2015-03
KERESKEDELMI ÉLET

Még két hétig intézkedhet, ne feledje!

2015-03-02
50 ezertől 900 ezer forintig terjedhet a kötelezően elrendelt bírság, ha a Ptk.-val ellentétes a cégbejegyzése, vagy késve tesz eleget a törvénynek!

50 ezertől 900 ezer forintig terjedhet a kötelezően elrendelt bírság, ha a Ptk.-val ellentétes a cégbejegyzése, vagy késve tesz eleget a törvénynek!

Most csak a bt.-re és kkt.-re vonatkozik

Akár tetszik, akár nem, jövő hét végéig fizetnie kell azért, hogy az ügyvédje módosítsa a betéti és/vagy közkereseti társasága alapítói okiratát.

Amint arról korábban már beszámoltunk részletesen, március 15-ig (jövő vasárnapig) módosítani kell minden bt. és kkt. alapító okiratát, ha az nem felel meg az új polgári törvénykönyv (Ptk.) előírásainak.

Illetve – és ez a fontosabb –, ha az okirat konkrét paragrafus-számot is tartalmazó utalást tartalmaz a gazdasági társaságokról (Gt.) szóló törvényre.

A korlátolt felelősségű társaságok (kft.) és a részvénytársaságok (Rt., Zrt.) esetében a módosítás határideje a jövő év márciusa lesz.

SOMOGY megye – Vasárnapi boltbezárás: a vállalkozók javaslatot tehetnek

2015-03-04
A vállalkozók véleményét kérdezi, és javaslatait várja a KISOSZ a boltok vasárnapi zárva/nyitva tartásának szabályozásáról. Fórumra hívják a tagokat és más érdeklődőket is…

A vállalkozók véleményét kérdezi, és javaslatait várja a KISOSZ a boltok vasárnapi zárva/nyitva tartásának szabályozásáról. Fórumra hívják a tagokat és más érdeklődőket is…

Az üzletek vasárnapi zárva tartását elrendelő törvény életbelépése (2015. március 15.) előtt szervez fórumot a munkaadói érdekképviselethez tartozó KISOSZ Somogy megyei tagegyesülete.

A március 11-én, szerdán – sajtónyilvánosság előtt zajló – eseményen nem csak a szabályozás (a 2014. évi CII. törvény itt elérhető) konkrét kitételit ismerhetik meg az érdeklődők.

A vállalkozói fórum ideje: 2015. március 11. (szerda) 9 óra

Helyszíne: Piroska Csárda – Siófok, Zamárdi út 

   (Balatonszéplak-felső vasútállomástól kb. 300 méterre.)

A fórum lehetőséget teremt arra, hogy a jelenlévők elmondják és megvitassák a rendkívül élénk közvélekedést kiváltó törvénnyel kapcsolatos nézeteiket, véleményeiket.

A változtatás, fogalmaz közleményében a szervezet, közvetlenül gazdasági szempontból is érinti – kedvezően vagy kedvezőtlenül – a boltokat üzemeltető vállalkozókat, közvetve a vendéglátósokat és a jelenleg vasárnap zárva tartó üzleteket is.

Más téma is terítékre kerül

Továbbá, a fórumon résztvevők – szakmai iránymutatás mellett – megvitatják az online pénztárgépekkel kapcsolatos problémákat (éves felülvizsgálati díj, stb.) és más egyéb, a kereskedőket és vendéglátósokat érintő szakmai témákat.

Hívjon Ön is még valakit!

A fórumra a KISOSZ tagjain kívül várják, hívják mindazokat az érdeklődőket, kereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozókat, akik tájékozódni szeretnének és javaslatuk, véleményük van a fent nevezett témákkal kapcsolatban.

*

Amiről szó lesz – Tájékozódjon előzetesen is!

Az online pénztárgépek éves felülvizsgálatáról közleményt adott ki az adóhatóság az elmúlt év végén, amit idekattintva elolvashat.

Az éves felülvizsgálatot első alkalommal a pénztárgép első üzembe helyezését követő egy éven belül kell elvégeztetni.

Néhány szerviz már értesítette partnereit, hogy az éves felülvizsgálatot bruttó 16-20 ezer forint közötti áron kívánják elvégezni és e mellé még ajánlják a forgalmazók által létrehozott, egy évre megváltható szoftverkövetést is körülbelül bruttó 5-6 ezer forintért.

Az érdekképviselet tapasztalatai

A kereskedő és vendéglátó vállalkozók közül többen telefonon jelezték – tájékoztat a somogyi KISOSZ –, hogy túlzónak tartják a szervizdíjakat, amely, véleményük szerint nem lehetne több, mint az elmúlt évben lecserélt „fekete dobozos” pénztárgépek esetében (az előző évi forgalom kiírattatásakor) alkalmazott 6-7 ezer forintos díj.

Vállalkozók elképzelhetőnek tartják, hogy az adatforgalmazási díjhoz hasonlóan alacsony hatósági árat kellene megállapítani az éves felülvizsgálat díjára.

Egyesek véleménye szerint a NAV-közlemény is túl sok – jogszabályban nem meghatározott – feladatot foglalt össze, amelyeken célszerű lenne változtatni….!

***

A 2014. évi CII. törvény ( vasárnapi zárva tartás ) szabályozása a kiskereskedelmi tevékenységre terjed ki, függetlenül attól, hogy e tevékenységet állandó jelleggel vagy esetenként, állandó vagy időszakonként változó helyszínen folytatják.

A vasárnapi munkavégzés tilalma azt jelenti, hogy az üzlet – törvényben, vagy a törvény felhatalmazása alapján később kiadott Kormányrendeletben meghatározott kivételekkel…

a.) kiskereskedelmi napokon 6 óra és 22 óra között tarthat nyitva,

b.) vasárnap és munkaszüneti napokon zárva tart.

Törvényi kivételnek számítanak:

… az adventi vasárnapok, naptári évenként tetszőlegesen megjelölt egy vasárnap 6-22 óra közötti nyitva tartással, valamint december 24-e és december 31-e 6-12 óra közötti nyitva tartással.

Fontos!

A törvény hatálya NEM TERJED KI az alábbi területekre:

1.a gyógyszertárak nyitva tartása,

2.a nemzetközi közforgalmú repülőtéren kialakított üzlet nyitva tartása,

3.a közforgalmú vasúti és autóbusz pályaudvarok területén kialakított üzlet nyitva tartására azzal, hogy kétség esetén a jegyző – a pályaudvar üzemeltetőjével egyetértésben – határozza meg azt, hogy a pályaudvar területe meddig terjed,

4.a büntetés-végrehajtási intézetek területén történő kereskedelmi tevékenységre,

5.az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. Törvényben meghatározott egészségügyi intézmények területén történő kereskedelmi tevékenységre,

6.a piacon, továbbá helyi termelői piacon folytatott kereskedelmi tevékenységre,

7.a vásárokon folytatott kereskedelmi tevékenységre,

8.az üzemanyagtöltő-állomások nyitva tartására,

9.a katonai objektumokon belül folytatott kereskedelmi tevékenységre,

10.a kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatási tevékenységre,

11.a szálláshelyen végzett kereskedelmi tevékenységre,

12.a kereskedelmet kiszolgáló szolgáltató tevékenységre,

13.a vendéglátásra,

14.a világörökségi területen található üzletekre, valamint

15.a kulturális tevékenységet és a fürdő szolgáltatást kiszolgáló kereskedelmi tevékenységre.

Az e törvényben vagy a felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben nem szabályozott kérdésekben a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 6. § -át kell alkalmazni.

Ami még kétséges, megoldásra vár!

 

Bízunk benne – tájékoztat a somogyi érdekképviselet –, hogy a Kormányrendelet minél előbb kiadásra kerül, amely részben kezelheti a kiemelt turisztikai területeken (például Balaton-part, Velencei-tó, Tisza-tó) működő kiskereskedelmi boltok helyzetét, mert a jelenlegi törvényi szabályozás szerint vasárnap a főszezonban sem dolgozhat alkalmazott a balatonparti kis alapterületű (200 négyzetméter alatti) boltokban (csak vállalkozó árusíthat….).

Megoldás lehet

A helyzet feloldása érdekében – fogalmaz információjában a somogyi KISOSZ –, a vállalkozók esetleg támogatnák azt a jogalkotói elképzelést, mely lehetővé tenné szezonálisan az alkalmazottak vasárnapi munkavégzését, amennyiben az üzletben ténylegesen tevékenykedő (dolgozó) személyek egyötöde a tulajdonosi körhöz tartozik ( például egyéni vállalkozó, segítő családtag stb.).

Érdekképviseleti vállalkozói javaslat  a kormányrendelet tervezetéhez:

 

Kiemelt turisztikai területek (Balaton-part, Tisza-tó, Velencei-tó) településein elhelyezkedő azon 200 négyzetméter árusítóteret meg nem haladó,napi fogyasztási cikket értékesítő üzletek mentesüljenek a nyitva tartási tilalom alól június 1. és augusztus 30. között vasárnap 6 és 22 óra között, amelyekben  az üzletben ténylegesen tevékenykedő természetes személyek egyötöde a kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzés tilalmáról szóló 2014. évi CII. Tv. 6. §-ban foglalt  feltételeknek megfelelnek.

Vásárlói szokások – változnak

A törvény 2015. március 15-én lép hatályba.

Az új szabályozás részben megváltoztathatja a vásárlói szokásokat és erre a kis üzleteknek is célszerű felkészülnie.

Azok, akik eddig vasárnap vásároltak, valószínű, hogy a hétvégéhez kapcsolódóan csütörtökre, péntekre, vagy szombatra teszik át vásárlásaikat, és ehhez kellene rugalmasan alakítani a boltok napi nyitva tartását. (a nyitva tartás módosítást a polgármesteri hivatalhoz is be kell jelenteni!).

A somogyi érdekképviselet arra kéri azokat a tagjait, akik azt t ervezik, hogy a boltjuk hétköznapi nyitva tartását meghosszabbítják vagy a későbbiekben osztott nyitva tartást alkalmaznak – jelezzék ezt a szervezetnek is!

