2014-12
KERESKEDELMI ÉLET

A rendszer bevált, máshol is bevethető

2014-12-02
Az élelmiszer és ruhaboltosok adófizetése 23 százalékkal haladta meg a tavalyit az online pénztárgépekre való átállás következtében.

Az élelmiszer és ruhaboltosok adófizetése 23 százalékkal haladta meg a tavalyit az online pénztárgépekre való átállás következtében.

Amint azt Pankucsi Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adóügyi helyettes államtitkára a Magyar Nemzetnek elmondta, a kereskedelem szereplői 15 százalékkal több áfát fizettek be az idei első kilenc hónapban, mint tavaly ilyenkor – közölte az MTI értesülését a Kormányportál.

Az államtitkár elmondta még, hogy mintegy 50 milliárd forinttal több áfa érkezett a kereskedelemnek arról a területéről, amelyet korábban kockázatosnak minősítettek, vagy ahogy a napilap fogalmaz, amelyekben korábban jellemző volt a feketézés.

Továbbá arról tájékoztatott, hogy hamarosan megszületik a végleges döntés az új kasszarendszer kiterjesztéséről (más szakágazatokban történő bevezetéséről).

Jó ebédhez megint szóljon a nóta!

2014-12-07
Csökken jövőre a zenei jogdíj – de a tervezett mérték, a szakmabeliek szerint kevés.

Csökken jövőre a zenei jogdíj – de a tervezett mérték, a szakmabeliek szerint kevés.

Mint ismeretes, a KISOSZ is évek óta sürgeti: legyen méltányosabb a vendéglátói vállalkozások által fizetendő magas szerzői jogdíjak összege, mert azok méltatlanul csökkentik a szektor versenyképességét.

Szakmai körök egyöntetűen állítják, hogy nemzetközi összehasonlításban is aránytalanul magas az a díj, amelyet a jogvédő szervezet a hazai vendéglátóipari üzletektől szed be. A jelenlegi rendszer nem csak a turizmusban tevékenykedő és az élőzene szolgáltató vállalkozások, de a jogdíj jogosultak számára is kedvezőtlen.

A változás elkezdődött…

Mostanra az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda is elismeri, egyre kevesebb üzletben, vendéglátóhelyen szól zene a drága jogdíjak miatt, amin szeretne változtatni, ezért jövőre majdnem 20 százalékkal csökkentik a zenei jogdíjakat – ahogy arról már korábban, a Kereskedelmi Életben is beszámoltunk.

A mérték és a feltételek módosításra szorulnak

A felajánlott mérték azonban – derül ki a hazai sajtókörképből – számos érdekvédő és más szakágazati szervezet véleménye szerint kevés. Született javaslat, amely az 50 százalékos csökkentést sem tartja elképzelhetetlennek.

Továbbá, szükség volna annak a meghatározása is, szól az érdekképviseletek javaslata, hogy ki, mikor és milyen mértékben, valamint feltételek mellett köteles díjat fizetni.

Meghatározó a helyi lakosok száma

A tervezet szerint a szerzők, előadók és kiadók csökkentik, egyben egyszerűsítik tarifarendszerüket: a javaslat a zeneszolgáltatást is folytató üzletek díjkalkulációja során a nekik otthont adó település lélekszámát veszi figyelembe.

A jogvédő iroda szerint ezzel megszűnik az eddigi közigazgatási alapú besorolás, illetve a meghosszabbított nyitva tartási idő súlya is csökken

A díjszabástervezetről a végső döntést a közigazgatási és igazságügyi miniszter hozza meg.

A jóváhagyás decemberre várható, szól az Artisjus közlése.

Hallgasson ide!

A témáról rövid, de annál lényegretörőbb interjút készített Tóth Anna, a Gazdasági Rádió munkatársa Tóth Benjáminnal, az Artrisjus stratégiai és kommunikációs igazgatójával.

A beszélgetést ide kattintva lehet meghallgatni.


Üzletek zenéi – új szolgáltatás épült a kereskedelemre

2014-12-05
Háttérzene-szolgáltató cégek alakultak azért, hogy az üzletekben „megfelelő” zenék szóljanak.

Háttérzene-szolgáltató cégek alakultak azért, hogy az üzletekben „megfelelő” zenék szóljanak.

Háttérzene-szolgáltató cégekkel köt együttműködési megállapodást az Artisjus, és jogdíjkedvezményekkel is ösztönzi azt, hogy egyre több üzletben szóljon minőségi zene – tájékoztat közleményében a jogvédő iroda.

Ezzel a magyarok vásárlás közben több helyen hallhatnak majd az egész világ zenei repertoárját felölelő zenei műsorokat, köztük magyar zenét is.

Sorra indulnak Magyarországon azok a szolgáltatók, amelyek az üzletekben szóló háttérzenére specializálódtak: abban segítenek a tulajdonosoknak, hogy megtalálják a megfelelő zenét saját vásárlói közösségükhöz.

Jogdíjfizetés ma és holnap…

Amint az az Artisjus tájékoztatójából kiderül, eddig az üzlet két helyre fizetett az ilyen zenéért: a jogvédő szervezet felé a jogdíjat, a háttérzene-szolgáltató felé pedig szolgáltatási díjat.

