Tanulmányok, elemzések

Családi vállalkozások – kiemelkedőbb eredmények


2016.10.05   |   

Vonja be családtagjait is a vállalkozásba, mert így hosszabb távon és sikeresebben vehetik az év(tized)eket…

Szerencsésebb helyzetben van az a vállalkozás, ahol szülők, gyerekek, testvérek együtt viszik a céget, együtt dolgoznak a mindennapokban, mert a fiatalabb generáció vélhetőleg szívesebben veszi majd át a stafétabotot az alapítóktól…

Elemzés készült, amelyik igazolja, hogy azok a vállalkozások maradnak hosszútávon, akár évtizedeken át piacon, amelyekben több családtag is aktív résztvevője a cég mindennapjainak, összegezte közleményében a rendelkezésére álló adatokat az Opten céginformációs kft.

Mikrovállalkozások

A hazai cégbázis döntő többségét mikrovállalkozások alkotják.

Ezen cégek nagy része nem a tőkeerősségéről és stabilitásáról híres, ennek ellenére láthatóak azért pozitív példák is a cégstruktúrában.

Kis létszámú vállalkozások

A kis létszámú vállalkozásoknak több különböző formája működik hazánkban, jelentős részük egy-egy magánszemély köré épül. Ilyen az a mintegy 350 ezer egyéni vállalkozó és közel 130 ezer olyan gazdasági „társaság”, ahol az egyszemélyes tulajdonos egyben az egyetlen cégjegyzésre jogosult személy is.

Családi vállalkozások – megbízhatóbbak, kiemelkedőbbek

– Az egyszemélyes vállalkozások mellet viszont pozitív értelemben kiemelkednek azon gazdasági társaságok, ahol a cégen belül a család több tagja is képviselteti magát vagy tulajdonosként, vagy aláíróként – mondja Pertics Richárd a céginformációs vállalat igazgatója. – A családi kapcsolatokat felmutató vállalkozások nem csak megbízhatóbbak az egyszemélyes társaságoknál, de általánosságban kiemelkednek a teljes cégbázisból.

Mintegy 110 ezer olyan cég működik ma Magyarországon, ahol a tulajdonosok és ügyvezetők között apai, anyai vagy testvéri kapcsolatok lelhetők fel.

Ekkora bázisban értelemszerűen előfordulhatnak szép számmal problémás és rendkívül jól teljesítő cégek is, de a legfrissebb statisztikáink szerint a családi vállalkozások 75 százaléka megbízhatóbb egy átlagos hazai cégnél, míg 15 százalékuk pedig kiemelkedő megbízhatósági szempontból – sorolja az igazgató. – A hazai cégek jelentős részénél komoly problémát jelent a generációváltás kérdése, hiszen a rendszerváltás óta eltelt 27 évben még nem alakulhatott ki a hagyományokban gyökerező cégkultúra, mint Nyugat-Európában. Ha a családból több generáció is képviselteti magát a cégben, a szerepkörök átadása sokat egyszerűsödhet – állítja a szakértő.

– A terhek és a felelősség családon belüli elosztása a tapasztalatok szerint hosszabb élettartamot biztosít a cégeknek, de a cégen belüli generációváltások is gördülékenyebben tudnak megvalósulni általa – tette hozzá Bárány László, a Családi Vállalatokért Magyarországon Közhasznú Egyesület (FBN-H) elnöke.

A cég – családon belül marad

A családi vállalkozások mintegy 60 százalékában kizárólag a család tagjaiból áll a tulajdonosok és cégjegyzésre jogosultak köre, azaz „külsős” magánszemélyek vagy cégek egyáltalán nem kapnak komoly szerepet a cég életében.

Közel 1 800 családi vállalkozás éri el ma az 1 milliárd forintos éves árbevételt, tehát ma már a gazdasági erejüket sem lehet figyelmen kívül hagyni a családi cégeknek.


A cég irányítást elemezve az derül ki, hogy az apa-gyermek kapcsolatok dominálnak ugyan a cégvezetés számát tekintve, de a dominancia azért nem elsöprő erejű.

A családi cégek mintegy 60 százalékában találhatóak apa-gyermek kapcsolatok, és 40 – 40 százalékban anya-gyermek, vagy testvérkapcsolatok. Ezekből a számokból az is kiderül, hogy a családi kapcsolatok az esetek jelentős részében összetettek, azaz a család 3 vagy akár több tagja is szerepet kap cég irányításának életében.

Ágazati eloszlást vizsgálva – talán nem meglepő módon – a kereskedelem végzett az első helyen mintegy 24 ezer családi vállalkozással, ami részben a szektor nagyságrendjének is köszönhető, igazolja az elemzés.