 

Boltok nélkül (?) vasárnap

2015-03-04
A vállalkozók véleményét kérdezi, és javaslatait várja a KISOSZ a boltok vasárnapi zárva/nyitva tartásának szabályozásáról. Fórumra hívják a tagokat és más érdeklődőket is…

A vállalkozók véleményét kérdezi, és javaslatait várja a KISOSZ a boltok vasárnapi zárva/nyitva tartásának szabályozásáról. Fórumra hívják a tagokat és más érdeklődőket is…

Még az üzletek vasárnapi zárva tartását elrendelő törvény életbelépése (2015. március 15.) előtt szervez fórumot a munkaadói érdekképviselethez tartozó KISOSZ Somogy megyei tagegyesülete. A jelenlévők véleményt mondhatnak, javaslatokat fogalmazhatnak meg.

A további részletekért kattintson  erre az oldalunkra.


Torkos-kár vagy torkos-haszon?

2015-03-05
Túlerőltetett „dizájn-ötlet” vagy tényleg működő marketingfogás? A vendéglátósoknak, a szakújságíróknak és a hivataloknak itt-ott eltér a véleményük...

Túlerőltetett „dizájn-ötlet” vagy tényleg működő marketingfogás? A vendéglátósoknak, a szakújságíróknak és a hivataloknak itt-ott eltér a véleményük. A fogyasztóvédelem is megszólalt...


Elkészült a minap lezajlott tizedik Torkos Csütörtök mérlege. A tíz esztendeje indított „dizájn-kezdeményezés”-nek már az első évben is vegyes volt a fogadtatása.


A vendég örül, a vendéglős a fejét fogja

Fanyalgóknak tartották azokat a vendéglátósokat, akik már kezdetben nyíltan kijelentették: nem akkora buli a „torkos”, mint azt a közvélekedés és az ötletgazdák hinni vélik/akarják.

A promóció (a kampány bevezetése, megismertetése, futtatása – a szerk.) azonban, tényleg jó visszhangra talált. Persze, ez nem véletlen, hisz melyik vendég ne akarna olcsóbban vendégeskedni…?

Vélemény-tallózó

Nos, lássuk, hogy a tizedik Torkos Csütörtök előtt és után mi (volt) a hivatalos tényközlés, illetve a szakmai visszhang:

„Az elmúlt tíz évben az akció elindulása óta országszerte közel másfélmillióan tértek be a részt vevő éttermek valamelyikébe a Torkos csütörtökön.

Lipcsey György Imre, a szervező Magyar Turizmus (MT) Zrt. vezérigazgató-helyettese elmondta, a csatlakozó éttermeknek azt kellett vállalniuk, hogy az étel- és italfogyasztásból egyaránt 50 százalékos kedvezményt biztosítanak vendégeiknek. Az elmúlt 10 évben több mint 9000 étterem csatlakozott az akcióhoz.” (Blikk.hu)

„Kevesebben akcióznak…

Holnap lesz a tizedik Torkos Csütörtök, amelyhez a Magyar Turizmus Zrt. közlése szerint kedd délelőttig 605 étterem (80 százalékban vidéki) csatlakozott; a regisztráció még tartott, így ez a szám emelkedhetett.

Az elmúlt négy évben átlagosan mintegy 150 ezer vendég torkoskodott az éttermekben, de az érdeklődés lanyhul.

A hatodik alkalommal, 2011-ben még 1200-nál is több étterem vett részt az akkor márciusra eső akcióban.

A lemorzsolódás oka: ha mindent fél áron adnak, akkor óriási veszteséget termel az étterem, az év többi napján pedig a tapasztalatok szerint nem térnek vissza a kedvezményt kedvelő vendégek.” (Világgazdaság – Vég Márton)

Inkább kár, mint haszon

A Pénzcentrum tapasztalatai szerint az idén immár 10 éves Torkos Csütörtök sokat veszített fényéből, népszerűségéből.

Pedig a vendégcsábító program, a kedvezményes akció egykor a Magyar Turizmus Zrt. egyik legsikeresebb projektje volt.

A résztvevők száma kezdetben fokozatosan nőtt, majd az évek során látványosan csökkent az akcióba bekapcsolódó vendéglők és a torkoskodni akarók száma is.

A vendéglősök egy része azért hagyta abba, mert azt látták, hogy az eredeti célt, a hosszú távra szóló vendégkörtoborzást nem érik el vele.

Azt tapasztalták, hogy az ilyenkor betérők többségét jellemzően csak egy év múlva látták újra.

Túlzottnak tartották az ötven százalékos kedvezményt is. Így szinte nyersanyag-és rezsiáron kellett dolgozniuk, mert a beszállítók közül keveset engedtek áraikból.

Az akcióból kilépő vendéglősök szerint a projekt olyan elemeket is tartalmaz, amelyek nem hasznot, hanem kárt okoztak részükre.

A „torkoskodók” pedig egyes vendéglőkben az 50 százalékos kedvezménybe bevont ételek és italok szegényes választékát kifogásolták. Ezekben az éttermekben a szabályokban előírt teljes étlap és itallap helyett mindössze 2-3 menüt, illetve korlátozott italokat kínáltak. (Pénzcentrum – V.E.)

Torkos-szabályok – ellenőrzési tapasztalatok

A játékban, természetesen a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) is részt vesz. A legutóbbi akció után az alábbi észrevételeket fogalmazta meg – amelyeket érdemes szem előtt tartani.

„Milyen problémákkal találkozhatnak a fogyasztók?

• Az 50 százalékos kedvezményt a számla végösszegéből adják az éttermek, az akció részvételi feltételei szerint, így nem csak az ételek, hanem az italok is beletartoznak. Ha az étterem az italokat ennek ellenére kizárja a kedvezményből, megszegi a részvétel feltételeit. Foglalás előtt érdemes erről előre tájékozódni.

• Előfordulhat, hogy egy étterem nem kínál félárú kedvezményt az étlapján szereplő valamennyi ételre, hanem például kifejezetten csak egy menüre, vagy meghatározott ételre ad kedvezményt, vagy akár a szokásos étlap helyett egy szűkebb tartalmú étlapot kínál a vendégeknek. Az akció feltételei szerint azonban a Torkos Csütörtök hetén és az azt megelőző héten használt a la carte étlap és itallap választékának és árainak teljes körű megtartása mellett kell választási lehetőséget biztosítani a teljes 'a la carte' kínálatból. Külön erre az alkalomra készített, úgynevezett „Torkos Csütörtök", azaz szűkített menüsorral az akcióban részt venni nem lehet.

• Előfordulhat, hogy az akcióra való hivatkozással nem fogadnak el reklamációt az étteremben. Ez azonban nem szabályszerű, a fogyasztónak minden körülmények között joga van minőségi kifogással, panaszbejelentéssel élnie, ennek megtagadása a fogyasztók alapvető jogainak korlátozását jelenti. Ha a helyszínen található vásárlók könyvébe bejegyzi panaszát, azt a hatóság eljárása során ellenőrizheti, hogy a válaszadás megfelelő határidőben történt-e, kapott-e érdemi választ a panaszos.

Tudjon róla! A hatóság erre figyelmezteti a vendéget, mielőtt vendégeskedne

• Mindenképpen érdemes a kiválasztott étteremben előzetesen időpontot, és asztalt foglalnia, figyelemmel az ilyenkor jelentkező felfokozott érdeklődésre.

• Amennyiben a vállalkozás más napokon lehetővé teszi a bankkártyás, valamint a SZÉP kártyás fizetési módot, úgy a Torkos Csütörtök alkalmával is biztosítania kell ezt, a részvételi feltételek szerint. Érdemes tehát előre tájékozódni arról, hogy a vendéglátó egységben elfogadnak-e bankkártyát, illetve SZÉP kártyát.

• Az akció népszerűsége miatt készüljön fel arra, hogy előfordulhat, hogy egy asztaltársasághoz ültetnek idegeneket a jobb helykihasználás érdekében. Csak akkor foglaljon helyet, ha ezen körülménnyel is meg tud barátkozni.

• A nagyszámú vendégsereg miatt a vállalkozások technikai, szervezési korlátozásokat vezethetnek be, például előfordulhat, hogy csak meghatározott időtartamig tartózkodhat az akció alkalmával az egységben. Lehetséges tehát, hogy másfél-két órát biztosítanak a megrendeléstől a távozásig a vendég részére. Foglaláskor érdemes erre is rákérdezni.

• A jobb kiszolgálás érdekében előfordulhat, hogy már a telefonos, vagy írásos időpont foglaláskor rákérdeznek arra, hogy mit szeretnének fogyasztani.

• A Torkos Csütörtök kedvezmény csak helyben fogyasztásra vonatkozik. Elvitel esetén az éttermeknek nem kell kedvezményt adniuk, de természetesen pozitív irányba ettől eltérhetnek.

Általánosságban nem jellemző, hogy a fogyasztóvédelmi hatósághoz az akcióval kapcsolatos panaszok érkeznének.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság természetesen nem csak panaszok alapján, hanem hivatalból is vizsgálódik minden évben a vendéglátóipari egységekben.

A felügyelőségek munkatársai próbavásárlásokat is végeznek, amelyek segítségével ellenőrzik többek között:

- az árfeltüntetés és az árfelszámítás helyességét, 

- a külső és belső ártájékoztatás egyezőségét,

- az űrtartalomra vagy tömegre értékesített termékek mennyiségi megfelelőségét,

- a mérőeszközök hitelességét és a mérések megfelelőségét,

- a felszolgálási díjra vonatkozó szabályoknak való megfelelést,

- a termékek forgalmazásával közvetlen összefüggésben nyújtott szolgáltatásáért való külön díj felszámításának szabályszerűségét,

- a nyugta-, illetve számlaadási kötelezettség teljesítését egyaránt. „ (NFH)

Somogy megye – Rendeletmódosítás lett az eredmény

2015-03-09
Nem kell adatforgalmazási díjat fizetni az online pénztárgépek után, amíg az üzlet működtetése szünetel. A rendeletmódosításért a KISOSZ kitartó érdekképviseleti munkát végzett!

Nem kell adatforgalmazási díjat fizetni az online pénztárgépek után, amíg az üzlet működtetése szünetel. A rendeletmódosításért a KISOSZ kitartó érdekképviseleti munkát végzett!

