyázzon arra, hogy annak felhasználhatósági időkorlátja lehet, szól a hatósági figyelmeztetés.

Erre figyeljen a kereskedő, vendéglátó, szolgáltató vállalkozó!

Miért éri meg a vállalkozásnak fél áron vagy még kedvezményesebb áron értékesíteni termékeit, szolgáltatásait, teszi fel a kérdést a hatóság?

A válasz: a kedvezményeket nyújtó szolgáltató ugyan az akció ideje alatt nem feltétlen realizál nyereséget, ám egy olyan marketingeszközként kezeli a közösségi vásárlást, amely minimális befektetés mellett hosszú távú előnyökkel járhat, az eredményessége pedig egyszerűen mérhető.

Szakértők szerint a tőkeszegény vállalkozások esetében a kuponozás eredményes márkaépítő megoldás lehet, nem véletlen, hogy a kínálati oldalon is többnyire ilyen szolgáltatók jelennek meg.

Az üzlet részéről a hirdetési költségek töredéke merül fel ebben az esetben, hiszen a tervezés, nyomtatás és a vásárlókhoz történő eljuttatás feladataitól mentesül.

Online formában pedig sokkal szélesebb célcsoportot tudnak megcélozni. Segítségével nemcsak az akció idejéig növekedhet a forgalom, de az addig teljesen új vásárlókból, akik a kupon miatt keresik fel az üzletet, visszatérő vendég válhat, a régebbi vevők körében pedig erősíthetik a fogyasztói hűséget.

Veszélyek!

Ha rövid időn belül nagy mennyiségű kupont vásárolnak a fogyasztók, azt nyilván minél hamarabb fel is szeretnék használni, ami a vállalkozások számára nagyfokú odafigyelést igényel, mind az időbeosztást, mind a ráfordítandó eszközigényt illetően, szól a szakértői tanács.

Lehetséges ugyanis, hogy az akció ideje alatt a vállalkozásnak aránytalanul több erőforrást kell bevetnie a megfelelő teljesítés érdekében, ugyanakkor semmilyen garancia nincs arra, hogy a most kuponnal vásárló valóban visszatérő vendég/vásárló lesz, hiszen jelenlegi érdeklődését az irreálisan alacsony ár váltotta ki – normál áron valószínűleg nem fogja megvenni a terméket, nem veszi igénybe a szolgáltatást.

Minden vállalkozásnak tehát bölcsen, előre megfontoltan kell döntenie, hogy megéri-e számukra ilyen kedvezményes akcióba fogni, nem megfelelő gyorsaságú, minőségű teljesítés vagy akár nem teljesíthetőség miatt a fogyasztók előnyérzete hamar haragra fordulhat, előidézve ezzel sok panaszt, mindkét fél részére kellemetlenséget és a feltehetően negatív reklámot (például Facebook-posztok), mutat rá a fogyasztóvédelmi tájékoztató.

A kuponos rendszerek előnye, hátránya

Az úgynevezett Groupon-rendszer lényege, hogy a bónuszos/kuponos cég vállalja, adott idő alatt meghatározott számú vásárlót generál a szolgáltatást kínáló partnercégnek, ha az bizonyos mértékű kedvezményt biztosít. Az akció csak akkor aktiválódik, ha minden bónusz/kupon elkelt, tehát a rendszer lelke a közösség, írja a tudatosvasarlo.hu elemzője.

Persze nem mindenki ezt a modellt használja, sok helyen nincs minimális kuponszám és bármennyi kupon vásárolható. Később kiderül, ez nagyon veszélyes, ha a szolgáltató cég nem számolja ki, mennyi ügyfelet tud kiszolgálni.

A vásárló a bónuszos/kuponos cég hirdetésein találkozik az ajánlattal, rákkattint a megveszem gombra, Paypallal vagy átutalással fizet, majd kap egy linket, ahonnan a bónuszt/kupont letöltheti, kinyomtathatja és általában három hónapon belül felhasználhatja.

Amíg a vevő nem váltja be a kupont, addig a pénz a kuponos cégnél marad.

A kedvezmény magasan a megszokott akciók felett, 50 százaléknál kezdődik és akár 90 százalékig is elmehet, de átlagosan 60-65 százalék között mozog.

