2015-05
KERESKEDELMI ÉLET

Munkahelyi stressz: kezelni és megelőzni is lehet

2015-05-06
A munkáltató feladata a munkahelyi stressz kezelése, mi több, a megfelelő megelőzés is. Elsődleges okok: az állás bizonytalansága és a nagy munkaterhelés…

A munkáltató feladata a munkahelyi stressz kezelése, mi több, a megfelelő megelőzés is. Elsődleges okok: az állás bizonytalansága és a nagy munkaterhelés…

Erre jutott két esztendeig tartó kampánya összegzése után az Európai Munkabiztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség. A szervezet megoldásokkal is szolgál…

A munkahelyi stressz kezelése és megelőzése elsősorban a munkáltató feladata, jelenti ki a sajtónak szóló üzenetében az ügynökség.

Fontosnak tartja tudatosítani, hogy a munkahelyi stressz jelen van és foglalkozni kell vele. A pszichoszociális kockázatokat ugyanúgy értékelni kell, mint más munkahelyi, például fizikai, kémiai vagy ergonómiai kockázatokat, hangsúlyozta Balogh Katalin, az ügynökség nemzeti fókuszpontjának vezetője

Az ügynökség 2013-ban hirdette meg kétéves európai kampányát. Ezt megelőzően végeztek egy több tízezer munkavállalóra kiterjedő európai felmérést, amelyben az európai munkavállalók több mint fele gyakori munkahelyi stresszről számolt be.

A felmérés tanúsága szerint Magyarországon a munkahelyi stressz leggyakoribb oka az állás bizonytalansága és a nagy munkaterhelés.

*

Hogyan lehet kezelni a stresszt

és a pszichológiai kockázatokat?

· Először meg kell határozni a veszélyeket és a kockázatnak potenciálisan kitett személyek körét.

A vezetőknek és a munkavállalóknak tisztában kell lenniük a pszichoszociális kockázatokkal és a munkahelyi stressz korai figyelmeztető jeleivel.

· Másodszor értékelni és rangsorolni kell a kockázatokat.

El kell dönteni, hogy mely kockázatok adnak okot a legnagyobb aggodalomra, és először az ezekkel kapcsolatos munkára kell összpontosítani.

· Harmadszor pedig meg kell tervezni a megelőző lépéseket.

Tervet kell bevezetni a pszichoszociális kockázatok kialakulásának megelőzésére. Ha a kockázatok nem kerülhetők el, át kell gondolni, hogyan csökkenthetők minimálisra.

· Negyedik lépésként végre kell hajtani a tervet.

Meg kell határozni a megteendő intézkedéseket, a szükséges forrásokat, a részt vevő személyeket és a határidőt.

· Az utolsó feladat pedig a rendszeres nyomon követés és ellenőrzés.

Fel kell készülni arra, hogy a nyomon követés eredményére válaszolva a terv módosítására lehet szükség.

Ne feledje, hogy az emberek eltérően reagálhatnak ugyanazokra a körülményekre. A pszichoszociális kockázatok értékelésének figyelembe kell vennie a munkavállalók képességeit és szükségleteit (pl. a nemmel, az életkorral vagy a tapasztalattal kapcsolatosakat).

Pszichoszociális kockázatok és a munkahelyi stressz

A pszichoszociális kockázatok és a munkahelyi stressz a munkahelyi biztonság és egészségvédelem legnagyobb kihívást jelentő problémái közé tartoznak. Az egyének egészsége mellett a szervezetek és a nemzetgazdaságok állapotára gyakorolt hatásuk is jelentős.

Az európai munkavállalók mintegy fele véli úgy, hogy a stressz gyakori a munkahelyén, és az elveszített munkanapok megközelítőleg fele a stressznek tudható be. A mentális egészséghez kapcsolódó számos egyéb problémához hasonlóan a stresszt is hajlamosak vagyunk félreérteni vagy egyfajta stigmaként értelmezni.

Ha azonban emberi hiba helyett inkább szervezeti problémaként kezeljük, a pszichoszociális kockázatok és a stressz éppúgy kezelhetők, mint bármely más munkahelyi biztonsági és egészségvédelmi kockázat.

Mit nevezünk pszichoszociális kockázatoknak és stressznek?

A pszichoszociális kockázatok a nem megfelelő munkatervezésből, -szervezésből és -irányításból, valamint a rossz munkahelyi szociális közegből fakadnak, és negatív pszichológiai, fizikai és szociális következményekhez, például munkahelyi stresszhez, kiégéshez vagy depresszióhoz vezethetnek. Néhány példa a pszichoszociális kockázatokhoz vezető munkakörülményekre:

- túlterheltség;

- egymásnak ellentmondó elvárások és tisztázatlan feladatkör;

- a munkavállaló nem vesz részt az őt érintő döntések meghozatalában és nincs befolyása a munkavégzés módjára;

- rosszul irányított szervezeti átalakítás, munkahelyi bizonytalanság;

- nem hatékony kommunikáció, a támogatás hiánya a vezetők és a kollégák részéről;

- pszichológiai és szexuális zaklatás, harmadik fél által elkövetett erőszak.

Fontos, hogy a munkaköri követelmények mérlegelésekor a pszichoszociális kockázatokat – például a túlterheltséget – ne tévesszük össze az olyan stimuláló és időnként kihívásokkal teli helyzetekkel, ahol a munkavállalót támogató munkakörnyezet veszi körül, és megfelelő képzésben és ösztönzésben részesül annak érdekében, hogy a legjobb tudása szerinti teljesítményt nyújthassa. A jó pszichoszociális környezet jó teljesítményre és egyéni fejlődésre ösztönöz, és hozzájárul a munkavállalók mentális és fizikai jóllétéhez.

A dolgozókat akkor éri stressz, ha a munkahelyi elvárások nagyobbak, mint amivel képességeik szerint meg tudnak birkózni. A tartósan stressznek kitett munkavállalóknál a mentális problémákon túl komoly fizikai problémák is jelentkezhetnek, például szív- és érrendszeri megbetegedések vagy váz- és izomrendszeri problémák.

A szervezet vonatkozásában a negatív hatások közé tartozik az általánosan gyenge üzleti teljesítmény, a munkahelyről való gyakoribb hiányzás, a beteg állapotban és emiatt nem hatékonyan végzett munka („presenteeism”), illetve a több baleset és sérülés előfordulása. A hiányzások időtartama általában hosszabb, mint más kiváltó okok esetében, és a munkával kapcsolatos stressz hozzájárulhat az előrehozott nyugdíjazások arányának növekedéséhez, különösen a szellemi munkavállalók körében. A vállalkozások és a társadalom becsült költségei jelentősek, nemzeti szinten több milliárd euróra rúgnak.

További információk

Az ügynökség magyar nyelven is elérhető honlapján keresztül nyújt segítséget a munkahelyi stressz megelőzéséhez és kezeléséhez – innen elérhető.


Munkahelyi stressz: lehet kezelni

2015-05-06
A munkáltató feladata a munkahelyi stressz kezelése, mi több, a megfelelő megelőzés is. Elsődleges okok: az állás bizonytalansága és a nagy munkaterhelés…

A munkáltató feladata a munkahelyi stressz kezelése, mi több, a megfelelő megelőzés is. Elsődleges okok: az állás bizonytalansága és a nagy munkaterhelés…


Erre jutott két esztendeig tartó kampánya összegzése után az Európai Munkabiztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség. A szervezet megoldásokkal is szolgál…

Ha szeretné tudni, mi a hozzáértők javaslata, ezen az oldalunkon megmutatjuk.



Így változik a pályázati rendszer

2015-05-08
A vállalkozások a jövőben kiszámítható módon készülhetnek a pályázatokra, ígérik.

A vállalkozások a jövőben kiszámítható módon készülhetnek a pályázatokra, ígérik.


Továbbá 

 –  megszüntetik a papír alapú ügyintézést és a pályázókat is elektronikus úton értesítik az ügyükben született döntésekről, valamint 

– a nullás NAV igazolással rendelkező és köztartozásmentes, lezárt üzleti évvel rendelkező vállalkozások biztosítéknyújtási kötelezettségét eltörlik – jelentette be Csepreghy Nándor fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár a 2014-2020-as uniós ciklusban elérhető fejlesztési támogatásokról és lehetőségekről tartott előadásán.

