Aktualitások, hírek

A KISOSZ a kormányzat intézkedését kérte


2013.12.11   |   

Szakmai egyeztetés zajlott a pénztárgépcserét kísérő problémák és az adattovábbítási árak kérdésében.

Az adatszolgáltatással kapcsolatos feladatok és feltételek egyeztetése, illetve az online pénztárgépekre való áttéréssel kapcsolatos helyzet áttekintése volt annak a szakmai egyeztetésnek a témája, amelyen dr. Antalffy Gábor ügyvezető elnök a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) nevében vett részt a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM). A kormányt  Szatmáry Kristóf, gazdaságszabályozásért felelős államtitkár képviselte.

A KISOSZ a kormányzat intézkedését kérte, miután már nyilvánvalóan illúzió az elképzelés, amely szerint idén december 31-ig 200 ezer, úgynevezett kiskasszát üzembe helyeznek országszerte. Mint ismeretes, még mindig több mint 5 ezer – az adóhatósággal online adatkapcsolatra képes – pénztárgép beállítása nem történt meg, tájékoztatta lapunkat dr. Antalffy Gábor.

Érvényes megrendeléssel nincs szankció

– A tárgyalás során rögzítettük: amelyik vállalkozó érvényes megrendeléssel és annak visszaigazolásával rendelkezik, az a jelenlegi kormányrendeletben szabályozott feltételek szerint működhet tovább 2014. január 1-jétől folyamatosan, az új pénztárgép megérkezéséig és beüzemeléséig, ezért szankció nem érheti – mondta el az ügyvezető elnök. – Ez nem vonatkozik azokra a vállalkozásokra, amelyek megrendeléssel nem rendelkeznek…

Soron kívüli intézkedés

– Kiugró probléma, hogy a pénztárgépenkénti 50 ezer forintos állami támogatás, amelyhez a vállalkozások a NAV regisztrációs kódot megkérték, a költségvetésben a 2013. évre vonatkozik. Azaz, felmerült annak a veszélye, hogy szállítói hiba, késlekedés miatt a vállalkozások elveszíthetik e támogatást. Emiatt soron kívül kértük az NGM intézkedését arra vonatkozóan, hogy a költségvetési források a 2014-es szállítások esetében is álljanak rendelkezésre –hangsúlyozta Antalffy Gábor, majd így folytatta – A KISOSZ tagjai között rendkívül nagy problémát okozott, hogy az Alt-Cash által forgalmazott Sam4s NR-270 típusú gépek esetében a forgalmazási engedélyt visszavonták, ezért a kereskedőknek új gépeket kell rendelni. Az új szabályok szerint az új gépek megrendelése a NAV-on keresztül történhet. Informális úton azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az Alt-Cash Kft. a vállalkozásoktól beszedett előlegekből az országban biztosított 30 ezer új pénztárgépet, amelyeket a vállalkozásoknak szánt, de ezek forgalmazási engedélyét visszavonták. Ilyen helyzetben egyelőre nem várható, hogy ez a cég az előlegeket rövid időn belül vissza tudja utalni a megrendelő vállalkozásoknak. A probléma rendezésére megpróbálunk forgalmazói vagy támogatási rendszerben megoldást találni…

Az adatszolgáltatás hatósági áras lesz

– Mint emlékezetes a KISOSZ más érdekképviseletekkel és kamarákkal együtt kezdeményezte az adatszolgáltatás úgynevezett hatósági árassá tételét. (A kezdeményezésről korábban lapunkban beszámoltunk –a szerk.), amelynek bevezetése érdekében a jogszabályi rendelkezést az adójogi csomaggal elfogadták. A törvény kizárólag azt állapítja meg, hogy az adatszolgáltatás hatósági áras tevékenység lesz, a végrehajtáshoz azonban szükség van az NGM-rendelet megalkotására… Az általunk jelenleg ismert folyamatok szerint az adatszolgáltatók jelentős árkülönbségeket akarnak alkalmazni a hálózat-független kisboltok és a nagy hálózatok között. Tudunk olyan szerződésről, ahol a nagyvállalat térítésmentes szolgáltatási ajánlatot kapott egyéb kompenzációs tétel mellett.Ezért az egyeztetésen a következő alapelveket rögzítettük az adatforgalmazással kapcsolatban:

- Az adatforgalmazás szolgáltatási ára minden kereskedelmi egység esetében legfeljebb bruttó 1 000 Ft lehet, mert a vállalkozások ennél többet e körben nem viselnek el.

- Az így meghatározott hatósági szolgáltatási árnak tartalmaznia kell minden egyéb díjat is, azaz nem lehet külön felszámolni szerződéskötési díjat, karbantartási díjat és egyéb a fantázia által korlátok közé nem kötött szolgáltatási díjat.

- Tekintettel arra, hogy a törvény jelenleg úgy határozza meg, hogy a hatósági ár egy maximált ár, amelynél több a szolgáltatás díja nem lehet, ezen belül a szervezetek közös célként a fixdíjat javasolják, amely lefele sem enged eltérést és ez által különbséget tenni a mikro- és a nagyvállalkozások között.

- Felmerült, hogy amennyiben a szolgáltatóknak nem éri meg valahol biztosítani a feltételeket, jelenleg nincs szolgáltatási kötelezettségük, ezért a szervezetek közös célként fogalmazták meg, és a kormányzat támogatja, hogy probléma esetén a szolgáltatási kötelezettséget törvényben előírják.

- A szervezetek kezdeményezésére a szaktárca elfogadta, hogy az adatszolgáltatás során, amennyiben fejlesztési vagy állami adatstrukturális igény merül fel, miután ez az állam érdekében történik, bármilyen szoftverfrissítés a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) költsége, és a vállalkozásokra nem terhelhető.

A fenti javaslatcsomagot rendeletalkotás előtt az NGM államtitkára közigazgatási egyeztetésre viszi, zárta tájékoztatóját a KISOSZ ügyvezető elnöke.

Fotó a főoldali ajánlón: hu.wikipedia.org