2015-11
KERESKEDELMI ÉLET

VESZPRÉM megye – Képzettség nélkül nincs szakértelem

2015-11-02
Nem egyértelmű a vállalkozások körében, hogy a kereskedelem és a vendéglátás területén milyen tevékenységekhez nélkülözhetetlen a szakképesítés. Mutatjuk a válaszokat.

Nem egyértelmű a vállalkozások körében, hogy a kereskedelem és a vendéglátás területén milyen tevékenységekhez nélkülözhetetlen a szakképesítés. Mutatjuk a válaszokat.

A rendelkezés 16 kiskereskedelmi tevékenység és 3 vendéglátó tevékenység esetén határoz meg képesítési előírást, tájékoztatja tagjait a KISOSZ Veszprém megyei tagegyesülete.

Ahol nincs megnevezés, nem kell a szakképesítés sem a vállalkozónak, sem az értékesítést végző alkalmazottaknak.

A rendelet

A Nemzetgazdasági miniszter 17/2015 (VI. 9.) NGM rendelete ( idekattintva eléri) az egyes ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi tevékenységek gyakorlásához szükséges képesítésekről szóló 5/1997. (III. 5. ) IKIM rendeletét, ( itt találja), valamint az egyes ipari és kereskedelmi tevékenységek gyakorlásához szükséges képesítésekről szóló 21/2010. (V. 14.) NFGM rendeletet ( itt olvashatja) módosította.

Kereskedelemben szakképesítés szükséges az…:

- élelmiszer,

- hús-hentesáru, hal,

- étrend-kiegészítők és gyógynövények,

- kozmetikai termékek,

- háztartási-, vegyicikkek,

- jármű, járműalkatrészek,

- kertészeti cikkek, gépek, gépi berendezések,

- épületgépészeti berendezések,

- villamossági cikkek,

- építőanyagok,

- üzemanyagok,

- gázpalackok,

- sportszerek,

- játékok, óra, ékszer,

- fotócikk, optikai cikkek, szemüvegek értékesítéséhez.

Fontos! Teljesen mindegy, hogy üzletben, üzleten kívül, piacon, vagy ügynökként végzi a tevékenységet!

Továbbá, kereskedelembenszükséges mégzálogházi, aukciós tevékenységhez, régiségek, műtárgyak értékesítéséhez speciális műtárgybecsüs végzettség.

Vendéglátásban szakképesítés szükséges a …

- meleg és hideg ételek, italok készítése (kivétel: külön jogszabályban meghatározott büfétermékek elkészítése),

- meleg és hideg ételek, cukrászati készítmények, sütemények, fagylalt, italok kiszolgálása (kivétel: külön jogszabályban meghatározott büfétermékek forgalmazása),

- cukrászati készítmények, sütemények, fagylalt készítése esetén az üzemelés teljes időtartama alatt jelen kell lennie egy szakképesítéssel rendelkező, azonnali intézkedésre feljogosított, felelős személynek, sorolja a megyei tagegyesület.

KISOSZ képzések – Veszprém megyében

Élelmiszer, vegyi- áru és gyógynövény eladó, bolti pénztáros, mestervizsgára való felkészítés – részletek a www.kisosz.net oldalon.



Szakképesítések – Hol kell? Hol nem?

2015-11-02
Nem egyértelmű a vállalkozások körében, hogy a kereskedelem és a vendéglátás területén milyen tevékenységekhez nélkülözhetetlen a szakképesítés.

Nem egyértelmű a vállalkozások körében, hogy a kereskedelem és a vendéglátás területén milyen tevékenységekhez nélkülözhetetlen a szakképesítés.


Amennyiben érdeklik a pontos információk, ezen az oldalunkon megtalálja.


Kötelező lesz az elektronikus céginformáció(?)

2015-11-03
Várhatóan minden (!) cégnek elektronikusan kell majd megküldeni a beszámolóját a céginformációs szolgálatnak.

Várhatóan minden (!) cégnek elektronikusan kell majd megküldeni a beszámolóját a céginformációs szolgálatnak.

A közeljövőre vonatkozó iránymutatást a cégeljárási törvény tervezett módosítása tartalmazza.

Felszólítás után bírság

Az ezt elmulasztó vállalkozást előbb figyelmeztetik, de ha erre sem reagál érdemben a cég, akkor 300 ezer forint büntetést kap, áll a tervezetben.

A kezdő cégek mulasztási bírságát 100 ezer forintban állapítja meg a tervezet, ugyanúgy, ahogy azokét a cégekét is, amelyek a mulasztást megelőző két üzleti évben szabályszerűen és határidőben nyújtották be a beszámolóikat.

A fentiekért elrendelt mulasztási bírság köztartozásnak minősül – amely esetében mérséklésnek nincs helye – és adók módjára behajtható!

A renitens céget megszüntetik

Az adóhatóság minden üzleti év végén átadja azoknak a cégeknek az adatait, amelyek kötelezettek a beszámolójuk letétbe helyezésére és közzétételére.

Amennyiben egy cég felszólításra sem küldi be a beszámolóját, akkor a céginformációs szolgálat a cégbíróságnál kezdeményezi a társaság megszüntetését, írta meg az Origo.

Már most mutatunk tippeket

2015-11-05
Ha az Ön vállalkozása is az éves bevételek nagyobbik felére a karácsony előtti vásárlásokból tesz szert, akkor – a nagyobb nyereség reményében – már most érdemes a következőket átgondolnia.

Ha az Ön vállalkozása is az éves bevételek nagyobbik felére a karácsony előtti vásárlásokból tesz szert, akkor – a nagyobb nyereség reményében – már most érdemes a következőket átgondolnia.



Mi motiválja a vásárlót az utolsó negyedévben?

Például, gyakran az önjutalmazás érzése, fejtette ki az Origo-nak nyilatkozó szakértő. Mint elmondta, a nagy karácsony előtti hajtásban megfáradva hajlamosak vagyunk arra, hogy kicsit engedékenyebbek legyünk önmagunkkal szemben, mint év közben. Könnyebben költekezünk, könnyebben is jutalmazzuk meg magunkat, mint máskor. Az ajándékozás szokása pedig még nagyobb hajtóerő…

Milyen marketingfogások segíthetik a vállalkozót 

ünnepek előtt?

Karácsonyi (hangulatú ) szövegek: hírlevélben, szóróanyagon, honlapon, webáruházban, stb…

Ha az ügyfelek jellemzően önmaguknak vásárolnak, a jól bevált marketingszövegek is felhasználhatóak, némi karácsonyi aktualitással megfűszerezve, mutat rá a szakember.

Viszont ha másnak vásárolnak ajándékot, érdemes arra felépíteni az érvrendszert, hogy minél nagyobb örömöt adjon a termék vagy szolgáltatás. Ugyanez igaz a termék bemutatójában a referenciaszövegre is.

A szövegeken kívül érdemes használni a honlapon valami karácsonyi dizájnelemet, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy ez a honlap már készül a karácsonyra.

Ha van webáruházunk, mindenképpen ajánlott létrehozni egy menüpontot vagy kategóriát a karácsonyi ajándék ötleteknek.

Trendkövetés

A nagy keresettség általában magasabb vásárlási hajlandósággal is párosul, idézi a szakértő a Google Trends grafikonjainak adatait.

A forgalmazott portékák közül érdemes megvizsgálni azt is, hogy melyik termék iránt indult meg a kiugró érdeklődés. A kapott statisztikákból már előre lehet következtetni arra, mi lesz az év slágerterméke.

Reklám helyett

Remek megoldás hirdetni, hirdetéseket létrehozni olyan termékek neveire is, amelyek helyett lehet a sajátunkat ajánlani, hátha átcsábulnak az érdeklődők. Például ha valaki könyvek után nézelődik, lehet neki színházjegyet ajánlani. Olyan helyettesítő termékeket ajánlatos ilyenkor keresni, amelyek árban hasonló kategóriába esnek. (Ez a módszer főleg a Google AdWords Display Hálózatában vagy Facebookon működhet jól.)

Irány az Internet közösségi oldala(i)!