A pályázatok elbírálásában 300 millió forintos beruházási értékig 

bevezetik az egyszerűsített eljárásrendet, aki a feltételeknek megfelel annak a források rendelkezésre állásáig automatikusan osztják ki a támogatást. Ha a vállalt feltételek bármelyikét nem teljesíti, azonnal vissza is követelik a kifizetett összeget.

Változik a pályázatok elszámolási rendje is: 

–  amíg egy felhasználónak a támogatás 90 százalékát nem fizették ki, addig nem kell önerőt befizetnie. A felhasznált összegből megvalósult beruházás fedezetet jelenthet egy olyan hitelhez, amely az önrészt finanszírozza.

A politikus – sajátos szófordulatokkal élve – azt mondta: „Az új rendszer nem a vállalkozások csuklóztatására épül”.

Mint elmondta, korábban egy GINOP pályázathoz 600 adatmezőt kellett kitölteni, ma már csak mintegy háromszázat, mert a nyilvános adatokat az állami adatbázisok nyerik ki. 2015 végére száz tételre csökkentik egy klasszikus pályázat adatmennyiségét, azok is leginkább a projekt céljára vonatkoznak.

„Zöld-vendéglátás” – marketingfogásnak sem utolsó

2015-05-12
Holnap például a kitelepülés környezetbarát feltételeivel, de a későbbiekben a vendéglátás további „zöld” módszereivel is megismerkedhetnek az érdeklődők.

Holnap például a kitelepülés környezetbarát feltételeivel, de a későbbiekben a vendéglátás további „zöld” módszereivel is megismerkedhetnek az érdeklődők.

A vendéglátás és rendezvények „zöldítésével” foglalkozó Felelős Gasztrohős és Zöldövezet Társulás a Jövő-t-Evő nevű szakmai fórumsorozaton mutatja be azokat a fenntarthatósági eszközöket, amelyet a vendéglátóhelyek és rendezvényszervezők beépíthetnek mindennapi működésükbe, tájékoztat a szervezet honlapja .

Az ingyenes rendezvényeken a résztvevők kérdéseiket közvetlenül feltehetik a hivatalok képviselőinek, illetve kapcsolatot építhetnek a szakmai szervezetekkel és a környezetbarát termékeket, szolgáltatásokat kínáló vállalatokkal.

Környezeti felelősségvállalás – már a kisvállalkozásoktól is elvárják

„Néhány évvel ezelőtt talán még megkérdőjelezhető volt, hogy a vendéglátóhelyeknek és rendezvényszervezőknek foglalkozniuk kell-e a fenntarthatósággal. A vendégek és fesztiválozók azonban egyre tudatosabbak, és pénzükkel egyre többször a környezetvédelemre szavaznak – ráadásul a környezeti felelősségvállalást nem csak a nagy, multinacionális vállalatoktól várják el, hanem a kedvenc kávézójuktól vagy rendezvényük szervezőitől is.” – mondta Varga Judit, a Fenntartható Étterem minősítést végző Felelős Gasztrohős kezdeményezés egyik alapítója.

“Az erősödő “zöld” igényeknek szerencsére hazánkban is egyre több étterem, kávézó és rendezvényhelyszín igyekszik megfelelni. A Jövő-t-Evő sorozattal azoknak szeretnénk segíteni, akik eddig esetleg úgy gondolták, a fenntarthatóság túl nagy falat.” – tette hozzá Csobay Kriszta, a Zöldövezet Társulás képviselője.

A programsorozat szakmai partnere a NÉBIH, támogatója a Norvég Civil Támogatási Alap.

Mikor, hol és milyen témáról hallhat?

Az első Jövő-t-Evő szakmai fórum már lezajlott, amelyen a kínálat és a beszerzés környezetkímélő módszereiről hallhattak az érdeklődők. Holnap a kitelepülés lesz a téma, a későbbiekben: Környezetbarát csomagolás és szállítás; Higiénia; Energia- és vízhatékonyság; Hulladékcsökkentés és –kezelés; Társadalmi kapcsolatok.

További információkat  ezen az oldalon.

Az ingyenes programra itt regisztrálhat.


Pénzügyi alapokkal alapoznak

2015-05-14
Kevesen vállalkoznak arra, hogy vállalkozókká váljanak.

Kevesen vállalkoznak arra, hogy vállalkozókká váljanak.

 

Ezt jelentette ki nemrégiben Lenner Áron Márk, belgazdaságért felelős helyettes államtitkár egy pénzügyi konferencián.

 

Beszélt arról, hogy az alacsony vállalkozói hajlandóságon több ponton is igyekszik javítani a kormány. Majd hozzátette, nemzetgazdasági érdek a pénzügyi kultúra fejlesztése, és ki kell nevelni egy új, pénzügyileg tudatos generációt.

 

A cél érdekében a középiskolákban 2016 őszétől tantárgyi keretek között fog minden diák magasabb szintű pénzügyi, gazdasági ismereteket tanulni. Ám az akadémikus tudás már nem elég, a tanároknak módszereiket is folyamatosan fejleszteniük kell, hangzott el.

 

Lenner Áron Márk elmondta: márciusi felmérésük szerint az iskolák 35 százaléka vagy a kötelező vagy a szabadon választható tárgyak keretében oktat pénzügyi és gazdasági ismereteket, további 9 százalék pedig már tervezi ugyanezt.

A gazdasági és pénzügyi neveléssel kapcsolatos elvárás a hasznosítható ismeretek átadása például a világ- és nemzetgazdasági folyamatokról, vagy a vállalkozások és háztartások működését meghatározó kérdésekről, emellett a saját felelősség felismertetése, és a rövid- és hosszútávú tervezés, illetve a döntéshozatali képesség kialakítása.

 

7.-10. osztályig a pénzügyi és gazdasági kultúra, és a Vállalkozzunk! kerettantervben, 9.-10.-ben a munkapiac kerettanterv, 11.-12. osztályban pedig az etikus vállalkozói ismeretek, valamint a közgazdasági és pénzügyi alapismeretek kerettantervben jutnak fontos ismeretekhez a diákok.

További csillagok születnek

2015-05-16
Magyarországon a szállodák nemzeti tanúsító védjegyeként a Hotelstars minősítőrendszert alkalmazzák már közel harmadik esztendeje.

Magyarországon a szállodák nemzeti tanúsító védjegyeként a Hotelstars minősítőrendszert alkalmazzák már közel harmadik esztendeje.

Nemrégiben egy siófoki szálloda kapta meg a négyszázadik (400.) tanúsító védjegyet (Hazánkban összesen 896 szálloda működik.)

További 90 szálláshely kezdeményezte a védjegyrendszerhez való csatlakozását.

A védjegyhasználatra jogosult szállodák nagy többsége a 3* vagy 3* superior, illetve a 4* és 4* superior kategóriába tartozik, és 10 hotel szerzett eddig 5* minősítést. A Hotelstars védjeggyel rendelkező 400 hotel a hazai szállodai szobakapacitás mintegy 60%-át fedi le.

Továbbá, amint az a nemzetgazdasági tárca közleményéből kiderül, várhatóan még az idén megnyílnak az európai uniós forrásokból finanszírozott hitelprogramok, amelyek között lesz olyan, amely a kis- és középvállalkozások versenyképességének javítását célozza.

Ilyenek a sikeres cégek

2015-05-17
Hogyan növelik a hazai cégek a hatékonyságukat, mi a sikerük titka?

Hogyan növelik a hazai cégek a hatékonyságukat, mi a sikerük titka?

Ezekre a kérdésekre kereste a választ kutatásával a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézete.

A több mint 600 fős kvalitatív kutatásból kiderült, hogy – iparágtól függetlenül – léteznek olyan általános megoldások, amelyek érvényesítésével a hazai cégek növelhetik hatékonyságukat.

Mit tudnak, mit tesznek a legjobbak?

- folyamatosan tenni akarnak és csak a legjobbal elégednek meg, ezért rendkívül versengőek;
- kitartóak, végigviszik az elképzeléseiket;
- céljaik eléréséhez külső segítséget is igénybe vesznek, amennyiben saját erőforrásaik nem elegendőek;
- időben felismerik a változásokat és aktívan befolyásolják a környezetüket;
- képesek az újításokat és a változásokat szervezetileg is lekövetni.

