2016-03
KERESKEDELMI ÉLET

BÉKÉS megye – Még jelentkezhet, ha jó munkát szeretne

2016-03-01
Ha azt keresi, hogy a környéken hol tanulhatja ki igazán a szakmát, amely a jövőjét meghatározza, forduljon a KISOSZ-hoz!

Ha azt keresi, hogy a környéken hol tanulhatja ki igazán a szakmát, amely a jövőjét meghatározza, forduljon a KISOSZ-hoz!

Még jelentkezhet Békéscsabán a tavasszal induló OKJ-s kurzusokra, ha

- élelmiszer, vegyi áru és gyógynövény eladó,

- műszakicikk eladó, vagy ha

- szakács,

- cukrász,

- vendéglátó eladó,

- gyorséttermi eladó,

- konyhai kisegítő, netán

- óvodai dajka képesítést szeretne szerezni.

Tanfolyamindító megbeszélések kezdési ideje:

március 5. 12.00 óra Óvodai dajka

március 5. 13.00óra Élelmiszer, vegyiáru és gyógynövény, illetve Műszakicikk eladó

március 6. 10.00 óra Valamennyi vendéglátós szakma

  Helyszín: ALFA KISOSZ ( Békéscsaba, Dr. Becsey O. u. 4/1) 

A beiratkozáshoz az alábbi okmányokra lesz szükség: 

– személyes okmányok (személyi igazolvány, lakcímigazoló kártya,

TAJ és adókártya),

– legmagasabb iskolai végzettséget igazoló bizonyítvány,

– 20 000 forint kezdőrészlet (részletfizetés esetén),

– érvényes egészségügyi alkalmasságáról szóló, foglalkozás-egészségügyi

szakorvos által kiállított igazolás,

– érvényes egészségügyi kiskönyv (kivétel a műszakicikk eladók),

– kézzel vagy számítógéppel írott önéletrajz.

További információk ért és elérhetőségekért lépjen a Békés megyei szervezet oldalára.


Munkára kész lehet a KISOSZ-szal

2016-03-01
Jól dönt, ha a KISOSZ felkészült szakembergárdáját választja Békéscsabán is, amikor (új) kereskedelmi, illetve vendéglátó OKJ-s képesítést szerezne! Hamarosan indulnak a képzések, jelentkezzen!

Jól dönt, ha a KISOSZ felkészült szakembergárdáját választja Békéscsabán is, amikor (új) kereskedelmi, illetve vendéglátó OKJ-s képesítést szerezne! 

Hamarosan indulnak a képzések, jelentkezzen!


Az országos szövetség 

Békés megyei tagegyesületének ajánlatát

ezen az oldalunkon eléri.


Okos eszközök (csak) okos vállalkozóknak?

2016-03-01
Igen. Mert, mi értelme a cégnek „okos eszközöket” vásárolni, ha nincs, aki azokat haszonnal fogja munkára. Okos az a cégvezető, aki saját hozzáértése híján szakemberre bízza a dolgot…

Igen. Mert, mi értelme a cégnek „okos eszközöket” vásárolni, ha nincs, aki azokat haszonnal fogja munkára. Okos az a cégvezető, aki saját hozzáértése híján szakemberre bízza a dolgot…

Mutatjuk, hogy a kkv-knak mire érdemes odafigyelniük? Miért? Mert a segítség megtérül…

Nyissuk ki a szemünket!

Egyet kell, hogy értsünk: az a vállalkozás fejlődhet – hovatovább maradhat talpon –, amelyik valamilyen szinten követi a számítástechnika elvárta, kínálta újdonságokat, akár árubeszerzésről, készletezésről, webáruház működtetésről, akár foglalkoztatásról, nyilvántartásról, hatóságokkal való kapcsolattartásról, üzleti információszerzésről, stb., stb… van szó.

Amikor beszerezzük cégünk számára az első irodai eszközöket, nagyon hamar szembesülünk a jelen technikai vívmányainak aktuális problémáival. Sokkal többet tud az okos-eszköz” mint sejtettük – mutat rá a viraglevente.reblog.hu szerzője.

Műkedvelő helyett szakembert!

Találnunk kell valakit, tanácsolja a számítógépekhez értő szakember, aki, segít nekünk beüzemelni és működtetni.

Vagy felveszünk erre egy embert, mondja, vagy találunk egy külső céget, amelyik szakszerűen ellátja ezt a feladatot.

Aki külsős céggel üzemelteti a számítógépeit, az már nagyvállalkozás, gondoljuk. Ellenkezőleg!

Amikor azon gondolkodunk, hogy ki oldja meg informatikai eszközeink üzemeltetését, első körben a kollégáinkat szoktuk számba venni.

Igen, Péter tanult programozást a főiskolán, esetleg Gábor tudna segíteni, aki rettentő gyorsan gépel, merülnek fel a jobbnál jobb ötletek.

Ezeket célszerű minél előbb el is vetni…

„Power user” (IT-ben erősebb felhasználó) minden vállalkozásnál akad, azonban ezt ne keverjük össze a szakértőkkelakiknek kifejezetten az eszközök üzemeltetése a feladatuk.

A következő gondolat, hogy milyen könnyű a nagy vállaltoknak, ők megbíznak egy jó drága IT üzemeltető céget, amelyik minden problémát megold…

Valójában ez az egyszerű mondat több ponton is sántít.

Ne probléma, hanem feladatmegoldás legyen!

Először is, ha problémát oldanak meg az üzemeltetők, akkor már nem lehetnek olyan drágák, mert annyira nem is jók.

A jól üzemeltetett rendszerek a tervezésnél kezdődnek, úgy tervezik őket, hogy ’problémák” ne is legyenek.

Sokkal olcsóbb alaposan megvarrni egy jól kiszabott zsákot, mint foltozgatni, és folyamatosan pótolni a belőle kiesett dolgokat.

A kkv-nak legyen egy segítő alvállalkozó? Igen

Sajnos akkor szoktunk rádöbbenni, hogy szükség van a tervezésre,amikor előjönnek az első hibák, hiányosságok.

Ezt kerüljük el: már a rendszer tervezésnél kérjük ki szakértők véleményét, hosszú távon bőségesen meg fog térülni.

Ráadásul a kis és középvállalkozásoknak

költséghatékonyabb alvállalkozóval megoldani az üzemeltetést,

mint „eltartani” egy igazán hozzáértőt.

A mai fizetésigények és ehhez tartozó járulékok nehezen kigazdálkodhatóak egy kisvállalkozás életében.

Valljuk be, mindenki szívesebben alkalmaz egy saját maga költségeit többszörösen visszahozó értékesítőt, mint egy üzemeltetőt, aki csak „viszi” a pénzt.

Erre nincs is szükség, manapság tervezhető módon, költségként elszámolhatóan tudjuk igénybe venni ezeket a szolgáltatásokat.

Mi a hozzáértés ára?

A mai piaci árak mellett  átlagosan 25-30 informatikai eszköz üzemeltetése felett érdemes gondolkodni saját informatikus beiktatásán.

Ez nem csupán költségekben a határérték, hanem feladatok elvégzésében is a szolgáltató oldaláról.

A kkv-k jobban járhatnak

A nagyobb cégeknek tehát lesz saját profi informatikusuk, de vajon ugyanazt a szakértelmet kapják a kkv-k is az alvállalkozóktól?

NEM, mi  sokkal többet kapunk.

Az IT üzemeltetésre szakosodott társaságok egy cégben zanzásítják a szaktudást, hiszen nem egy személy szolgál ki minket, hanem körülbelül 10 különböző szakterületről érkezett szakértő – csak éppen ugyanazon a megszokott szimpatikus hangon.

A XXI. században csakis egyféle hang szólhat a háttérben, a bitek rezzenéséinek hangján, ezek a különböző távfelügyeleti programok zizegései, melyek azonnal jelzik amennyiben a rendszer működési tulajdonságai a meghatározott határértékek felé közelednek.

Igen, a mai üzemeltetők ténylegesen a háttérben működnek, hogy mi felhasználók könnyedén, kényelmesen, és ami a legfontosabb talán: folyamatosan, megállás nélkül tudjunk termelni.

Mi még a haszon?

Ami az alvállalkozók mellett szól még ezen a területen az a szerződéses jogviszony.

Olcsón, gyorsan tudnak váltani, amennyiben esetleg elsőre nem találták meg a megfelelő partnert.

Sokkal nagyobb felelősséget vállalnak, mint egy alkalmazott és ezt mindössze eszközeink számának erejéig kell kifizetnünk.

Összességében tehát a kkv-knak sokkal jobban megéri kiszervezniük eszközeiket, üzemeltetési feladataikat.

De nem reménytelen!

Csak egy dolog nagyon nehéz egy jó üzemeltető céggel kapcsolatban: megtalálni őket, ugyanis  tényleg láthatatlanok… , fogalmaz a szakember.

Okos vállalkozó = okos gép, okos módszer? Okos!

2016-03-01
Miért érdemes egy kisvállalkozásnak hozzáértő segítségét kérni, ha „okos gépeket, berendezéseket” akar munkára fogni?

Miért érdemes egy kisvállalkozásnak hozzáértő segítségét kérni, ha „okos gépeket, berendezéseket” akar munkára fogni?



Mutatjuk ezen az oldalunkon

hogy a legkisebb cégeknek hogyan éri meg a technika vívmányait 

a vállalkozás szolgálatába állítani. Mert érdemes!


Foglalkoztatás – Próbaidő előtt, alatt, után

2016-03-02
Ha munkaadóként nem akar nagyon mellényúlni, és először próbaidőben alkalmazná új dolgozóját, mutatjuk, hogyan érdemes.

Ha munkaadóként nem akar nagyon mellényúlni, és először próbaidőben alkalmazná új dolgozóját, mutatjuk, hogyan érdemes.

Megállapodás kérdése

A munkáltató és az állásra jelentkező megállapodásán múlik, hogy a foglalkoztatás elején kikötnek-e próbaidőt. Az ugyanis a Munka Törvénykönyve szerint nem kötelező, írja dr. Kártyás Gábor ügyvéd a munkajog.hu szakmai blogjában.

Mettől-meddig?

Ugyanígy a felek dönthetnek a próbaidő mértékének kérdésében is.

Fontos, hogy a törvény nem tartalmaz általános próbaidő mértéket, ezért nem elegendő önmagában a próbaidő kikötéséről rendelkezni a munkaszerződésben, hanem mindig pontosan meg kell adni annak időtartamát is.