Az Artisjus több hazai háttérzene-szolgáltatóval dolgozott ki megállapodást arról, hogy mostantól az ilyen szolgáltatás olcsóbban és egyszerűbben legyen elérhető az üzleteknek és vendéglátóhelyeknek. Ezzel várhatóan növekszik majd azon helyek száma, ahol a közönség odaillő háttérzene mellett vásárolhat vagy fogyaszthat.

 

Egyszerűbb...

„A zeneszerzőknek, előadóknak természetesen jó, ha minél több helyen szól a zene az országban. A vásárlás közben hallott zene ugyan nem jelent olyan direkt elérést, mint egy koncert, de felkeltheti az érdeklődést a zenekar iránt. Ráadásul az sem mindegy, hogy milyen minőségű és választékú, esetleg csak külföldi vagy hazai zenét is kapnak az emberek, hiszen ez más zenei csatornák esetében is hatással van rájuk” -mondja Czutor Zoltán dalszerző, az Artisjus egyesület vezetőségi tagja.

A háttérzene piaca éppen jelenleg kezd megerősödni: ebben a pillanatban az országban működő háttérzene-szolgáltatók már közel ezer helyszínen gondosnak a zenéről, de a megállapodásnak is köszönhetően ez a szám várhatóan 2015-ben komoly emelkedésnek indulhat.

A3G Multimédiával, aKitto Mediával, aMixgarral, aMood Media Hungary-vel és a Music Engine-nel kialakított együttműködési megállapodás alapján az üzlet tulajdonosa a szolgáltatón keresztül a jogdíjfizetést is el tudja intézni, leegyszerűsítve ezzel az ügyintézés menetét.

A megállapodás nyitott, tehát azonos feltételek mellett bármelyik új szolgáltató csatlakozhat a partneri hálózatba, jelenleg is több szereplővel folynak a tárgyalások.

 

...és olcsóbb

A megállapodás arra a problémára is megoldást próbál találni, hogy ahangtechnika telepítésének egyszeri költségekomoly akadályt jelenthet a zeneszolgáltatás elindításában. Ezért az Artisjus az első működési év jogdíjköltségeiből kedvezményt biztosít a hosszú távú kapcsolat reményében.

Újdonság, hogy a háttérzene-szolgáltatók képesekrészletes adatszolgáltatásraaz elhangzott művekkel kapcsolatban.

A jogkezeléshez nagyon fontos információ, hogy melyik mű hol és hányszor hangzott el, hiszen ezzel az Artisjus jogdíjfelosztása is pontosabb tud lenni, egyre inkább visszatükrözve az üzletekben valóban elhangzott dalok listáját.

Magyar zenék is szólnak majd – kedvezménnyel

Emiatt sem mindegy, hogy ezek a szolgáltatók kizárólag angol-amerikai dalokat játszanak-e majd, vagy kisebb zenei piacokról, például amagyar zenékközül is válogatnak-e.

Ezt a célt is kedvezmény adásával próbálja meg biztosítani az Artisjus 35 százalékos zenei kvóta vállalása esetén.

A kedvezmények pontos mértéke nincs kőbe vésve, fogalmaz a jogvédő tájékoztatójában.

A megállapodással ugyanis az Artisjus ösztönözni akarja a háttérzene-szolgáltatók közti versenyt.

Az üzletek tulajdonosai nemcsak az ár, hanem a szolgáltatás technikai és tartalmi minősége alapján fognak dönteni közöttük.

Mindenesetre az összes lehetséges kedvezménnyel akár az egyébként fizetendő jogdíj negyedénél is nagyobb megtakarítást érhetnek el.

Miért jó, ha zene szól a boltban?

Az Artisjus információi szerint nemzetközi és magyar felmérések is kimutatják, hogy ha egy üzlet zenét szolgáltat, az jó a fogyasztónak, és így jó az üzletnek is. A vásárló ugyanis így tovább marad a boltban, jobban érzi ott magát, és a fogyasztói döntések egyre nagyobb része születik meg a helyszínen.

Az Artisjus 2013-as felmérése szerint a magyarok mindössze 3százaléka nyilatkozik úgy, hogy kifejezetten zavarja, ha egy boltban zene szól. Ezzel szemben túlnyomó többségünk tudatosan keresi a minőségi zenét szolgáltató helyeket: a magyar válaszadók 70százaléka nem váltana egy hasonló, de zene nélküli vendéglátóhelyre, akkor sem, ha ott kevesebbet költhetne alkalmanként.

Természetesen az sem mindegy, hogy az üzemeltető milyen zenét szolgáltat. Fontos, hogy az üzlet profiljához és a célközönséghez illő muzsika szóljon, ami ettől függően ellazít vagy éppen felpörget. A 2013-as felmérés szerint a hazai vendéglátó üzletekben a zeneszolgáltatás 13,3 százalékkal magasabb italárakat eredményez, mint a zene nélküli helyeken.

Nyugta híján mi kerüljön a számlára?

2014-12-10
Változik a pénztárgép használatra kötelezett adóalany számlakibocsátáshoz kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettsége – 2015. január 1-jétől.

Változik a pénztárgép használatra kötelezett adóalany számlakibocsátáshoz kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettsége – 2015. január 1-jétől.