 

SZAK-ÉRTŐ: Kisbolt is lehet nagy bolt

2015-05-18
Mit tehet egy kisvállalkozó, ha azt akarja, hogy kisboltját a nagyokkal említsék egy napon? Szakértő ad tanácsokat…

Mit tehet egy kisvállalkozó, ha azt akarja, hogy kisboltját a nagyokkal említsék egy napon? Szakértő ad tanácsokat…

Úgy tűnik, van megoldás arra, hogy a legkisebb boltok is versenyképesek legyenek.

Mutatjuk, mi mindent javasol Szilágyi Tímea, marketing tanácsadó, kreatív szövegíró, melyek azok az alapvető „nüanszok”, amelyek előrevihetik a kis üzleteket…

Kiszolgálás minősége

Csak egy kisbolt esetében van esély arra, hogy az eladó név szerint ismerje a törzsvásárlókat és a számukra leginkább személyre szabott kiszolgálást biztosítsa.

Mennyivel jobb érzés egy olyan helyen vásárolni, ahol a személytelen köszönés és a formális kérdések feltevése és megválaszolása mellett helyet kap a kötetlen beszélgetés és a személyesség! Ezt egy szupermarket sohasem fogja tudni elérni és felülmúlni!

Szakértelem

A kisboltok szűkebb termékkínálata által az eladó pontosan tudja, hogy milyen terméket kínál, milyen áron, és hogy az a termék milyen jellemzőkkel bír. Továbbá a vásárlónak lehetősége is nyílik arra, hogy érdeklődjön, kérdezzen és informálódjon, hiszen több idő jut egy-egy vásárló kiszolgálására. A személyes odafigyelés és a szakértelem pedig egy teljesen más szintre emeli, a vásárlás élményét.

Céltudatos marketing kommunikáció

A kisboltokba járó célközönség sokkal jobban lehatárolható és megfogalmazható, mint a multinacionális cégek vásárlóinak sokasága. Célcsoportok meghatározásával olyan tudatos marketingkommunikáció dolgozható ki, ami eredményes, meggyőző és hiteles, ezáltal könnyedén lehet sikereket elérni.

Mindezek ellenére a kisboltok tulajdonosai, illetve vezetői, a mai napig ódzkodnak attól, hogy marketingeszközöket hívjanak segítségül. Pedig a siker pont a marketingeszközök szakszerű használatában rejlik!

A három leggyakoribb ok, ami miatt a kisboltok azt hiszik, hogy nincs szükségük marketingre

1. Átmenő forgalom elegendő?

Minden bolttulajdonos úgy véli, hogy a siker eléréséhez elegendő, ha az üzlethelyiséget gondosan választja ki, nagy forgalmú útvonalak mentén. A folyamatosan bezáró és csődbemenő kisboltok eseteiből is láthatjuk, hogy a potenciális vásárlók megléte még nem jelent valós forgalmat és bevételt. Ahhoz, hogy az emberek ne csak elhaladjanak a bolt előtt, szükség van valami pluszra, valami különlegesre, ami arra ösztönzi őket, hogy betérjenek vásárolni.

2. Környékbeliek = törzsvásárlók?

A környéken lakókra sem érdemes az üzleti stratégiát alapozni, ugyanis ha máshol meg tudják venni a termékeket olcsóbban, nagyobb választék mellett, akkor nem fogják a kisboltot választani a szupermarketekkel szemben.

3. A termék mindenkinek való!

A marketing kommunikáció esetében, ha valami mindenkinek szól, akkor igazából senkinek sem, hiszen egy túl általánosan megfogalmazott üzenet sosem ér célba. Egyes célcsoportokat külön kell megszólítani a kívánt hatás elérése érdekében.

Megfizethető marketingeszközök kis üzleteknek, boltoknak

Kiszolgáláson áll vagy bukik a dolog!

A kiszolgálás minősége, ami meghatározza a kisboltok sorsát. Ez az, amitől a vásárló különlegesnek érezheti magát, és ami arra ösztönzi, hogy akár magasabb árak mellett is vissza-visszajárjon. A kisboltoknak a vásárlók kedvében kell járniuk bizonyos napi rutinokkal és plusz odafigyeléssel

Atmoszféra

A bolti imázs azonnal hat a vásárlóra. Fontos, hogy legyen egy kidolgozott arculata és kisugárzása a kisboltoknak, ami a vásárlók számára is világos és érthető. Röviden összefoglalva, olyan környezetet kell teremteni, ahova jó bemenni, időt és pénzt költeni, ami barátságos és hívogató.

Kereszt-marketing

A kisboltok kölcsönösen segíthetik egymás munkáját. A pozitív „szájreklám”, vagyis mások ajánlása egy óriási erővel bíró marketingeszköz. Nem szabad tehát ezt sem figyelmen kívül hagyni, hiszen mind a negatív, mind a pozitív hír villámgyorsan terjed

Honlap, blog üzemeltetése

Ha a kisbolt tulajdonosa választ egy kommunikációs csatornát, ahol folyamatosan üzen vásárlóidnak, érdekességeket, cikkeket gyűjt össze és tájékoztat, akkor a szakértelméről tesz tanúbizonyságot.

Kuponok használata

A multinacionális cégek sem véletlenül használják a kuponokat, hűségkártyákat előszeretettel. Ezek által ugyanis a vásárlók visszacsalogathatók, így könnyen kialakulhat egy olyan törzsvásárlói kör, akik biztosítják a bolt állandó bevételét.

Facebook, Google Adwords

Ezek azok a módszerek, amelyek megfelelő használat mellett meglepően olcsón és eredményesen alkalmazhatóak. Mindkettő esetében sebészi pontossággal célzott hirdetések írhatóak. Ebben az esetben nagyon fontos azonban a szakértelem, a nem megfelelően megírt hirdetések sosem fogják elérni a várt hatást!

E-mail adatbázis kialakítása

A kapcsolattartás és az apró személyes odafigyelés kiemelkedően fontos minden szolgáltatástípus esetében. Egy személyre szabott névnapi üdvözlet, egy jól megfogalmazott hírlevél, esetleg egy értesítés új áru érkezéséről meghatározhatja a vásárlók döntéseit és választását és a boltról kialakított véleményüket is.

Törzsvásárlói program

Ha egy bolt különleges figyelemben részesíti a törzsvásárlóit, vagyis valamilyen előnyhöz, pluszhoz juttatja őket, akkor szívesen fognak továbbra is ott vásárolni. Ez a jutalom nem csupán anyagi jellegű lehet, egy apró figyelmesség és egy kedves gesztus által is lenyűgöző eredményeket lehet elérni.

Klubtagság, rendezvények

Ebben az esetben is a kisboltok legfőbb előnyét, vagyis a személyességet kell felszínre hozni. Törekedni kell arra, hogy a kisbolt minél több vásárlóval alakítson ki személyes kapcsolatot, hogy ne csak egy, hanem a legjobb boltként tekintsenek rá.

Csomagok, termékkapcsolások

Egy kisbolt könnyen tud új értéket teremteni a vásárlói számára azáltal, hogy bizonyos termékeket együtt kínál. Ha kellő mértékben belelát vásárlói fejébe és olyan csomagokat kínál, amik megkönnyítik a vásárlás folyamatát, akkor a vásárlók elégedettsége javulni fog.

Webáruház üzemeltetése

Ebben a rohanó világban biztos, hogy elégedett vásárlókra tehet szert minden vállalkozás, ha egy jól működő webáruházat üzemeltet. Ez is nagyban hozzájárulhat a hosszú távú sikerekhez.

Eladáshelyi reklámok

A vásárlások többsége impulzusvásárlás, tehát a vásárlóra gyakorolt hatások szerepe igen jelentős. Bizonyos direkt eszközökkel, eladáshelyi reklámokkal jelentősen növelni lehet ezeknek a vásárlásoknak a számát.

Természetesen minden kisbolt esetében ezeknek bizonyos kombinációja és megfelelő sorrendű alkalmazása által lehet átütő sikereket elérni. Egy biztos, aki sikereket akar elérni, annak érdemes a fenti eszköztárból választania, int a szakértő.