Van felső határ

A törvény csak a maximális időtartamra vonatkozóan ad szabályt: nem haladhatja meg a 3 hónapot.

Kollektív szerződés a kiköthető leghosszabb próbaidőt 6 hónapra növelheti.

Egyéni munkaszerződés szabályoz

Fontos, hogy a kollektív szerződés csak a próbaidő tartamáról rendelkezhet, de mindig a munkavállaló munkaszerződésének kell tartalmaznia a próbaidőben való megállapodást.

Bárkinél kiköthető

Arra nincs megkötés, hogy milyen munkakörökben, milyen végzettség, képzettség stb. esetén milyen hosszú időtartamban lehet megállapodni.

Így ha a kollektív szerződés erre felhatalmazást ad, akár minden újonnan belépő munkavállaló munkaszerződésébe belefoglalható a hat hónapos próbaidő, függetlenül attól, hogy operátor lesz a gyártósor mellett, vagy csoportvezető az irodában.

Meghosszabbítható, írásban, egyszer

A próbaidő egyszer, a felek közös megegyezésével meghosszabbítható. Értelemszerűen a meghosszabbítás csak az eredetileg kikötött próbaidő tartama alatt történhet.

A meghosszabbítás lényegében a munkaszerződés módosítása, ezért azt írásba kell foglalni.

A felek egyoldalú meghosszabbítást nem köthetnek ki, és egynél többször akkor sem élhetnek ezzel a lehetőséggel, ha egyébként ezt közös megegyezéssel tennék.

A próbaidő a meghosszabbítással együtt sem haladhatja meg a három hónapot. Ez akkor is így van, ha egyébként a kollektív szerződés eleve megengedi a három hónapot meghaladó próbaidő kikötését.

A próbaidő kezdete a munkaviszony kezdete

Ez az az időpont, amikortól a felek gyakorolhatják a munkaszerződésből eredő jogaikat, illetve kötelesek lesznek teljesíteni a kötelezettségeket.

A munkaviszony kezdetét a felek szabadon megállapíthatják a munkaszerződésben (pl. a munkaszerződés megkötését követő első hétfő, a következő hónap első napja, stb.).

Ha erről a felek külön nem rendelkeztek, akkor a munkaviszony kezdete a munkaszerződés megkötését követő nap.

A próbaidő tehát e naptól számítandó.

Mindegy milyen napra esik a vég

A próbaidő jogi szempontból nem határidő, hanem időtartam, ezért számítására nem alkalmazhatók a határidő számítási szabályok.

Ezért például nincs jelentősége, hogy az utolsó nap munkaszüneti napra, vagy heti pihenőnapra esik-e, a próbaidő mindenképpen az utolsó nap végén jár le.

A próbaidő tartamának számítására tehát a naptár az irányadó.

Például, a január 1-jén kezdődő munkaviszony esetén az egy hónapos próbaidő január 31-én jár le, függetlenül attól, hogy e nap az általános munkarend szerint idén heti pihenőnap (vasárnap).

Indoklás nélküli felmondás – csak próbaidőben

A próbaidő lejártának pontos kiszámítása azért fontos, mert a próbaidő alatti, indokoláshoz nem kötött azonnali hatályú felmondás joghatályosan csak a próbaidő tartama alatt közölhető.

Ezért egy-két napos tévedés a munkaviszony megszüntetésének jogellenességét vonhatja maga után.

A határozott idejű munkaszerződés – hosszabb lehet a kipróbálás ideje

A próbaidőhöz hasonló funkciót tölthet be az is, ha a felek először csak határozott idejű munkaszerződést kötnek egymással.

Például a munkáltató az új munkatársakat egy éves határozott idejű szerződéssel foglalkoztatja, amely három hónapos próbaidővel indul.

Az egy év lejártával azoknak ajánl határozatlan idejű szerződést, akikkel meg volt elégedve az első év tapasztalatai alapján.

Ezzel a „kipróbálási” időszak jóval hosszabbra nyújtható, mint amit a törvény próbaidőként megenged.

Figyelem! Van buktató is

a próbaidő lejárta után a határozott idejű munkaviszony egyoldalú felmondása nehezebb, csak szűkebb esetkörben lehetséges, mint határozatlan idő kikötése esetén.

Ezért a csábító rugalmasság visszaüthet, ha a munkaviszony megszüntetése még a határozott idő lejárta előtt válna szükségessé, figyelmeztet a munkajogász.

Legyen képben! Mérlegeljen!

2016-03-03
Gyorsan áttekintheti, hogy a tavalyival összehasonlítva, idén januárra mennyit változott a kiskereskedelmi forgalom.

Gyorsan áttekintheti, hogy a tavalyival összehasonlítva, idén januárra mennyit változott a kiskereskedelmi forgalom.


Eláruljuk: 1,6 százalékkal emelkedett.

Ezt tudatja idei, első becslésen alapuló gyorstájékoztatójában a Központ Statisztikai Hivatal (KSH).

2016. januárban a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers adat szerint 1,6, naptárhatástól megtisztítva 2,1 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 1,5 százalékkal csökkent az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene, amiben elsősorban a magas bázis hatása játszott szerepet.

A nem élelmiszer-kiskereskedelemben 5,7, az üzemanyag-kiskereskedelemben 4,4 százalékkal emelkedett a forgalom.

Itt megnézhet még 2 táblázatot, ha további adatokra is kíváncsi.


3 millió alatt és fölött – más lett az elvárás

2016-03-03
Meghosszabbították a kft.-k kötelező tőkeemelésére kiírt határidőt. A már 3 millió forint fölötti cégek esetében azonban nincs változás!

Meghosszabbították a kft.-k kötelező tőkeemelésére kiírt határidőt. A már 3 millió forint fölötti cégek esetében azonban nincs változás!

A 3 millió forintot el nem érő törzstőkéjű korlátolt felelősségű társaságok 2017. március 15-ig kaptak időt az új Ptk. szerinti kötelezettségeik (tőkeemelés, új Ptk. hatálya alá helyezkedés) teljesítésére, döntött az Országgyűlés tegnap.

Azok a cégek, amelyek már 3 millió, vagy afeletti törzstőkével rendelkeznek, azoknak továbbra is a 2016. március 15-ei határidő az irányadó, hogy az új Polgári törvénykönyvhöz igazítsák működésüket és okiratukat.

Hasznos! A kötelező törzstőkeemelés lehetséges variációiról korábban itt írtunk.


Miért ne futhatnának (együtt) a munkatársak?

2016-03-04
A „Fut a cég” elnevezésű, több éve rendkívül népszerű sportos programsorozat idén is többször rajthoz állítja a kedvtelésből vagy/és az egészségük megőrzése érdekében futó munkaadókat és alkalmazottaikat.

A „Fut a cég” elnevezésű, több éve rendkívül népszerű sportos programsorozat idén is többször rajthoz állítja a kedvtelésből vagy/és az egészségük megőrzése érdekében futó munkaadókat és alkalmazottaikat.

„Lássuk, hogy egy-egy cégen belül mekkora hatása van a sportos, aktív életet élő közösségeknek!…”, írja felhívásában a futanet.hu.

A közkedvelt programsorozat az ország több helyszínén várja majd mindazokat a munkahelyi kisközösségeket, akik gyaloglásban, rövid-, közép- vagy hosszútávfutásban mérettetnék meg magukat – öregbítenék vállalkozásuk hírnevét.

Tényleg munkatársakra számítanak!

A Fut a cég extra sorozat nem sportegyesületek, alkalmilag összeállt atléták, hanem a cégek, munkahelyi közösségek versenye, ezért a részvételnél alapfeltétel, hogy

a nevezett versenyzők egyéni és páros számoknál teljes mértékben,

– váltóknál a csapattagok többségében valóban a cég munkatársai, alkalmazottai legyenek.

És még miért fusson a cég?

A cégek egészség-megőrző tevékenységének konkrét gazdasági haszna is van:

– csökkenti a betegnapok számát,

– a társadalombiztosítási kiadásokat mérsékli,

– sőt idegenforgalmi bevételeket is generál - mondta Rákossy Balázs, a Nemzetgazdasági Minisztérium európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkára a Budapesti Sportiroda által rendezett "Fut a cég" eseménysorozat díjátadóján.

Helyszínek, távok, indulók

október 8-9. 31. SPAR Budapest Maraton®Fesztivál(érintett versenyszámok  szombatona 2,5 km-es Maratonka, a 2,5 km-es SPAR Gyaloglás és az 5 km-es Riska Minimaraton, vasárnapa 4 fős Flora Maratonstaféta)

Infó az elszánt munkaadóknak vagy a kijelölt versenyszervezőknek!

A versenykiírással kapcsolatos további tudnivalókat itt találja.

Céges nevezések leadásáról itt tájékozódhat, és nevezési lapot is ugyanitt talál.

Ráadás

Cseh Balázs, a Civil Iránytű Alapítvány kuratóriumi elnöke az eseményen azt hangsúlyozta: céges futók sporttevékenységének van egy, az utóbbi években már Magyarországon is egyre inkább elfogadott többlet hozadéka. A futók egy-egy ügy mellé állva pénzt gyűjtenek civilszervezetek részére, a BSI által szervezett futóversenyeken tavaly mintegy 50 millió forint adomány gyűlt össze.

Fizetést emelne? Előbb kérdezzen!

2016-03-06
Mi segíthet megtartani az értékes szakembereket? Munkaadóként ne gondolja, hogy csakis a több fizetés ígérete…!

Mi segíthet megtartani az értékes szakembereket? Munkaadóként ne gondolja, hogy csakis a több fizetés ígérete…!

A jól képzett, munkája és a cége iránt elkötelezett alkalmazott szó szerint aranyat ér a legkisebb és legnagyobb vállalkozásban is. Mutatjuk, mi az, ami marasztalhat és már sok helyütt bevált.

Az a vállalat, amelyik nem fordít figyelmet a munkaerő-megtartásra, ne csodálkozzon, ha a kollégák átmennek a versenytárshoz, mondta el az üzletreszu.hu-nak  egy szervezetfejlesztési szakértő a témában minap tartott konferencia után.

Hely- vagy/és posztcsere

Nagy megtartóerő például a belső karrierút, mutat rá a szakértő. Az sem ördögtől való, ha valakit másik területre, más pozícióba navigál át a cégvezető. Igaz, erre nagyvállalatoknál több az esély, mint egy kisvállalkozásban.