Az adóalany ennek a kötelezettségének olyan módon köteles eleget tenni, hívja fel a figyelmet az adóhatóság, hogy az e tevékenységéhez kapcsolódóan kibocsátott számlák…

- keltét,

- sorszámát,

- a vevő nevét és címét, továbbá

- az ellenérték adót is tartalmazó összegét,

- adómentesség esetén az ellenérték összegét…

a számla kibocsátásának keltét alapul véve, naponkénti bontásban, havonta, a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig, elektronikus úton (PTGSZLAH adatlapon) megküldi az állami adóhatóságnak.

A fenti adatszolgáltatási kötelezettségnek a 2014. december 31. után kibocsátott számlák esetében kell először eleget tenni, figyelmeztet a tájékoztató.

Összefoglalva:

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal felhívása értelmében: „2015. január 1-jétől kezdődően valamennyi pénztárgép használatra kötelezett olyan adóalany, aki/amely bizonylatadási kötelezettségét online pénztárgéppel történő nyugtaadás helyett számla kibocsátásával teljesíti (ideértve azokat is, akik korábban mentesültek az adatszolgáltatási kötelezettség alól), köteles az általa e tevékenységhez kapcsolódóan kibocsátott valamennyi számláról adatszolgáltatást teljesíteni az adóhatóság felé.”

ZALA megye – Aranykapu sokadszorra

2014-12-12
A KISOSZ Zala megyei Egyesülete szervezi évek óta a kereskedőknek és vendéglátósoknak is kitűnő megmutatkozási lehetőséget kínáló Karácsonyi Aranykapu Vásárt.

A KISOSZ Zala megyei Egyesülete szervezi évek óta a kereskedőknek és vendéglátósoknak is kitűnő megmutatkozási lehetőséget kínáló Karácsonyi Aranykapu Vásárt.

A zalai megyeszékhely egyik legjelentősebb vására a Dísz téren –november végétől a Szenteste napjáig – fogadja a sokadszorra is visszatérő látogatókat és a mindig újabb és újabb érdeklődőket.


Az önkormányzattal kezdettől együttműködő megyei érdekképviselet a rendkívül színvonalas vásár kialakításával nem csak a kisvállalkozóknak biztosít évről-évre kivételes árusítási lehetőséget egy-egy hónapon át, de a helyszínen zajló, igényesen sokrétű programsorozat megszervezésével a nagyváros kulturális életének színesítéséhez is hozzájárul.


Zalai Aranykapu a KISOSZ-tól

2014-12-12
A KISOSZ Zala megyei Egyesülete szervezi évek óta a kereskedőknek és vendéglátósoknak is kitűnő megmutatkozási lehetőséget kínáló Karácsonyi Aranykapu Vásárt.

A KISOSZ Zala megyei Egyesülete szervezi évek óta a kereskedőknek és vendéglátósoknak is kitűnő megmutatkozási lehetőséget kínáló Karácsonyi Aranykapu Vásárt.

További információk és a vásárprogram részletei ezen az oldalunkon olvashatók.


Békés nyerte a megyék versenyét

2014-12-11
A Békés megyei vállalkozókat képviselők – köztük a KISOSZ Békés megyei szervezetének tagjai – győzelmével zárult a KKVHÁZ Megyék Versenye elnevezésű nagyszabású országos rendezvénysorozat.

A Békés megyei vállalkozókat képviselők – köztük a KISOSZ Békés megyei szervezetének tagjai – győzelmével zárult a KKVHÁZ Megyék Versenye elnevezésű nagyszabású országos rendezvénysorozat.

Amint arról a kkvhaz.hu beszámolt, „… a határon túli magyarok bekapcsolódásával kiszélesedett verseny céljai egyszerűek: játékosan közösséget teremteni, segíteni a hálózatosodást és erősíteni a tudásmegosztást.


A győztes csapat

Már a döntőt megelőző internetes selejtezőkön is a kreativitás fejlesztése volt a szervezők célja. A döntő a NAV dísztermében zajlott. A csapatok olyan feladatokat kaptak, amelyek a termékfejlesztés és innováció szükségességét mutatták be és segítettek megérteni, hogy egy térség tőkevonzó képessége csak a helyi vállalatok és az önkormányzatok összefogásának lehet az eredménye..

 A versenybe idén szeptemberben 27 csapat nevezett.

A budapesti döntőbe végül 19 csapat jutott be.

A határon túli magyar vállalkozók igen szorgalmasak voltak, hiszen a Felvidék, Kárpátalja, Erdély- Székelyföld-Partium, a Vajdaság és Eszék-Baranya is mind ott volt a döntőben.
A versenyhez kapcsolódó kiállításon 15 cég jelent meg és mutatta be termékeit, szolgáltatásait.

 A csapatokra igen ösztönzően hatott az is, hogy fődíj mellett a győztes (a Békés megyeiek csapata – a Szerk.) ígéretet kapott : 2015 első negyedévében egy olyan üzleti fórumot szervezhet, ahol a magyar kormány is képviseltetheti magát.

 A végső győzelmet Békés megye csapata érte el, második lett a Vajdaság míg a harmadik helyezést Felvidék csapata érte el.