Azok a  kereskedelemben és vendéglátásban dolgozó vállalkozók, akik hosszú ideig – akár 6-9 hónapig – szüneteltetik tevékenységüket (például a Balaton parton és egyéb turisztikai területeken) több tízezer forintot takaríthatnak meg évenként, mert ez idő alatt nem kell adatforgalmazási díjat fizetniük üzleteik online pénztárgépei után.

A KISOSZ Somogy megyei tagegyesülete szerkesztőségünkhöz eljuttatott információjában hívja fel a figyelmet:…

„ a 74/2013 (XII. 30.) NGM rendelet 2.§-a 2015. január 1-től a következő (2a) bekezdéssel egészült ki: „A szolgáltatás szüneteltetésének idejére a hatósági árat nem kell megfizetni, a szolgáltató a szüneteltetés megkezdésekor és a szolgáltatás újabb megkezdésekor sem számíthat fel díjat az üzemeltető terhére.”

Az adatforgalmazási díjat akkor törlik a számlából, amennyiben a vállalkozó a NAV PTGTAXUZ sz. adatlapját egy kérelemmel együtt eljuttatja az online adatforgalmazó céghez (például Mobil Adat Kft, Magyar Telekom NyRt., stb.…)

*

A somogyi tagegyesület közlése szerint a következetes és kitartó érdekképviseleti munkának köszönhetően ésszerűen módosították a jogszabályt, ahol figyelembe vették a KISOSZ-ba tömörült kereskedők és vendéglátósok javaslatait.

„Az online pénztárgépekre vonatkozó szabályozással kapcsolatban az elmúlt év júniusa óta több szakmai észrevételt, javaslatot juttatott el a KISOSZ Somogyi tagegyesülete a nemzetgazdasági tárcához, a KISOSZ Szövetséghez és legutóbb a – kaposvári országgyűlési képviselő közreműködésével – a Nemzetgazdasági Minisztérium miniszterhelyetteséhez…, Ezt követően, az érdekképviseleti javaslatot is figyelembe véve módosították a rendeletet, amely értelmében az adatszolgáltatás szüneteltetésének ideje alatt nincs díjfizetési kötelezettség…”

Szünet idején nincs díjfizetés

2015-03-09
Nem kell adatforgalmazási díjat fizetni az online pénztárgépek után, amíg az üzlet működtetése szünetel. A rendeletmódosításért a KISOSZ következetes és kitartó érdekképviseleti munkát végzett!

Nem kell adatforgalmazási díjat fizetni az online pénztárgépek után, amíg az üzlet működtetése szünetel. A rendeletmódosításért a KISOSZ következetes és kitartó érdekképviseleti munkát végzett!

Azok a  kereskedelemben és vendéglátásban dolgozó vállalkozók, akik hosszú ideig – akár 6-9 hónapig – szüneteltetik tevékenységüket (például a Balaton parton és egyéb turisztikai területeken) több tízezer forintot takaríthatnak meg évenként, mert ez idő alatt nem kell adatforgalmazási díjat fizetniük üzleteik online pénztárgépei után.

További részletekért lépjen erre az oldalunkra.


Figyelem! Amatőr fogyasztóvédők fotózhatnak

2015-03-10
Sajátos módon bővíti a vizsgálódók körét a fogyasztóvédelmi hatóság – bár, látszólag viccesre veszi a figurát…, de vigyázat, kéretlenek is feltűntek!

Sajátos módon bővíti a vizsgálódók körét a fogyasztóvédelmi hatóság – bár, látszólag viccesre veszi a figurát…, de vigyázat, kéretlenek is feltűntek!

Ön se lepődjön meg, ha villan egy vaku az üzletében…!

Hivatalos honlapján ugyanis arra buzdítja a fogyasztókat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), hogy készítsenek fotót a saját maguk „… által feltárt, akár vicces vagy különös fogyasztóvédelmi szabálytalanságról”, és azt küldjék el a hatóságnak.

Médianyilvánosságot kap  a legviccesebb, legrenitensebb hiba!

Nem biztos, hogy csak áprilisi tréfának szánja a fogyasztóvédelem a „legtetszetősebb” fotókat, amelyeket nem csak ajándékkal jutalmaz majd, de – közlése szerint – sajtónyilvánosság elé is tár!

És ez sem vicc: hamis tanúsítvány a piacon!

Félreérthető, összetévesztésre gyanút adó, vállalkozásoknak szóló direkt marketing tevékenységről érkeztek bejelentések, számol be közleményben az NFH.

Az információk szerint egy társaság „Megbízható Cég” Tanúsítványt állít ki az őt megkereső vállalkozásoknak, amelynek díja 9900 forint.

A bejelentést tevők arról érdeklődtek, hogy a hatóság alapított-e ilyen elnevezésű, térítés ellenében igénybe vehető tanúsítványt?

Fokozott óvatosságra intenek

A hatóság közleményében kiemelten felhívja a vállalkozások és a fogyasztók figyelmét arra, hogy ez a tanúsítvány nem azonos a hatóság által védjegyoltalomban meghirdetett – térítési díjfizetésre egyáltalán nem kötelezett – Fogyasztóbarát Vállalkozás Tanúsítvány-nyal, vagy akár aPozitív Listás igazolással.

Vasárnaponként hol és ki állhat a pult mögött?

2015-03-11
A tulajdonos vagy segítő családtagja, ha az üzlet 200 négyzetméternél kevesebb. Az élettárs nem családtag…

A tulajdonos vagy segítő családtagja, ha az üzlet 200 négyzetméternél kevesebb. Az élettárs nem családtag…

A szabály 

Március 15-től hatályos a boltok vasárnapi zárva tartását elrendelő  

(2014. évi CII.) törvény. Itt elérheti.

Ki minősül segítő családtagnak?

A Polgári törvénykönyv szerint:

- a házastárs,

- az egyenes ági rokon,

- az örökbefogadott, a mostoha- és a nevelt gyermek,

- az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő, valamint

- a testvér.

Az élettárs azonban nem.

FIGYELEM!

Vasárnaptól a fogyasztóvédelem célzottan ellenőrzi  a pult mögött állók családi státuszát is a nyitva tartó üzletekben!

Emlékeztetőül:

A törvény hatálya NEM TERJED KI az alábbi területekre:

1. a gyógyszertárak nyitva tartása,

2. a nemzetközi közforgalmú repülőtéren kialakított üzlet nyitva tartása,

3. a közforgalmú vasúti és autóbusz pályaudvarok területén kialakított üzlet nyitva tartására azzal, hogy kétség esetén a jegyző – a pályaudvar üzemeltetőjével egyetértésben – határozza meg azt, hogy a pályaudvar területe meddig terjed,

4. a büntetés-végrehajtási intézetek területén történő kereskedelmi tevékenységre,

5. az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. Törvényben meghatározott egészségügyi intézmények területén történő kereskedelmi tevékenységre,

6. a piacon, továbbá helyi termelői piacon folytatott kereskedelmi tevékenységre,

7. a vásárokon folytatott kereskedelmi tevékenységre,

8. az üzemanyagtöltő-állomások nyitva tartására,

9. a katonai objektumokon belül folytatott kereskedelmi tevékenységre,

10. a kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatási tevékenységre,

11. a szálláshelyen végzett kereskedelmi tevékenységre,

12. a kereskedelmet kiszolgáló szolgáltató tevékenységre,

13. a vendéglátásra,

14. a világörökségi területen található üzletekre, valamint

15.a kulturális tevékenységet és a fürdő szolgáltatást kiszolgáló kereskedelmi tevékenységre.


 

Először, másodszor, senki többet harmadszor!

2015-03-12
Ruhát, cipőt, parfümöt nagy tételben, bútort, festményt, antiktárgyat, háztartási gépet, autót, házat, tanyát, lakást, élőállatot, vagy akár céges üzletrészt és sorolhatnánk… Tud róla? Vásárolhat is az adóhatóságtól.

Ruhát, cipőt, parfümöt nagy tételben, bútort, festményt, antiktárgyat, háztartási gépet, autót, házat, tanyát, lakást, élőállatot, vagy akár céges üzletrészt és sorolhatnánk… Tud róla? Vásárolhat is az adóhatóságtól.

Nemrégiben kereskedelmi mennyiségben lefoglalt márkás parfüm akadt fenn az adóhatóság hálóján, kürtölte szét a napi-média.

A hír kapcsán emlékeztetünk – vagy új információval szolgálunk (?) – az adóhatóságtól lehet (érdemes) vásárolni is…

*

Az Elektronikus Árverési Felület (EÁF) olyan virtuális árverési csarnok, ahol a NAV végrehajtási eljárásai során lefoglalt és a NAV birtokában lévő ingóságok és ingatlanok árverése történik.

Évente több ezer árverést tart a NAV, az ingóságok túlnyomó többsége az adóhatóság végrehajtási eljárásai keretében kerül az online felületre, ennél kisebb arányban árverezik el a NAV vám- és pénzügyőri, valamint bűnügyi szakterülete eljárásai során lefoglalt ingóságokat.

Az elárverezett vagyontárgyakért sem az adós, sem az adóhatóság nem tartozik jótállással.

Az árverésen résztvevők – ideértve annak nyertesét is – az árverés befejezéséig anonim módon árvereznek.

Árverési vevő lehet bárki, aki regisztrálta magát az Ügyfélkapun és az árverés szabályait elfogadja.

Az aukciókon a minimálárat általában a becsérték – amit a lefoglalásakor a végrehajtó ügyintéző állapít meg a piaci értéket figyelembe véve – 50 százalékában szabják meg.

Az elektronikus árverésen az a nagykorú vehet részt, aki regisztrálja magát az ügyfélkapun és az árverési felületen, ám a jogszabály például kizárja, hogy az adós az árverezésre kerülő korábbi tulajdonát ily módon szerezze vissza.

További információkat itt talál.

Az árverés részletes szabályai itt olvashatók.


Boltok vasárnap – a világörökségi területeken sem lehetnek majd nyitva

2015-03-13
A kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzés tilalmával összefüggésben benyújtott módosító javaslatokat megtárgyalta a kormány szerdán – és elhatározásra jutott…

A kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzés tilalmával összefüggésben benyújtott módosító javaslatokat megtárgyalta a kormány szerdán – és elhatározásra jutott…

(…) a kormány számára világossá vált – mondta el a távirati irodának Giró-Szász András, a kormányzati kommunikációért felelős államtitkár –, hogy igazuk volt azoknak, akik igazságtalannak érezték a vasárnapi munkavégzés tilalmával kapcsolatban a világörökségi területen lévő kereskedelmi üzletek – és így az ott dolgozók – megkülönböztetését.