Még nem késő a karácsonyi szezonig felduzzasztani a vállalkozás rajongótáborát a Facebookon.

Arra azonban ügyelni kell, hogy a kommunikáció folyamatos legyen, hogy ne álljon le karácsony után se! Az üzenetek elsősorban NE eladási célúak legyenek. Inkább érdekességek a cég életéből, a termékekkel kapcsolatos kulisszatitkok, termékfejlesztéssel kapcsolatos sztorik, illetve a cég profiljába vágó hírek, saját mondanivalóval megfűszerezve.

Aztán karácsony előtt jöhet a második hullám, amikor már mérni lehet, mennyi vásárlóerő van a közösségben. Hiszen ez a végső cél.

Egyaránt figyelni a régi és az új látogatókra!

Az internetes oldalunkra feliratkozók már meglévő táborát sem szabad elhanyagolni. Ha már van hírlevele egy vállalkozásnak, akkor az olvasók minden bizonnyal szívesen fogadnak rendszeresen valami témába vágó aktualitást, tippet, érdekességet. Figyelem, itt is kerülni kell (idő előtt) az eladási célú üzeneteket. (Ha a feliratkozók hónapokig nem kapnak hírlevelet, a következőt spam-nek nézik majd. Nagy hiba lenne, ha a karácsonyi akciós hírlevelünk előtt egyet sem küldenénk!)

Nem szabad megfeledkezni a korábbi vásárlókról sem, hiszen remélhetőleg nekik már vannak pozitív tapasztalatai ügyfélként. Nekik is érdemes időnként kommunikálni, aktualitásokról, esetleg egy online ügyfél felmérés is egy jó apropó a kapcsolatfelvételre és ráadásul még sokat tanulhatunk is belőle.

„Tét nélküli” ismerkedés után jöhet a hajrá

A remarketing hirdetéscélzási megoldás, amely azokat a felhasználókat éri el, akik korábban valamilyen interakciót végrehajtottak online felületeinken. Elég, ha meglátogatta a honlapunkat, olvasta a Facebookon az egyik postunkat, megnézett egy videót a YouTube csatornánkon.

Semmiképp nem szabad szélnek ereszteni azokat, akikről lehet tudni, hogy érdeklődtek a termékeink iránt. Kézen kell fogni és elkísérni egészen a vásárlásig, rendszeresen megjelenő reklám- és egyéb üzeneteinkkel. A karácsonyi kampány előtt ritkábban, de azért hetente jó, ha találkozik a hirdetésünkkel. Az első időszakban ez a reklámüzenet legyen inkább branding jellegű, nem kell, hogy eladást ösztönző mondani valót közvetítsen. Hirdethetők akár értékes saját tartalmak is, amelyek lehetőséget teremtenek a „tét nélküli” ismerkedésre.

Az utóbbi megoldások (Facebook-kommunikáció, hírlevelek, branding célú remarketing) tulajdonképpen a tartalommarketing eszközrendszerébe tartoznak, a lényeg, hogy kicsit mutatkozzunk be az érdeklődőnek még mielőtt vásárlásra kérjük.

A kampányidőszakban aztán már beindulhatnak a kőkemény eladásfókuszú üzenetek – ekkor a hatalmas reklámzajban (mert mások is elkezdenek hirdetni) arra figyel a felhasználó, akit már korábbról ismer! A karácsonyi eladási célú üzenetek sikeressége és megtérülése nagyrészt az előkészítési szakasz minőségén múlik.

Eredménykövetés – kötelező!

Akárhol is megy a hirdetés (Facebook, AdWords, egyéb), mindig kötelező követni az eredményeket. A kampányok ilyenkor kiváltképp aktív menedzselésű folyamatok, meg kel figyelni, melyik termékhirdetések pozitív megtérülésűek. Inkább ezekre érdemes elkölteni a hirdetésre szánt büdzsét, mint olyanokra, amelyeket nem lehet rentábilisan hirdetni.

A kattintásalapon fizetett hirdetési rendszerekben azért is érdemes folyamatosan nyomon követni az eredmények alakulását, mert könnyen túlpöröghet a hirdetői verseny.

A felfokozott harcban simán megugorhatnak bizonyos célcsoportoknak az egy kattintásra eső költségek olyannyira, hogy lehet, hogy meg sem éri a cégeknek igénybe venni a hirdetési szolgáltatást.

Van üzlet karácsony után és a két ünnep között is

Sokan lemondóan nyilatkoznak arról, hogy amint beköszönt a karácsony, megáll az élet, alig lehet valamit eladni, az emberek kiköltekezték magukat és igazából minden termék és szolgáltatás keresettsége visszaesik.

Pedig van olyan téma, amely a karácsony beköszöntével éled fel, és amelyik iránta két ünnep között ugrásszerűen megnő az érdeklődés.

Januárban tovább kúszik felfelé a keresési trend: a fogyókúra, diéta és ehhez hasonló szavakkal leírható témák. Talán, mert ehhez a témához kötődik a legtöbb újévi fogadalom.

Tehát, ha fogyással, fittséggel, egészségmegőrzéssel, sporttal kapcsolatos szolgáltatásaink vagy termékeink vannak, akkor érdemes előkészülni, és már a két ünnep között elindítani a hirdetéseket, amikor a versenytársak még kevéssé aktívak, javasolja a szakértő az Origo cikkében.

PEST MEGYE: Kereskedjen a sajátjával is!

2015-11-06
Kis túlzással „sajátmárkás” termékeket is kínálhat kiskereskedőként a saját boltjában – mint a multik –, ha ezeket saját maga vagy alkalmazottai bevonásával állítja elő, termeli meg, s akár fel is dolgozza.

Kis túlzással „sajátmárkás” termékeket is kínálhat kiskereskedőként a saját boltjában – mint a multik –, ha ezeket saját maga vagy alkalmazottai bevonásával állítja elő, termeli meg, s akár fel is dolgozza.

Egyre nagyobb a kereslet az ellenőrzött, megbízható termékekre, illetve az ilyen alapanyagokból készült áruféleségekre.

Amennyiben van kedve és lehetősége, akár a „földtől az asztalig” nyomon követheti azoknak a termékeknek a minőségét – és nyugodt szívvel vállalhat rá garanciát, szavatolhatja milyenségüket –, amelyet az Ön vállalkozása állít elő és kínál – természetesen, az erre vonatkozó szabályok betartásával.

Képesítést hozzá most a Pest Megyei Kereskedők és Vendéglátók Szövetségénél is szerezhet (de alkalmazottait is tovább képeztetheti.)

Aranykalászos gazda rész-szakképesítéssel a legjellemzőbben betölthető munkakör(ök), foglalkozás(ok): 

állat és növénytermesztő, önálló gazda, őstermelő. További  információkat itt talál.

ÖTLET-ELŐ: Kiskereskedői sajátmárka? Miért is ne?

2015-11-06
Akár „sajátmárkás” termékeket is kínálhat kiskereskedőként a saját boltjában – mint a multik –, ha ezeket saját maga vagy alkalmazottai bevonásával állítja elő, termeli meg, s akár dolgozza fel.

Akár „sajátmárkás” termékeket is kínálhat kiskereskedőként a saját boltjában – mint a multik –, ha ezeket saját maga vagy alkalmazottai bevonásával állítja elő, termeli meg, s akár dolgozza fel.

A kezdéshez a KISOSZ Pest megyei tagegyesülete is segítséget ad.

Ezen az oldalunkon mutatjuk a részleteket.


Ha lízingel, adókedvezményt kaphat

2015-11-09
Zárt vagy nyílt végű pénzügyi lízing keretében beszerzett tárgyi eszköz utáni adókedvezmény jár.

Zárt vagy nyílt végű pénzügyi lízing keretében beszerzett tárgyi eszköz utáni adókedvezmény jár.

A kis- és középvállalkozásnak minősülő adózó a hitelszerződés alapján tárgyi eszköz beszerzéséhez, előállításához pénzügyi intézménytől igénybe vett, és kizárólag e célra felhasznált hitel (ideértve a felhasznált hitel visszafizetésére igazoltan felvett más hitelt) kamata után – a hitelszerződés megkötése időpontjától függően, az adóévben fizetett kamat 40, vagy 60 százalékának megfelelő összegben – adókedvezményt vehet igénybe a hitelszerződés – ideértve a pénzügyi lízinget is – megkötése adóévének utolsó napján.