Így vigye a kisboltját, ha jót akar!

2015-05-18
Mit tehet egy kisvállalkozó, ha azt akarja, hogy kisboltját a nagyokkal említsék egy napon? Szakértő ad tanácsokat…

Mit tehet egy kisvállalkozó, ha azt akarja, hogy kisboltját a nagyokkal említsék egy napon? Szakértő ad tanácsokat…


Úgy tűnik, van megoldás arra, hogy a legkisebb boltok is versenyképesek legyenek…

Amennyiben kíváncsi a jó tanácsokra – vagy, akár csak összevetné, hogy Ön, tapasztalt kereskedőként úgy vélekedik-e, mint a szakértő –, lépjen erre az oldalunkra!


Ugyan már! Nincs mentesség!

2015-05-19
Minden téves hírrel szemben, ha Ön egyéni vállalkozó, továbbra sem mentesül az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallása alól. A határidő pedig közeleg…

Minden téves hírrel szemben, ha Ön egyéni vállalkozó, továbbra sem mentesül az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallása alól. A határidő pedig közeleg…

Internetes portálokon, fórumokon keringett a téves hír, miszerint az egyéni vállalkozóknak ezúttal nincs bevallási kötelezettsége, tette közzé a NÉBIH Felügyeleti Díj és Forgalmazói Ellenőrzési Igazgatósága.

Határidő

A hivatal tehát cáfol és egyúttal figyelmeztet: az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallási határideje bevallási határidő május 31.

A 2015. évi élelmiszerlánc-felügyeleti díj megújult bevallási felülete már elérhető a NÉBIH honlapján.

A felügyeleti díj alapja

2015-től egységesen (természetes- és jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetében egyaránt) a díjköteles tevékenységből származó előző évi értékesítés nettó árbevétele.

Figyelem! Változott a díjtétel!

A napi fogyasztási cikket értékesítő üzletek esetében: a felügyeleti díj mértéke is változott a díjköteles tevékenységből származó előző évi nettó árbevétel függvényében sávos díjszabás alapján állapítják meg.

A jogszabályváltozással és bevallással kapcsolatos kérdésekben a NÉBIH Felügyeleti-díj Ügyfélszolgálata a 06-1/336-9024-es telefonszámon, vagy a felugyeletidij@nebih.gov.hu elektronikus levélcímen továbbra is áll az ügyfelek rendelkezésére

SZAK-ÉRTŐ: A zűrös alkalmazott rontja a cégmorált

2015-05-20
Ráismer valamelyik kollégájára? A szakértő szerint érdemes tőlük megválni…

Ráismer valamelyik kollégájára? A szakértő szerint érdemes tőlük megválni…

A megfelelő munkahelyi morál, a nyugodt, barátságos légkör, a résztvevők aktív hozzáállása nélkül nehéz sikerre vinni egy vállalkozást.

Minden csapatban vannak olyan emberek, akik mérgezik a munkahelyi légkört, és ez a termelékenység rovására megy, írja a hvg.hu egy amerikai üzleti magazin szakértőjére hivatkozva.

 A probléma az, hogy ezek az energiavámpírok sokáig titokban fejtik ki tevékenységüket, és igen hosszú ideig tarthat, amíg lelepleződnek.

 Egy jó főnök azonban mindenre figyel, és akkor is képes a megfelelő döntést meghozni, ha nincs közvetlen kapcsolata a kútmérgező munkatárssal.

 

A rossz kollégák három főtípusa

 

A hisztikirálynő

 

A hisztikirálynő úgy tekint az életére, mintha egy valóságshow főszereplője lenne. Imád titokban áskálódni, miközben nyilvánosan negédesen viselkedika kollégákkal - de csak azokkal, akik alatta vannak a hierarchiában, merthogy a főnököknek nyíltan és fáradhatatlanulnyal. Különlegesen ritka tehetsége, hogy alig dolgozik, de ezt úgy tudja eladni a főnökeinek, mintha ő vinné a hátán az egész céget. Egyik hatékony stratégiája a munkaelkerülésre, hogy másokba köt bele, és így tereli el a figyelmet a saját pocsék munkavégzéséről. Okosan mindig csak egyetlen emberbe köt bele, általában a nála gyengébb személyiségekbe, és az apró hibákat felnagyítva addig szekálja őket, amíg elszabadulnak az indulatok. Ha viszont valaki kritizálni meri a munkáját, azonnal felrobbantja a hisztibombát, és személyesre veszi a figurát. Sírva és hápogva kéri ki magának, hogy aljas módon megtámadták, miközben ő az, aki aljas módon másokat támad. Megoldás: páros lábbal, azonnali hatállyal kirúgni a hisztikirálynőt.

Az áldozat

Az áldozat az egyik legkönnyebben észrevehető munkahelyi típus egy cégnél, mert örökké másokat hibáztat, és soha nem vállalja a felelősséget a tetteiért. A közvetlen kollégáinak folyamatosan panaszkodik, a főnökeitől pedig sűrűn kér bocsánatot. Mártírfejjel jár-kel a folyosón, az olyan egyszerű társalgási kérdésekre is, mint például „a hogy vagy?"-ra is félórás panaszáradattalválaszol, melynek lényege, hogy egyszer még bele fog betegedni a munkába, annyit dolgozik. Ha azonban megvizsgáljuk, hogy ki volt a legtöbbször betegszabadságon a cégnél, akkor tuti biztos, hogyaz áldozat típus lesz a nyerő. Neki ugyanis nem szükséges tényleg betegnek lennie, hogy betegszabadságra menjen, az egyik erőssége éppen ez: pillanatok alatt kiismeri a munkahelyi rendszereket, és mindig megtalálja a kiskaput, hogy ne kelljen dolgoznia. Megoldás: páros lábbal, azonnali hatállyal kirúgni az áldozatot.

A lázadó

A lázadó az egyik legellentmondásosabb figura egy cégnél, mert elsőre nem lehet megmondani, hogyvalóban független személyiségről van szó, aki egyébként kreatívan és jól látja el a munkáját, vagy pedig egy sima tökfejről, aki minden szabályt és előírástalapból elutasít. Egy főnök „jósága" abban áll, hogy a lázadozó kollégákról pontosan el tudja dönteni, hogy melyik típusba tartoznak. Természetesen ezt nem betű szerint kell érteni, hiszen ha például egy cégnél tilos a rövidnadrág viselése, akkor biztosak lehetünk benne, hogy mindkétlázadó típusrövidnadrágba fog bejönni péntekenként a munkahelyre. A probléma az, hogy a lázadó - mindegy, hogymelyik csoportba tartozik - hosszú távon nagyon rossz hatással van a munkahelyi légkörre, a kollégák moráljára, mert azt fogják érezni, hogy a főnök vele kivételezik. Megoldás: a főnöknek azt kell mérlegelnie, hogy mennyit nyer és mennyit veszítegy lázadó alkalmazásával a cége. Ha kreatív munkahelyről van szó, inkább előny a lázadó foglalkoztatása, ha nem kreatív a munkahely, inkább hátrány. Utóbbi esetben sajnos páros lábbal ki kell rúgni az illetőt, javasolja a szakértő.

A cégmorál fontosabb, mint gondolná

2015-05-20
Ráismer valamelyik kollégájára? A szakértő szerint érdemes tőlük megválni…

Ráismer valamelyik kollégájára? A szakértő szerint érdemes tőlük megválni…

A megfelelő munkahelyi morál, a nyugodt, barátságos légkör, a résztvevők aktív hozzáállása nélkül nehéz sikerre vinni egy vállalkozást.

 Ha meggyőződne arról, hogy a szakértő melyik munkatárs-típustól óvja vállalkozását, ezen az oldalunkon megtudhatja.


 

Panaszfelvétel, panaszrendezés – a vállalkozó dolga lesz

2015-05-21
A vállalkozónak kell majd írásbeli választ adni a panaszosnak és/vagy személyes képviseletet biztosítani egy esetleges békéltető testület előtti meghallgatáson – különben bírságot fizet.

A vállalkozónak kell majd írásbeli választ adni a panaszosnak és/vagy személyes képviseletet biztosítani egy esetleges békéltető testület előtti meghallgatáson – különben bírságot fizet.