 A döntő minden résztvevője győztesnek érezhette magát, mivel nagyon sok kapcsolat és információ cserélt gazdát.

Dr. Lenner Áron Márk belgazdaságért felelős helyettes államtitkár zárszavában megerősítette, hogy a kormány kiemelt figyelmet fordít a kkv szektor finanszírozására, a pályázati forrásokhoz való hozzáférés támogatására, az innovációs képesség fejlesztésére.   (…)”

Döntő, eredményhirdetés, Békési győzelem – képekben

 

A döntőn készült fotók – köztük jó néhány a Békés megyei csapatról – erről az oldalról elérhetők

*

  Békés álmai valóra válhatnak (?)

Békés megye csapata nyerte a KKVHÁZ Megyék Versenyének múlt héten, Budapesten megtartott döntőjét. A Czibula Zoltán, Váczi Ildikó, Ajtai Péter, Mácsai Sándor, Hankó András alkotta csapat, Tuska Jánossal kiegészülve óriási közönségsikert aratott a fővárosi fináléban.

 

 

— A megmérettetés három fordulóból állt. Az első két alkalommal interneten feltett kérdéseket kellett megválaszolni, és az azokra kapott pontszámok alapján jutottak tovább az indulók — nyilatkozta a beol.hu-nak Czibula Zoltán, a csapat vezetője, a KISOSZ Békés megyei tagegyesületének titkára.

A jelentős érdeklődés mellett, anyaországi és határon túli csapatok részvételével megtartott verseny legfőbb céljaként ezúttal is a közösségteremtést, a hálózatosodás segítését és a tudásmegosztás erősítését jelölték meg a szervezők.

Szállodalomplexum és repülőtérbővítés

Az első körben a csapatoknak például választ kellett adniuk arra, hogy mit tanácsolnának egy megyéjükben megjelenő, korlátlan pénzügyi lehetőséggel rendelkező potenciális befektetőnek. A békési csapat egy Békéscsaba és Gyula közötti szállodakomplexum megépítését szorgalmazta.

Az elképzelésről röviden

Egy ilyen fejlesztés a Békés megyei munkanélküliek akár 30 százalékát is „felszívná”. A szálláshely alapozna a helyi élelmiszerekre, ami a békési termelőknek jelenthetne sokat. A komplexumhoz pedig szórakoztató centrum is csatlakozna.

Akár hazánkban, akár a világban a turizmus ott vált egyértelműen húzóágazattá, ahol ilyen jellegű szállodaegyüttes épült. Magyarországon elég csak Hajdúszoboszlóra gondolni, külföldön pedig például Törökországra.

A további kérdések között szerepelt az is, hogy milyen cég indítását javasolnák a lehető legkisebb pénzből. A megyei kvintett egy számítógépes marketingcég mellett tette le a voksát. Ugyancsak feladat volt, hogy ha rendelkezésre állna ötmilliárd forint, mit javasolnának a megyei önkormányzatnak, milyen fejlesztést valósítsanak meg.

A csapat a békéscsabai repülőtér bővítését jelölte meg beruházási területként, hiszen a légikikötő akkor több és nagyobb gépek fogadására is alkalmassá válna. Természetesen mindezt lényegesen bővebben, adatokkal, elemzésekkel kiegészítve írták le versenyzőink.

A második fordulóban a zsűri 12 tagjának, köztük Bod Péter Ákos elnöknek kellett kérdéseket feltenniük. A megyei formáció negyedikként került a múlt szerdán megtartott fináléba.

A csapat pedig alaposan felkészült a döntőre, ahol egyebek mellett egy Békés megyére jellemző terméket kellett közösen bemutatni. A békési versenyzől a Csabai Kolbász mellett döntöttek, és a humort hívták segítségül. Mácsai Sándor átírta Arany János „A walesi bárdok” című balladáját (alább közöljük – a Szerk.), amiben mind az öt csapattag szerepelt, sőt, a végén még Csabai kolbászt is kínáltak.
Bemutatták emellett, hogy miért lenne jó befektetési célpont Békés megye.

Kreativitásukkal, pontosságukkal meggyőzték a zsűrit, így végül ők szerezték meg a győzelmet, két határon túli csapat, a Vajdaság és a Felvidék előtt.

A döntő a NAV dísztermében zajlott, ahová 19 csapat jutott be. A határon túli magyar vállalkozók szorgalmasak voltak, hiszen Felvidék, Kárpátalja, Erdély- Székelyföld-Partium, Vajdaság és Eszék-Baranya is mind ott volt a fináléban. A versenyhez kapcsolódó kiállításon 15 cég jelent meg, és mutatta be termékeit szolgáltatásait.