Ezért, ezen a területen a kormány fogja kezdeményezni a változtatást, így tovább szűkül a kivételek köre – jelentette ki G-Sz. A., majd kiemelte: a cél továbbra is az, hogy senkit ne lehessen dolgoztatni akarata ellenére vasárnap.

Górcső alatt lesz minden húsvéti áru

2015-03-14
A tojáson és a sonkán kívül mást is szemrevételez a hatóság a húsvéti vásárlásokat megelőző ellenőrzésekkor – forgalmazóknál és élelmiszer-előállítóknál egyaránt.

A tojáson és a sonkán kívül mást is szemrevételez a hatóság a húsvéti vásárlásokat megelőző ellenőrzésekkor – forgalmazóknál és élelmiszer-előállítóknál egyaránt.


Például a szezonális zöldségeket, gyümölcsöket, a borászati és egyéb alkoholos termékeket, sőt, az élőállatokat, így például a nyúl és bárány szállításokat is, jelentette be az élelmiszerlánc ellenőrzést Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkár.

Az április 6-áig tartó vizsgálati időszakban az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság a gasztronómiai hagyományoknak megfelelő termékekre fókuszál az

A hatóság többek között kiemelt figyelmet fordít a tojások jelölésére, hogy a származási hely a vásárlók számára egyértelműen azonosítható legyen.

A magyar eredetűként jelölt zöldség-gyümölcs esetében is fokozott hangsúlyt kap a termékek származásának ellenőrzése.

A transzzsírsav tartalmú alapanyagokat felhasználó élelmiszer-előállító vállalkozásoknál az ezzel kapcsolatos nyilvántartások vizsgálatára is sor kerül, közölte a Földművelésügyi Minisztérium sajtóirodája.

Kötelező hiteles aláírás-előírás

2015-03-15
Újabb kötelező, várhatóan akár évi több tízezer forintos kiadásra számíthatnak a vállalkozások. Jövőre a cégeknek hitelesített elektronikus aláírással kell rendelkezniük.

Újabb kötelező, várhatóan akár évi több tízezer forintos kiadásra számíthatnak a vállalkozások. Jövőre a cégeknek hitelesített elektronikus aláírással kell rendelkezniük.


Alig vagyunk túl a bt.-k, kkt.-k újbóli, kötelező társasági szerződésmódosításán, itt az újabb cégsarc.

A Világgazdaság úgy fogalmaz: „… mintegy 5-7,5 milliárd forintos éves bevételű piacot adományozott az állam két magáncégnek azzal, hogy minden társas vállalkozásnak előírta: jövőre már legyen olyan hitelesített elektronikus aláírásuk, amelynek segítségével e-mailben is át tudják venni a hivatalos iratokat. Az aláírás –előírás a jövő év közepén lép hatályba.

E-tértivevény, e-aláírás

Olyan e-mail címmel kell majd rendelkezni, tudta meg szakértőtől a gazdasági lap, amelyről tértivevényt képesek küldeni a feladónak, ha a küldeményt átveszik. A cégbejegyzési változásbejegyzési kérelemben fel kell tüntetni ezt a címet.

Az előírás azt jelenti, hogy a cégvezetőnek (vagy az aláírásra jogosultak valamelyikének) megfelelőem hitelesített, vagyis a közigazgatási ügyintézésben is használható elektronikus aláírással kell rendelkezniük.

Az előírások szerint ez esetben a szolgáltatónak – közjegyző közreműködésével – ellenőrizniük kell az aláíró személyazonosságát is, mielőtt a megfelelő szoftvert kiadják.

Az ilyen elektronikus aláírás ma drága és nehezen elérhető

A piaci ismeretek szerint ma mindössze két cég foglalkozik vele, tudta meg a gazdasági lap. A két cég ügyfélszolgálata csak Budapesten érhető el

Az előírásoknak megfelelő legolcsóbb szolgáltatás éves előfizetési díja ma 13 ezer forint plusz áfa.

Nem érdemes kapkodni

Számítástechnikai szakértő szerint, akik csak és kizárólag a bírósági – és egyéb hivatalos – értesítések fogadására használnák a fokozott biztonságú aláírási rendszert, azok ráérnek e bevezetéssel.

A szolgáltatók jelenlegi árképzése és gyakorlata még nem tükrözi ugyanis a megváltozott helyzetet: jelenleg olyanok fizetnek elő ilyen aláírásokra, akik maguk is többször küldenek hivatalosan aláírt elektronikus leveleket.

(Az ügyvédeknek például most is kötelező a rendszer alkalmazása, a cégiratokat csak elektronikusan lehet ugyanis beküldeni, és nekik már küldhet a bíróság olyan e-mailt is, amelynek tértivevényes átvételét a rendszer igazolja.)

A szakértő úgy véli, a megváltozott helyzethez azonban a szolgáltatók is alkalmazkodni fognak, mert várhatóan egyre több szolgáltató fog megjelenni a piacon. Egy év múlva – mire a rendszer élesbe fordul – már lesznek olyan csomagok, amelyek figyelembe veszik, hogy egyes ügyfelek csak évi egy-két levelet akarnak elektronikusan átvenni. Vagyis az áfával együtt majdnem 17 ezer forintos éves díjnál jóval olcsóbban is hozzá lehet majd jutni a szolgáltatáshoz, írja a Világgazdaság.

Vasárnapi nyitva/zárva – van még hírünk

2015-03-17
Mutatjuk az elmúlt napok legfrissebb információit a szakmát és a közvélekedést is jócskán megosztó boltbezárási rendelkezéssel kapcsolatban.

Mutatjuk az elmúlt napok legfrissebb információit a szakmát és a közvélekedést is jócskán megosztó boltbezárási rendelkezéssel kapcsolatban.

Engedély kérhető a vasárnapi nyitva tartásra

Kivételes nyitva tartást engedélyezhet az üzlet helye szerinti település jegyzője, a mentességi feltételeknek való megfelelés esetében.

A Magyar Közlöny legutóbbi számában jelent meg az 53/2015. (III. 17.) Korm. rendelet A kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzési tilalomtól eltérő nyitva tartás engedélyezésének feltételeiről 2755. (A rendelet innen elérhető)

A rendelet értelmében az engedély iránti kérelmet – amelynek tartalmaznia kell az üzlet nevét, címét, cégjegyzékszámát, a mentességi feltételeknek való megfelelésre vonatkozó nyilatkozatot – a tevékenység végzésének megkezdése előtt 5 nappal kell a jegyzőhöz benyújtani, tájékoztat a portfolio.hu.

Amennyiben a jegyző a kérelem benyújtását követő 5 napon belül nem jelzi a jogosultság hiányát, akkor a tevékenység megkezdhető vagy folytatható.

A kérelmező kereskedő köteles a kérelmet évente ismételten benyújtani, és a kérelem alapjául szolgáló bármely körülmény változását bejelenteni.

A rendelet szerint a jegyzőnek nyilvántartást kell vezetnie a beérkezett engedélyekről, ennek a jegyzéknek a pontjai – az alkalmazott ellenőrzési intézkedés oka, típusa és az ellenőrzést elrendelő határozat jogerőre emelkedésének napja kivételével – nyilvánosak.

Szúrópróbaszerűen, bejelentés alapján és hagyományosan, próbavásárlással

Lakossági bejelentés alapján és hivatalból is kiszállhat egy-egy üzlet ellenőrzéséhez a fogyasztóvédelmi hatóság, és van lehetősége ellenőrzéseket lefolytatni – válaszolt a napi.hu megkeresésére a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. – Mindezek alapján a felügyelőségek - hivatalból - szúrópróbaszerűen, illetve bejelentés alapján ellenőrizhetik azt, hogy a kereskedők betartják-e a vasárnapi zárva tartásra vonatkozó szabályokat.

Ami a vizsgálati módszereket illeti, a hatóság a jogszabályok által meghatározottak, továbbá eddigi gyakorlata szerint fog ellenőrizni, azaz például próbavásárlást végez, helyszíni szemlét tart vagy nyilatkozatokkal tisztázza a tényállást. Az ellenőrzéseket szúrópróbaszerűen fogja végrehajtani a felügyelőség és a bejelentésekben foglaltakat vizsgálja ki, az ellenőrzések számát pedig a bejelentések száma és a tapasztalt jogsértések száma dönti el.

Van, amire (még) nincs válasz

Hogy mekkora pótlékot kapnak az éjszakai/vasárnapi ellenőrzést végzők és hogy milyen települések, városrészek lesznek elsősorban a fókuszban, arra nem válaszolt a fogyasztóvédelmi hatóság a Napi Gazdaság nak.

Mit gondolnak arról, hogy az ellenőrzés végző dolgozókra ezek szerint nem vonatkozik a vasárnapi munkavégzés tilalma? – kérdezte a lap, amire az NFH így felelt: Az ellenőrzést végző kollégáink nem kereskedelmi tevékenységet folytatnak munkavégzés közben.

Kiket fognak ellenőrizni?

Az ellenőrzés azokra az üzletekre terjed ki, amelyeket a törvény rögzít. Főszabály szerint kiskereskedelmi tevékenység nem folytatható vasárnap és 22 és 6 óra között.

Az az üzlet ugyanakkor, amelynek árusítótere a 200 négyzetmétert nem haladja meg, az általános zárvatartási időszakban is nyitva tarthat, ha az általános zárvatartási időszakban kizárólag az üzletben kereskedelmi tevékenységet folytató egyéni vállalkozó, egyéni cég tagja, vagy gazdasági társaság legalább 1/5 tulajdoni résszel bíró természetes személy tagja maga, vagy az előbbiekben felsoroltak segítő családtagja folytatja a kereskedelmi tevékenységet.

Milyen szankciók várnak a tilalmat megsértőkre?

A 2014. évi CII. törvény az alábbi jogkövetkezmények alkalmazását írja elő jogsértés esetére:

A fentieken túlmenően a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (Fgytv.) 47. §-ában foglaltak szerinti jogkövetkezmények alkalmazhatóak. (Pl.: jogsértő magatartás abbahagyására kötelezés, esetlegesen bírság.) A hatóság mindig az eset lényeges körülményeinek figyelembevételével és az arányosság követelményének szem előtt tartásával dönt az Fgytv.-ben meghatározott jogkövetkezményekről.