(A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény [Tao. tv.] 22/A. § (1)-(2) bekezdésében foglaltak szerint.)

Mikor?

Az adózó az adókedvezményt abban az adóévben veheti igénybe, amelynek utolsó napján a tárgyi eszköz a nyilvántartásában szerepel, de utoljára abban az adóévben, amelyben a hitelt az eredeti szerződés szerint vissza kell fizetnie [Tao. tv. 22/C. § (3) bekezdés].

A pénzügyi lízingre vonatkozóan – mivel arra a Tao. tv. önálló definíciót nem ad – a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény szerinti fogalmi meghatározás az irányadó, amely – 2015. január 1-jétől – rögzíti, hogy e tekintetben a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény [Hpt.] szerinti meghatározásra kell figyelemmel lenni.

Mi az a pénzügyi lízing?

Az a tevékenység, amelynek során a lízingbeadó a tulajdonában lévő lízingtárgyat a lízingbevevő határozott idejű használatába adja díjfizetés – tőkerész és kamat – ellenében, aHpt. 6. § 89. pontja értelmében.

A szerződés lejártakor, attól függően, hogy szerződéskötéskor a felek hogyan állapodtak meg

- zárt végű pénzügyi lízing esetén a lízingtárgy az utolsó tőke- és kamattörlesztő rész megfizetésével automatikusan, vagy a szerződésben kikötött maradványérték megfizetésével a lízingbevevő tulajdonába kerül,

- nyílt végű pénzügyi lízing esetén pedig a lízingbevevő maga vagy az általa megjelölt személy szerez tulajdonjogot.

Megállapítható, hogy a pénzügyi lízing során – függetlenül attól, hogy zárt, vagy nyílt végű a pénzügyi lízing – a lízingelt eszköz a futamidő alatt végig a lízingbeadó tulajdonában van, de a lízingbevevő könyveiben szerepel.

Ebből következően, ha pénzügyi lízing formában – akár zárt, akár nyílt végű pénzügyi lízingszerződés keretében – történik az ügylet, úgy a lízingbevevő a Tao. tv. 22/A. § szerinti adókedvezmény igénybevételére – az egyéb feltételekre is figyelemmel – jogosult.

A fentiek az irányadóak bármely korábbi időszakban, így a pénzügyi lízing 2015. előtt hatályos szabályozás szerinti definíciója alapján is, tájékoztat a NAV Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztálya.

Értesítenek, majd nyomon követnek

2015-11-10
Ne lepődjön meg, ha az adóhatóság arról értesíti, áfacsalóval üzletel.

Ne lepődjön meg, ha az adóhatóság arról értesíti, áfacsalóval üzletel.

A hatóság az egyes vállalkozásoknak címzi küldeményeit, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy bizonyos üzleti partnereik áfacsalásban vehetnek részt. A hatósági figyelmeztetéseket – amint azt a Magyar Idők megtudta – mindig alapos felderítés előzi meg.

Az eddigi tapasztalatok szerint az értékesítési láncok különféle tagjai szerepelhetnek az ilyen ügyekben: miközben a láncolat egyes résztvevői betartják a szabályokat, mások az előírásokat kikerülve próbálják meg magukat kivonni a terhek megfizetése alól.

A hivatal a jogkövetőknek küld értesítést…

… a kétséges módon üzletelő cégekről. Ez év eleje óta a hatóság eddig nagyjából kilencven alkalommal folyamodott ehhez a módszerhez.

A hivatal a levelekkel segíti a jogkövető cégeket, tájékoztatja a gazdaság legális szereplőit arról, hogy kétes vállalkozással kerültek kapcsolatba, tájékoztatta a hírportált Pankucsi Zoltán, a nemzetgazdasági tárca adóügyi helyettes államtitkára. Majd megjegyezte, hogy ez után az érintett társaság határozhat úgy, hogy megszünteti az üzleti kapcsolatot, de akár fenn is tarthatja azt. A hatóság tehát a cselekedeteinek következményét felmérni képes szereplőként, egyenrangú félként tekint az érintett vállalkozásra.

Fontos: a NAV nyomon követi a figyelmeztetett vállalkozások bevallását, miként nem téveszti szem elől a kétes résztvevők működését sem.

Online kassza – Az egyiknek kötelező, a másiknak (miért is?) nem

2015-11-12
Az online kasszarendszer bevezetésével 200 milliárd forint többlethez jutott a költségvetés. A rendszer használata jelenleg csak a boltosoknak, vendéglátóknak, szálláshely szolgáltatóknak kötelező.

Az online kasszarendszer bevezetésével 200 milliárd forint többlethez jutott a költségvetés. A rendszer használata jelenleg csak a boltosoknak, vendéglátóknak, szálláshely szolgáltatóknak kötelező.


„Dől a pénz az online kasszásoktól, de csak az automatákat kötik be az adóhatósághoz, a fodrászokat, meg egy sor más szolgáltatót nem…”, írja a  blokkk.com 

Automatikusan

A hír-szakblog elemzésében rámutat: „Az adózás rendjéről szóló törvény kimondja, hogy az élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automata berendezést az üzemeltetője köteles az állami adóhatósághoz elektronikus úton bejelenteni.

Ez azonban kevés, ezért még 30 ezer forint igazgatási szolgáltatási díjat is kell fizetni a bejelentéskor. Az adóhatóság jelenleg 31 739 darab – hivatalos nevén – élelmiszer értékesítést végző, kezelőszemélyzet nélküli automata berendezést tart nyilván.

Ez nem is olyan kevés, hiszen az élelmiszer üzletek száma 42 ezer, persze a boltok alapterülete és forgalma azért nagyobb egy árusító automatánál.

A költségvetés egyébként 1 milliárd forintot zsebelt be a bejelentés szolgáltatási díjából.

Pontos adat nincs az árus automaták forgalmáról, becslések szerint ez egy évben 50 milliárd forint körül mozoghat. De hát ez majd egy év múlva pontosan kiderül.

És ez még mindig kevés, mivel az Országgyűlés az adózás rendjéről szóló joganyag módosításáról előreláthatóan úgy fog dönteni, hogy a külön meghatározott automata berendezéseket úgynevezett automata felügyeleti egységgel (a továbbiakban: AFE) kell ellátni.

Az AFE olyan, mint az online kasszában az AEE, az adóügyi ellenőrző egység. Ezek a beépített informatikai egységek minden ügyködését rögzítik az automatáknak, valamint a pénztárgépeknek, és az adatokat továbbítják az adóhatóság részére.

Az online kasszarendszerben be is pottyant vagy 200 milliárd forint olyan adó a költségvetésbe, amit korábban nem nagyon fizettek az ügyeskedő szolgáltatók (boltosok, vendéglátók, szálláshely szolgáltatók, jelenleg ugyanis nekik kötelező az online kassza).

  Hozzátartozik a képhez!

Az automata nem köteles nyugtát adni, emellett el kell ismerni, semmiféle rálátása nincs a piacra az adóhatóságnak (a már említett bejelentést leszámítva).

A jogszabály módosítás alapján az AFE-ben tárolt adatokról az adóalany rendszeresen adatszolgáltatást teljesít az állami adóhatóság részére, ami az ellenőrzések egyik alapköve lesz, ugyanúgy, mint az online kasszák esetében.

Ezt egy hírközlő rendszer segíti majd, aminek használatáért díjat kell fizetni.

Ez a díj hatósági áras lesz (mint az online kasszáknál).

Megúszni mindezt nehéz és kockázatos lesz.

A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Metrológiai Hatósága ugyanis szabályszegés esetén a magánszemély kötelezettet 500 ezer forintig, a nem magánszemély kötelezettet egymillió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja.

A kivételek

Korábban már többször felvetődött, hogy különböző szolgáltatók is kötelesek legyenek online pénztárgépet használni, így a szépségipar vállalkozói is, fodrászok, kozmetikusok, manikűrösök, de mások is.