 

Ez lesz a gyakorlat hamarosan hazánkban is egy uniós jogszabályváltozás miatt.

A fogyasztóknak lehetőségük nyílik a vállalkozásokkal szembeni vitás ügy bírósági eljáráson kívüli egyszerű, gyors és ingyenes rendezésére, tájékoztat a fogyasztóvédelmi hatóság.

 Mint ismeretes, a testületek alapvető célja, hogy az emberek és a cégek közötti reklamációs ügyekben minél hamarabb egyezségre jussanak.

 Ha az egyezség megfelel a jogszabályoknak, a testület határozatot hoz, amelyet a cégnek a megszabott határidőn belül teljesítenie kell. Ennek elmaradása esetén végrehajtási eljárás kezdeményezhető.

 Ezzel elkerülhetőek a hosszadalmas bírósági eljárások, és ha az igény jogos, a fogyasztó is könnyen és gyorsan kapja vissza a pénzét, vagy részesül egyéb kompenzációban.

  Statisztika

 A békéltető testületekhez 2006-ban 3542 üggyel fordultak az állampolgárok, 2014-ben már több mint 10 000 reklamációt kezeltek.

A tavalyi évben a vállalkozások 75 százaléka együttműködött a békéltetőtestület vitarendező eljárásában.

  Kommunikáció a vállalkozó és a panaszos között

A közelgő törvénymódosítás a panaszosokkal való aktív kommunikációra kötelezi a cégeket.

Előírja, hogy a vállalkozás a fogyasztó által benyújtott panaszra köteles írásbeli választ küldeni, amelyben felhívja a figyelmet a békéltető testületek, mint vitarendező fórumok lehetőségére is.

A cégnek emellett a testületi meghallgatáson biztosítania kell az egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételét.

  A jogkövetés ingyenes, a renitens fizet

Ha a vállalkozás megsérti ezt az együttműködési kötelezettséget, a fogyasztóvédelmi törvény alapján bírságot szabnak ki rá.

Ugyanakkor az együttműködő vállalkozások számára a békéltető testület általi problémarendezés semmilyen plusz terhet nem jelent, és nem éri őket sérelem.

  További előnyök

Az alternatív vitarendezéssel az eljárási idő az ügy jellegétől függően 3-4 hónapra rövidül – az éveken át tartó bírósági eljárásokhoz képest.

A tervezet előírja azt is, hogy a békéltető testület naprakész, az eljárásukat részletesen ismertető és könnyen hozzáférhető információkkal ellátott honlapot működtessenek majd.

Sztárítélet – egy tévés marketingsorozat alapján

2015-05-22
Végezetül tanácsokat is adott a vendéglátósoknak a televíziós sztárséf… Ön mit szól hozzá?

Végezetül tanácsokat is adott a vendéglátósoknak a televíziós sztárséf… Ön mit szól hozzá?

Amint arról korábban már írtunk, jó ideje állandó a médiák érdeklődése a vendéglátás iránt. Az egyik televízió az elmúlt hónapokban a vendégfogadásból (rosszul) élő vállalkozásokon keresztül, meglehetősen sajátos szemszögből pillantott rá az ágazatra – és befolyásolta a közvélekedést…!

A sorozat most véget ért, a főszereplő sztárséf ítéletet mondott és mindössze – legalábbis az értő többség számára – evidenciákat, magától értetődő javaslatokat fogalmazott meg az Origónak.

*

'1. Bereznay szinte minden konyhában talált ételízesítőt, amit rendszerint a kukába hajított, szerinte a friss zöldségek és fűszerek minden ízt megadnak az ételnek.

„Több étteremben is találkoztam olyan levessel, amin semmi mást nem lehetett érezni, mint az ételízesítőt, aminek a használatát sosem értettem, semmi szükség rá, nem attól kell a finom ízt várni" - mondta.

2.„Amikor csak tehetjük, használjunk friss fűszernövényeket, hiszen intenzívebb ízük van. Nem csak az éttermekben, otthon is érdemes friss fűszernövényeket tartani. Rengeteg helyen beszerezhető a petrezselyem, a rozmaring vagy épp a bazsalikom."

2. Az éttermek gyakran művirágokat raknak az asztalra, amitől a vendég úgy érzi, egy halottasházba érkezett.

"Az ételízesítő mellett a másik visszatérő dolog, ami számomra teljesen érthetetlen, a művirág. Inkább ne legyen semmi az asztalon. Az utolsó epizód forgatásán a Márkus éttermet például kis mű-tuják lepték el, amiket próbáltam likvidálni, de kettő valahogy túlélte az átalakítást, és az ajtót díszítették, amikor három hét után visszatértünk.

Valamiért sokan azt gondolják, hogy a vendégeknek az ilyen apróságok nem számítanak, pedig nagyon is meghatározzák a hely hangulatát."

3. Külön vágódeszkán szeleteljük a húst és a zöldségeket, ennek pedig higiénia okai vannak.

„Egy profi konyhában ez alapvető, mégis találkoztam olyan étteremmel, ahol nem figyeltek erre. Pedig ha ezt a hatóság veszi észre, az sokkal jobban fájna, mintha én szólok érte a forgatáson."

4. Ne süssünk ugyanabban az olajban halat és húst, mert utóbbi átveszi a hal ízét.

„A külön vágódeszka használata mellett annak is természetesnek kell lennie egy konyhában, hogy abban az olajban ne süssünk húst, amiben korábban egy halat pirítottunk. Mégis volt olyan séf, aki erre egyáltalán nem figyelt oda. A műsor forgatása előtt nem is gondoltam, hogy ilyen alapvető szabályokat sem tartanak be egy-egy étteremben."

5. Kerüljük a kilométeres étlapot, egy étterem harminc ételnél többet nem tud jó minőségben, friss alapanyagokból elkészíteni. Az ideális, ha negyedévente cserélődik az étlap és mindig van szezonális ajánlat.

„Mind a tizenhárom étteremnél gond volt az étlappal és az egyik legnagyobb kihívást mindig az jelentette, hogy milyen ételek kerüljenek ki a kínálatból.

Sok esetben harminc-negyven ételt kellett lehúzni, ami komoly fejtörést okozott a tulajdonosoknak és a séfeknek, annyira ragaszkodtak a megszokásaikhoz.

A legmegdöbbentőbb talán a mezőtúri étterem húszéves étlapja volt, amihez mindig csak egy-egy fogást írtak hozzá.

A friss alapanyagok használatával természetessé kellene, hogy váljanak a szezonális ételek, ami változatos kínálatot teremt."

6. „30 százalékos zsírtartalom alatt nem tejszín a tejszín" - hangzott el több bevásárlás alkalmával a műsorvezető szájából.

„Tévhit, hogy 10 és 20 százalékos zsírtartalmú tejszín is létezik. Azokat a készítményeket nem is hívhatnák tejszínnek, nincs meg a kellő zsírtartalmuk, íztelenek és mindenféle adalékanyagot tartalmazhatnak, így azt ajánlom, az otthoni főzésnél is felejtsük el ezeket."

7. A séf javaslata, hogy az éttermek mindig friss alapanyagokból dolgozzanak, például ha csak fagyasztott halat tudnak tartani, inkább vegyék le az étlapról.

„A vendég szeretne jó minőségű, friss ételt kapni a pénzéért. Ha ez nem teljesül, akkor esély sincs arra, hogy újra visszatérjen az étteremben.

Éppen ezért fontos, hogy olyan ételek szerepeljenek az étlapon, amelyeket kifogástalanul, friss hozzávalókból tud elkészíteni a séf.

A kevesebb több: ha drága alapanyagnak minősül például a friss hal, akkor inkább le kell venni az étlapról.

Egy mikrohullámú sütőben kiolvasztott hal elég illúzióromboló. Az pedig egyáltalán nem kínos, ha a pincérnek azt kell mondania a vendégnek, hogy azért fogyott el a pisztráng, mert friss hallal dolgoznak és sokan kérték aznap, annyira népszerű".