Kisebb-nagyobb ösztönzők, előnyök, szívességek

Viszont van egy mindkét formában jól alkalmazható megoldás:

„A juttatási rendszerben minden cégvezetőnek ajánljuk, hogy használja a kreativitását, használja ki, hogy ő ismeri a körülményeket. Kínáljon lehetőségeket, például biztosítást az embereinek, finanszírozza a továbbképzésüket, de az apró figyelmességek is sokat nyomnak a latban”

Nem mindig a pénz az úr

Téved, aki azt hiszi, a pénz mindenre megoldás, figyelmeztet a szakértő, bár természetesen ideális esetben nincs nagy eltérés a dolgozó igényei és a valós bére között.

„Az emberek azonban sokkal inkább azért jönnek, még inkább azért maradnak egy cégnél, mert megfogják őket a lehetőségek, a körülmények, a felelősség.

Mindenki jól teszi, ha odafigyel a „humánállományra”, fogalmaz a szakember.

Nagyon fontos, hogy a folyamatok összhangban álljanak a feladatokkal és segítsék a munkavégzést.

A tehetséggondozás, például mentorálás, továbbképzések felajánlása, rendszeres szakmai tréningek vonzóvá tehetik a legkisebb vállalkozást is.

Ideális és/vagy reális foglalkoztatási forma

Szinte a legtöbb ágazatban, szakmában megvalósítható lenne a rugalmas, másképp atipikus foglalkoztatás. Pedig, a legtöbb helyen csak hozzáállás, akarat, elszántság, szervezés kérdése lenne.

Magyarországon ebben a kérdésben drámai a munkahelyek lemaradása, fogalmaz a szakember.

Az Unióban az atipikus foglalkoztatottság 20,5 százalék, nálunk 8.

A szakértő úgy fogalmaz, hogy egyáltalán nincs kihasználva a gyesről visszatérő kismamák rétege. Ők a 4-6 órás pozíciókat keresik, abból pedig kevés van. Ha azonban találnak ilyet, nagyon lojálisak lesznek és bizonyítani is akarnak. Tapasztalata szerint nem ugrálnak másfél évente, mint az ipszilon generációsok, maradnak és meg is fogják a munka végét.

Figyelem! Példa

Jó kérdés lehet: milyen változtatásokra volna szükség?

Egy kis cégnél olyan erős volt a fluktuáció, hogy a vezető már a második fizetésemelésen gondolkozott.

Aztán tanácsadói javaslatra megkérdezte a kollégákat, milyen változtatásnak örülnének.

„Leesett az álla, mert kiderült: a legtöbb munkatársát kifejezetten zavarja, hogy kicsi a konyha és nagyon rossz állapotban van – emlékszik vissza az esetre a szakértő. – Így hát átalakíttatta, és a beruházást jóval olcsóbban megúszta, mint amennyibe a fizetésemelések kerültek volna. Mindenkinek ajánlom a módszert: csináljon elégedettségi felmérést. Könnyen és gyorsan kiderülhet olyasmi, amire magától nem is gondol a cég. Sokszor a nem is szigorúan a munkához tartozó körülmények és folyamatok javítása az, amivel meg tudja tartani az értékes munkaerőt.”

Hogy a jók a csapatban maradjanak

2016-03-06
Mi segíthet megtartani az értékes szakembereket? Munkaadóként ne gondolja, hogy csakis a több fizetés ígérete…!

Mi segíthet megtartani az értékes szakembereket? Munkaadóként ne gondolja, hogy csakis a több fizetés ígérete…!




No, és mi erről a szekértő véleménye? 

Ezen az oldalunkon megtudhatja.




Cipő-, táska-, ruhareklamáció – Ez lett az ára

2016-03-07
Tudja, hogy idén március 1-je óta mennyit kell fizetni a reklamációs szakvéleményért? Mutatjuk.

 

Tudja, hogy idén március 1-je óta mennyit kell fizetni a reklamációs szakvéleményért? Mutatjuk.

Amennyiben vásárlói reklamáció alkalmával a kifogásolt termékről szakvéleményre lenne szükség, akkor az alábbi díjakért áll a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a kérelmező rendelkezésére.

Lábbeli, bőrdíszmű vizsgálata esetén     7 620 forint (bruttó)

Textil és textilruházat vizsgálata esetén 7 620 forint (bruttó), tájékoztatott a hatóság.



 


Virággal kereskedők, figyelem!

2016-03-08
Egész tavasszal kiemelt figyelemmel kíséri az adóhatóság a szektorban tevékenykedő vállalkozásokat – és bünteti a szabálytalanságokat.

Egész tavasszal kiemelt figyelemmel kíséri az adóhatóság a szektorban tevékenykedő vállalkozásokat – és bünteti a szabálytalanságokat.

Ugyanis, a tapasztalatok szerint a virág-kereskedelemben magas az adózási kockázat, tudatja közleményében a nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

Ami gyanús és ami már indok…

Sok kereskedő például olyan székhelyszolgáltatót vesz igénybe, amelynél a bejelentkezett cégek akár több mint nyolcvan százaléka nagy kockázatot jelent az adóbevételekre vagy már „bedőlt” társaság.

A NAV ezért figyeli ezeknek a vállalkozásoknak a tevékenységét, amit a minimális adófizetés, valamint a közösségi beszerzésekről érkező tagállami adatok és az áfa-bevallások közötti eltérés is indokol.

Például…

Az EKÁER adatai szerint a Magyarországon értékesített vágott virág több mint 80 százaléka Hollandiából származik, a kivitel 72 százaléka pedig Ausztriába irányul.

Az idei vizsgálatok több esetben tártak fel eltérést az EKÁER bejelentésekben szereplő és a valós feladók vagy címzettek között.

Volt olyan is, hogy a NAV munkatársai tranzitszállítmánynak feltüntetett, de Magyarországon kirakodott árura bukkantak.

A revizorok a majdnem két és fél tonna virágkészletet ismét kamionra rakatták, hatósági zárat tettek rá és mindaddig figyelték, amíg a fuvar el nem hagyta az országot.

Egy másik szállítmánynál – amelynek rakománya több mint 11,6 millió forint értékű vágott virág volt – a NAV rendszerei azt mutatták, hogy a címzettnek 12 millió forint adóhátraléka van.

Az adóhatóság munkatársai a szállítmányt lefoglalták, de árverésre már nem került sor, mert a társaság néhány órán belül egy összegben megfizette tartozását.

A virág-kereskedelem ellenőrzésére egész tavasszal számítani lehet, figyelmeztet a hatóság.

Nőnapra – Miért jó a nő, ha cégvezető és/vagy cégtulajdonos?

2016-03-08
Tisztelt Hölgyek! Fogadják szeretettel a Kereskedelmi Élet jókívánságait! Továbbá egy friss elemzést a női cégtulajdonosokról, vállalkozásvezetőkről – amit ajánlunk a férfiak figyelmébe is!

Tisztelt Hölgyek! Fogadják szeretettel a Kereskedelmi Élet jókívánságait...!  Továbbá egy friss elemzést a női cégtulajdonosokról, vállalkozásvezetőkről – amit ajánlunk a férfiak figyelmébe is!

A mai jeles napra kiderült, hogy miért szeretik a női cégvezetőket az üzleti életben.

Mert nem annyira impulzívak, hosszabb távra terveznek, jobban becsülik munkatársaikat, összességében megbízhatóbbnak tűnnek a női cégvezetők, illetve azok a cégek, ahol a felső vezetésnek van női tagja is – írja kiváló időzítéssel közzétett tanulmányában az Opten céginformációs szolgáltató nőnapi elemzésében.

„Ennek ellenére csökken a nők szerepe a cégvilágban”

Erről az adatokat közzétevő információs vállalat igazgatója tájékoztat.

Kisebb a kockázat, ha nő (is) vezet

A cégstatisztika szerint a tisztán férfi menedzsmenttel, illetve tulajdonosi körrel rendelkező vállalkozások 10 százalékkal rosszabb kockázati besorolást érnek el, mint azok, amelyek vezetésében egy vagy több nő is található

A nők megbízhatóságát mutatja az is, hogy a jelenleg működő női érdekeltségű cégek átlagéletkora 12 év, míg tisztán férfi kapcsolatrendszer esetén csak 8 év az átlagos cégéletkor.

„A női vezetésű cégek alacsonyabb kockázata nem annyira a nők eltérő gondolkodásával, mint inkább társadalmi státuszukkal magyarázható. Könnyen lehet, hogy ez az előny elveszne, ha teljesülne a feministák álma, és minden szinten megvalósulna az egyenjogúság” – fogalmaz Pertics Richárd céginformációs igazgató.

Mi lehet a kézenfekvő magyarázat?

Pertics szerint lehet az is, hogy a cégek felső vezetésében ülő nők átlagéletkora számottevően meghaladja a férfiakét.

A cégjegyzésre jogosult és tulajdonos nők átlagéletkora 49 év, vagyis jellemzően az anyaszerepből a munka világába visszatérő asszonyok vállalnak vezető beosztást, illetve kerülnek ilyen pozícióba. Ez nagyobb tapasztalatot, higgadtabb döntéshozatalt, nem annyira az önös karrierérdekeket, mint inkább a cég biztonságát szem előtt tartó döntéseket jelent – alighanem ez eredményezi a nők által irányított vállalkozások kisebb kockázatát.

„Ha nem érné hátrány a szülés előtt álló nőket a munkahelyükön, vagy nem létezne az üvegplafon-jelenség, a fiatalabb nők is könnyebben kerülnének magas pozícióba, és motivációik is közelebb kerülnének a férfiakéihoz. Ha ezután is megmaradna a különbség a női és a férfivezetésű cégek között, csak akkor mondhatnánk, hogy a cégstatisztika visszaigazolja a nemek eltérő gondolkodását és vezetési képességét. Addig kár ilyesmiről beszélni: az eltérés sokkal inkább a rutinnal magyarázható” – véli Pertics Richárd.

A válság nagyobb kárt tett a nők-vezette vállalkozásokban


A válság második hulláma, azaz 2011 óta alaposan átalakult a magyar cégstruktúra, s ez nem hagyta érintetlenül a nemek megoszlását sem a működő vállalkozások vezetésén belül.

A gazdasági társaságok számának megemelkedése, majd drasztikus visszaesése mindezek ellenére jobban megrostálta a gyengébbik nemhez kötődő vállalkozásokat.

2011-ben még a cégek 61 százaléka volt nőkhöz kapcsolható, mára az arány 57 százalékra esett vissza.

A cégvilágban is számolni kell a nőkkel!