Tény, hogy a fodrászok bizonyos tekintetben elég kusza körülmények között végzik a dolgukat, mivel sokan közülük egy-egy üzletben nem alkalmazottként, hanem vállalkozóként ügyködnek, így egy pénztárgép kevés is lehet az üzletben (széket, helyet bérelnek).

Bár a kereskedelemben vannak többvállalkozós gépek és az informatika mai világában nincs lehetetlen feladat, de azért ez megnehezíthetné, de főleg megdrágítaná az online rendszer bevezetését. Ráadásul több helyen is dolgozhatnak a fodrászok, kozmetikusok, így még bonyolultabb a vállalkozói világuk. De csak ismételni lehet, az informatika világában minden megoldható, persze ez pénz kérdése is.

 

Pontos adat erről a piacról sem létezik

A KSH-nak a családok költekezését mérő adatai szerint mindössze arra lehet következtetni, hogy a fodrászüzletekben, testápolást nyújtó szolgáltatóknál legalább 25-30 milliárd forintot elköltünk évente. A testápolási piac pedig, amiben a fodrászok mellett a különböző szépészeti termékek és készülékek megvásárlása is benne van, az már 250 milliárd forint lehet éves szinten. Ez az érték már bolti vásárlásokat is magában foglal,”, összegzi a hír-szakblog.

Fotó: sarcharc.blog.hu

Vendéglátás – A zene, a zene, a zene kell!

2015-11-11
Jövőre kedvezőbb mértékű lesz a vendéglátásban kiróható szerzői jogdíj mértéke. A KISOSZ régóta együtt küzd a szakmai társszervezetekkel a csökkentésért is.

Jövőre kedvezőbb mértékű lesz a vendéglátásban kiróható szerzői jogdíj mértéke. A KISOSZ régóta együtt küzd a szakmai társszervezetekkel a csökkentésért is.


Amennyiben egy vendéglátó üzlet egy nap vegyesen használ gépzenei és élőzenei forrásból háttérzenét, az pontosan ugyanannyi jogdíjterhelést fog jelenteni, mintha csak gépzenét használna.

(Jelenleg a gépzenén felül a gépzenei jogdíj másfélszeresét kell fizetni élőzenés felhasználás esetén.), tudta meg a turizmus.com.

Mindamellett, hogy ez számottevő jogdíjcsökkentést jelent az ilyen felhasználást végző üzemeltetőknek, jelentős adminisztrációs és egyéb költségtehertől is megszabadítja a vendéglátó üzlet üzemeltetőjét, mert – ha az Artisjus javaslatát a felügyeleti szerv és a díjszabást jóváhagyó miniszter is elfogadja – ezentúl nem lesz köteles igazolni, hogy hány zenészt és milyen viszonyban foglalkoztat.

Az Artisjus megvizsgálta tovább az egyedi gasztronómiai rendezvények (például a borvacsorák) után fizetendő jogdíj mértékére vonatkozó álláspontot, és azzal egyetértve, teljes mértékben elfogadva, 2016. január 1-jétől kedvező átalánydíjat vezet be.

(Az eddigi díjszabás a belépődíjjal arányos díjazást állapított meg, azaz magasabb minőségű, ezért drágább vendéglátó-szolgáltatás esetén arányosan magasabb szerzői jogdíjfizetési kötelezettséget írt elő.)

A javasolt új díjtétel a borvacsorákra az alkalmi vendéglátó szolgáltatásra már létező sávos átalánydíjat állapítja meg, azzal, hogy a borvacsorák jellegéből adódóan azok az esetek túlnyomó többségében a 100 fő alatti, legalacsonyabb díjsávba fognak esni.

Az Artisjus a 2017. évi díjszabás előkészítésére az érintettek részvételével szakmai munkacsoportot hoz létre.

Hol és kiknek nyissunk e-kirakatot?

2015-11-14
Vállalkozóként akár figyelmen kívül is hagyhatja az internetes közösségi oldalakat, de a tényen ez sem változtat: népszerűségük, ennél fogva marketing-, figyelemfelkeltő és vásárlásra ösztönző erejük egyre nagyobb.

Vállalkozóként akár figyelmen kívül is hagyhatja az internetes közösségi oldalakat, de a tényen ez sem változtat: népszerűségük, ennél fogva marketing-, figyelemfelkeltő és vásárlásra ösztönző erejük egyre nagyobb.

Ja, és még valami: rendkívül gyorsan és dinamikusan fejlődik. Világszerte.

Nemrégiben egy sajtótájékoztatón Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, a kereskedelmi szokások változásait elemezve, az online szektor egyre erősödő szerepéről is beszélt. A KSH adataira hivatkozva elmondta: a magyar e-kereskedelem növekedése európai összehasonlításban is kiemelkedően magas, és progresszív növekedési tempót vetít előre a következő évekre.

Kit és mivel szeretnénk elérni?

Facebook, Twitter, Instagram. Ezek a legközismertebb közösségi oldalak. Téved, ha azt hiszi, hogy mindegyiken kötelező fent lenni a vállalkozásoknak, hívja fel a figyelmet az üzletresz.hu  szakírója.

Minden attól függ, hogy az Ön cége kit szeretne elérni. 50 felettieket, tinédzsereket, városiakat, vidékieket, háziasszonyokat, üzletembereket, stb.? Azzal érdemes tisztában lenni, melyik célközönség, melyik felületet használja inkább!

Facebook – már majdnem mindenki fenn van

Felmérés készült: 2015-ben az internetező amerikai felnőttek 72 százaléka használja a Facebookot. Különösen népszerű a nők körében, hiszen ebből 77 százalék női felhasználó.

A 18 és 29 év közötti felnőttek 82 százaléka;

a 30 és 49 év közöttiek 79 százaléka;

az 50 és 64 év közöttiek 64 százaléka;

a 65 évnél idősebbek 48 százaléka használja az oldalt

Vagyis a legtöbb korcsoportban már jóval több, mint az internetezők fele van jelen az oldalon, és a legidősebbeknek is majdnem a fele.

Bár alapvetően a 25 év fölöttiek dominálnak, a Facebooknak így is további 50 millió 25 év alatti felhasználója van, a középkorúak között pedig az összes többi közösségi oldalnál népszerűbb.

A városiak mellett, a külvárosokban és vidéken élők is nagy számban használják, illetve azok is, akiknek alacsony a képzettségük és a jövedelmi szintjük.

A Facebook használata minden nemzetiségnél jellemző.

A konklúzió, hogy lényegében ma már mindenki, aki használ internetet, fent van a Facebookon is.

Itt vannak a legelkötelezettebb felhasználók:

70 százalékuk minden nap,

43 százalék pedig naponta többször jelentkezik be.

Ttwitter – leginkább a városiak

és a magasabb képzettségűek és jobban keresők használják

A közelmúltban egyetlen médium sem változtatta meg annyira a hírek terjedését, mint a Twitter.

Egy valós idejű hírfolyamról beszélünk, amelyen a hirdetők fizetnek a célközönségre szabott üzeneteik terjesztéséért.

2014-ben a Twitter 271 millió aktív felhasználójából

95 millió 18 és 29 év közötti volt,

54 millió 30 és 59 év közötti, és

44 millió 50 év feletti.

A Twittert a Facebookkal ellentétben főleg városiak használják.

Az átlagos Twitter-felhasználók többsége férfi, míg a nők inkább a Facebookot és az Instagramot használják.

Nemzetiség szerint a twitterezők a legsokszínűbbek,

a képzettségi és a jövedelmi szintjük is jóval magasabb, mint a Facebook- és az Instagram-felhasználóké.

Instagram – Ma még inkább a gazdag fiatalok felülete,

de jelentősen nő a felnőtt felhasználók száma

2012 és 2015 között megduplázódott az Instagramot használó amerikai felnőttek száma, a fiatal internetezők mindennapjaiba pedig teljesen beépült a kép- és videómegosztó app.

200 millió aktív felhasználója közül 53 százalék 18 és 29 év közötti, és napi szinten jelen van a felületen.