8. Bereznay az első évadban többször kapott hideg levest a pincérektől, ez minden vendéget bosszant.

„Szerintem azért még senki nem reklamált, hogy forró leves került elé egy étteremben. Az viszont elég kiábrándító, ha kihűlt ételt szolgálnak fel. Pedig gyakran előfordul, miközben egy kis odafigyeléssel kivédhető lenne ez a hiba mindenhol. Ha a tányérokat melegen tartják, akkor kisebb az esélye annak, hogy kihűl az étel."

10. A házi készítésű kenyér és tészta nem csak finomabb, hanem olcsóbb is, nagyobb mennyiségben érdemes házilag elkészíteni, ízei összehasonlíthatatlanok a boltiéval.", mondta a sztárséf.

Frissből, frisset – de frissen ám!

2015-05-22
Végezetül tanácsokat is adott a vendéglátósoknak a televíziós sztárséf… Ön mit szól hozzá?

Végezetül tanácsokat is adott a vendéglátósoknak a televíziós sztárséf… Ön mit szól hozzá?


A némiképp’ közhelyesnek tűnő javaslatokat ezen az oldalunkon közreadjuk.


SOMOGY megye: Jövő héten szezonnyitó fórumon tájékozódhat!

2015-05-24
Turisztikai szezonindító vállalkozói fórumra várják a kiskereskedőket, vendéglátókat Balatonszárszón, június 3-án, szerdán.

Turisztikai szezonindító vállalkozói fórumra várják a kiskereskedőket, vendéglátókat Balatonszárszón, június 3-án, szerdán.

A rendezvényen a vállalkozások működését meghatározó legaktuálisabb információkat ismerhetik meg az érdeklődők – a munkaügy, a népegészségügy, a fogyasztóvédelem, az élelmiszer-biztonság, az adózás témaköreiben. A hatósági ellenőrzésekért felelős meghívottak készséggel válaszolnak a jelenlévők kérdéseire is.

Ahogy arról a KISOSZ Somogy megyei tagegyesülete már korábban is beszámolt, június 3-án (szerdán) 8.30 órakor Balatonszárszó, Kossuth Lajos utca 2. szám alatt található Véndiófa étteremben – hagyományosan – megszervezik a turisztikai szezonindító megyei fórumot.

A fórumról

A vállalkozói fórumon valamennyi KISOSZ tag – nem csak a Balaton partiak (!) – számára nyújtunk hasznosítható információkat tartalmazó rövid előadásokat a jogszabályváltozások értelmezéséről, a hatósági ellenőrzési tapasztalatokról és a következő időszak ellenőrzési témáiról, módszereiről.

Az érdekképviselet meghívását elfogadta:

a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ( NAV) Somogy Megyei Adóigazgatósága –

Szántó Vilmosné igazgató-helyettes és Hetesi Gábor osztályvezető,

a NAV Somogy Megyei Vám- és Pénzügyőri Igazgatósága –

dr. Türgyei Róbert igazgató-helyettes,

valamint

– a Somogy Megyei Kormányhivatal (fogyasztóvédelem, munkaügy, élelmiszerlánc- biztonság, népegészségügy) ellenőrzéssel foglalkozó egységei, szakemberei.

A Somogy Megyei Kormányhivatalt:

· fogyasztóvédelmi témában Brantmüller Zsoltné főosztályvezető-helyettes,

· népegészségügyi témában dr. Fadgyas Erzsébet főosztályvezető,

· munkaügyi témában dr. Szikra László főosztályvezető ,

· élelmiszerlánc-biztonsági témában dr. Tóth Ferenc, járási főállatorvos képviseli.

A rendezvényen lehetősége lesz a meghívottakhoz kérdéseket feltenni, véleményt mondani.

A KISOSZ-tagokat és érdeklődőket egyaránt várnak

A rendezvényre a megyei szervezet elsősorban a KISOSZ-tag

kiskereskedőket és vendéglátósokat hívja.

Azonban azt javasolja: amennyiben Ön még nem tagja

a megyei munkaadói érdekképviseletnek, keressen kapcsolatot a szervezettel!

Elérhetőségek:

www.kisosz.somogy.hu,

e-mail: kisosz@somogy.hu,

telefon: 82/510-666, 30/6202-205, 30/531-8502, 30/9933-933.

Levelezési cím: 7400 Kaposvár, Németh István fasor 37.

Kérdéseit előre is felteheti!

Amennyiben konkrét kérdése van valamely szakhatóság képviselője felé, írja meg a kisosz@somogy.hu e-mail címre, vagy telefonon diktálja be a szervezet munkatársainak a 06 30 531-8502-es telefonszámon. A kérdéseket közvetítik a főosztályok munkatársainak.

Kérdéseit akár már most felteheti!

2015-05-24
Turisztikai szezonindító vállalkozói fórumra várják a kiskereskedőket, vendéglátókat Balatonszárszón, június 3-án, szerdán, 8.30-tól…

Turisztikai szezonindító vállalkozói fórumra várják a kiskereskedőket, vendéglátókat Balatonszárszón, június 3-án, szerdán, 8.30-tól…

A rendezvényen a vállalkozások működését meghatározó legaktuálisabb információkat ismerhetik meg az érdeklődők – a munkaügy, a népegészségügy, a fogyasztóvédelem, az élelmiszer-biztonság, az adózás témaköreiben. 

A hatósági ellenőrzésekért felelős meghívottak készséggel válaszolnak a jelenlévők kérdéseire is – amelyeket akár előre is feltehet!

További részletek ezen az oldalunkon.


SOMOGY megye: Évértékelő, kitüntetésekkel

2015-05-25
Eredményes évet zárt a somogyi KISOSZ, értékelte küldött-testületi ülésen a 2014-es érdekképviseleti tevékenységét a megyei tagegyesület. Elismerésül idén is emlékplakettet kaptak az arra érdemesek.

Eredményes évet zárt a somogyi KISOSZ, értékelte küldött-testületi ülésen a 2014-es érdekképviseleti tevékenységét a megyei tagegyesület. Elismerésül idén is emlékplakettet kaptak az arra érdemesek.

A tagegyesület beszámolója

„Az éves érdekképviseleti munka összegzését, értékelését végezték el a választott testületek, kiemelték a KISOSZ sokoldalú tájékoztatását és kezdeményezéseit.

2014. évben a tagságot 14 darab komplex hírlevélben, valamint 72 darab körlevélben írásban tájékoztatták az aktuális vállalkozói témákról, jogszabályokról és egyéb közérdekű információkról.

Mélyült a tagokkal tartott interaktív kapcsolat, amelyet elősegített a 7 somogyi településen megtartott 14 vállalkozói fórum.

Eredményeink között tartjuk számon, hogy javaslatainkkal segítettünk az online pénztárgépekre történő átállást.

A Samsung típusú pénztárgépek engedélyeinek visszavonása miatt nem érte hátrány az online pénztárgép megrendelőket, mert állami segítséget kaptak az előleg elszámolásánál.

KISOSZ kezdeményezésre 2015-től már nem kell adatforgalmazási díjat fizetni a kiskereskedőknek és vendéglátósoknak a tevékenység szüneteltetésének hónapjaira. Ez éves szinten 12-18 ezer forint megtakarítást jelent elsősorban a balatoni vállalkozóknak.

A KISOSZ a vállalkozói vélemények alapján javaslatot tett az online pénztárgépek éves felülvizsgálati díjának csökkentésére, az adatforgalmazási díjhoz hasonló hatósági ármeghatározására.

A kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzés tilalmáról szóló 2014. évi CII. tv-el összefüggésben 2015. március 11-én tartott vállalkozói fórumon elhangzott javaslatok alapján az alábbi kivétel alkalmazását, jogszabályba történő beemelését javasolta a döntéshozók felé: „Kiemelt turisztikai területeken (Balaton-part, Tisza-tó, Velencei-tó) településein elhelyezkedő, azon 200 négyzetméter árusítóteret meg nem haladó üzletek mentesüljenek a nyitvatartási tilalom alól május 1. és szeptember 30. között vasárnap 6 és 22 óra között, melyekben az üzletben ténylegesen tevékenykedő természetes személyek egyötöde a kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzés tilalmáról szóló 2014. évi CII. tv. 6. §-ban foglalt feltételeknek megfelelnek.”

Bízunk abban, hogy a vállalkozói javaslatokat, gazdasági érdekeket is figyelembe vévő döntés születik mindkét témában.”