Fieszta mindenütt, mindenkinek, kifulladásig

A szaktárca javaslata szerint a fesztiválok területén szabad a vásár, idézi a Világgazdaság a Péncentrum.hu kérdésére adott NGM-választ.

„A fesztiválok, kulturális események, így a hozzájuk kapcsolódó – kulturális tevékenységet kiszolgáló – kereskedelem a kivételi körbe beletartozik. A fesztiválok ötvöződhetnek vásárral, a törvény ebben az esetben is – saját hatálya alóli – kivételként nevesíti az adott rendezvényt", tájékoztatott a minisztérium

A lap szerint ezen állásfoglalás alapján több település dönthet majd úgy, hogy akár a teljes területén fesztivált rendez, akár az egész nyári szezonban, így az érintett üzleteknek, standoknak nem kell zárva tartaniuk vasárnap, sőt, alkalmazottat is foglalkoztathatnak.

Vasárnapi foglalkoztatás

Az Országgyűlés módosította a munka törvénykönyvét is, amelynek értelmében azok a kereskedelmi alkalmazottak lesznek jogosultak százszázalékos vasárnapi bérpótlékra, akik olyan boltban dolgoznak, amely csak az adventi vasárnapokon és az év egy tetszőleges vasárnapján nyithat ki.

A munka törvénykönyve alapesetben - bizonyos feltételekkel - ötvenszázalékos vasárnapi bérpótlékot ír elő a hét utolsó napján dolgozóknak.

A szabályozás bevezetése előtt nem készült hatástanulmány

A közcímben szereplő tényt a portfolio.hu szakírója tudta meg a nemzetgazdasági Minisztériumtól.

A szerző további információit és elemzését ezen az oldalon olvashatja.


Garancia a kupicára

2015-03-18
Előfordulhat, hogy egyre több vendég, vásárló keresi majd a védjegyet, ami egy ideje a magyar pálinkákat minősít(het)i az asztalokon és a polcokon. Ön ismeri az egyre bővülő pálinkapiac garancia-jelét?

Előfordulhat, hogy egyre több vendég, vásárló keresi majd a védjegyet, ami egy ideje a magyar pálinkákat minősít(het)i az asztalokon és a polcokon. Ön ismeri az egyre bővülő pálinkapiac garancia-jelét?

A négy esztendeje alapított és a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalában nyilvántartott védjegy használatára máig 14 gyártó 62 pálinkája szerezte meg a jogosultságot.

Ha netán Ön is termelő, akkor most március 30-tól április 17-ig saját termékével pályázhat is a védjegy használatára.

A minősítés – miért és hogyan?

Magyarországon az utóbbi években nagy mértékben megnőtt a pálinka terméket forgalmazó vállalkozások száma.

A választék jelentősen bővült, a termékek minősége azonban erősen változó, ezért hozzáértő segítséggel (például a Pálinkavédjegy meglétével) nem csak a szerencsén fog múlni, ha jó minőségű pálinka kerül a vendégek és a vásárlók poharába?

A védjegykibocsátó szervezet úgy tájékoztat, hogy a rendszer két alappillére a laboratóriumi és az érzékszervi vizsgálat.

A laboratóriumi vizsgálatoknál többek között az alkohol-, a metanol- és a hidrogén-cianid-tartalmat mérik, de a csonthéjas gyümölcsből származó pálinkáknál az élelmiszerbiztonság érdekében az etil-karbamátot is figyelhetik.

Érzékszervi bírálatkor a Pálinka Nemzeti Tanács nyilvántartásában szereplő szakértők minősítik a pálinkákat. Emellett a védjegyet elnyert pálinkák 20 százalékát évente újra ellenőrzik. A részletekről  innen tájékozódhat.

A védjegymatricán található sorszám alapján megtalálhatók a pálinkák és a főzdék főbb jellemzői, illetve a gyártási eljárások is.



SZAK-ÉRTŐ: Ilyen a szabályos házipénztár

2015-03-19
A nap végén mennyi maradhat a kasszában? Ismeri eléggé a pénzkezelés szabályait? Mutatjuk, mire ügyeljen!

A nap végén mennyi maradhat a kasszában? Ismeri eléggé a pénzkezelés szabályait? Mutatjuk, mire ügyeljen!

A vállalkozások készpénzforgalmához az adózás rendjéről - és a számvitelről szóló törvény, valamint a pénzmosás elleni törvény is előírásokat kapcsol.

(A készpénzforgalom szigorú ellenőrzése az adóhatóság idei ellenőrzési irányelvei közt is szerepel.)

A számviteli törvény (Szt.) csak a pénzkezelési szabályzat – ezt a számviteli politika részeként kötelező elkészíteni – ürügyén foglalkozik a házipénztárban a munkanap végén tartható készpénz maximumával (14.§.(8) bek.). Ugyanis, a pénzkezelési szabályzatban rendelkezni kell többek közta napi készpénz záró állomány maximális mértékéről…, hívja fel a figyelmet blogbejegyzésében Sinka Júlia, a pallas70.hu szakértője.

Azaz nincs jogszabályi előírás, egy konkrét összeg vagy arányszám arra, hogy mekkora lehet a házipénztárban tartható összeg, de a számviteli törvény hatálya alá tartozó vállalkozásoknak meg kell állapítaniuk egy saját maguknak szóló korlátot, írja a szakértő. Tovább úgy fogalmaz: azt, hogy ez az összeg mennyi legyen, függ a vállalkozás tevékenységétől, körülményeitől. Célszerű ezt abban a legkisebb összegben megszabni, amely mellett a cég zavartalan működéséhez szükséges készpénzmennyiség még biztosított.

 

 

Egyedül nem megy

 

A pénzkezelési szabályzat elkészítése – a házipénztár maximális pénzkészlete kérdésén túl – komoly fejtörést okoz azoknál a társaságoknál, ahol nem áll rendelkezésre e feladatok ideális felosztásához szükséges létszám.

Ezeknél a cégeknél az ügyvezető kezeli a pénzt, ő tölti ki a szükséges bizonylatokat, és ellenőrzi önmagát is.

Nem kell könyvelőnek, pénzügyesnek lenni ahhoz, hogy az ember érezze, ez nem az a megoldás, amire a jogalkotó helyeslően bólogatna.

Ugyanakkor jogilag nincs akadálya az egyszemélyes vállalkozások alapításának sem, így például az egyéni cég vagy az egyszemélyes kft is vígan „elvan” egyetlen emberrel .De nem úgy a pénzkezelési szabályzat!

Ügyvezető/pénztáros

Ha az ügyvezető egyben a pénztáros is, akkor a pénztár ellenőrzési feladatait– egyfajta függetlenített belső ellenőrként – a vállalkozás könyvelőjének kell elvégeznie: a könyvelést megelőzően az átvett bizonylatok, a pénzforgalomról vezetett nyilvántartás (pénztárjelentés) alaki és tartalmi vizsgálatát is elvégzi.

Figyelnie kell arra is, hogy a pénztárjelentésbe bevezetett tételekhez kapcsolódó pénztári alapbizonylatok hiánytalanul meglegyenek, és azok az előírt szigorú számadási kötelezettségnek is megfeleljenek.

A könyvelő az ellenőrzött (majd könyvelt) okmányokat, elszámolásokat kézjegyével köteles ellátni. Ha mulasztást, szabálytalanságot vagy a pénzkezelésre vonatkozó rendelkezésekkel ellentétes gyakorlatot tapasztal, erről jegyzőkönyvet kell felvennie, és azt a pénzkezelést végző ügyvezetőnek is alá kell írnia.

(A pénzkezeléssel, ennek szabályozásával kapcsolatban az egyszemélyes „hadsereg” és a kisvállalkozókra jellemző működési feltételek egyéb problémákat is felvetnek.)

 

 

Jelentsem vagy sem?

 

A készpénzhezaz adózás rendjéről szóló törvény is – az évek során egyre szigorodó – előírásokat fűz!

Ezek egyrészt bizonyos összeghatárt állapítanak meg, amelyek feletti készpénzfizetés esetén szankciókkal kell szembenéznie a bűnösnek, másrészt bejelentési kötelezettsége is felmerül – adott esetben akár minden érintett félnek, így a fizetést teljesítőnek és a pénzt fogadónak is.

 

Így a készpénzfizetés napjától számított 15 napon belülaz adóhatósághoz a vevőnek kell bejelentést tennie(kivéve, ha ő vállalkozói tevékenységet nem folytató magánszemély) akkor, ha…

· kapcsolt vállalkozásától vett igénybe szolgáltatást, vásárolt terméket, illetve egyéb ügyletre szerződött, és ennek ellenértékét egymillió forintot meghaladó értékben, készpénzzel fizette ki, vagy

· egyéb esetben – tehát a kapcsolt vállalkozásán túl bárki másnak – kétmillió forint feletti összegben készpénzzel fizetett.

·

Biztosan feltűnt sokaknak a kissé esetlen – de mint látni fogjuk, indokolt - „egyéb ügyletre szerződött” kitétel.

Arról van szó, hogy a jogszabály nem határozza meg azokat a kifizetési jogcímeket, amelyekhez a szóban forgó bejelentési kötelezettséget társítja. Ez azt jelenti, hogy nem csak az adásvétel, de más ügyletek,így például a kölcsönadás vagy bármi más jogcímen történő kifizetés esetén is figyelni kell a megjelölt értékhatárokat.

 

A bejelentési kötelezettségüket a 40-es számú nyomtatvány kitöltésével, elektronikus úton kell teljesíteniük az érintetteknek.

Ez természetesen nem egy iszonyúan bonyolult feladat, csak egy baj van vele!

A bejelentés teljesítését ez esetben (is) a könyvelőjétől várná a társaság, de a kisvállalkozókra jellemző, hogy ők egy hónapban általában csak egyszer keresik fel könyvelőjüket, amikor átadják neki a könyvelendő bizonylatokat. Ekkor azonban már rég túl vannak azon a bizonyos 15 napon.