Az amerikai tinédzserek és 20 éven aluliak több mint fele van fent az Instagramon, és főleg a magas jövedelmű fiatalok használják.

Erre a csoportra kiemelkedően jellemző a mobilhasználat.

Kezdetben inkább a női felhasználókat vonzotta az oldal, 2015-re viszont a férfiak is felzárkóztak, és majdnem 50 százalékuk napi Instagram-felhasználó.


A jövő üzletportálja: e-kirakat?

2015-11-14
Vállalkozóként akár figyelmen kívül is hagyhatja az internetes közösségi oldalakat, de a tényen ez sem változtat: népszerűségük, ennél fogva marketing-, figyelemfelkeltő és vásárlásra ösztönző erejük egyre nagyobb.

Vállalkozóként akár figyelmen kívül is hagyhatja az internetes közösségi oldalakat, de a tényen ez sem változtat: népszerűségük, ennél fogva marketing-, figyelemfelkeltő és vásárlásra ösztönző erejük egyre nagyobb.


Ja, és még valami: rendkívül gyorsan és dinamikusan fejlődik. 

A részleteket ezen az oldalunkon mutatjuk.



Fotó a főoldalon: player.hu


Vendéglátás – Mi szépíti az adatokat?

2015-11-16
„Jobban teljesített a vendéglátás idén nyáron, mint az elmúlt években bármikor.”

„Jobban teljesített a vendéglátás idén nyáron, mint az elmúlt években bármikor.”

A KSH legutóbb közzétett adatai alapján így értékelte a szezont a blokkk.com szakértője. 

A közlés szerint a magyarok mintegy 260 milliárd forintot költöttek a vendéglőkben, ami 15 százalékos növekedést jelent.

A szak-hírportál úgy vélekedik: elképzelhető, hogy „a számokat az online kasszák működése óta megkerülhetetlenül több számla húzza fel.”

A növekedés mértéke az előző évi júliushoz képest 17 százalék volt, ami tekintélyt parancsoló mérték (júniusban 12 százalékkal, júliusban pedig 20 százalékkal nőtt a forgalom az előző évhez képest).

Az augusztusi vendéglátós bevétel értéke 96 milliárd forint volt, ez az adat pedig az elmúlt évek legnagyobbika, így úgy tűnik, az éttermek a pincérhiány ellenére is ki tudták szolgálni a betérő vendégeket.

 

Az elmúlt évek augusztusi vendéglátós adatai a következők:

 

vendéglátás

2015.

2014.

2013.

2012.

augusztusi bevétel

96

80

75

73

változás

117,2

101,2

99,2

104,7

A teljes nyári időszakot nézve három hónap alatt – júniustól augusztusig – 267 milliárdot könyvelhettek el a vendéglátósok.

Az évkezdettől mérve közel 600 milliárd forint volt a vendéglátóhelyek bevétele (nyolc hónap alatt), ennek az időszaknak a növekedési üteme 10 százalék, mivel az év téli, tavaszi hónapjaiban még sokkal kisebb mértékben kapaszkodott felfelé a piac.

 

A nagy nyári ugrás feltehetően összefügg a nagyobb nyaralási, pihenési kedvvel, valamint a hőséggel is, hiszen kinek van kedve ilyenkor a boltban sorban állni, vasárnap pedig alig lehet ilyet csinálni.

De ne feledjük az online pénztárgép rendszert sem, mivel a KSH a nyugtaadással kísért tiszta forgalmat méri. Feltehetően ennek igencsak számottevő mértékű szerepe volt a forgalomemelkedésben a vendéglátásban is”, kommentálta a hír-szakblog.

Holnap (még csak) bemutat a hatóság

2015-11-17
„Nyílt színi” ellenőrzést tart holnap délután a fogyasztóvédelmi hatóság a budapesti Vörösmarty téri karácsonyi vásárban. De figyelem! Attól fogva – minden további bejelentés nélkül – az ország bármelyik (!) piacán, vásárán is megjelenhetnek a revizorok.

„Nyílt színi” ellenőrzést tart holnap délután a fogyasztóvédelmi hatóság a budapesti Vörösmarty téri karácsonyi vásárban.


De figyelem! Attól fogva – minden további bejelentés nélkül – az ország bármelyik (!) piacán, vásárán is megjelenhetnek a revizorok.

Bár a médiák képviselőinek szól a bemutató ellenőrzéssel egybekötött sajtótájékoztató, „véletlenül” akár Ön is a kíváncsiskodók közé vegyülhet...

A revizorok az Ön standja előtt is megállhatnak…

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) megkezdi szokásos, ünnepek előtti kiemelt ellenőrzéssorozatát „Tudatos karácsonyt kívánunk!” elnevezéssel.

Ahogy az közleményükből kiderül, az ellenőrzések elsősorban a széles fogyasztói tömegeket vonzó nagy áruházláncok üzleteire, hiper- és szupermarketekre, bevásárlóközpontokra koncentrálnak – de jelen lesznek a kitelepüléseken (!), a vásárokon (!) és a piacokon (!) is. És visszatérhetnek...

A legfőbb ellenőrzési szempontok

A vizsgálatok célja a biztonságos karácsonyi vásárlások feltételeinek biztosítása.

A hatóság munkatársai az eladási árak megfelelő feltüntetésére, a vásárlói megkárosítások kiszűrésére, az akciós ajánlatok valóságtartalmának ellenőrzésére fókuszálnak.

A bemutató ellenőrzés:

Időpont: 2015. november 18., 15.30 óra

Helyszín:1051 Budapest, Vörösmarty tér (Vörösmarty tér – Vigadó utca sarok)


Fotó: vallalkozoinegyed.hu

Kkv-k, figyelem! Több helyen a piac további átrendeződése várható

2015-11-18
„Korábban benzinkutak voltak, ahol lehetett vásárolni, most elindulunk abba az irányba, hogy boltok lesznek, ahol tankolni is lehet.”

„Korábban benzinkutak voltak, ahol lehetett vásárolni, most elindulunk abba az irányba, hogy boltok lesznek, ahol tankolni is lehet.”

A kijelentést – egyebek mellett – a MOL Magyarország ügyvezető igazgatója tette egy Origo-nak adott interjúban nemrégiben.  Fasimon Sándor elmondta még:

„(…) Jelenleg 364 benzinkutunk van Magyarországon, ebből nem is akarunk hátrébb lépni.

Most azt teszteljük, hogyan tudnánk ezt a hálózatot jobban kihasználni. Próbálunk a vásárlók irányába elmenni, nemcsak benzint és gázolajat akarunk árulni, hanem egy életérzést is szeretnénk átadniazzal, hogy meg lehet inni egy kávét, le lehet ülni.

Ezzel ritmust és szemléletet váltunk: korábban benzinkutak voltak, ahol lehetett vásárolni, most elindulunk abba az irányba, hogy boltok lesznek, ahol tankolni is lehet.

Persze még az út elején vagyunk. A tesztelés után újabb beruházások lehetnek, de ez egyúttal nem jelenti azt, hogy az összes benzinkutunkat átépítjük. (…)”

Nézze meg a mézét!

2015-11-19
Ha az üzletében mézet árul, ellenőrizze, honnan származik, nehogy hamis terméket kínáljon.

Ha az üzletében mézet árul, ellenőrizze, honnan származik, nehogy hamis terméket kínáljon.

Azonnali hatállyal elrendelte a mézhamisítás gyanújában érintett, nem fogyasztói minőségű termékek forgalomból történő kivonását Bognár Lajos országos főállatorvos, – jelentette közleményében a Földművelésügyi Minisztérium (FM) Sajtóirodája.

Az ágazati szervek felhívják a forgalmazók figyelmét, hogy a visszahívásban nem érintett „EU és EU-n kívüli” jelölésű mézkeverékeket kizárólag akkor hagyják az üzletek polcain, amennyiben teljes mértékig biztosak azok eredetében, összetételében, hogy a termékek nem tartalmaznak mesterségesen hozzáadott anyagokat.

.

Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) rendelkezésére bocsátotta azokat a közjegyzői okiratokat, amelyek a szakmaközi szervezet által bevizsgáltatott méztermékek adatait tartalmazzák.