Kitüntetések, elismerések

A Kereskedelmi és Vendéglátó Vállalkozók Somogy Megyei Érdekképviselete „KISOSZ” Elnöksége a hosszú időn keresztül tisztességgel végzett szakmai és KISOSZ munkája elismeréséül az alábbi somogyi KISOSZ tagokat részesítette

KISOSZ Emlékplakett erkölcsi elismerésben:

Balaskó László – egyéni vállalkozó

Nagyatád Piac tér telephelyű, büfé-falatozó tulajdonosa.

Rezi Joachim Gáborné – egyéni vállalkozó

Zamárdi telephelyű fagylaltozó tulajdonosa.

 

Májerné Schiffer Györgyi – a Filippi 3 Kft ügyvezetője

A Siófok Erkel Ferenc utca 7. szám alatti telephelyű Fehér Ló Pub & Steak House tulajdonosa.

 

Sikentáncz József – egyéni vállalkozó

A Siófok Fő utca 99. telephelyű Amigo étterem és Pizzéria tulajdonosa.

Sziládi Sándor Tamásné – egyéni vállalkozó

A Balatonboglári telephelyű, büfé-falatozó tulajdonosa.


 

Évértékelő, kitüntetésekkel

2015-05-25
Eredményes évet zárt a somogyi KISOSZ, értékelte küldött-testületi ülésen a 2014-es érdekképviseleti tevékenységét a megyei tagegyesület. Elismerésül idén is emlékplakettet kaptak az arra érdemesek.

Eredményes évet zárt a somogyi KISOSZ, értékelte küldött-testületi ülésen a 2014-es érdekképviseleti tevékenységét a megyei tagegyesület. Elismerésül idén is emlékplakettet kaptak az arra érdemesek.


A megyei szervezet beszámolójának részleteit  ezen az oldalunkon mutatjuk.


A terv: középiskolás fokon taní-tani

2015-05-26
Kevesen akarnak vállalkozóvá válni, mondja a kormány.

Kevesen akarnak vállalkozóvá válni, hangsúlyozza a kormányzati kommunikáció.

Ennek a tendenciának az ellensúlyozására is – és a banki hitelezés megértéséhez – jövő ősztől tantárgyi keretek között fognak a középiskolásoknak magasabb szintű pénzügyi, gazdasági ismereteket tanítani.

Ezt a kormányzati törekvést fogalmazta meg előadásában Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) belgazdaságért felelős helyettes államtitkára nemrégiben egy pénzügyi konferencián.

A pénzügyi és gazdasági ismeretek középiskolai oktatásának helyzetét és jövőjét körüljáró egész napos konferencián Pölöskei Gáborné, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) a köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára arra hívta fel a figyelmet, hogy az oktatással szemben egyre erősebben megfogalmazódó elvárás a pénzügyi-gazdasági ismeretek oktatása, az akadémikus tudás már nem elég, a tanároknak módszereiket is folyamatosan fejleszteniük kell.

A konferencián megfogalmazódott: nemzetgazdasági érdek a pénzügyi kultúra fejlesztése, és ki kell nevelni egy új, pénzügyileg tudatos generációt.. Egyebek mellett ezzel is az alacsony vállalkozói hajlandóságon igyekszik javítani a kormány, mondta a helyettes államtitkár.

Mit tanulnak majd a jövő vállalkozói?

A gazdasági és pénzügyi neveléssel kapcsolatos elvárás a hasznosítható ismeretek átadása például a világ- és nemzetgazdasági folyamatokról, vagy a vállalkozások és háztartások működését meghatározó kérdésekről, emellett a saját felelősség felismertetése, és a rövid- és hosszútávú tervezés, illetve a döntéshozatali képesség kialakítása.

7.-10. osztályig a pénzügyi és gazdasági kultúra, és a Vállalkozzunk! kerettantervben, 9.-10.-ben a munkapiac kerettanterv, 11.-12. osztályban pedig az etikus vállalkozói ismeretek, valamint a közgazdasági és pénzügyi alapismeretek kerettantervben jutnak fontos ismeretekhez a diákok, tudatta a kormányportál.

PÁLYÁZATOK – Piacra kerüléshez (is)

2015-05-29
Mikro-, kis- és középvállalkozások versenyképességét, a munkahelyteremtést támogató pályázati felhívás jelent meg – idén először. Mutatjuk a további pályázati lehetőségeket is!

Mikro-, kis- és középvállalkozások versenyképességét, a munkahelyteremtést támogató pályázati felhívás jelent meg – idén először. Mutatjuk a további pályázati lehetőségeket is!

A felhívásra a pályázók június 22-től nyújthatják be konkrét elképzeléseiket.

A kiírás a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) keretében történt, 5 milliárd forint értékben. Ezt idén még több mint 780 milliárd forint keretösszegben követik pályázati konstrukciók,.

A GINOP egyik kiemelt célja a vállalkozások nemzetközi versenyképességének javítása. A mikro-, kis- és középvállalkozások piaci megjelenésének támogatására 5 milliárd forint keretösszeg áll rendelkezésre, amelyből a felhívás feltételeinek megfelelő pályázatot benyújtó vállalkozások 1,5 millió és 20 millió forint közötti vissza nem térítendő támogatást kaphatnak.

Mire, mit, hogyan, mennyit?

Részletes tájékoztatót mutatunk a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program 2015. évre szóló éves fejlesztési keretéről.


Amit nyerhet: „zöld vendégek”, „zöld pályázatok”

2015-05-27
Ingyenes programsorozat zajlik a hazai vendéglátóhelyek és rendezvények fenntarthatóbbá tételéért.

Ingyenes programsorozat zajlik a hazai vendéglátóhelyek és rendezvények fenntarthatóbbá tételéért.

A vendéglátás és rendezvények „zöldítésével” foglalkozó Felelős Gasztrohős és Zöldövezet Társulás a Jövő-t-Evő nevű szakmai fórumsorozaton mutatja be azokat a fenntarthatósági eszközöket, amelyet a vendéglátóhelyek és rendezvényszervezők beépíthetnek mindennapi működésükbe.

A programsorozat szakmai partnere a NÉBIH, támogatója a Norvég Civil Támogatási Alap.

Miről szól?

Az ingyenes rendezvénysorozat alkalmain a résztvevők kérdéseiket közvetlenül feltehetik a hivatalos szervek képviselőinek, illetve kapcsolatot építhetnek a szakmai szervezetekkel és a környezetbarát termékeket, szolgáltatásokat kínáló vállalatokkal.

Néhány évvel ezelőtt talán még megkérdőjelezhető volt, hogy a vendéglátóhelyeknek és rendezvényszervezőknek foglalkozniuk kell-e a fenntarthatósággal. A vendégek és fesztiválozók azonban egyre tudatosabbak, és pénzükkel egyre többször a környezetvédelemre szavaznak – ráadásul a környezeti felelősségvállalást nem csak a nagy, multinacionális vállalatoktól várják el, hanem a kedvenc kávézójuktól vagy rendezvényük szervezőitől is – mondta Varga Judit, a Fenntartható Étterem minősítéstvégző Felelős Gasztrohős kezdeményezés egyik alapítója. – Az erősödő „zöld igényeknek” szerencsére hazánkban is egyre több étterem, kávézó és rendezvényhelyszín igyekszik megfelelni. A Jövő-t-Evő sorozattal azoknak szeretnénk segíteni, akik eddig esetleg úgy gondolták, a fenntarthatóság túl nagy falat.” – tette hozzá Csobay Kriszta, a Zöldövezet Társulás képviselője.

További programok

Az első Jövő-t-Evő szakmai fórum április végén zajlott. Az eddig lezajlott fórumoknak a kínálat és a beszerzés; illetve a kitelepülés voltak a témái.

A következő, harmadik szakmai nap témája: Környezetbarát csomagolás és szállítás
Időpontja: június 10, 10-12-ig

4) Szakmai Fórum: Higiénia

Időpont: 2015 szeptember közepe

5) Szakmai Fórum: Energia- és vízhatékonyság

Időpont: 2015 október közepe

6) Szakmai Fórum: Hulladékcsökkentés és -kezelés

Időpont: 2015 november közepe

7) Szakmai Fórum: Társadalmi kapcsolatok, szemléletformálás
Időpont: 2015 december közepe

További információk

A programra ezen az elérhetőségen keresztül regisztrálhat.