„Az előbbiek ellenére a nők továbbra is meghatározók a hazai cégvilágban:

328 ezer gazdasági társaságban tulajdonosok vagy cégjegyzésre jogosultak nők is, és minél nagyobb egy társaság, annál több a nő a vezetésben” – mondja az Opten igazgatója.

Női cégtulajdonosok – már majdnem annyian, mint a férfiak

Egy év alatt a női cégvezetők aránya 32 százalékről 34 százalékra emelkedett, sőt a cégtulajdonosok terén is magasabb az arány: a tavalyi 40 százalékkal szemben idén a vállalkozások csaknem 43 százalékánál találkozhatunk női tulajdonossal - áll a Bisnode Magyarország nőnapi elemzésében – a Bisnode Magyarország nőnapi elemzésére az   uzletresz.hu oldalán bukkantunk rá. 

A kisvállalkozásokat vezetik inkább nők

Jellemzően inkább a kisebb vállalkozások esetében találkozhatunk az országos átlagot (34 százalék) megközelítő aránnyal, a nagyobb vállalkozások esetében viszont már gyengébb értékekkel kell szembesülnünk.

A 10-19 főt foglalkoztató cégeknél még 27,6 százalék, míg a 20-49 és 50-249 főt foglalkoztató kategóriában ez az arány már nem éri el a 26 százalékot.

A legalacsonyabb aránnyal a 250 fő feletti vállalkozásoknál találkozhatunk.

A tisztán nők által irányított vállalkozások a teljes cégvilágnak viszont már csak 26 százalékát teszik ki.

A nők inkább a kisebb vállalkozások tulajdonosai

A hölgyek a vállalkozások tulajdonosi körében még markánsabban képviseltetik magukat, országos szinten a cégek 42,7 százaléka rendelkezik női tulajdonossal.

A magyar gazdasági társaságokat alkalmazotti létszám szerint csoportosítva a 250 fő feletti cégeknél találkozunk a legritkább esetben (31,9 százalékban) női tulajdonossal.

Várhatóan a jövőben a hölgyek szerepe tovább fog nőni a cégvezetésben, jósolja közleményében a Bisonde – bár még mindig a vegyes vezetésű (női és férfi vezetőkkel egyaránt rendelkező), illetve vegyes tulajdonban álló vállalatok vannak túlsúlyban Magyarországon.

Nőnapra – Virágcsokor helyett jókívánság... és elemzés

2016-03-08
Tisztelt Hölgyek! Fogadják szeretettel a Kereskedelmi Élet jókívánságait! Továbbá egy friss elemzést a női cégtulajdonosokról, vállalkozásvezetőkről – amit ajánlunk a férfiak figyelmébe is!

Tisztelt Hölgyek! Fogadják szeretettel a Kereskedelmi Élet jókívánságait!

Továbbá egy friss elemzést a női cégtulajdonosokról, vállalkozásvezetőkről – amit ajánlunk a férfiak figyelmébe is!


A mai jeles napra kiderült, hogy miért szeretik a női cégvezetőket az üzleti életben. 

A szakmai elemzésen alapuló válaszokat ezen az oldalunkon megtalálja.


Pénzt vagy utalványt?

2016-03-11
„Készpénzesítenék” a cafeteriát az uniós ítélet miatt.

„Készpénzesítenék” a cafeteriát az uniós ítélet miatt.

A kormány elgondolásáról szóló kijelentést egy ma délelőtti rendezvényen tette a miniszterelnök, írta meg az Origo.

Ahogy arról már a mi híroldalunk is részletesen beszámolt korábban, az Európai Unió Bírósága néhány hete ítéletében kimondta: a SZÉP Kártya rendszer és az "Erzsébet étkezési utalvány" rendszer egyes elemei nem egyeztethetők össze az uniós joggal.

Miért fontos?

Mert a rendszerek kialakítása nyomán 58 ezer elfogadóhely jött létre, vendéglők, éttermek, szállodák, panziók, kisboltok, közölte nemrégiben a kormányszóvivő.

Mi a terv?

Orbán Viktor most arról beszélt, hogy a cafeteria készpénzesítésén gondolkodnak. Mivel jogos igény a munkavállalók részéről, hogy emelkedjen a fizetésük, és ezt másképpen nem tudják megoldani, elgondolkodnak a cafeteria készpénzesítésén.

Korábban is szóba került a cafeteria-rendszer esetleges eltörlése. Ami akkor a közterhek növelésén keresztül valósult volna meg, nyilatkozta a hírportálnak egy szakértő.

A kérdés csak az, hogy a Szép kártya és Erzsébet-utalvány mellett mi történne például az önkéntes nyugdíjpénztárral, egészségpénztárral, helyi bérlettel, iskolakezdési támogatással, az adómentes lakáshitel-cafeteriával vagy éppen sportrendezvény-belépővel – fejtegette a szakember.

Zúzós döntés – átalakítást hoz

A miniszterelnök még azt is mondta: az Európai Bizottság „szétzúzta" a magyar cafeteria-rendszert. Szerinte ezért az eddig „rejtett" kettős javadalmazási rendszert nyílttá kell tenni.

Nyárig döntenek a cafeteria-rendszer átalakításáról, mivel 2017-től azt szeretnék, ha már az új rendszer lenne érvényben.

HÍRHÁTTÉR

Mi a kettős javadalmazás?

A kettős javadalmazás annyit jelent – magyarázza a híroldal –, hogy a bérek is adóznak egyféle közteherrel, és a béren kívüli juttatások is. A cafeteriák között az adómentes juttatásoktól kezdve 50 százalékig adóznak az elemek. Ezen kíván most a kormány változtatni.

Van még vélemény…

Más szakértő kijelentése szerint a belföldi turizmus szempontjából a cafeteria-rendszer esetleges eltörlése kifejezetten veszélyes.

Szerinte a cafeteriák készpénzesítése azt jelenti, hogy hozzácsapják a fizetéshez. Ezért a dolgozó majd úgy érzi, hogy egy jelentős fizetésemelést kapott.

Idén még marad…

Még az uniós döntés után Kovács Zoltán kormányszóvivő még azt mondta, amagyar kormány továbbra is elszánt az Erzsébet-program megtartásában,ugyanakkor tudomásul veszi és tiszteletben tartja az Európai Bíróság magyar cafeteria-rendszerről szóló döntését.

Majd megerősítette, amit a Kereskedelmi Élet korábban is megírt, hogy a 2016-ra meghirdetett programok, illetve az idén érvényes szabályok változatlanul megmaradnak, a pályázatok lezajlanak, a pénz, illetve a keretek rendelkezésre állnak.

eskedelmi Élet korábban is megírt, hogy a 2016-ra meghirdetett programok, illetve az idén érvényes szabályok változatlanul megmaradnak, a pályázatok lezajlanak, a pénz, illetve a keretek rendelkezésre állnak.

 

Üzleti fegyelem, visszafogottság – jó benyomást kelthet

2016-03-16
Az adózók magatartása és az életútja határozza meg az idei ellenőrzésekkor, milyen szemszögből tekint a hatóság a kiszemelt adóalanyokra.

Az adózók magatartása és az életútja határozza meg az idei ellenőrzésekkor, milyen szemszögből tekint a hatóság a kiszemelt adóalanyokra.

Vizsgálatokkor a fentiek szem előtt tartását ígéri erre az esztendőre a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

A szokásos szempontokon kívül egyébként az online pénztárgépek működtetése, az internetes kereskedelem és a közösségi szolgáltatások érdekli majd sokkal jobban a revizorokat, amikor bekopogtatnak egy-egy vállalkozáshoz, tájékoztat a hatóság. Legfontosabb feladat „a gazdaság fehérítése, a csalárd adózók számának visszaszorítása, a költségvetési bevételek biztosítása, valamint a versenysemlegesség fenntartása.”

Milyen lesz a megbízható adózók ellenőrzése?

Megel őz ő jelleg űek, tájékoztatással ösztönözve a szabályok betartását.

Milyen lesz a kockázatos adózók ellenőrzése?

Visszatartó és kényszerít ő jellegű.

Milyen lesz a nagy adózók ellenőrzése?

Folyamatos.

Ki mire számíthat?

A nem cégbejegyzésre kötelezettek esetében (például magánszemély, egyéni vállalkozó) – az ellenőrzési határidő nem haladhatja meg a 180 napot.

Azok esetében, akik a kötelezettségeiket szándékosan nem teljesítik, adóelkerülők vagy adót csalnak – a célzott és következetes kiválasztással a jogkövetés kikényszerítése lesz a cél.

Az Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszerrel (EKÁER) célzottan ellenőriz – amellyel a virtuális szállítmányokat csökkenti és az adóelkerüléseket azonnal feltárja.

Szálláshely-nyújtás (például albérletek) közösségi étkezés (például lakáséttermek) terjedésének hatására a hatóság kiemelten figyeli ezt a területet is.

Online pénztárgépek

A NAV felkészült az adatexporttal továbbított adatállományok feldolgozására –, ami lehetővé teszi az ellenőrzéseknél a számlázó programmal kiállított számlák adatainak hatékonyabb felhasználását.

Jövedéki ellenőrzések

Célja a dohánygyártmányok illegális forgalmazásának megakadályozása.

Társasági adó

Az indokolatlanul elszámolt költségekre, ráfordításokra, az adóalap módosító tételek jogszerűségére, valamint a kapcsolt vállalkozások közötti költség, ráfordítás elszámolására, a transzferár képzés gyakorlatának ellenőrzésére összpontosít.

Vagyonosodás

A gazdasági társaságok és a magánszemélyek ellen őrzései 2016-ban egymásra fognak épülni.

A vagyonosodási vizsgálatok a b űnügyi jelzések alapján indulnak.

Egyéni vállalkozók

Folyamatosan és tartósan veszteségesen működők, a bevallási  kötelezettségüket nem teljesít ők számíthatnak fokozott ellenőrzésre.

Kiemelt tevékenységi kör

Egyes tevékenységi köröket fokozottan ellenőriz a hatóság – mások mellett a használtgépjárm ű-, gépjárm ű-alkatrész keresked őket is.

Éttermi vendéglátás

Fókuszban lesz az idei ellenőrzésekkor is, ahogy az egyéb szálláshely szolgáltatást végzők is. (Az üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatással foglalkozó adózók körében végzett tavalyi ellenőrzések 78 százaléka zárult megállapítással.)