A geszti bárdok éneke a Csabai kolbászhoz (Mácsai Sándor átiratában)

1. Eddmár király, éhes király
Léptet fakó lován
Hadd látom, úgymond mennyit ér
S mi lesz a lakomám?

2. Hamburgeri a bár neve
Hol aznap este szállt,
Hamburgere azonban ott
Letörte a királyt.

3 Ham end eggs volt a reggeli
Nem az én ételem
Kolbászféle, de csabai
Számomra lételem.

4. Ketchup járás, hotdog megye
Ez talán felderít,
Ám virsli-híre hallatán
Jó lova felnyerít.

5. De van megoldás, nagy király
Mangalica tetemre hív,
Étked sertésnek húsa lesz
Az óli-inkluzív.

6. Böllért ide, ki megteszi,
Eddmár csak erre várt,
Jó kolbász lesz belőle mind
S lesújt a geszti bárd.

7. Mi kell a húshoz – kérdezed
Mivégre Csabai?
Négy fűszer, mint az évszakok
Nem elfelejteni!

8. Elől a jó fokhagyma jár
Majd rá só két deka,
Köménynek magja követi
És házi paprika.

9. Mily egyszerű és nagyszerű
Ez valóban király,
A félig sült bifsztek helyett
Ez nékem is kijár!

10. Ha vége jó, hát mind örül
Csabán szól harsona,
Békés megyénk oly büszke rád
Kolbász fővárosa!

Zárszó
Hölgyek, urak, versenytársak
Kedvetek jobb legyen,
Termékünkből kis kóstolót
Kaptok most- íziben!

Békés megye üzleti fórumot is szervezhet jövőre – a kormány képviseletével

2014-12-11
A Békés megyei vállalkozókat képviselők – köztük a KISOSZ Békés megyei szervezetének tagjai – győzelmével zárult a KKVHÁZ Megyék Versenye elnevezésű nagyszabású országos rendezvénysorozat.

A Békés megyei vállalkozókat képviselők – köztük a KISOSZ Békés megyei szervezetének tagjai – győzelmével zárult a KKVHÁZ Megyék Versenye elnevezésű nagyszabású országos rendezvénysorozat.

A részletek és a versenyen készült további fotók  erről az oldalunkről  elérhetők.

A fotón a győztes csapat tagjai és Bod Péter Ákos , a zsűriből.

 

Érdemes egyértelműsíteni!

2014-12-13
Csak azoknak a pénztárgéphasználatra kötelezetteknek kell adatot szolgáltatni, akik nyugta helyett számlát adnak.

Csak azoknak a pénztárgéphasználatra kötelezetteknek kell adatot szolgáltatni, akik nyugta helyett számlát adnak.

Amint arról nemrégiben tájékoztattunk, változik a pénztárgép használatra kötelezett adóalany számlakibocsátáshoz kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettsége – 2015. január 1-jétől.

Ám a kötelezettség konkrétan csak azokra vonatkozik – nyomatékosítja a KISOSZ Vas megyei tagegyesülete szerkesztőségünkhöz eljuttatott levelében –, akik bejelentették a NAV felé, hogy az online pénztári nyugtaadási kötelezettségüket kiváltják számlaadási kötelezettségre. Ezt eddig is jelenteniük kellett (2014 február 7-ig) és azt, hogy számlát adnak online pénztárgépnyugta helyett, illetve, hogy március 1-től pedig a „pénztárgéppótló” számlákról az adóalanyok hetente kötelesek adatot szolgáltatni a NAV-nak, a tárgyhetet követő hét csütörtökéig.

Kik és miért adnak számlát nyugta helyett?

„A pénztárgépekre vonatkozó szigorodó szabályozás mellett érthető, hogy egyre több vállalkozás döntött úgy, hogy a kiskereskedelemben, vendéglátóiparban, szállodaiparban kötelező online pénztárgéphasználatot azzal váltja ki, hogy minden ügyfele részére számlát bocsát ki. A legújabb jogszabályi változások az ilyen vállalkozások számára állapítanak meg új adminisztrációs kötelezettségeket – hívja fel a figyelmet a vasi szervezet a kpmg.com írására.

Továbbra is él a lehetőség – folytatódik a szakmai portál bejegyzése –, hogy a pénztárgép használatra kötelezett adóalanyok mentesülnek e kötelezettségük alól, ha nyugta helyett számlát bocsátanak ki vevőiknek. E döntésükről azonban az adóhatóságot tájékoztatniuk kell.

A gyakorlatban az új adatszolgáltatás jelentős terhet jelenthet azoknak az adózóknak, akik jelentős számlaforgalom mellett döntöttek úgy, hogy pénztárgépek használata helyett számlát bocsátanak ki ügyfeleiknek.

Fontos: az új kötelezettség csak azokra az adóalanyokra vonatkozik, akik egyébként pénztárgép használatára lennének kötelezettek (gyógyszertárak, kiskereskedelem, vendéglátás, szálláshely-szolgáltatás,kölcsönzés, javítási tevékenység), de ehelyett döntöttek számla kibocsátása mellett.

Más adóalanyok nem kötelezettek számlaforgalmukról adatszolgáltatásra.

A NAV sajtóosztálya arról tájékoztatott, hogy a beérkezett adatok szerint mintegy 5700 olyan adózó van, amely pénztárgép használatára kötelezett és az online adatkapcsolatra képes pénztárgépek üzembe helyezése helyett a számlakibocsátást választotta.

Tudjon róla! Vizsgálat akár azonnal, a helyszínen, telefonhívásra

2014-12-15
A vendég akár az asztala, a vásárló az üzlet polca mellől telefonon is értesítheti panaszáról a hatóságot. A vizsgálatok gyorsan, célzottan, az adott helyszínen elvégezhetők.