Nem minden full-méz, ami édes

Ezen információk alapján a vizsgálatok lezárásáig az országos főállatorvos haladéktalanul elrendelte az érintett tételek forgalomból történő kivonását.

A szakmaközi szervezet gyanúja szerint a Kínából importált mézek nem minden esetben természetesek, hanem mesterségesen hozzáadott anyagokat is tartalmaznak.

Ellenőrzik a szállítmányokat

A kialakult mézpiaci helyzetre való tekintettel a NÉBIH fokozottan ellenőrzi az Európai Unión kívülről érkező mézszállítmányokat, amelyhez a hatóság a Nemzeti Adó- és Vámhivatal közreműködését is kérte.

A szakma és a civilek is ellenőriztethetnek

Az FM és a NÉBIH kéri a szakmaközi és a civil szervezeteket, hogy gyanú esetén – a gyors hatósági intézkedés megkönnyítése érdekében – a hatósági mintavételezést részesítsék előnyben. Amennyiben mégis a saját mintavétel mellett döntenek, fontos, hogy nem csak a mintavétel, hanem a termék laboratóriumba történő szállításának folyamata is közjegyző által hitelesített legyen. Az eljárás megindításához a közjegyző által hitelesített dokumentumokat haladéktalanul át kell adni a hatóságnak.

Fontos, hogy a vizsgálatok akkreditált laborban és akkreditált módszerekkel történjenek, különben hatósági eljárás és intézkedés nem indítható. A mézhamisítás megállapítása összetett folyamat, egy-egy paraméter önmagában nem értékelhető, hanem az érzékszervi, analitikai és mikroszkópos vizsgálatok eredményeinek komplex vizsgálata szükséges. A NÉBIH a mézhamisítás felderítése kapcsán már tavaly is több alkalommal egyeztetett az OMME-val. Többek között – a két szervezet közti együttműködési megállapodásnak megfelelően – ezt a komplex vizsgálati folyamatot is a szakmaközi szervezet javaslatára vezette be/rendszeresítette a hatóság, tudatja a sajtóiiroda.

Fiatal? Vállalkozna? Itt a segítség!

2015-11-23
Vállalkozó kedvű, 25 évesnél fiatalabb – illetve felsőfokú végzettségűek esetén 25 és 30 év közötti – álláskeresők jelentkezését várják, akik egyéni vagy mikrovállalkozás indítását tervezik

Vállalkozó kedvű, 25 évesnél fiatalabb – illetve felsőfokú végzettségűek esetén 25 és 30 év közötti – álláskeresők jelentkezését várják, akik egyéni vagy mikrovállalkozás indítását tervezik.

Fiatalok vállalkozóvá válását elősegítő program indul 4 milliárd forint uniós forrásból, jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.  A jelentkezők képzésében   a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ)  a Dél-dunántúli régióban (Baranya, Somogy, Tolna megye) kapott szerepet.

Az elhatározás fejben dől el

Az ehhez szükséges ismeretek elsajátítását a program első részével segítik, az induló költségek előteremtéséhez pedig majd a második pályázati kiírással járulnak hozzá.

A programban résztvevő fiatalok képzésen sajátíthatják el a vállalkozásindításhoz, vállalkozás működtetéséhez, menedzseléséhez szükséges ismereteket és kompetenciákat, emellett segítséget kapnak üzleti tervük összeállításához is.

A képzést sikeresen befejező és elfogadott üzleti tervvel rendelkező fiatalok ezt követően, jövő évtől legfeljebb 3 millió forint összegű, vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak majd 10 százalék önrész mellett - tájékoztatott a miniszter.

Hozzátette: ezen felül a Központi régióban, hazai forrásból is indulnak képzések vállalkozások alapítására, melyre további 1 milliárd forintos uniós forrás fog rendelkezésre állni.

Jelentkezés

A programra már lehet jelentkezni a következő www.vallalkozz2016.hu honlapon, az országszerte zajló toborzó rendezvényeken, vagy a kormányhivatalokon (korábbi munkaügyi központokon) keresztül lehet.

Fotó: szekszardikonferencia.hu

Online pénztárgép – Mégis bővül a működtetők köre

2015-11-20
A kereskedőkön és vendéglátókon túljutva most az autószervizek, taxik, konditermek, wellness-szolgáltatók, masszőrök, diszkók, tisztítók, pénzváltók kerülnek képbe, de még mindig maradnak kivételek...

A kereskedőkön és vendéglátókon túljutva most az autószervizek, taxik, konditermek, wellness-szolgáltatók, masszőrök, diszkók, tisztítók, pénzváltók kerülnek képbe, de még mindig maradnak kivételek...

A bejelentés a nemzetgazdasági minisztertől hangzott el a régiós áfacsalás elleni konferencián tegnap, Budapesten, írta meg az MTI-re hivatkozva a portfolio.hu.

A kormány a feketegazdaság visszaszorítását segítő további lépésekre készül, így az elektronikus számlarendszer elindítására, valamint az online pénztárgépek bevezetésére, mondta Varga Mihály. Az utóbbiról szólva hozzátette, hogy az egyértelmű siker, jelentős többletbevételt hozott a költségvetésnek.

Tehát hamarosan újabb, a szolgáltató szektorban működő vállalkozások számára írják elő az online kasszák használatát. A jogszabály tervezetét már szövegezik

És még mindig maradnak kivételek…, ahogy arról már korábban is írtunk.

Üvegvisszaváltás kicsi és nagy(obb) boltokban

2015-11-24
Kereskedőként még az ünnepek előtt érdemes átgondolnia, hogy üzletének milyen üveg-visszaváltási kötelezettségei vannak.

Kereskedőként még az ünnepek előtt érdemes átgondolnia, hogy üzletének milyen üveg-visszaváltási kötelezettségei vannak.

A visszaváltás helye(i)

A forgalmazó a betétdíjas termék fogyasztótól való visszaváltását a termék forgalmazásának feltételeivel azonos módon, folyamatosan, teljes nyitvatartási időben köteles biztosítani a betétdíjas termék forgalmazásának helyén, illetve az erre kijelölt helyen, hívja fel a figyelmet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).

A legalább 200 m 2 alapterületű üzlettel rendelkező forgalmazó a forgalmazás helyén köteles a betétdíjas termék visszaváltását biztosítani.

Amennyiben a betétdíjas termék visszaváltására kijelölt hely nem azonos a forgalmazás helyével, a visszaváltásra kijelölt hely nyitvatartási idejére

A visszaváltás módja…,

A forgalmazó köteles az általa forgalmazottal azonos jellemzőkkel bíró, azonos rendeltetésű, egy terméktípusba tartozó betétdíjas termék betétdíját a termék visszaváltójának megfizetni.

A betétdíjas termék visszaváltásakor a forgalmazó köteles készpénzben visszafizetni a betétdíj összegét, vagy a fogyasztó kérésére újabb termékvásárlás esetén azt a vételárba beszámítani.

… számlán való feltüntetése

A betétdíj összegét a számlán, a betétdíjas termék árától elkülönítve kell feltüntetni.

A gyártó és a forgalmazó „ügye” – határidő hosszabbítás

Amennyiben a gyártó felhagy a betétdíjas termék gyártásával, a változások megvalósulása előtt három hónapos időtartam lejártát követően legalább még egy hónapig köteles a forgalmazótól a betétdíjas terméket visszaváltani.

A fogyasztó tájékoztatása

A forgalmazó köteles közzétenni a betétdíjas termék forgalmazásának helyén, valamint a visszaváltásra kijelölt helyen :

Mi minősül betétdíjas terméknek?

Amelyet „betétdíjas termék” megjelöléssel gyártottak, illetve forgalmaznak, s betétdíjas termékként való első forgalomba hozatalát az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőséghez bejelentették.

Betétdíjas lehet például a sörösüveg, borosüveg, s azzal kapcsolatban a megfelelő tájékoztatást is kapja a fogyasztó vásárláskor. Nem betétdíjas csomagoló eszköz azonban a szódagép patron palackja, vagy akár a gázpalack, így azt a forgalmazó, s a gyártó sem köteles visszavásárolni a fogyasztótól.