Ezt ígérik

A szabályokat szándékosan megszegők a NAV szigorú fellépésére, a jogkövet ők és esetleges apróbb szabálytalanságokat vét ők méltányosabb hozzáállásra számíthatnak.

A kisvállalkozások szerencséje – dönthetnek „élből” is

2016-03-14
A sikeres alkalmazkodás vállalkozást menthet. A kicsiknek könnyebb lehet.

A sikeres alkalmazkodás vállalkozást menthet. A kicsiknek könnyebb lehet.

Vegyük észre és használjuk ki a kicsiség adta előnyöket! Legyünk például rugalmasak! Ha szükséges, szánjuk rá magunkat és változtassunk…, amíg megtehetjük!

Nagy változás kezdetén az ember bezár, lezár – pedig éppen a nagy változásokkor kell kinyitni, nyitni, és azokat is meghallgatni, figyelni, akiket addig nem, hívták fel a jelenlévők figyelmét egy üzleti fórumon, írta meg az uzletresz.hu.

Nagyok, kontra kicsik

Az ellenfelünktől tudunk a legtöbbet tanulni, mert a barátunk úgyis azt mondja, teszi, amit hallani, látni, érezni szeretnénk.

Ez az időszak, egy trend nélküli időszak, a nagy szervezetnek vannak specialistái, akik figyelik a változásokat, történéseket, folyamatokat, ezek sokat tudnak a saját területükről – de globálisan nem látnak, nem biztos, hogy észlelik a veszélyt vagy látják, hogy változás jön.

Ellentétben, a kis szervezetekkel, ahol ha látja a vezető, vagy döntéshozó, hogy gond van, összekapja magát,és irányt változtat, hangzott el summázatként az előadóktól, akik három eltérő tudományos terület szakértőiként vettek részt a tanácskozáson.

Nyitás

 

Válsághelyzetben például természetes reakció, hogy cégen belül összezárnak, de fontos a külvilág felé nyitás is, mivel előfordulhat, hogy onnan érkezik a jó megoldás.

Feladatkijelölés

A lényeg, hogy a változást a mindennapos tapasztalattal szemben ne tragédiának, hanem kihívásnak fogjuk fel.

Változ(tat)ás

A változások kezelésében döntsünk határozottan és ha kell gyorsan, de legyünk képesek ezen szükség esetén változtatni!

Folyamatos alkalmazkodás

Új szituációkban viszont már szükség van a rendszer szinte minden tagjának a korábbi tudására, ahhoz, hogy meg lehessen találni az optimális választ.

„Azért is kell figyelnünk a megszokottól eltérő dolgokra, mert általuk olyan képességekre tehetünk szert, amit például az üzleti életben akár egy válság idején is hasznosíthatunk”

Szerencsések a kisvállalkozások – gyorsan is változhatnak

2016-03-14
A sikeres alkalmazkodás vállalkozást menthet. A kicsiknek könnyebb lehet.

A sikeres alkalmazkodás vállalkozást menthet. A kicsiknek könnyebb lehet.



Hogy miért, arra a szakértők válaszait ezen az oldalunkon éri el.

Vendéglátósként segítene?

2016-03-13
Ha éttermében egy héten át egységes, fix-áron kínálja menüit, azzal hátrányos helyzetű gyerekeken segíthet. Még csatlakozhat a programhoz.

Ha éttermében egy héten át egységes, fix-áron kínálja menüit, azzal hátrányos helyzetű gyerekeken segíthet. Még csatlakozhat a programhoz.

A résztvevők minden, a X. Étterem Héten megjelenő vendég után 50 forintot ajánlanak fel a Gyermekétkeztetési Alapítvány javára, akikkel közösen hátrányos helyzetű gyermekek támogatására fordítják az így összegyűlt összeget.
A kitűzött cél, hogy az új év jegyében 2016 rászoruló gyermek étkezését biztosítsák, tudatják a szervezők.

A feltételek

2016. március 21. és 27. között az Országos Étterem Hét-en résztvevő „TOP”

éttermek egységes-fix áron kínálnak 3 fogásos ebéd/vacsora menüket.

Az éttermek körülbelül 70 százaléka mindössze 3 300 forintért, a további 30 százalék pedig 4 900 Ft-ért kínál úgynevezett Prémium menüt (szervizdíjjal együtt!).

Hírverést is jelenthet

Több mint 130 „TOP étterem” vesz részt a programban, amelyek közül körülbelül 100 budapesti, és 30 az ország különböző pontján található.

Számos olyan étterem is résztvevője az Étterem Hét-nek, amely Magyarország 50 legjobb étterme közé tartozik (több hazai gasztro szaklap/kiadvány alapján)!

A legutóbb (2015. október) megrendezett Étterem Hét nagy siker volt, hiszen több, mint 24 ezer vendég foglalt asztalt.

Idén, a számokból adódóan nagy érdeklődés és vendégszám várható.

Információ, regisztráció

Ha jelentkezne, ezen az oldalon regisztrálhat.


Tőke(program) kisvállalkozásoknak?

2016-03-17
„A kis- és középvállalkozói szektorban nemcsak hitel-, hanem tőkehiány is van, ezért szükség lenne nemzeti tőkeprogram indítására az érdemi változtatáshoz.”

„A kis- és középvállalkozói szektorban nemcsak hitel-, hanem tőkehiány is van, ezért szükség lenne nemzeti tőkeprogram indítására az érdemi változtatáshoz.”

A kijelentést Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter tette nemrégiben egy budapesti üzleti konferencián, közölte az MTI.

Továbbá a miniszter megerősítette azt a korábbi értesülésünket is, amely szerint a 2014-2020-as időszak uniós pályázatait 2017 június végéig kiírják és 2018 végére a ciklus forrásának jelentős részét ki is fizetnék.

Elhangzott, hogy a 2007-2013-as időszakban 70 560 projekt részesült uniós támogatásban, 9536 milliárd forint értékben szerződtek.

Uniós pályázatok – új rend(szer) szerint!

A konferencián a miniszter bejelentette: az uniós pályázatok értékelésére új rendszert dolgoznak ki.

A Miniszterelnökség április 15-ig javaslatot tesz a kormánynak az értékelési rendszer átalakításra.

A miniszter hangsúlyozta: elvárás, hogy csak állami tisztviselő értékeljen, a pályázatértékelésnél nem lesz kiszervezés.

Véleménye szerint a pályázatot értékelők újra-kiválasztásáról lesz szó, nyilvános, mindenki számára hozzáférhető értékelő szaknévsort állítanak össze, objektív, az irányító hatóságok és a társminisztériumok által meghatározott szempont alapján.

Minden pályázatnál két értékelőnek kell lennie, akik az államtól kapják a pénzt, hivatali kötelezettségek mellett végzik majd a munkát.

A pályázati döntéselőkészítő bizottság pedig a szaktárca, az államháztartásért felelős minisztérium és a Miniszterelnökség képviselőiből tevődik majd össze.

De tényleg lemaradhat, ha kimarad!

2016-03-21
Menthetetlenül lemaradnak a versenyben, előbb-utóbb kiszorulnak a piacról azok a vállalkozások, amelyek nem aktív tagjai a digitális térnek, nincsenek digitális készségei.

Menthetetlenül lemaradnak a versenyben, előbb-utóbb kiszorulnak a piacról azok a vállalkozások, amelyek nem aktív tagjai a digitális térnek, nincsenek digitális készségei.

A „digitális felvilágosodás” korának – fentebb vázolt – nemkívánatos hozadékára hívta fel a figyelmet a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára az egyik legismertebb internetes keresőoldal legutóbbi budapesti sajtótájékoztatóján.

Ne hagyjuk ki!

Most tekintsünk el attól, miért akarja olyan nagyon az ismert keresőoldal, hogy még több regisztrálója, felhasználója legyen. (Minél több „kattintás”, annál nagyobb reklámbevétel. Elsősorban neki. Megvan? De hagyjuk… – a Szerk.)

Inkább éljünk a lehetőséggel kisvállalkozókként – mert, bár összemérhetetlenül kisebb mértékben –, de mi is nyereséggel alkalmazhatunk egy Google által felkínált ingyenes programot.

A nagyoknak bevált – a kicsiknek is létfontosságú (lenne)!

Szabó László államtitkár elmondta: a magyarországi infokommunikációs szektor évente mintegy 7 százalékkal bővül, közvetlenül 311 ezren, közvetetten több mint 400 ezren dolgoznak az ágazatban – túlnyomó részük multinacionális vállalatoknál, tájékoztat az MTI hírére hivatkozva a Külgazdasági és Külügyminisztérium.

Pedig rendkívül f ontos lenne, hogy a magyar kis- és középvállalkozások (kkv) is megjelenjenek a digitális térben.

Ismertség = érvényesülés

Úgy vélte, a magyar kkv-k számára és az ország gazdaságának szempontjából is létfontosságú lenne, hogy – akár a külpiacokon is – jobban érvényesüljenek.

S bár nincs az internetnél olcsóbb és hatékonyabb módja a nemzetközi kereskedelemben való részvételnek, a magyar kis- és középvállalkozások mindössze 64 százaléka rendelkezik saját weboldallal - tette hozzá.

A digitális készségek hiánya – visszavet

Magyarország mindössze a 20. helyezést érte el az unióban – a lakosság technikai képzettsége, a cégek digitalizációja, az internethez való hozzáférés és az elektronikus közigazgatási szolgáltatások használata alapján a Varsói Egyetem digitális gazdasági laborjának (DELab) legfrissebb felmérése szerint, hívta fel a figyelmet Heal Edina, a Google magyarországi vezetője.

Mint mondta, ha csak a vállalati szférát nézzük, akkor a magyar cégek a 26. helyen állnak a digitális felkészültséget tekintve a 28 uniós ország között.

Hazai vállalkozások – ma még hátul kullognak

A magyarországi vállalkozások nem használják ki a digitális eszközök előnyeit, mindössze 64 százalék üzemeltet saját honlapot - szemben az EU15-ben 79 százalékos átlagával;

26 százalékuk használja a közösségi oldalakat, míg az EU15-ben ez az arány 43 százalék.

Emellett a vállalatok alig 10 százaléka értékesít online, ami szintén sokkal az EU15-ben 14,6 százalékos átlaga alatt van - hívta fel a figyelmet a szakember.

A lakosság ráállt – és ők a fogyasztók!

Kiemelte ugyanakkor, hogy a magyar lakosság készségszinten használja a digitális eszközöket, több mint 60 százalékuk naponta.

Vállalkozóként is ingyen tanulhat az üzletéért!