A vendég akár az asztala, a vásárló az üzlet polca mellől telefonon is értesítheti panaszáról a hatóságot. A vizsgálatok gyorsan, célzottan, az adott helyszínen elvégezhetők.

A fogyasztók december eleje óta könnyen és azonnal jelezhetik az általuk felfedezett élelmiszer-biztonsági szabálytalanságokat, tájékoztat közleményben a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnak (NÉBIH).

Az egyelőre androidos okostelefonokon elérhető NÉBIH navigátor nevű applikációval a vásárlók pontosan jelezhetik a vásárlás helyszínét és a probléma okait, amelyet a hatóság szakemberei kivizsgálnak.

Telefonos alkalmazással mit jelenthet a panaszos?

Például lejárt minőségű vagy jelöletlen élelmiszert, eladáshelyi higiéniai problémát, helytelen tárolást vagy bármilyen szokatlan vagy gyanús körülményt.

 

Hogy mehet bejelentés üzletből, vendéglőből?

 

Az applikáción keresztül a telefonos híváson kívül, hangalapú, e-mailes vagy fényképes bejelentési módok közül lehet választani.

A NÉBIH navigátor további információval is szolgál, például automatikusan küld élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos híreket, riasztásokat.

Vizsgálat akár azonnal, a helyszínen

 

A konkrét problémák pontos bejelentése lehetőséget ad arra, hogy a vizsgálatot gyorsan és célzottan, az adott helyszínen elvégezzék.

SZAK-ÉRTŐ: A kis boltok bezárnak vagy átalakulnak?

2014-12-14
A kiskereskedelemben zajló forradalmi változásokról időről-időre szakértői jóslatok látnak napvilágot.

A kiskereskedelemben zajló forradalmi változásokról időről-időre szakértői jóslatok látnak napvilágot.

 

Döntse el Ön, a saját tapasztalata, szakértelme, megfigyelései, információi alapján, hogy ezek az üzleteket érintő előrejelzések, vajon bekövetkezhetnek-e.

 

„Ahhoz, hogy meghozzanak egy vásárlói döntést, ma már a legtöbben a telefonjukat veszik először kézbe,” mondta bevezető előadásában Pat Bakey, az SAP kiskereskedelmi üzletágának globális vezetője, a kereskedelem legújabb trendjeiről a cég londoni rendezvényén – tudta meg az Origo. A szakember szerint a vásárló fókuszba kerülésével nemcsak a kereskedelem iparága, hanem maga a vásárló is gyökeresen átalakult.

Digitális kereskedelem

A kereskedelmet világszinten meghatározó globális szereplők, egytől egyig az e-kereskedelem területéről érkeztek, egyszerűen azért, mert kizárólag ezek a cégek tudnak lépést tartani a rendkívül gyorsan változó feltételekkel, valamint ezek a – digitális – vállalatok tudják a helyiértékén kezelni és megfelelően felhasználni a birtokukba kerülő információt.

Az információ hatalom

Az Amazon, az Ebay vagy az Alibaba, amelynek a közeljövőben várható IPO-ja alighanem minden idők legnagyobb volumenű tőzsdei bemutatkozása lesz, egyaránt élen járnak a vásárlói viselkedésminták elemzésében, és abban, hogy az ezekben a profilokban tárolt információt az üzlet javára fordítsák.

Mit? Mikor? Hogyan?

A vásárlók mostanra nem elégszenek meg azzal, hogy a meglévő kínálatból a kereskedő „iránymutatása” alapján válogassanak: elvárják, hogy a kereskedő pontosan tudja, mikor és mire van szükségük, és azt személyre szabva, a számukra lehető legkényelmesebb módon, azonnal bocsássa is a rendelkezésükre.

Iparág születik

Egy sikeres kereskedő esetében mindez olyan mennyiségű információ azonnali idejű feldolgozását igényli, hogy a vásárlás folyamata – illetve az egész értéklánc – során keletkező adatok (big data) feldolgozására ma már külön iparág alakult ki.

Hozzáférés mindenkinek

Bár a big data használata korábban a komoly forrásokkal és IT-infrastruktúrával rendelkező nagy piaci szereplők privilégiuma volt, ma már ez a piac is demokratizálódik: a felhőszolgáltatások – például az SAP megoldásainak – segítségével ezek a technológiák mára a kkv-szektor számára is hozzáférhetővé váltak.

A szokások is változnak

A vásárlói igényeken kívül a vásárlók szokásai is változtak: prioritássá vált a mobil hozzáférés, a termékek helyett az élmény került a középpontba valamint mindenhova beférkőzik a közösségi média, így a közvetlen ismerősök ajánlása a vásárlói döntések egyik legfontosabb szempontjává lépett elő.

„A vásárló sokkal jobban informált, sokkal kevésbé lojális és úgy lett árérzékeny, hogy közben elvárja a kényelmet is,” összegezte előadásában a legfontosabb változásokat Ranjit Gill, a Boots drogérialánc IT-igazgatója.