A könyvelő ilyenkor két dolgot tehet – mindkét esetben őt fogják szidni, ha balul sül el az akció –, teljesíti a bejelentési kötelezettséget, kockáztatva a határidő túllépése miatti szankciókat (és az ügyfél tájékoztatása mellett ezt javasolnám), vagy nem teljesíti, és bízik abban, hogy majd csak elévül az ügy, és addig nem kapnak ezt is érintő ellenőrzést. Ha mégis, akkor ismét csak azok a bizonyos szankciók…

Létezik erre jobb megoldás is!

A vállalkozóval kötött szerződésben, vagy az úgynevezett általános szerződési feltételek közt – ezeket például a honlapján is mindenki számára elérhetővé teheti a könyvelő – arra is ki kell térni, hogy az e körbe tartozó ügyletekről haladéktalanul, de – mondjuk – legkésőbb három napon belül értesítsék a könyvelőt, megküldve a bizonylatok fénymásolatát, közölve a kifizetés jogcímét, és kérve az adatszolgáltatás teljesítését is. Amennyiben a vállalkozó ennek nem tesz eleget, könyvelője nem felel az Art. szerinti szankciók kiszabása esetén, a céget ért kárért.

(Kezdő könyvelők el sem tudják képzelni, milyen nevelő hatása van az ügyvezetőkre nézve annak, ha nem számíthatnak rá, hogy majd fizet a könyvelő biztosítója!)

 

Az Art. mulasztási bírságot is előír azon vállalkozások számára, akik/amelyek más, bankszámla nyitására kötelezett vállalkozásnak termék vagy szolgáltatás ellenértékeként, szerződésenként egy naptári hónapban 1,5 millió forint felett készpénzben fizetnek, illetve azoknak, akik az ellenértéket befogadták.

Igen, pontosan arról van szó, hogy mindkét félnek számolnia kell a mulasztási bírsággal. Ez az 1,5 millió forint feletti rész 20 százalékának megfelelő összeg.

Fontos, hogy minden esetben a ténylegesen kifizetett összeg nagysága a döntő, és nem az, hogy ebből mennyi a nettó árbevétel és mennyi az áfa, mert ezek együttesen jelentik a kifizetett ellenértéket, azaz a számla bruttó összegéből kell kiindulni.

Az is lényeges, hogy az adott hónapban ugyanazon szerződés alapján kifizetett tételeket egybe kell számítani. Nem lehet megúszni a bírságot azzal, ha – mondjuk – 1,6 millió forintot 8 részletben fizetünk ki, egy hónapra szépen felosztva.

 

Még egy tilalomfa

 

Ezt a pénzmosás elleni törvényben találjuk.

Ennek alapján a kereskedő legfeljebb 3,6 millió forintig fogadhat el készpénzfizetést, akkor is, ha a vevő nem vállalkozó vagy más gazdálkodó szervezet, hanem magánszemély.

Kivéve, ha a szóban forgó kereskedő hajlandó bizonyos többletfeladatokat is teljesíteni vásárlói érdekében. Így pénzmosási szabályzatot készít, és azt jóváhagyatja az illetékes hatósággal, és nyilvántartásba veteti magát.

Amennyiben a kereskedő nem kér ezekből a szorgalmi feladatokból, akkor – például-, ha magánszemélynek elad egy személygépkocsit mondjuk – sarkított példával élve – 3 millió hatszázezer egyszáz forintért, akkor a 100 forintot már nem fogadhatja el készpénzben.

(A kereskedő 50 ezer forinttól 20 millió forintig terjedően büntethető a 3,6 milliós szabály megsértése esetén.)

 

Tehát ha a cég biztosra szeretne menni készpénz-korlátok ügyben, akkor kapcsolt vállalkozásainak ne fizessen készpénzben 1 millió forint felett, illetve egyéb esetben 1,5 millió forint felett.

És ezt a döntést a pénzkezelési szabályzatában is rögzítse!

 

(Azoknak, akik a konkrét jogszabályokkal is szeretnének farkasszemet nézni, az Szt. 14.§., valamint az Art. 17.§.(9) bekezdése, a 38.§. (3a) bekezdése, illetve a 172.§. (20f) bekezdése, továbbá a 2007. évi CXXXVI. Tv. 1.§.(1) bekezdése k) pontja, 33.§.(4) bekezdése, és 35.§.(1) bekezdése f) pontja rejti a szükséges információkat.) – tájékoztat a szakértő.

Mennyi maradjon a kasszában?

2015-03-19
Hogy ez az összeg mennyi legyen, függ a vállalkozás tevékenységétől, körülményeitől. Érdemes szem előtt tartani a pénzkezelés szabályait.

Hogy ez az összeg mennyi legyen, függ a vállalkozás tevékenységétől, körülményeitől. 

Most különösen érdemes szem előtt tartani a pénzkezelés szabályait, mert az adóhatóság idén kiemelten figyel a témára.


Amennyiben a szakértő véleményére kíváncsi, lépjen  erre az oldalunkra.

Szak-értő: Szervizdíj, borravaló – nem azonos kategória

2015-03-20
Az online pénztárgépek világában érdemes különös figyelmet fordítani a két fogalom közötti különbségekre. Mutatjuk, mire figyeljen!
Az online pénztárgépek világában érdemes különös figyelmet fordítani a két fogalom közötti különbségekre. Mutatjuk, mire figyeljen!

szervizdíj(felszolgálási díj) a vendégtől (egyébként külön jogszabály szerint) megszerzett, hivatalosan nyilvántartott bevétel, általában a fogyasztás értékének 10 százalékában megállapítva, hívja fel a figyelmet blogbejegyzésében Sinka Júlia, a pallas70.hu szakértője.

Ez a díj adóköteles szolgáltatás – az étel, ital felszolgálásának – ellenértéke, tehát van áfa-tartalma is.

A pénztárgép által kiállított nyugtában, számlában az értékesített étel, ital ára mellett ezért elkülönítetten kell feltüntetni a felszolgálási díjat is. Értelemszerűen tehát ezt a pénztárgépbe is be kell ütni.

Ugyanakkor a  borravalót a vendég azért adja, mert elégedett a szolgáltatással, és ezt a szervízdíjon felül is fizetheti.

Ez közvetlenül átadott pénzösszeg, és nincs beépítve az árba.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a pénztárgépben sem kell rögzíteni ezeket az összegeket.

Viszont ekkor „nem illik” a kasszába sem betenni a pénzt, még biztonsági okokból sem. (Ha mégis, akkor az ellenőrök ezt – lényegében jogosan – eltitkolt bevételként fogják értékelni.)

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a borravaló egy légtérben sem tartózkodhat a bevétellel, a szervízdíjjal!

Csak  el kell ezektől  fizikailag is különíteni, mondjuk egy pénzkazettában, vagy – erősebb idegzetűek esetén – egy üres bonbonos dobozban. (Én a kazettát javasolnám.)

És ezt a gyakorlatot kell a  pénzkezelési szabályzatban is viszontlátnia az ellenőrzésnek!

( Idén január 1-től a vámhatóság is ellenőrizheti az online pénztárgépek használatát. A mulasztási bírság esetleges mérséklésének szempontjairól az Art. 172.§. (21) bekezdése (21) bekezdése ad támpontokat. Az adóhatóság a méltányossági kérelmek kapcsán útmutatót is kiadott (3005/2013.)) – hivatkozik a szabályokra a szakértő.

Szervizdíj és/vagy borravaló

2015-03-20
Az online pénztárgépek világában érdemes különös figyelmet fordítani a két fogalom közötti különbségekre.

Az online pénztárgépek világában érdemes különös figyelmet fordítani a két fogalom közötti különbségekre.






Amennyiben érdekli a szakértő tájékoztatója, 
lépjen erre az oldalunkra!

Vasárnapi bérpótlék: száz vagy ötven

2015-03-21
Százszázalékos vasárnapi bérpótlék járna azoknak a kereskedelmi dolgozóknak, akik csak az év néhány vasárnapján nyitva tartó üzletekben dolgoznak.

Százszázalékos vasárnapi bérpótlék járna azoknak a kereskedelmi dolgozóknak, akik csak az év néhány vasárnapján nyitva tartó üzletekben dolgoznak.


Ötvenszázalékos vasárnapi bérpótlék illetné meg a minden vasárnap nyitva tartó boltok dolgozóit, döntött az Országgyűlés törvényhozási bizottsága múlt heti ülésén, tájékoztat az MTI.

A munka törvénykönyvét érintő változtatás egyértelművé teszi, hogy a vasárnapi bérpótlék december 24-ére és 31-ére is jár, ha azok vasárnapra esnek, mondta el a testület előtt Czomba Sándor, foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár, majd közölte azt is: a változtatás a kereskedelmet érinti, más, olyan szektorban, ahol eddig nem volt vasárnapi pótlék, ezután sem lesz.

Módosult a jövedéki biztosítékra vonatkozó törvény

2015-03-23
150 millió forintról 20 millió forintra csökken az alkoholtermékek kereskedelmével foglalkozók jövedéki biztosítéka. Aki már fizetett, annak a különbözet visszajár.

150 millió forintról 20 millió forintra csökken az alkoholtermékek kereskedelmével foglalkozók jövedéki biztosítéka. Aki már fizetett, annak a különbözet visszajár.


A minap kihirdetett törvénymódosítás (2015. március 10., Magyar Közlöny 28. számában, 2273.oldal – itt megtalálja) értelmében változott a 2015. évi IV. törvény, közölte az adóhatóság. 

Mire vonatkozik a módosítás?

Az új szabályozás a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló… 

– 2003. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 104. § (2) bekezdés – 

... a) pontját úgy módosítja, hogy jövedéki engedélyre az a személy jogosult, aki - az (5) és (8)-(11) bekezdésben meghatározott eltéréssel

az ásványolajtermékek esetében 600 millió Ft,

dohánygyártmányok esetében 22 millió Ft,

az egyéb jövedéki termékek esetében 20 millió Ft jövedéki biztosítékot nyújt.

A jogszabály hatálybalépésével tehát az egyéb jövedéki termékekkel ( alkoholtermék, sör, egyéb bor, pezsgő, köztes alkoholtermék) jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenységet folytatók jövedéki biztosítéka a korábbi 150 millió Ft-ról 20 millió Ft-ra csökken.

Mikortól él a módosítás?

A jövedéki biztosítéknyújtási kötelezettség 2015. január 1-jétől visszamenőleges hatállyal alkalmazandó.