Mindezek ismeretében a Google ingyenes online tanfolyammal bővíti oktatási programját.

A Digital Workshop nevű programra egyaránt jelentkezhetnek vállalkozók, diákok és azok, akik tudatosabban és hatékonyabban szeretnék használni az internetet üzleti céllal.

A platform ingyenes oktatóanyagot biztosít az online jelenlét kialakításától kezdve a közösségimédia-kampányok futtatásán át a mobiltelefonok által kínált lehetőségek kihasználásáig.

Innen elindulhat

Mutatjuk, honnan érhető el a program.  Az oldal alján – a bővebb információk után – találja a tervének létrehozását segítő regisztrációs útvonal kezdetét is.

Itt már létkérdés tagnak lenni

2016-03-21
Menthetetlenül lemaradnak a versenyben, előbb-utóbb kiszorulnak a piacról azok a vállalkozások, amelyek nem aktív tagjai a digitális térnek, nincsenek digitális készségei.

Menthetetlenül lemaradnak a versenyben, előbb-utóbb kiszorulnak a piacról azok a vállalkozások, amelyek nem aktív tagjai a digitális térnek, nincsenek digitális készségei.


Ha megismerné és főleg megtanulná, vállalkozásával hogyan lehet az online-térben lévőkkel lépést tartani, mi több előrejutni, kitűnni, akkor ezen az oldalunkon mutatunk egy ingyenes lehetőséget.


Úgy üzletelsz, amilyen vagy

2016-03-20
Ennélfogva akár sikeresebbek is lehetünk az üzleti életben? Igen, ha hajlandóak vagyunk magunkon, hozzáállásunkon változtatni, erősíti meg a gazdaságpszichológus.

Ennélfogva akár sikeresebbek is lehetünk az üzleti életben? Igen, ha hajlandóak vagyunk magunkon, hozzáállásunkon változtatni, erősíti meg a gazdaságpszichológus.

Merthogy vállalkozásunk gazdasági, pénzügyi helyzetét üzleti, vezetői döntéseinket a személyiségünk nagyban befolyásolja, állítja a gazdaságpszichológus, s azon – akarattal és munkával ugyan – de tudunk változtatni.

Otthonról hozott mintáink

A szülői minta az első, amivel találkozik az ember, és mivel a korai érettségi szakaszban belénk ivódik az, amit otthon láttunk, tudat alatt dolgozikbennünk.

Ez is közrejátszik, hogy mennyire tudunk takarékoskodni, hogyan osztjuk be jól a pénzünket.

Kutatások bizonyítják, hogy például az a fiatal felnőtt, akinek a szülei hitelkártya-adósságba kerültek, az valószínűsíthetően maga is hasonló tartozást halmoz fel, fejtegette a témát dr. Mihály Nikolett az üzletresz.hu-nak.

A másik sikere: példa és ne kifogás legyen!

Sikereinket és aktuális helyzetünket gyakran másokhoz viszonyítva értékeljük.

Ez nem feltétlenül negatív megközelítés, csak ha kizárólag másokat tekintünk mércének.

A szakember szerint , ha ösztönöz más sikere, és teszünk azért, hogy a példaként állított szintet elérjük, az kimondottan jó.

Ha viszont mindenféle kifogást gyártunk, hogy miért nem tartunk mi is ott, mint a másik, mert például: „neki olyan kapcsolatai vannak", „akkora induló tőkével könnyű", „szerencséje volt", – és nem teszünk semmit az áhított célért, akkor kimondottan káros az összehasonlítás.

Több vagyok, jobb vagyok – ez csak látszat?

A fenti példa az egyik tipikus jellemzője a „külső kontrollosságnak”, vagyis amikor a velünk történt eseményeket elsősorban nem a viselkedésünknek, illetve személyiségünknek tulajdonítjuk, hanem külső tényezőknek.

Ennek egyik jellemzője a nagyzolás.

Az ilyen személy többnek , jobbnak, sikeresebbnek akar látszani,mint amilyen valójában, mivel rendszerint a környezet által ítéli meg önmagát. Ezért azt is különösen fontosnak tartja, hogy más milyennek látja őt.

Amikor az egyén hisz abban, hogy ami vele történik, az közvetlen kapcsolatban van a személyiségjegyeivel és a viselkedésével, az a „belső kontrollosság”.

Elsősorban önmagának, saját elvárásainak akar megfelelni, és kevésbé viszonyítja a teljesítményét másokhoz.

Szélsőséges esetben ez is káros, hiszen ennek hatására nagyon erős öntörvényűség alakulhat ki.

Érzelmi kontroll: tanulható

Mivel döntéseinkben nagy szerepet játszanak az érzelmeink, egyáltalán nem másodlagos tényező az üzleti sikerhez, hogy tudjuk kontrollálni érzéseinket és hangulatunkat.

Ez nem veleszületett adottság, tanulni kell.

Például egy kezdő bróker elköveti azt a hibát, hogy amikor elbukik egy nagyobb összeget, kétségbeesik, hogy mit szólnak majd a főnökök, ügyfelek. Ezért gyorsan vissza akarja szerezni az elvesztett pénzt, aminek többnyire az az eredménye, hogy még nagyobb lesz a veszteség. Tehát a félelmeitől vezérelve, érzelmi alapon döntött.

Cél, akár minden napra is

A sikerhez elengedhetetlen a pontos célok tisztázása. Akár naponta.

Hogy hova akarunk jutni, mit szeretnénk elérni, és mindezt milyen értékek mentén valósítjuk meg. Fontos, hogy céljaink mellett azt is lássuk, hogy azok milyen értékekre épülnek. (Milyen áron tudjuk megvalósítani, milyen út vezet odáig, mit kell (be)áldozni érte, stb… – a Szerk.)

Ezek ugyanis viselkedésünk alapvető mozgatórugói.

A pénz gyarapítása általában sohasem önmagáért szól, általa valamit meg szeretnék valósítani, valamilyen érzelmet szeretnénk átélni.

Ha fontos például számunka a szabadság, a pénz hozzá fog segíteni minket ahhoz, hogy függetlenek legyünk a döntéseinkben.

Terv(ezés), önismeret, értékítélet = nagyobb siker

Ha pontos pénzügyi tervezést végzünk, és egy kis önismerettel tisztázzuk magunkban, hogyan hozunk döntéseket, mik motiválnak, és milyen értékeket tartunk fontosnak – akkor anyagilag is sikeresebbek lehetünk, garantálja a gazdaságpszichológus.


Amilyen vagy, úgy üzletelsz

2016-03-20
Ennélfogva akár sikeresebbek is lehetünk az üzleti életben?

Ennélfogva akár sikeresebbek is lehetünk az üzleti életben?


Igen, ha hajlandóak vagyunk magunkon, hozzáállásunkon változtatni, erősíti meg a gazdaságpszichológus.

Hogy ehhez milyen személyiségjegyeinket kell erősíteni vagy gyengíteni, azt ezen az oldalunkon elolvashatja.


Ugye, tud róla?

2016-03-22
Nem hagyjuk, hogy vállalkozóként megfeledkezzen az ellenőrzésekről. Merthogy épp’ a napokban fordul finisébe a szokásos országos kiterjesztésű húsvéti fogyasztóvédelmi razzia.

Nem hagyjuk, hogy vállalkozóként megfeledkezzék az ellenőrzésekről. Merthogy épp’ a napokban fordul finisébe a szokásos országos kiterjesztésű húsvéti fogyasztóvédelmi razzia.

A „hétköznapi” ellenőrzéseken túl – a korábbi évekhez hasonlóan – a hatóság most is kiemelt figyelmet szentel a biztonságos húsvéti vásárlások feltételeinek biztosításának illetve a fogyasztók vagyoni érdekeinek védelmének meglétére, jelzi közleményében a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).

Kiket ellenőrizhetnek?

Igen, jól gondolja, az Ön kis vállalkozását is felkereshetik a „próbavásárlók” – annak ellenére, hogy a hatóság most is elsősorban a hiper-, szupermarketek, bevásárlóközpontok kínálatát tartja elsődleges ellenőrzési célpontjainak. 

Azt tudatja a közlemény is, hogy a "nagyokon" kívül/mellett a felügyelők jelen vannak a kitelepüléseken, a vásárokon és a piacokon is, a kisebb élelmiszerüzletekben, műszaki üzletekben, ruha-és divatáru üzletekben is.

Mit vizsgálnak?

Bár az ellenőrzés még folyamatban van, tudatja a hatóság, de az eddigi tapasztalatok alapján elmondható, hogy:

Az eddig lefolytatott 222 darab próbavásárlás során 95 esetben merült fel kifogás, ami ez idáig 43 százalékos kifogásolási arányt jelent.

Az ellenőrzések során 34 esetben merült fel többletszámolás, amelynek értéke összesen 9004 Ft, átlagban pedig 266 Ft volt.

Eddig a leggyakoribb probléma volt

– az akciós árat a pénztár nem érvényesíti

a termékek mérése nem hitelesített mérőeszközzel történik.

a csomagolóanyagot belemérik a termékbe.

Hurrá! Van pozitívum

„Pozitívumként elmondható, hogy a kereskedők eddig minden esetben eleget tettek nyugtaadási kötelezettségüknek”, áll a közleményben.

És még nincs vége

A vizsgálatok folytatódnak, a fővárosi és megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelemért felelős szervezeti egységeinek felügyelői továbbra is jelen vannak a legkülönbözőbb üzlettípusokban, jelzi a hatóság.

*

H Í R H Á T T É R –  És Ön mit forgalmaz?

Most megmutatjuk, melyik termékeket vette már előzetesen górcső alá a hatóság

20-féle csokoládét, 20-féle sonkát és 18-féle kalácsot ellenőriztek minőségük, összetételük alapján.

A kiválasztott csokoládék vizsgálatának eredményeit itt, a kalácsokét itt, míg a sonkákét ezen az oldalon nézheti meg – képekkel illusztrálva.

Munkajog – Telefonhasználat munkaidőben?

2016-03-23
Önnek is elege van az olyan dolgozójából, aki munkaidőben rendszeresen előkapja mobilját és telefonál(gat) vagy állandóan az internetet böngészi?

Önnek is elege van az olyan dolgozójából, aki munkaidőben rendszeresen előkapja mobilját és telefonál(gat) vagy állandóan az internetet böngészi?