Nem a technológia a lényeg

„Használhatsz akármilyen technológiát, ha az üzleti folyamatokat nem tudod az új információ fényében átalakítani, akkor ugyanazt a cég maradsz, ami harminc éve voltál,” értett egyet David Grant, a Clarks cipőmárka stratégiáért és infrastruktúráért felelős alelnöke, aki szerint a technológia nem a válasz az üzleti világ kérdéseire, csupán egy eszköz ahhoz, hogy a korábbiaknál jobb válaszok szülessenek.

A továbblépés kényszere

A hagyományosan konzervatív értékeket képviselő – és kozervatív vásárlóközösséggel rendelkező - Clarks azért döntött úgy, hogy kiemelt prioritásként kezeli a „digitális átállást”, mert a vásárlói visszajelzésekből kiderült, hogy bár a személyes kontaktus és az üzletek továbbra is fontosak, a fogyasztók ma már a digitális kapcsolattartást is ugyanúgy igénylik.

Fejlesztés mindenhol

A Clarks hálózatában ma már online lehet időpontot foglalni, a cég egyedi iPad-alkalmazást fejlesztett lábméret precíz meghatározásához, de olyan forradalmian új technológiákkal is bátran kísérletezik, mint például a 3D-nyomtatás.

A big data segítségével azonban a Clarks nemcsak az ügyfélélményt, hanem a belső folyamatait is áramvonalasította: az ellátási láncot és a teljes, belső riportolási rendszerét is megújították a HANA, az SAP valós idejű technológiájának segítségével.

Újragondolt szervezet

Még ennél is továbbment az osztrák Spar áruházlánc, amely a teljes szervezetét újragondolta, hogy az üzleti folyamatok minél inkább kihasználhassák az adatbányászatban és az innovatív megoldásokban rejlő lehetőségeket.

Minél előbb prototípust

„Az átalakított IT-osztályt úgy építettük fel, hogy a kutatási csapatunk által jónak talált ötletek minél előbb juthassanak el prototípus-stádiumba, hogy ott valódi vásárlókon próbálhassuk ki őket,” mondta Werner Kraus a Spar üzleti szolgáltatások részlegének vezető tervezője.

A vállalat pillanatnyilag négy fő területen indított kísérleti projektet: vizsgálják a Google Glass és a 3D-nyomtatás esetleges felhasználási lehetőségeit, valamint saját fejlesztésű virtuális vásárlói falakkal illetve „okos borospolcokkal” kísérleteznek.

IT mint főtevékenység

„A következő évek igazi kérdése az lesz, hogy hogyan válik a digitális technológia a hagyományos üzletek központi tevékenységének részévé,” összegezte a konferencián elhangzottakat Ian McGarrigle, a Kereskedelmi Világkongresszus elnöke, aki szerint a talán a konkrétumok még nem forrottak ki teljesen, az azonban nyilvánvaló, hogy a változás drámai üteme a jövőben sem lassul majd.

Teljes átalakulás

„Az 1990-es években 200-250 üzlet kellett ahhoz, hogy egy márka lefedje az Egyesült Királyság teljes területét, ma pedig 20 üzlet is elég ehhez. Egy közelmúltban készült felmérés szerint a bevásárlóutcák üzlethelységeinek 80 százaléka öt éven belül bezár.

Az iparágnak addigra ki kell találnia, hogy a digitális technológia milyen lehetőségei pótolják majd a hagyományos kereskedelem modelljét,” foglalta össze a szakember.

*

Átalakul a fogyasztói társadalom

 

Az elmúlt években a technológiai innovációval, a mobilitás elterjedésével megváltozott a felhasználói élmény és a fogyasztói szokások. A hatalom a fogyasztók kezébe került. Már nem a cégek mondják meg, hogy mi a trend, hogy mi kell a fogyasztóknak, hanem pont fordítva. Megjelentek a tudatos vásárlók, akik jól informáltak, kevésbé lojálisak, mobilon vásárolnak, kihasználva a közösségi média nyújtotta lehetőségeket és keresik az akciókat – írja elemző cikkében a portfolio.hu.

 

Az okostelefon lesz az új bevásárlókosarunk

 

A szakértő szerint az okostelefonunk lesz az új bevásárlókosarunk, ami akkor is nyitva van, amikor mindenki alszik. Ez nagy szabadságot jelent az egyre szűkösebb szabadidővel küzdő fogyasztóknak.

A vásárlás nem csak egy tranzakció lesz többé, hanem inkább egy közösségi élmény.

A begyűjtött adatok alapján készülékeink megjósolják, hogy mire van szükségünk, amit megoszthatunk a közösségi oldalakon barátainkkal és véleményt kérhetünk róla azonnal. A fogyasztói vélemények manapság mindenhol ott vannak, méghozzá azonnal, köszönhetően a közösségi oldalaknak.

Mit akar a SAP?

 

Ezt a trendet akarja kihasználni az SAP (szoftverszolgáltató) kiskereskedelmi platformja, ami most azon van, hogy piaci részesedést hódítson el a riválisoktól. Ehhez három dolog szükséges: egyrészt tudni kell, hogy mi történik az iparágban. Másrészt szükséges a fogyasztói fókusz, látni kell, hogy hogyan változnak a fogyasztók. Harmadrészt pedig tisztában kell lenni a technológiai változásokkal is.

 

Ami az utóbbit illeti, a "big data" az, aminek a legnagyobb hatása lesz a folyamatokra. Az elmúlt két évben képződött a világ valaha volt adatainak 90 százaléka.