SZAK-ÉRTŐ: Sikeres céghez jó cégvezető kell

2015-05-31
Főnöknek lenni nem nagy kunszt. Jó főnöknek, sőt, vezetőnek lenni, sokkal nagyobb érdem.

Főnöknek lenni nem nagy kunszt. Jó főnöknek, sőt, vezetőnek lenni, sokkal nagyobb érdem.

A hatalmat úgy gyakorolni, hogy a beosztottak tiszteljenek minket, bízzanak bennünk, és lelkesen végezzék el feladataikat, az sok munkát, tanulást, önismeretet és empátiát igényel.

Magyarországon különösen erősen él a fejekben az a kép, hogy a munkahelyen a beosztottak alárendelt felek, és a vezetők általában fontosnak tartják, hogy ezt éreztessék is, nem árt ha a munkatársak tudják, ki az úr a háznál...

Pedig ez az autokratikus szemlélet nem célravezető , írja szakmai blogjában Szabó Manuéla Beck and Partners Kft. szakértője a HR Portálon.

Fel kell ismerni, hogy valójában semmilyen munkakapcsolatban nem szabad alá-fölé rendelt viszonyról beszélni, hiába van valójában a munkahelyi hierarchiában feljebb valaki. A vezető legalább annyira függ beosztottjaitól, mint azok őtőle, hisz munkájukkal alapozzák meg felettesük sikerét.

A főnök feladata tehát az, hogy megadjon minden támogatást ahhoz, hogy a munkatársak hatékonyan, lelkesen, jól tudjanak dolgozni. A jó főnök- beosztott viszony nagyban hozzájárul a cég sikeréhez, sőt, alapja lehet annak.

Vezető és főnök: mik az alapvető különbségek?

A főnökök elvárják a munkát, és közlik, hogy milyen retorziók várnak a kollégára, ha a követelések nem teljesülnek. Ha valami nem sikerül jól, hibást keresnek, és elvárják, hogy a munkatársak pontosan tudják, hogyan kell egy adott munkát elvégezni. Beosztottaik robotolásként élik meg a munkanapokat, ami nyomasztja, frusztrálja őket.

Pozíciójukból eredően a főnökök úgy érzik, jár nekik a tisztelet, amit el is várnak, és éreztetik a felsőbbrendűségüket. Megfigyelhető, hogy személyes-névmásként az én és a te szavakat használják előszeretettel.
Ezzel szemben a vezetők inspirálnak a munkára, és jutalomról beszélnek, nem büntetésről. Felmerülő hiba esetén semmiképp sem a ludast keresik, hanem a megoldást. A feladatok elvégzéséhez iránymutatást adnak, segítséget nyújtanak, és a kollégák tudják, hogy kérdés esetén az ajtajuk nyitva áll. Annak ellenére, hogy nem várják el, tiszteletnek örvendenek, mert jó példával járnak a beosztottak előtt. Az ő szavuk pedig a mi. Szépen hangzik és nem is túl bonyolultnak. De hogy érhető ez el?

Önismereten múlik minden

Nem elég, ha egy jó szakember alá egy kisebb csapat és bőr forgószék kerül, hiteles és eredményes főnöknek lenni tudatosságot és munkát igényel. Sokak szerint jó vezetőnek születni kell, és vannak bizonyos személyiségtípusok, akik nem alkalmasak a feladatra. Egy másik nézőpont szerint viszont minden vezetői képesség megtanulható egy kis tudatossággal.

Ahhoz, hogy valaki jól tudjon irányítani másokat, nem elég tudnia mit, és hogyan szeretne, nem elég ismernie a céljait és a kollégáit. A legfontosabb, mindennek az alapja az önismeret.

Fontos, hogy tudja, mik az erényei, mik a gyengeségei, miben jó és miben kevésbé, ehhez mérten tud fejlődni. Belső motiváció nélkül sem válhat valaki főnökké. Azokat, akik csapatot vagy vállalatot vezetnek, nagy valószínűséggel a siker motiválja, a munkájukat szeretik, és az új kihívások éltetik őket.

Jó viszony, motiváció, munkakörnyezet

Fontos felismerni, hogy nem az alá- fölérendelt viszony a fontos a beosztottakkal. A sikerhez vezető rögös úton a beosztottak csapattársak, akik segítik a célok elérését, a hatékony megvalósítást. Ezért a jó viszony ápolása, a megfelelő motiváció és a jó munkakörnyezet és optimális megteremtése a vezető egyik fő feladata.

Mindezek csak tudatossággal és empátiával érhetők el. Fel kell tudni ismerni a dolgozók igényeit, vágyait, és ezekre megfelelő válaszokat kell adni.

A jó főnök kicsit pszichológus is, hiszen a beosztottak nagy része kellő távolságtartással szemléli a főnököt, az hiába tartja nyitva előttük ajtaját, kevesen merik kommunikálni a problémáikat, igényeiket. Képes kell, hogy legyen az alkalmazottaknak azt adni, amire szükségük van, és ez bizony nehéz feladat, mert sokszor nincs összhangba azzal, amire vágynak.

Munkavállalói oldalról is szükség van szemléletváltásra, és bár sajnos ma már örülni kell annak is, ha az embernek munkája van, muszáj megfelelően kommunikálnunk problémáinkat, meglátásainkat, hogy a munkanapot ne folyamatos feszültségben töltsünk el.

Bizalom, bizalom

Hangsúlyt kell fektetni a munkatársak döntéshozatalba való bevonására. Ez persze nem azt jelenti, hogy mindent bízzunk rájuk, de érezzék, hogy a szavuk mérvadó, iránymutató lehet.

Bizalmat csak bizalommal generálhatunk, azaz az alkalmazottak csak akkor fognak bízni a főnökükben, ha úgy érzik, ez fordítva is teljesül. A jó főnök meghatározza a célt, irányt mutat, és határidőt szab, de a célhoz vezető úton nem gyakorol folyamatos kontrollt.

A jó vezető-beosztott viszony hasonlít a szülő-gyerek kapcsolat egyes részeire. Ha a gyerek felé a szülő nincs bizalommal, és nem hagy neki valamilyen szintű szabadságot a világ felfedezésére, akkor jön a hiszti. A szülő elmondja a kicsinek, hogy nem szabad ceruzát dugni a konnektorba, elmagyarázza miért nem, de nem áll folyton mellette, hogy figyelje minden mozdulatát. Viszont ha a gyermek keze közelít a veszélyes területhez, azonnal rácsap, és nem hagyja, hogy rosszat tegyen. Távolról vigyáz rá, de ha baj van, azonnal ott terem. Ehhez hasonlóan működik egy jó vezető is. Távolról gyakorol kontrollt a kollégák felett, de azok pontosan tudják, hogy számíthatnak rá, ő pedig figyeli, hogy szükségük van -e segítségre, jó-e az az út, amin járnak. Nem az a cél, hogy a kollégák teljesen önállóak legyenek, hanem az, hogy úgy érezzék, bizonyos fokig azok.

Megéri tehát elgondolkozni azon, hogy milyen vezetési elveket követünk. Tudatossággal, empátiával és következetességgel beosztottjainkból olyan csapatot kovácsolhatunk, akik önszántukból követnek minket, akik úgy érzik, a főnökük csapattag és mentor, így a cég építése, a munka közös érdekké, és nem kényszerfeladattá válik.


A sikeres cég vezetője nem főnök, csapattárs

2015-05-31
Főnöknek lenni nem nagy kunszt. Jó főnöknek, sőt, vezetőnek lenni, sokkal nagyobb érdem.

Főnöknek lenni nem nagy kunszt. Jó főnöknek, sőt, vezetőnek lenni, sokkal nagyobb érdem.


A hatalmat úgy gyakorolni, hogy a beosztottak tiszteljenek minket, bízzanak bennünk, és lelkesen végezzék el feladataikat, az sok munkát, tanulást, önismeretet és empátiát igényel – int a szakértő.


Munkáltatóknak, cégvezetőknek szóló praktikus tanácsokat ezen az oldalunkon olvashat.