Ha munkáltatóként már sokadszorra is hiába figyelmeztette alkalmazottját, megosztjuk dr. Kártyás Gábor munkajogász blogjából származó értesülésünket, amely szerint van lehetőség a csökönyös munkavállaló megregulázására – ám van, hogy kivételt kell tenni…

Munkaidőben munkát kell végezni

A munkaidőt munkavégzéssel, illetve rendelkezésre állással kell tölteni, munkára képes állapotban.

A munkáltató ezért mindenféle magántevékenységet megtilthat, hiszen a munkaidőben a munkavállaló teljes figyelmére igényt tarthat. Számos munkakör esetében munkavédelmi vagy szakmai szabályok megszegését jelentené a munka közben folytatott telefonálás.

A kötelezettségszegés súlyát növeli, ha a magáncélú telefonálásra

a többi munkavállalót (vásárlót, vendéget) zavarva, hangoskodva kerül sor.

Tehát: a magáncélú telefonálás alapvetően csak a munkaközi szünetben lehetséges, amelynek tartama alatt a munkavállalót rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettség nem terheli.

Vannak méltányolható körülmények

Ha a munkavállaló a munkaidőben, magánügyben telefonál, ezeket az alapvető kötelezettségeit szegi meg, amelynek a kötelezettségszegés súlyával arányos következménye lehet.

Természetesen nem közömbös, hogy a munkát megszakító telefonálás mennyi ideig tartott, rendszeres volt-e, illetve okozott-e ezzel fennakadást, kárt a munkavállaló.

A teljes tiltás sem ésszerű

A következetes tilalomhoz általában nem ragaszkodnak a munkáltatók – ha a telefonálás a munka biztonságát és hatékonyságát egyébként nem befolyásolja.

A legtöbb munkakör esetében, írja a szakértő, az állandó, teljes fizikai-szellemi jelenlét nem követelmény, és nem válik a munka hatékonyságának kárára, ha azt a munkavállaló hasonló magánbeszélgetések céljából rövid időre megszakítja.

Mi több, éppen az tűnik a hatékonyságot rombolónak, ha ezt a munkáltató nem teszi lehetővé.

A végső szó a munkáltatóé

Hangsúlyozni kell azonban, hogy ez csak humánpolitikai okokból biztosított lehetőség, a munkáltató mérlegelése alapján.

Ha a munkáltató megtiltja a magáncélú telefonhasználatot munkaidőben, akkor a munkavállaló ezt akkor is köteles tiszteletben tartani, ha a megszegésével a munkát nem akasztaná meg, kárt nem okozna.

Kivételt csak az általános együttműködési kötelezettség jelenthet!

A munkaidőn kívüli munkahelyi telefonhívás esetén kijelenthető: előfordulhat, hogy a magánszféra tiszteletben tartásának fontossága mellett is, rendkívüli körülmények között a munkáltató elvárhatja, hogy a munkavállaló legyen elérhető a munkaidő lejárta után is.

Van, hogy szabad a telefonhasználat

Ennek a fordítottja is igaz: lehetnek olyan személyi, családi körülmények, amelyek mellett engedélyezni kell, hogy a munkavállaló munkaidőben telefonját bekapcsolva tarthassa, és a hívásra válaszoljon.

Ilyen eset például, ha a munkavállaló a mindenórás feleségétől várja az értesítést, hogy indulni kell a szülészetre, vagy ha a munkavállaló gyermeke egy nemzetközi sportverseny döntőjében indul, és nyomban közölni kívánja az eredményt.

A hasonló esetek mérlegelésénél mindig abból érdemes kiindulni, hogy az együttműködési kötelezettség kölcsönös.

A munkavállalónak abban kell együttműködnie, hogy a magánéletében fontos hírek megismerését, továbbítását halassza el a munkaidő utánra, a munkáltatónak viszont abban, hogy kellő súlyú esetben tegyen kivételt a telefonhasználati tilalom alól.

Hogy mikor melyik a nagyobb súlyú körülmény, azt csak esetileg lehet vizsgálni.

Még ha engedélyezi is a munkáltató a magáncélú telefonálást, ez nem jelenti azt, hogy annak időtartamát teljesített munkaidőnek ismeri el.

Nem tilos ezért az olyan gyakorlat, miszerint a munkaidőt megszakító cselekményeket egy bizonyos napi időhatárig (például 20 perc) engedélyezi a munkáltató, ám annak időtartamát nem számítja bele a munkaidőbe.

Ez persze azt feltételezi, hogy ezek az időtartamok pontosan mérhetőek, ami leginkább csak egy számítógép előtti munkavégzésnél megoldható, figyelmeztet a szakjogász.

Fotó: illusztráció (sp.depositphotos.com)

Munkajog – Mobilhasználat dologidőben

2016-03-23
Önnek is elege van az olyan dolgozójából, aki munkaidőben rendszeresen előkapja mobilját és telefonál(gat) vagy sokszor böngészi az internetet, állandóan üzeneteket ír, fogad?

Önnek is elege van az olyan dolgozójából, aki munkaidőben rendszeresen előkapja mobilját és telefonál(gat) vagy sokszor böngészi az internetet, állandóan üzeneteket ír, fogad?




És mit mond erre a munkajogász?

Ezen az oldalunkon tájékozódhat.


Békés, örömteli húsvéti ünnepeket!

2016-03-25
Kedves Olvasóink!

Kedves Olvasóink!

Sok örömet adó, pihentető, 

békés húsvéti ünnepeket kívánunk

jelenlegi és jövőbeni Tagjainknak,

oldalaink Látogatóinak!


Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége

és szakmai híroldala, a  Kereskedelmi Élet.

SOMOGY megye – Cél az európai típusú érdekképviselet

2016-03-24
Az elmúlt időszak érdekképviseleti tevékenységét összegezte és értékelte a Kereskedelmi és Vendéglátó Vállalkozók Somogy Megyei Érdekképviselete „KISOSZ” – tájékoztat a megyei szervezet.

Az elmúlt időszak érdekképviseleti tevékenységét összegezte és értékelte a Kereskedelmi és Vendéglátó Vállalkozók Somogy Megyei Érdekképviselete „KISOSZ” – tájékoztat a megyei szervezet.

„Egyesületünk, mint munkaadói érdekképviselet a kereskedelmi és vendéglátó szakmákban működő vállalkozók reprezentatív érdekképviselete. A nehéz gazdasági helyzet ellenére még mindig 267 tag bízik, hogy a KISOSZ európai típusú érdekképviseleti munkát tud kifejteni, amely szerepel célkitűzéseink között.

A gazdasági, piaci viszonyok és a jogszabályváltozások együttes hatása következtében az elmúlt 10 évben Somogy megyében – a KSH adatok szerint – 2429 egységgel csökkent a kiskereskedelmi boltok száma (2014-ben: 4615) és 489 üzlettel a vendéglátó üzletek száma (2014-ben: 2674).

Az érdekképviseletei céljaink megvalósítása során elért eredmények a kereskedelmi és vendéglátó szakmában működő vállalkozók széles körét érinti.

Példáként említjük, hogy kezdeményezésünkre változott a jogszabály és kereskedőinknek, vendéglátósainknak a tevékenység szüneteltetése időtartamára (balatoni szezonon kívüli időszakra, stb.) már nem kell az online pénztárgépek után adatforgalmazási díjat fizetni, mely 10 ezer forint feletti megtakarítást jelent évente.

A tagjainktól összegyűjtött véleményeket, javaslatokat feldolgoztuk és több szakmai témában, például a kiskereskedelmi boltok vasárnapi zárva/nyitva tartása szabályozásával kapcsolatban konstruktív javaslattal kerestünk meg országgyűlési képviselőket, az NGM miniszterhelyettesét, valamint a turisztikai államtitkárát is.

 

A hazai vendéglátás versenyképességét gyengíti az európai összehasonlításban magas étel-áfa mértéke, valamint a krónikus szakember és munkaerőhiány.

Javasoltuk a magas élőmunka igényű vendéglátó szakmákban a vendéglátó étel-áfa 10-12 százalékra történő csökkentését, amelynek megvalósulása esetén – változatlan fogyasztói ár mellett – a várhatóan megmaradó többletforrást az alkalmazottak bérének emelésére (a munkaerőhiány csökkentésével összefüggésben) és fejlesztésre tudnák fordítani a vendéglátósok.

Tagjainkkal folyamatos és interaktív munkakapcsolatot tartunk telefonon, személyesen, fórumokon, valamint a bolt- és üzlet látogatások során.

Az átlagosnál jobb tájékoztatási rendszer működtetésénél gondoltunk az elmúlt évben kiküldött 13 hírlevélre (komplex témákban), 40 e-mail körlevélre és ezek jogszabályi mellékleteire, valamint a 8 csoportgyűlésre, amelyek közül kiemelkedik a nyári turisztikai szezon elején, Balatonszárszón tartott összevont csoportgyűlés és vállalkozói fórum.

Ezen a rendezvényen a Somogy Megyei Kormányhivatal és a NAV szakemberei tájékoztató előadásokon ismertették a megváltozott jogszabályokat, beszámoltak a korábbi ellenőrzések tapasztalatairól és ismertették a várható hatósági ellenőrzések irányát és szempontjait.

Rendezvényeink jól szolgálták egyesületünk szlogenjét: „Legjobban védett vállalkozó a tájékozott vállalkozó.”

A küldöttek közül többen hozzászólásukkal egészítették ki – az elnökségi beszámolóból a teljesség igénye nélkül kiemelt – értékelést és ezt követően elfogadták a költségvetési beszámolót és az ez évi egyesületi költségvetést.

Ezt követően a hosszú időn keresztül tisztességgel végzett szakmai és KISOSZ érdekképviseleti munkája elismeréseként két személy – Jó László kaposvári és Lovizer Ferenc fonyódi vállalkozó – részére KISOSZ emlékplakett kitüntetést adtak át. Jó László megyei elnök érdemei közül kiemelték, hogy 20 éve látja el a sikeresen működő Megyei Elnökség vezetését.

 

Az öt éve választott Küldötteknek a közösség érdekében végzett eredményes munkáját Díszoklevél adományozásával ismerte el az Elnökség.

A februárban megválasztott új megyei Küldöttek alakuló ülésére is sor került, ahol ismételten bizalmat kaptak a régebbi Tisztségviselők és eredmény, hogy több fiatal vállalkozót, szakembert is sikerült az egyesületet irányító testületekbe bevonni.”

Kereskedelmi és Vendéglátó Vállalkozók

Somogy Megyei Érdekképviselete „KISOSZ”

A jövő: európai típusú érdekképviseleti munka

2016-03-24
Az elmúlt időszak érdekképviseleti tevékenységét összegezte és értékelte a Kereskedelmi és Vendéglátó Vállalkozók Somogy Megyei Érdekképviselete „KISOSZ”.