A későket nem éri retorzió

Azok az egyéb jövedéki termékekkel jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenységet folytató engedélyesek, akik 2015. február 1-jéig a 2015. január 1-én hatályba lépett szabályok szerinti biztosítéknyújtási kötelezettségüknek (150 millió Ft) nem tettek eleget, vagy a jövedéki biztosítékuk kiegészítése iránt a megjelölt időpontig nem intézkedtek – például a bankgarancia felemelésének kezdeményezését igazoló okmányt nem nyújtották be a vámhatósághoz –, joghátrány nem éri, mivel tevékenységük változatlan feltételek melletti folytatását a jogszabály módosítás lehetővé teszi [Jöt. 128/L. § (3) bekezdés].

Visszavonás, bírság – visszavonva

Azon egyéb jövedéki termékekkel jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenységet folytató engedélyesek tekintetében, akik engedélyét a vámhatóság a 2015. január 1-jén hatályba lépett biztosítéknyújtási szabályokra figyelemmel már visszavonta, az első fokú hatóság hivatalból intézkedik az engedély visszavonó és az esetlegesen ezzel összefüggésben kiszabott jövedéki bírságot megállapító határozat visszavonásáról [Jöt. 128/L. § (4) bekezdése].

A különbözet visszajár

Abban az esetben, ha az egyéb jövedéki termékkel jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenységet folytató engedélyesnek az új szabályozás folytán jövedéki biztosítékát az általa korában nyújtottnál alacsonyabb összegben kell megállapítani, úgy a vámhatóság a hivatkozott törvény hatályba lépését követően haladéktalanul, hivatalból intézkedik a biztosíték csökkentett összegben történő megállapítása, és a különbözet felszabadítása, készpénzben nyújtott biztosíték esetén pedig a visszafizetés iránt, tájékoztat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.

Jövedéki biztosíték – csökkent a mérték

2015-03-23
150 millió forintról 20 millió forintra csökken az alkoholtermékek kereskedelmével foglalkozók jövedéki biztosítéka. Aki már fizetett, annak a különbözet visszajár.

150 millió forintról 20 millió forintra csökken az alkoholtermékek kereskedelmével foglalkozók jövedéki biztosítéka. 


Aki már fizetett, annak a különbözet visszajár.



További információért lépjen erre az oldalunkra.


Mondjon jó hírt ingázó dolgozóinak!

2015-03-24
Két nappal tovább lehet használni a bérleteket

Két nappal tovább lehet használni a bérleteket

A márciusra szóló vasúti és autóbuszos dolgozói és diákbérletek április 5. éjfél helyett április 7-én 24 óráig érvényesek a GYSEV, a MÁV-START és a Volánok járatain, tájékoztat a fejlesztési minisztérium sajtóosztálya.

Amint az a közleményből kiderül, a márciusi bérletek eredetileg csak húsvét vasárnapig jogosítanának utazásra, így azonban húsvét hétfőn és az ünnep utáni első munkanapon jelentősen nőhetne a várakozási idő a pénztáraknál, ezért döntött az érvényességi idő kiterjesztéséről Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.

Az áprilisi bérletek és a menetjegyek a megszokott módon elővételben is megvásárolhatóak a közlekedési közszolgáltató társaságoknál, közli a minisztérium.

Ha a nép akarja

2015-03-22
Amennyiben a vasárnapi boltbezárás, illetve a vasárnapi munkavégzés témakörében a népszavazási kezdeményezésekből referendum lesz, a kormánypártok ringbe szállnak, és megpróbálják meggyőzni a választókat, illetve adott esetben tudomásul veszik a szavazók döntését.

Amennyiben a vasárnapi boltbezárás, illetve a vasárnapi munkavégzés témakörében a népszavazási kezdeményezésekből referendum lesz, a kormánypártok ringbe szállnak, és megpróbálják meggyőzni a választókat, illetve adott esetben tudomásul veszik a szavazók döntését.

Így indokolta azt az álláspontját Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, amely szerint Magyarországon 4 milliónyian dolgoznak, és közülük egy milliónyian vasárnap is, ami nagyon sok, írta meg a Népszabadságra hivatkozva a Kormányportál.

A miniszter szerint minden olyan lépést érdemes támogatni, amely csökkenti azok számát, akiknek vasárnap dolgozniuk kell…

Pályázat – Mutatjuk, mire, hol, mennyi jut

2015-03-25
Kiderült, hogy idén mennyit szán a kormány a legkisebb vállalkozások fejlődését elősegítő pályázatokra.

Kiderült, hogy idén mennyit szán a kormány a legkisebb vállalkozások fejlődését elősegítő pályázatokra.

Megjelent a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program 2015-re szóló fejlesztési kerete a Magyar Közlöny 38. számában a 3006-3015. oldal 

( Itt eléri.)

A dokumentum az egyes programokra szánt keretösszegeken kívül a konkrét pályázatok tervezett kiírási határidejét is tartalmazza.

Alább azt mutatjuk – a teljesség igénye nélkül –, hogy az elkövetkező hónapokban, sikeres pályázatokkal mikor, mire lehet pénzt nyerni – az Origo összeállításának nyomán.

Április

Mikro-, kis és középvállalatok termelési kapacitásának bővítése. 80 Mrd Ft.

Mikro-, kis és középvállalatok munkahelyteremtő beruházásainak támogatása a szabad vállalkozási zónákban. 5 Mrd Ft.

Mikro-, kis és középvállalatok piaci megjelenésének támogatása. 5 Mrd Ft.

Jogszerű foglalkoztatást célzó szolgáltatásnyújtás támogatása. 5,5 Mrd Ft.

Idegen nyelvi készségek fejlesztése. 4 Mrd Ft.

Május

Nemzeti turisztikai marketing- és keresletösztönző program. 8,35 Mrd Ft.

Vállalati folyamatmenedzsment és e-kereskedelem támogatása. 5 Mrd Ft.

Vállalati mobilalkalmazás fejlesztésének és bevezetésének támogatása. 2,5 Mrd Ft.

Felhőalapú vállalati szolgáltatások bevezetésének támogatása. 1,5 Mrd Ft.

Mikro-, kis és középvállalatok versenyképességének növelése. 44 Mrd Ft.

Június

Épületenergetikai fejlesztések. 6 Mrd Ft.

Épületenergetikai fejlesztések megújuló energiaforrás használatával. 6 Mrd Ft.

Mikro-, kis- és középvállalatok termelési kapacitásának bővítése. 30 Mrd Ft.

Július

Vállalkozói mentorálás mikro- és kisvállalatok részére. 1,3 Mrd Ft.

Vállalati folyamatmenedzsment és e-kereskedelem támogatása. 4 Mrd Ft.

Vállalati mobilalkalmazás fejlesztésének és bevezetésének támogatása. 2 Mrd Ft.

Felhőalapú vállalati szolgáltatások bevezetésének támogatása. 1 Mrd Ft.

Augusztus

Kkv-k termelési kapacitásának bővítése. 20 Mrd Ft.

Aktív turisztikai hálózatok infrastruktúrájának fejlesztése. 3 Mrd Ft.

Szeptember

Turisztikai szervezetek fejlesztése. 2 Mrd Ft.

Startupok nemzetközi megmérettetésének támogatása. 1 Mrd Ft.

Felhőalapú szolgáltatások, e-számlázás, e-aláírás és egyéb korszerű alkalmazások bevezetése kkv-knál. 2,5 Mrd Ft.

November

Felhőalapú szolgáltatások, e-számlázás, e-aláírás és egyéb korszerű alkalmazások bevezetése kkv-knál. 2 Mrd Ft.

December

Fiatalok vállalkozóvá válása. A vállalkozás indítási költségeinek támogatása. 2,9 Mrd Ft.

A rugalmas foglalkoztatás elterjesztésének támogatása. 3 Mrd Ft.

A szavazókon múlik

2015-03-27
Népszavazás dönthet majd a gazdasági kamarai hozzájárulási díj fizetéséről, hozott határozatot szerdán a Nemzeti Választási Bizottság (NVB).

Népszavazás dönthet majd a gazdasági kamarai hozzájárulási díj fizetéséről, hozott határozatot szerdán a Nemzeti Választási Bizottság (NVB).


A civil kezdeményezésként megfogalmazott és immár hitelesített kérdés így szól: „Egyetért-e Ön azzal, hogy ne kelljen a gazdasági kamarai közfeladatok ellátásához kötelezően kamarai hozzájárulást fizetni?”, írta meg az mno.hu.

Mint ismeretes, 19 népszavazási kérdést – köztük a fent idézettet –korábban Vajda Zoltán nyújtotta be magánszemélyként az NVI-nél.


Az NVB 8 igen, 1 nem szavazattal megtagadta a hitelesítésétannak a kérdésnek is, amely szerint „Egyetért-e Ön azzal, hogy a dohánytermékek kiskereskedelme Magyarországon ne az állam kizárólagos hatáskörébe utalt tevékenység legyen?”.

Az NVB határozata ellen 15 napon belül lehet bírósági felülvizsgálati kérelmet benyújtani a Kúriához.

Ha ilyen jogorvoslati kérelem nem érkezik, a határozat jogerőre emelkedik, és a Magyar Közlönyben megjelenést követő 5 napon belül a Nemzeti Választási Iroda elnöke hitelesítési záradékkal látja el az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát.

A népszavazási kezdeményezést csak ezen ívről készített másolaton lehet támogatni.

Amennyiben azonban az NVB határozata ellen érkezik jogorvoslat, a Kúriának 90 napja van az elbírálására, tudta meg a napilap.

SZAK-ÉRTŐ: Csak így szabad munkahelyen dohányozni

2015-03-28
Ha Ön vagy alkalmazottai dohányosok, mutatjuk, milyen feltételekkel gyújthatnak rá a munkahelyükön.

Ha Ön vagy alkalmazottai dohányosok, mutatjuk, milyen feltételekkel gyújthatnak rá a munkahelyükön.

A munkahelyi dohányzáskor kétféle szabállyal kell tisztában lenni. Egyrészt, nem mindegy, hogy hol dohányoznak a kollégák, másrészt az sem, mikor.

Az első kérdéshez a dohányzásra kijelölt hellyel kapcsolatos előírásokat kell ismernünk, a másodikhoz pedig a pihenőidőket, írja Kártyás Gábor, a munkajog.hu szakértői blogjában

A nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló törvény szerint  a dohányzás számára kijelölt helyek kivételével a munkahelyen tilos a dohányzás.