A jogszabály

209/2005. (X. 5.) Korm. rendelet a betétdíj alkalmazásának törvényes feltételei. A követelményeket  innen eléri.


Várjon – ha lehet – a pénzküldéssel!

2015-11-25
2016. január 1-től csökkenti a bankközi átutalások díjait a Giro Zrt.

2016. január 1-től csökkenti a bankközi átutalások díjait a Giro Zrt.

A Giro Zrt. 2016. január 1-jétől tovább csökkenti a bankközi átutalások díjait, így a társaság által üzemeltetett Bankközi Klíringrendszer (BKR) tagjainak  11 forintot kell majd fizetniük az elszámolt átutalások után – írta meg az Origo a Giro közleményére hivatkozva. 

Élelmiszerlánc-felügyeleti díj – Újra mindenkinek, egyelőre

2015-11-26
Megszűnik az 500 millió forintnál kisebb bevételű vállalkozások mentessége, mert újraéled az élelmiszerlánc-felügyeleti díj korábbi rendszere.

Megszűnik az 500 millió forintnál kisebb bevételű vállalkozások mentessége, mert újraéled az élelmiszerlánc-felügyeleti díj korábbi rendszere.

Árbevétele alapján – a sávos rendszerrel ellentétben – 

ismét 1 ezreléknyi terhet jelent majd az új adónem a kiskereskedelem területén működő valamennyi (!) vállalkozásnak.

A díjat az idei évre visszamenőleg kell majd leróni.

A parlament múlt heti döntésével visszaállította a közteher korábbi rendszerét, értesült a napi.hu.

A gazdasági hírportál szerint a régi rendszer feltámasztása egyelőre csak arra irányul, hogy ne lehetetlenüljön el a Nébih, amelynek éves fenntartási költsége 13 milliárd forint felett van. Ám a kiszivárgott hírek szerint Trócsányi László igazságügyi miniszter már Brüsszelben lobbizik azért, hogy az unió engedje kétkulcsossá tenni az élelmiszerlánc-felügyeleti díjat.

H Í R H Á T T É R
A különadó előélete

A hírportál összeállítása szerint a 2012-ben bevezetett adónem a korábbi élelmiszer-biztonsági hatósági díjak összevonásával jött létre.

A felügyeleti díj mértékét az élelmiszer-gazdaság szereplői - feldolgozó, vendéglátó és kereskedő - számára a nettó árbevétel 0,1 százalékában határozták meg, míg a mikro- és kisvállalkozások átalányt fizettek.

A költségvetési törvényben egyébként nem szereplő közteherből a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) tevékenységét finanszírozták és körülbelül tízmilliárd forintnyi pluszforrást jelentett évente.

A kabinet 2014 őszén döntött úgy, hogy radikálisan átalakítja e meglévő rendszert és egy olyan sávos adó-kivetési módozatot vezetett be, amellyel a multinacionális élelmiszer-láncoknak rendkívül nagy adókiadása keletkezett.

Mi volt a sávos rendszer lényege?

- 500 millió forint árbevételig nincs kötelezettség

- 0,5-50 milliárd forint közötti forgalom esetén 0,1 százalék

- 50 és 100 milliárd forintnyi bevétel között 1 százalék

- 100 milliárd forint felett 2 százalék,

- 50 milliárd forintnyi sávonként további 1 százalékkal nő

- 300 milliárd forint bevétel felett 6 százalék

Ez az elvonás, a 2010 és 2013 között létezett, majd uniós nyomásra – még az eljárást megelőzve – megszüntetett kiskereskedelmi különadó utódjának is tekinthető, hiszen ahhoz hasonló sávos metódust alkalmaz, s nagyjából vele ugyanakkora 30-35 milliárd forintnyi bevételt ígért az államkasszának.

Ám az élelmiszerlánc-felügyeleti díj alapját a napi fogyasztási cikkek – élelmiszerek, kozmetikumok és egyebek – eladásából származó bevétel jelenti, így például – a korábbi különadótól eltérően – az elektronikai és ruházati cikkek már nem játszottak szerepet a fizetendő díj szempontjából.

A kormányzati indoklás

Díjemelésre azért lett volna szükség, mert a Nébih egyre nehezebb feladatok előtt áll, az ellenőrzések és a laborvizsgálatok hatékonysága fejlesztésre szorulna. Akik több – potenciálisan hamis – élelmiszert forgalmaznak, azokra nagyobb teher fog hárulni, jelentette ki az előző sávos rendszer indoklásaképpen Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter tavaly ősszel.

Fotó: Shutterstock

Legyen képben – Kisvállalkozóként is tudjon a nagyokról!

2015-11-26
Az eladótérben 70 négyzetméterenként kell szakképzett eladókat foglalkoztatni.

Az eladótérben 70 négyzetméterenként kell szakképzett eladókat foglalkoztatni.


A jogszabálytervezet kizárólag az élelmiszereket, napi fogyasztási cikkeket árusító vállalatok számára írná elő, hogy a jövőben, az üzletekben hetven négyzetméterenként legalább egy dolgozónak a vásárlók rendelkezésére kell állnia.

Az elképzelések szerint az előírás a 400 négyzetméternél nagyobb bruttó alapterülettel rendelkező árusítóhelyekre vonatkozna, tudta meg további részletekkel együtt a Magyar Idők.

Mindez – iparági becslések szerint – 40-45 milliárd forint többletköltséget jelentene az üzletláncoknak, miközben az állam összesen 20 milliárd többlet-adóbevételhez juthat a bérek adói és járulékai által. Ez az összeg azért már megközelíti a korábbi sávos rendszerű élelmiszerlánc- felügyeleti díjból kinyerhető bevétel összegét, teszi hozzá a napi.hu.

A különadóval kapcsolatos legfrissebb információkról ezen az oldalunkon tájékozódhat.


Fotó: diakmunka.hu

Több minden is múlhat a kereskedő jóindulatán

2015-11-27
A most kezdődő ajándékvásárlási-, eladási és visszaváltási káoszban arra is figyeljen: ne csak a fogyasztó, de kereskedőként Ön se legyen kiszolgáltatottja az év végi „társasjátéknak”.

A most kezdődő ajándékvásárlási-, eladási és visszaváltási káoszban arra is figyeljen: ne csak a fogyasztó, de kereskedőként Ön se legyen kiszolgáltatottja az év végi „társasjátéknak”.

Csere, szavatosság, jótállás… Ha ismeri és adott esetben alkalmazni tudja/akarja a fent leírtakkal kapcsolatos előírásokat, akkor összeállításunkban szabályos megoldást találhat különböző problémákra.

Mutatjuk, hogy a kötelezettségeken túl a kereskedőnek is van/lehet választási joga!

Mi lehet gond?

A vásárlók gyakran futnak a fogyasztóvédelemhez azért – tudatja a hatóság –, hogy mit tehetnek, ha nincs meg a vásárlást igazoló blokkjuk, de a vásárolt termék meghibásodott. Van-e ilyenkor joguk az igényérvényesítéshez, vagy csak a kereskedő jóindulatán múlik a szavatossági jogok biztosítása?

Előfordul az is – továbbítja a vevők panaszait a hivatal –, hogy a javításra átvett termékhez a vásárló odaadja a jótállási jegyet és a blokkot, de visszakapni már csak úgy kapja vissza, hogy nincs rajta a blokk. Ez egy esetleges következő alkalommal gondot jelenthet-e a panaszbejelentésnél? Illetve, ha valamely oknál fogva csak a számla másolatával rendelkezik, azzal megfelelően érvényesíthetők-e vásárlói jogai? A kérdésekre a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) válaszol.

Mi az eljárás menete, ha jótállási kötelezettség alá eső termék esetén a jótállási jegy kéznél van, a blokk viszont nincs meg?

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet4.§ (1) bekezdése alapján a jótállási igény a jótállási jeggyel érvényesíthető. Azaz a számla egyidejű bemutatása ilyen esetben nem követelhető meg.

A rendelet mellékletében felsorolt termékek vonatkozásában a jótállás időtartama egy év. A jótállási határidő a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása, vagy ha az üzembe helyezést a forgalmazó vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik. A kitöltött jótállási jegy alapján nem lehet kétséges a kereskedő számára a jótállási idő hatálya.