Az elmúlt időszak érdekképviseleti tevékenységét összegezte és értékelte a Kereskedelmi és Vendéglátó Vállalkozók Somogy Megyei Érdekképviselete „KISOSZ”.


A megyei szervezet tájékoztatóját

ezen az oldalunkon találja.


Alkalmatlan – menjen vagy (meddig) maradjon?

2016-03-29
Mit tehet a munkáltató, ha dolgozójáról kiderül, megváltozott egészségi állapota nem teszi alkalmassá az addigi munkaköre betöltésére?

Mit tehet a munkáltató, ha dolgozójáról kiderül, megváltozott egészségi állapota nem teszi alkalmassá az addigi munkaköre betöltésére?

Egyből a munkaviszonyt kell megszüntetni, vagy a munkaszerződést módosítani?

Alább mutatjuk, hogy a munkajogász milyen intézkedést tart célszerűnek.

Az egyértelműen kijelenthető, hogy ha a munkavállalót az egészségügyi alkalmassági vizsgálat munkaköre betöltésére alkalmatlannak találta, akkor a munkavállaló e munkakörben tovább nem foglalkoztatható, szögezi le mindjárt blogbejegyzésében dr. Kártyás Gábor munkajogász, a munkajog.hu szakértője.

Amikor a státusz marad, de se munkavégzés, se bér…

A szakember értelmezése szerint a dolgozó, jogi szempontból, ilyenkor a munkavédelmi törvény alapján mentesül a munkavégzési és rendelkezésre állási kötelezettsége teljesítése alól, ám erre az időtartamra munkabér nem illeti meg.

Bér hiányában járulékot sem fizet, ezért a biztosítási jogviszonya is szünetel.

Így egy olyan jogi patthelyzet alakul ki, amelyben a munkáltató a munkavállalót nem kötelezheti munkavégzésre, a munkavállaló nem is jogosult az eredeti munkakörében teljesíteni, bért nem kap, a biztosítási jogviszonya is szünetel, ám nem írja elő semmi, hogy ilyenkor a munkaviszony megszűnne, vagy kötelező lenne megszüntetni.

MEGOLDÁS LEHET: ez a helyzet mindaddig fennáll, amíg a felek a munkaszerződést nem módosítják, vagy valamely okból véget nem ér a jogviszony, vagy valamelyik fél azt meg nem szünteti.

Miért állhat érdekében a feleknek

az egészségügyi alkalmatlanság miatt üressé vált munkaviszony fenntartása?

A munkáltató oldaláról, az egészségügyi alkalmatlansághoz vezető körülmények lehetnek teljesen a munkaviszony körén kívül esőek is.

Például, a munkavállaló egy sportbaleset miatt esik ki hosszabb időre a munkából, és már nem is nyeri vissza korábbi munkaképességét.

Amikor költséges a megszüntetés

Miért lenne ilyenkor a munkáltató kötelezettsége olyan új munkakör felajánlása (kreálása?) a munkavállalónak, amelyre alkalmas?

Illetve, ennek hiányában, miért a munkáltatót terhelje a munkaviszony megszüntetése?

Ennek különösen azért van jelentősége, mert a munkáltató felmondása esetén a felmondási idő felére távolléti díj fizetése mellett fel kell menteni a munkavállalót a munkavégzési kötelezettsége alól, és egészségügyi alkalmatlanság esetén jár a végkielégítés is.

Azaz, igen költséges lehet a munkaviszony megszüntetése.

Mikor jogos a felmondás visszatartása?

Kérdéses, hogy mennyiben ütközik a joggal való visszaélés tilalmába, ha a fentiek szerint „kiüresedett” munkaviszonyt a munkáltató csak azért tartja fenn, hogy ne kelljen kifizetnie a felmondás esetén irányadó járandóságokat.

Ha ez a visszaélésszerű magatartása a munkavállaló különös méltánylást érdemlő érdekét sérti, a bíróság a munkáltató elmaradt felmondó nyilatkozatát ítéletével pótolja, feltéve, hogy az érdeksérelem másképpen nem hárítható el.

A szakértő megítélése szerint azonban erre – rendeltetésellenes joggyakorlás hiányában – nem kerülhet sor, ha a munkavállaló alkalmatlanná válása nem függ össze a munkaviszonnyal.

Elképzelhető azonban, ha az egészségügyi alkalmatlanság üzemi baleset, vagy foglalkozási megbetegedés – azaz a munkáltató érdekkörébe vonható – ok következménye.

Miért maradna a dolgozó?

A munkavállalónak sem lehet feltétlenül érdeke a munkaviszony egyoldalú megszüntetése.

Például, bízhat a saját felgyógyulásában, vagy számíthat arra, hogy előbb utóbb adódik olyan feladat a munkáltatójánál, amelyet el tudna látni.

A munkaviszony fennállása egyébként – mint már fent említettem – önmagában semmilyen előnnyel nem jár, legfeljebb az évente ismétlődően járó 15 munkanap betegszabadságot lehet kihasználni.

MEGOLDÁS LEHET MÉG: ha a felek közös megegyezéssel módosítják a munkavállaló munkaszerződését egy másik munkakörre, amelyet el tud látni.

Rehabilitációs hozzájárulás – a munkáltatót is segíti

A humánpolitikai, szociális szempontok mellett a munkáltatónak ez a rehabilitációs hozzájárulás miatt lehet még érdeke.

Ha ugyanis az alkalmatlanná vált munkavállaló egyben megváltozott munkaképességű is, akkor a foglalkoztatása figyelembe vehető a kötelező foglalkoztatási ráta számításánál.

A közös megegyezés

A munkaviszony lezárására is talán a legjobb lehetőség a közös megegyezés, amelyben a felek szabadon rendelkezhetnek a munkavállalót megillető juttatások mértékéről és a megszüntetés időbeli hatályáról is.

Az alkalmatlanná minősítést sokszor előzi meg hosszabb tartamú keresőképtelenség.

Ez azért lehet fontos, mert 2015. január 1-je óta a keresőképtelenség teljes egészében szabadságra jogosító idő.

Akármilyen okból is ér véget az alkalmatlan munkavállaló munkaviszonya, jogosult a természetben igénybe nem vett – például a keresőképtelenség alatt felhalmozódott – szabadság pénzbeli megváltására, összegez a munkajogász.

Foglalkoztatás – (munka)alkalmas megoldások

2016-03-29
Mit tehet a munkáltató, ha dolgozójáról kiderül, megváltozott egészségi állapota nem teszi alkalmassá az addigi munkaköre betöltésére?

Mit tehet a munkáltató, ha dolgozójáról kiderül, megváltozott egészségi állapota nem teszi alkalmassá az addigi munkaköre betöltésére?


A munkaviszonyt kell megszüntetni, vagy a munkaszerződést módosítani?

Hogy milyen intézkedéseket érdemes tenni, arra ezen az oldalunkon talál útmutatót.


Jövedéki adótörvény – Mondjon véleményt!

2016-03-30
Holnapig még hozzászólhat a jövedéki adózás módosításáról szóló törvénytervezethez.

Holnapig még hozzászólhat a jövedéki adózás módosításáról szóló törvénytervezethez.

Az adómértékekben alapvető változásokat nem tartalmaz a tervezet, a célja „csupán” a jövedéki szabályozás egyszerűsítése, egyértelműbbé és átláthatóbbá tétele, a gazdálkodók adminisztrációs terheinek csökkentése, valamint a visszaélések lehetőségének minimalizálása, szól a törvénytervezet indoklása.

Például mi változik?

A nyilvántartás, az adatszolgáltatás és az engedélyeztetés szabályai – az eljárások elektronikussá tételével; csökken az engedélytípusok száma; az adóraktáraknál megszüntetik a biztosítékminimumot; fizetni kell a dohánygyártmányok zárjegyeiért; bevezetik a kisüzemi bortermelő jövedéki kategóriát.

A törvénytervezet innen elérhető. 

A tervezetről megfogalmazott véleményét április 1-jéig  várják a jovedeki@ngm.gov.hu címen.

Legyen képben! Tények tervek, ígéretek

2016-03-31
Az online pénztárgépek működtetésének kiterjesztése kapcsán más elképzelésekről is beszámolt a nemzetgazdasági miniszter…

Az online pénztárgépek működtetésének kiterjesztése kapcsán más elképzelésekről is beszámolt a nemzetgazdasági miniszter…

Varga Mihály egyebek mellett azt közölte: nem várható a fogyasztást terhelő adók növelése, a kiskereskedelmi forgalom, a fogyasztás két éve tartósan bővül. Ezt a kedvező folyamatot nem akarják adóemeléssel megakasztani – hivatkozik egy ma reggeli televíziós műsorban elhangzottakra a kormányportál.

A miniszter elmondta: egyes termékkörök esetében áfacsökkentésben gondolkodnak, ezek közé az alapvető élelmiszereket sorolta. Ebben a kérdésben az Európai Unióval is egyeztetni kell.

Hozzátette: a béreket terhelő járulék és adóterheket kell csökkenteni, a tárca elsősorban erre koncentrál. Példaként említette, ha egy munkaadó infláció feletti béremelést ad, ahhoz az állam plusz járulékkedvezményt adna.

Kiket köteleznek még

online pénztárgéphasználatra?

Az autókereskedőkön és autóalkatrész-kiskereskedőkön kívül – ahogy arról már korábban beszámoltunk – szeptember 30-tól online pénztárgéphasználatra kötelezik még a gépjármű-, motorkerékpár javítási, karbantartási tevékenységet végzőket a plasztikai sebészeti tevékenységet folytatókat, a diszkót, illetve táncteremet működtetőket, a ruházati tisztító szolgáltatást végzőket és a különböző fizikai közérzetet javító és testedzési szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásokat (fitness és edzőtermeket), jövő év január 1-től pedig a pénzváltók, személyszállító texisok és uberesek csatlakoznak az online rendszerhez.

A pénztárgépek használatának kiterjesztése mintegy 25-30 milliárd forint többletbevételt hozhat a költségvetésnek.

Jelenleg, mint mondta, az országban 217 ezer online kassza működik, ahol eddig bevezették, ott jelentős „fehéredést” hozott az intézkedés. Tájékoztatása szerint tavaly 60 milliárd forint pluszbevétele keletkezett az államnak az online pénztárgépek bevezetésétől.