Teljes tilalom

Teljes dohányzási tilalmat azonban – amely tehát a dohányzóhely kijelölését is mellőzi – csak akkor rendelhet el a munkáltató, ha a törvény alapján a munkáltatónál dohányzóhely kijelölésére alkalmas hely nincs.

Ilyen eset lehet, ha a munkahelyen csak zárt légterű helyiségek vannak, ahol a törvény szerint nem lehet dohányzóhelyet kialakítani. Az is előfordulhat, hogy az adott munkáltatónál a törvény a nyílt légtérben is tiltja a dohányzást, például közoktatási vagy gyermekjóléti intézményben.

Ezeket a szabályokat a munkáltató köteles tiszteletben tartani, és az ő felelőssége, hogy azokat a munkavállalói is betartsák.

Ha a munkavállaló renitens, ő fizet

Ha a munkáltató a dohányzási tilalmat megszegő munkavállalója miatt kap bírságot, azt persze a munkavállalói kárfelelősség szabályai szerint megtéríttetheti munkavállalójával.

Dönthet a kollektíva: nincs füst

Kollektív szerződés alapján, ennek hiányában a munkavállalók egyetértésével nem dohányzó munkahellyé lehet minősíteni a munkahelyet.

Ebben az esetben a munkáltató kizárólagos rendelkezése alatt álló létesítményekben, illetve helyiségekben dohányzóhelyet kijelölni egyáltalán nem lehet.

A nemdohányzó munkahellyé minősítés tényét jól látható és egyértelmű felirat vagy jelzés alkalmazásával fel kell tüntetni.

A nem dohányzó munkahellyé minősítés tehát megállapodáson alapul, azaz ehhez a kollektív szerződés rendelkezésére, vagy a kollektív szerződés megkötésére jogosult szakszervezet, ennek hiányában a munkáltatónál a megállapodás megkötésekor foglalkoztatott munkavállalók legalább 50 százalékának egyetértése szükséges.

Ugyanakkor a „füstmentes” munkahelyeken is ki lehet jelölni dohányzóhelyet, ha azt a kollektív szerződés előírja, vagy a fentiek szerint a munkavállalók azzal egyetértenek.

A fentiek alapján tehát teljes dohányzási tilalomról csak akkor lehet szó, ha az adott munkahelyen nem lehetséges dohányzóhely kialakítása, vagy ebbe a munkavállalók (kollektív szerződésben, vagy szavazás útján) beleegyeznek.

Utóbbi esetben azonban úgy is meg lehet állapodni, hogy a teljes dohányzási tilalom ellenére is kijelölnek dohányzóhelyet.

Cigiszünet – külön nem jár

Kérdéses még, hogy mikor szakíthatja meg a munkavégzést a munkavállaló egy cigi kedvéért.

Fontos, hogy a dohányzásra tekintettel a munkavállalónak nem jár több pihenőidő.

A munkáltató dohányzás céljára nem köteles több munkaközi szünetet biztosítani, mint amennyi a Munka Törvénykönyve szerint egyébként jár.

Így a dohányzó munkavállalók rendelkezésére csak a munkaközi szünet áll, amelynek tartama 6 órát meghaladó napi munkaidő esetén 20 perc, 9 órát meghaladó napi munkaidő esetén pedig további 25 perc.

A munkaközi szünet alatt a munkavállalót nem terheli rendelkezésre állási kötelezettség. Így nem tiltható meg, hogy ilyenkor – például mert nincs a munkahelyen belül dohányzóhely – a munkahelyet elhagyva, azon kívül dohányozzon.

Konkrét munkaidő alatt nincs dohányzás!

A munkavállalók olykor előszeretettel hivatkoznak arra, hogy az ő munkakörükben munka közben is lehet dohányozni, ezért nem kell megvárniuk a cigarettázással a munkaközi szünetet.

Ez nem ilyen egyszerű. Egyrészt, a dohányzás nagyban befolyásolja a munkára képes állapotot. Gondoljunk arra, hogy az égő cigaretta leköt egy kezet, figyelni kell a lehulló parázsra, illetve a munkavállaló biztosan megosztja figyelmét a munka és a dohánytermék élvezete között.

Ezért legfeljebb akkor képzelhető el a munkaidő alatti dohányzás, ha nem tényleges munkavégzés alatt, hanem a rendelkezésre állási kötelezettség idején történik.

Másrészt, még ebben az esetben is tekintettel kell lenni a nem dohányzók védelmére és a tűzvédelemre vonatkozó szabályokra.

Munkahelyi dohányzás – a munkáltató felelős érte

2015-03-28
Ha Ön vagy alkalmazottai dohányosok, mutatjuk, milyen feltételekkel gyújthatnak rá a munkahelyükön.

Ha Ön vagy alkalmazottai dohányosok, mutatjuk, milyen feltételekkel gyújthatnak rá a munkahelyükön.


Amennyiben tájékozódni szeretne, 

kérjük, lépjen erre az oldalunkra.


SZAK-ÉRTŐ: Tisztítás, fertőtlenítés – csak hatékonyan

2015-03-31
Mutatjuk, mire figyeljenek az élelmiszer-előállítással, forgalmazással foglalkozó vállalkozások, hogy a tárolt, előkészített, feldolgozott élelmiszerek, ételek minősége fogyasztásra megfelelőek legyenek, és az ott dolgozók higiéniája se hagyjon kívánnivalót…, a hatóságok számára sem.

Mutatjuk, mire figyeljenek az élelmiszer-előállítással, forgalmazással foglalkozó vállalkozások, hogy a tárolt, előkészített, feldolgozott élelmiszerek, ételek minősége fogyasztásra megfelelőek legyenek, és az ott dolgozók higiéniája se hagyjon kívánnivalót…, a hatóságok számára sem.

Az élelmiszer-vállalkozás feladata, hogy a takarítási, tisztítási, fertőtlenítési műveletek elvégzéséhez és a dolgozók kezének fertőtlenítéséhez megfelelő és jó állapotú eszközöket, valamint az felhasználási célnak, területnek megfelelő tisztító és fertőtlenítőszereket biztosítson, tájékoztat a Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatal (NÉBIH).

Amint az a hatóság információjából kiderül, a kereskedelmi forgalomban a tisztító és fertőtlenítőszerek széles skálája megtalálható, ezekből kell – a felhasználási célt szem előtt tartva – a megfelelő szereket kiválasztani.

Mi legyen a termékek címkéjén?

Fontos, hogy a készítményeket a gyártó által javasolt felhasználási területen, általa javasolt módon – koncentráció, vízhőmérséklet, behatási idő –, a szer lejárati idejét is figyelembe véve szabad használni.

A felhasználási terület és a használati útmutatás megtalálható a készítmények jelölőcímkéjén, illetve biztonsági adatlapjában (melyek beszerzése a vállalkozás részéről kötelező). A fertőtlenítő szerek hatás-spektruma (például „baktérium, vírus, gomba, és algaölő hatással is rendelkezik”) a készítmény jelölésén megtalálható.

A címkén kötelezően feltüntetésre kerül még az Országos Tisztifőorvosi Hivatal (OTH) által a terméknek adott engedélyezési, vagy regisztrációs szám, a gyártási tétel száma vagy jelzése és a lejárat ideje is.

Hatástalan termék – álbiztonság

A jól megválasztott és helyesen alkalmazott szertől felhasználója joggal elvárható a gyártó által garantált hatás.

A NÉBIH Nemzeti Referencia Laboratóriumában monitoring terv alapján folyamatosan, élelmiszer eredetű megbetegedések kivizsgálásakor esetenként vizsgáljuk az élelmiszerláncban felhasználásra kerülő kéz-, és felületfertőtlenítő, valamint mosogatáshoz használt szerek mikrobiológiai hatékonyságát.

Megdöbbentő jelenségként észleltük az utóbbi időben több készítmény esetében is, a felhasznált fertőtlenítő szerek nem megfelelőségét, a gyártó által a címkén jelöl fertőtlenítő hatás elmaradását.

Az ilyen szerek használatával az élelmiszervállalkozások álbiztonságban vannak a mikrobiológiai szennyezőkkel, kórokozókkal szemben, ami súlyos élelmiszerbiztonsági kockázatot jelent.

A NÉBIH és a területi élelmiszerlánc felügyeleti hatóságok a nem megfelelő hatású, vagy hatástalan fertőtlenítőszerek gyártóival, forgalmazóival és felhasználóival szemben megteszik a szükséges hatósági intézkedéseket.

Mire figyeljen a felhasználó-vállalkozó?

Emellett a NÉBIH felhívja az élelmiszer vállalkozások figyelmét is az alábbiakra:

· A fertőtlenítőszerek kiválasztásakor és felhasználásakor legyenek körültekintőek.

· Az önellenőrző vizsgálatok során gondoljanak a szerek hatékonysági kontroll vizsgálataira.

· A gyártótól, vagy forgalmazótól kérjenek garanciát, vizsgálati eredményeket a szerek megfelelő hatásosságáról és pontos felhasználhatóságáról.

· Fertőtlenítőszer váltáskor, új szer bevezetésekor különösen fontos a körültekintés és az említett garanciák beszerzése.

· A hibás fertőtlenítőszerek mielőbbi forgalomból kivonása érdekében kérik jelezzék a hatóságnak, ha a szerek alkalmazása során nem megfelelőséget tapasztalnak.

Az elfogadható tisztaságért

2015-03-31
Mutatjuk, mire figyeljenek az élelmiszer-előállítással, forgalmazással foglalkozó vállalkozások, hogy a tárolt, előkészített, feldolgozott élelmiszerek, ételek minősége fogyasztásra megfelelőek legyenek, és az ott dolgozók higiéniája se hagyjon kívánnivalót…, a hatóságok számára sem.

Mutatjuk, mire figyeljenek az élelmiszer-előállítással, forgalmazással foglalkozó vállalkozások, hogy a tárolt, előkészített, feldolgozott élelmiszerek, ételek minősége fogyasztásra megfelelőek legyenek, és az ott dolgozók higiéniája se hagyjon kívánnivalót…, a hatóságok számára sem.





Amennyiben kíváncsi a további információkra, 

kérjük, lépjen erre az oldalunkra.