A jótállási jegyen a javítás során fel kell tüntetni a jótállás – a kijavítás időtartamával meghosszabbított – új határidejét. Ha már volt szervizben a készülék, a javítás idejével meghosszabbodik a jótállási idő, melyet fel kell tüntetni a jótállási jegyen. Ha ez nem történt meg, vagy a leadott blokkot nem adták vissza, ezt a vásárló jelezheti a szerviz/kereskedő felé a javított termék átvételekor.

Ha a blokkot ennek ellenére a vevő nem kapja vissza, bejelentést tehet a kereskedőnél található vásárlók könyvébe.

Mi a helyes megoldás, ha a vevő csak a számla másolatával rendelkezik?

A fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet szerint a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát – a fogyasztó bemutatja.

A számla és a nyugta kötelező adattartalma

(az ÁFA törvény határozza meg)

A nyugta kötelező adattartalma a következő:

a nyugta kibocsátásának kelte;

a nyugta sorszáma, amely a nyugtát kétséget kizáróan azonosítja;

a nyugta kibocsátójának adószáma, valamint neve és címe;

a termék értékesítésének, szolgáltatás nyújtásának adót is tartalmazó ellenértéke.

A számlának ezen felül tartalmaznia kell például az értékesített termék megnevezését és mennyiségét is.

A kereskedőnek tehát akkor kötelező foglalkoznia a vásárló minőségi kifogásával, ha az valamilyen dokumentummal (eredeti blokk, számla, elektronikus nyugta ill. számla) tudja igazolni azt, hogy a szóban forgó terméket a kereskedőtől vette.

A számla fénymásolatának elfogadhatóságával kapcsolatban még nincs kialakult bírói gyakorlat, a kereskedő hozzáállásán is múlik a jogok érvényesíthetősége.

A vállalkozásnak azonban lehetősége van visszaellenőriznie azt, hogy a fogyasztó által bemutatott másolati számlán szereplő adatok egyeznek-e az eredeti számla tartalmával, ha annak valóságtartalmával kapcsolatban kétségei vannak.

Mi a teendő, ha nincs meg a blokk, a banki fizetést igazoló tranzakciós igazolás azonban igen?

A banki fizetést igazoló bizonylat nem azt tanúsítja, hogy konkrétan milyen terméket vásárolt a fogyasztó, csak a vásárlás tényét és annak végösszegét igazolja. Ennek bemutatása révén a kereskedő nem kötelezett a szavatossági igények kezelésére, értékesebb termékkel kapcsolatos minőségi kifogás esetén azonban érdemes a kereskedőtől megérdeklődni, hogy saját dokumentációjából visszakeresné-e kérésünkre a vásárlást igazoló bizonylat másodpéldányát.

Miként kell eljárni akkor, ha nincs meg a vevő blokkja, elvesztette vagy a terméket ajándékba kapta?

Ilyenkor csak a kereskedő jóindulatán múlik az, hogy foglalkozik-e szavatossági jogok érvényesítésével.

Előfordulhat, hogy olyan egyedi gyártású termékről van szó, amely csak annál a kereskedőnél kapható, de a vásárlás időpontja, a vételár konkrét összege, s emiatt az igények érvényesíthetőségének ideje még ekkor is kérdéses lehet.

Szerencsés helyzetben a kereskedő emlékszik a vásárlás tényére, s így foglalkozik a panasz rendezésével.

Főszabály: a kereskedő a vásárlást igazoló bizonylat bemutatása hiányában nem köteles foglalkozni a minőségi kifogás kezelésével!

Ez is fontos!

Az elektronikus számla is elfogadható

2004-ben lépett be életbe az elektronikus bizonylat fogalma, ettől az évtől lehet elektronikus számlát is kiállítani. Az elektronikus számla fájlformátumára jogszabályi előírás nincs. Tehát lehet akár egy képfájl, egy szöveges fájl, egy PDF állomány, akár egyszerre többfajta kimenet is lehetséges. Azonban azt az állományt kell elektronikus számlának elfogadni, melyet a kibocsátó elektronikusan aláírt.

Az Áfa tv. alkalmazásában az e-mailben elküldött és befogadott pdf állomány is elektronikus számlának minősül. ( Figyelem! Online vásárolt termék esetében a kereskedőnek előzetesen tájékoztatnia kell a vevőt, hogy elektronikus számlát fog kibocsátani, s azt majd honnan töltheti le!)

A számlát kibocsátónak az elektronikus dokumentumot az általános elévülési időnek megfelelően, 5 évig kell megőriznie, így ha a vevő nem találja a megküldött bizonylatot, ebben az időszakban van lehetősége arra, hogy a kereskedőtől azt ismételten megkérje, tájékoztat az NFH.

Fotó: mno.hu

Igen, van, hogy a kereskedő dönt

2015-11-27
A most kezdődő ajándékvásárlási-, eladási és visszaváltási káoszban arra is figyeljen: ne csak a fogyasztó, de kereskedőként Ön se legyen kiszolgáltatottja az év végi „társasjátéknak”.

A most kezdődő ajándékvásárlási-, eladási és visszaváltási káoszban arra is figyeljen: ne csak a fogyasztó, de kereskedőként Ön se legyen kiszolgáltatottja az év végi „társasjátéknak”.


Csere, szavatosság, jótállás… 

Ha ismeri és adott esetben alkalmazni tudja/akarja a fent leírtakkal kapcsolatos előírásokat, akkor ebben az összeállításunkban szabályos megoldást találhat különböző problémákra.


Egymásnak adhatják a kilincset az ellenőrök

2015-11-30
Holnaptól Szilveszterig akár munkaidőn kívül és hétvégén is, a nap minden időszakában lehet számítani az adóellenőrökre. Lehet forgalomszámlálás is...

Holnaptól szilveszterig akár munkaidőn kívül és hétvégén is, a nap minden időszakában lehet számítani az adóellenőrökre. Lehet forgalomszámlálás is...

Mindenhol – boltokban, piacokon, vásárokon, üzletközpontokban, kitelepüléseken – felbukkanhatnak a revizorok, ahol elsősorban szezonális kereskedelem folyik, de az ellenőrzések során benyithatnak más – közvetlenül nem az ünnepi készülődést kiszolgáló – vállalkozásokhoz, üzletekbe is, és ahol ugyanúgy szóvá tehetik a mindennapi hibákat, hiányosságokat is, figyelmeztet az adóhatóság.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a második a sorban a hatóságok között, amelyik meghirdeti szezonális ellenőrző túráját. Idén elsőként, ahogy arról is idejekorán szóltunk, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) rukkolt elő egy nyilvános ellenőrzéssel, amelyet azóta hagyományosak követnek az év végéig…

Kiket vizsgálnak?

Az országos adóhatósági ellenőrzések a szezonális kereskedelemre és szolgáltatásokra fókuszálnak, jellemzően az ünnepek – Mikulás, Advent, Karácsony, Szilveszter – és a téli sportok határozzák meg a legfőbb területeket.

A revizorok évek óta figyelik ilyenkor a csokifigurák, szaloncukrok árusítóit, a sportszer-kölcsönzőket és szervizeket.

A szezonalitás nem zárja ki egyéb vállalkozások ellenőrzését, így például a kisállat-kozmetikákba is betérhetnek a revizorok, tudatja a közlemény.

Az ellenőrzések elsődleges célja a szabálytalankodók kiszűrése, valamint a vásárlók és a költségvetés érdekeinek védelme.

Mit ellenőriznek?

Az ellenőrök többek között azt vizsgálják, hogy a kereskedők, szolgáltatók adnak-e szabályos bizonylatot, online pénztárgépeiket megfelelően használják-e, bejelentik-e alkalmazottaikat és a kereskedők számot tudnak-e adni áruik eredetéről. Bizonyos üzletekben forgalomszámlálásra is lehet számítani, amikor a NAV munkatársai a helyszínen kísérik figyelemmel a bevételek bizonylatolását és az adatokat összevetik az online pénztárgépek adataival.