A kuponszájtok általában 30 és 50 százalék közötti jutalékot kérnek, tehát a kuponozó szolgáltató nagyjábóla valós érték negyedáráért dolgozik.

A kupon nem jó vendégmarasztaló

Ha jó szolgáltatást nyújtanak, a kuponozó vevőből akár a teljes árért is visszatérő vásárló lehet – hangsúlyozták az induláskor a bónuszos/kuponos cégek a partnereknek. Azóta kiderült, ez inkább csak az egyébként is olcsóbb szolgáltatásokra, például egy masszázsra, kozmetikára lehet igaz.

Utazást, borsos árú testkezelést legtöbben azért vesznek kuponnal, mert a teljes árat nem tudnák kifizetni – vallja az egyik kuponos cég munkatársa, aki maga is sokat kuponozik és kozmetikust például kuponnal talált. Azt mondja, sok a kuponvadász, akiknek mindegy hová mennek, csak olcsó legyen. Belőlük biztosan nem lesznek visszatérő vásárlók.

Ezt hangsúlyozza Madar Norbert, a GKIeNET elemzője is. Szerinte a kereskedők most kezdték felfogni, hogya kuponozásra elsősorban mint hirdetési lehetőségre kell tekinteni, forgalomnövekedést ne nagyon várjanak tőle. Aki kuponnal megvesz egy drága szolgáltatást, teljes árért nem fogja. Nem az ő árkategóriája, ennyire egyszerű.

 

A kis cégek bele is rokkanhatnak

Bármelyik motiváció mentén is döntsön a szolgáltató, egy biztos: alapos kalkuláció nélkül nem éri meg belevágni. Egyrészt jól meg kell választani, melyik bónuszos/kuponos céghez köteleződnek el egy évre, legtöbben ugyanis ennyi kizárólagossági időt kérnek. Néhányan kemény pénzbüntetést is kilátásba helyeznek szerződésszegés esetére, figyelmeztet a szakértő.

Nem árt résen lenni a szerződéskötéskor, figyelmeztet egy fogyasztó szalon tulajdonosa, aki cége indulásakor ügyfélköre kialakításához kezdett kuponozni néhány hónapja. „Olyan céggel kötöttem szerződést, amelyik az akció végén nem kéri vissza a kuponokat. Így az akció végén a kuponok árának 70 százalékát megkapom, a maradék 30 százalékról pedig számlát kapok, ez a jutalék, amiért a velem szerződésben álló kuponos cég dolgozik.

Az a cég, amelyik visszakéri a kuponokat nem utalja el a 70 százalékot, csak annak a 80 százalékát, a maradék 20 százalékot visszatartja egy ideig. „A kuponokat egy bizonyos időintervallumig lehet beváltani. Ha nem tudom visszaszolgáltatni az összes eladott kupont, mert a kliensem nem tudta igénybe venni a szalonom szolgáltatását a megadott idő alatt, akkor azt nekem nem fizeti ki a kuponos cég. Ez azért felháborító, mert nekik kifizette azt a kliens, amikor a kupont vette.

A 20 százalékot azért tartja vissza, hogy abból esetleg levonja a be nem váltott kuponokat, aztán a különbözetet elutalja nekem. Engem az utóbbi időben 3 kuponos cég keresett meg, hogy menjek át hozzájuk, mindhárom ilyen volt” – panaszolja. „Ha nem kérik vissza a kupont, igény esetén megengedhetem a kliensemnek, hogy egy számára alkalmasabb időpontban jöjjön.

Szerintem annak éri meg a kuponozás, akinek nincs anyagköltsége. Nálam épp most futnak ki az utolsó kuponok, ezután olyan személyre szabott kedvezményes csomagot adok nekik, amiért már kupon nélkül is maradnak” – folytatja.

Az eladásra kínált kuponszámot is alaposan ki kell számolni. Ha ugyanis hónapokig csak kuponos vendégeket szolgálnak ki, vagy már ki sem tudják őket szolgálni, félő, hogy befullad a vállalkozás.

Valami ilyesmibe rokkant bele 2011 tavaszán a pizzafutar.hu, akik 5600 kupont adtak el, ezzel bőventúlvállalták magukat, és nem tudták teljesíteni a rendeléseket. A cég a Bónusz Brigád ügyfele volt, tanultak is belőle.

Azóta komolyan megszűrik a cégeket, a szerződéskötést pedig alapos kalkuláció előzi meg, amelynek során a kuponok számát is maximalizálják.

„Segítünk az ügyfeleinknek kiszámolni, hány bónuszt érdemes felajánlani. Ha tisztán látható, hogy nem is tudna annyi vendéget kiszolgálni, és mégis ragaszkodik ahhoz a bónusz-számhoz, akkor inkább nem kötünk üzletet” – mondja Kaprinay Zoltán, a Brigád egyik vezetője. Ha nem is mindenhol segítenek az elején, amint látják, hogy meglódultak az eladott kuponok, szólnak a partnernek: „Egy este alatt 40 kupon ment el, a kuponos cég gyorsan fel is hívott, számoljam ki, mennyi ügyfelet tudok kiszolgálni és maximalizáljuk a kuponszámot” – mondja az előbbi szalontulajdonos.

A legtöbb kérdés talán a kuponos utazásokkal kapcsolatban merül fel. Az olcsó kuponos utak nem csökkentik-e a sokcsillagos hotelek renoméját? Teli van az internet jobbnál jobb ajánlatokkal, így ha valamelyik szálloda nem száll be, hátrányba kerül. Meg kell nézni, milyen kuponos céggel szerződünk, és nem szabad esztelen kedvezményeket adni – írja egy vendéglátásban érdekelt hozzászóló a témával foglalkozóblogon.

 

Sok a kalandor a piacon

Az elégedettség mindegyik cégnek fontos. Az elégedetlen vásárló nagy károkat tud tenni a vállalkozásnak a közösségi oldalakon, blogokban, fórumokon – nem éri meg kockáztatni. Ettől függetlenül sok a kalandor a felhígult piacon.

Az etikátlan magatartást tanúsító cégek kivédésére a Bónusz Brigád, CityBrands és a Bookline a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesületen belül létrehoztak egy közösségi vásárlás szekciót, amelynek van egy etikai kódexe is, ez mindhárom szereplőt védi – tájékoztat Kaprinay.

Többek között kimondja, hogy a tagok még a partner kérésére sem „felárazhatják” a teljes árat, pontosan fel kell tüntetniük az eladott kuponok számát, a bevett 8 nap helyett legalább 12 napig kell biztosítaniuk a partnernek a vásárlástól való elállás és a kifizetett kuponár visszautalásának lehetőségét.

Ha a partnercég megszegi a kizárólagosságot, nem szankcionálhatják pénzbüntetéssel vagy más egyébbel. A kuponos szájttal szerződő partnercégnek pedig vállalnia kell, hogy a kuponos vásárló ugyanazt a szolgáltatást kapja, mint a teljes árat fizető vendég. Ugyan az általunk megkérdezett kuponvásárlók közül mindenki pozitívan nyilatkozott, talán mégsem véletlen, hogy ez sem maradt ki az etikai kódexből. A Bónusz Brigáddal fej-fej mellett haladó Kupon Világ nem csatlakozott a kezdeményezéshez. A lap kérdésére re Oravecz Nóra, a cég kommunikációs menedzsere elmondta, ők partnereiktől teljes kizárólagosságot kérnek, ezért nem szerepelnek a tagok között.

 

Záródik a kör

„A piac még mindig növekedne, de már jól látszik, nem fér el ennyi szereplő, a kisvállalkozások köre ugyanis véges, lassan nem lesz kivel üzletet kötni. Az összes kuponcég közül körülbelül 20 látszik, ebből 10 komolyan működik, és körülbelül 3-4 az, akik rendesen meg is tudnak belőle élni” – mondja Madar.

A piac egyre tisztul, a partnercégek a legnagyobbakhoz mennek, mert azok tudnak nagyobb hirdetési lefedettséget biztosítani az ajánlataiknak. A kicsik pedig lassan el fognak tűnni, zárul az internetes portál írása.