Az adatok mennyisége kétévente megduplázódik és az "internet of things" elterjedésének köszönhetően 50 milliárd csatlakoztatott eszköz lesz a világban 2020-ran, ami hihetetlen mennyiségű adatot jelent. Itt lép be a képbe az SAP. A cég versenyelőnyét a riválisokkal szemben a valós idejű platform jelenti, a HANA.

A fogyasztók és az adatok

A fogyasztókról minden adandó alkalommal össze kell gyűjteni az adatokat. A következő lépés, hogy elkötelezetté kell tenni őket, majd újra kell gondolni az üzleteket és a kiskereskedelmi tevékenységet úgy általában. Az SAP a valós idejű szolgáltatásának köszönhetően tud kiemelkedni ebben a versenyben.

 

Mit mutatnak a tapasztalatok?

 

Az online kiskereskedelmi cég, a Boots kiskereskedelmi vezetője osztotta meg a tapasztalatait, az SAP HANA platformjának ügyfeleként. A valós idejű szolgáltatásnak köszönhetően gyorsabban és gyakrabban kapnak adatokat az eladásokról, a készletek lakaulásáról, a termékvisszahívásokról. Ez pedig hatékonyabbá teszi a működést, osztja meg információit a portfolio.hu

Kiskereskedelem: a fejlődés elkerülhetetlen

2014-12-14
A kiskereskedelemben zajló forradalmi változásokról időről-időre szakértői jóslatok látnak napvilágot.

A kiskereskedelemben zajló forradalmi változásokról időről-időre szakértői jóslatok látnak napvilágot.

 

Az informatika rohamtempóban zajló fejlődése nagymértékben átalakítja a vásárlói szokásokat, elvárásokat. Az átalakulás, úgy tűnik, megállíthatatlan – a kiskereskedelemben is. Érdemes hozzászokni!

 

Az informatikában járatlanoknak is rendkívül közérthető részletek ezen az oldalunkon elérhetők.

 


 

Figyelem! Termékjelölés – már az új rend érvényes!

2014-12-15
Múlt péntek óta (december 13.) másmilyen a tápértékjelölés, másképp kell címkézni az allergéneket,

Múlt péntek óta (december 13.) másmilyen a tápértékjelölés, másképp kell címkézni az allergéneket,

 

Egyebek mellett újdonság, hogya nem előrecsomagolt élelmiszerek esetében is tájékoztatástkell adni a fogyasztóknak az ilyen összetevőkről.

A vendéglátóipari termékek előállítására és forgalmazásának élelmiszerbiztonsági feltételeiről – illetve a termékjelölésre vonatkozó valamennyi újdonságról, tudnivalóról  korábbi összeállításunkból tájékozódhat.


 

 

Vasárnap – zárva

2014-12-16
Ma eldőlt: néhány kivételtől eltekintve vasárnaponként nem lehetnek nyitva az üzletek. A szabályozás 2015. márciusában lép hatályba.

Ma eldőlt: néhány kivételtől eltekintve vasárnaponként nem lehetnek nyitva az üzletek. A szabályozás 2015. márciusában lép hatályba.

Az üzletek vasárnapi zárva tartásáról szóló törvényjavaslatot (a törvény itt elérhető – az összegző módosító javaslatot itt olvashatja.) elfogadta az Országgyűlés

A szabályozás általánosságban előírja:

A kiskereskedők vasárnaponként nem nyithatnak ki – kivéve a karácsony előtti négy vasárnapon, és még egy szabadon választott vasárnapon, amelyet legalább 15 nappal korábban be kell jelenteni.

Ezeken kívül december 24-én, és december 31-én nem vonatkozik még rájuk a tilalom: ilyenkor reggel hat és dél között árusíthatnak.

A tilalom a dohányboltokra is vonatkozik.

A kivételek

A vasárnapi tiltó szabály nem vonatkozik majd

a szálláshelyen lévő kereskedelemre,

a vendéglátásra,

valamint a világörökségi területen található üzletekre.

200 négyzetméternél kisebb eladóterű üzletek, ahol a cég legalább egyötödét birtokló tulajdonos maga, vagy valamelyik családtagja áll a kasszánál.

Hatósági ellenőrzéskor írásban kell nyilatkozni arról, hogy tényleg a tulajdonos, vagy családtag az illető, aki a boltot vasárnap viszi.

További szigorítások

Az üzletek hétköznapjait is szabályozták: csak 6 és 22 óra között lehetnek nyitva.

Ez a kitétel azokat a kétszáz négyzetméter alatti, sokáig nyitva tartó üzleteket is érinti, ahol nem a tulajdonos, vagy családtagja áll a pénztárnál éjszakánként.

Részleges tilalom vonatkozik majd…

a virágboltokra és újságosokra, ők adott méret alatt vasárnaponként délig nyitva lehetnek, és külön kategóriába esnek majd a pékségek is.

Azok a boltok ugyanis, ahol csak pékárut és tejterméket árulnak, nyitva lehetnek vasárnap, de csak reggel öt és dél között, és náluk hétköznaponként is megengedett a hajnali öt órás nyitás.

Ki kaphat felmentést?

A szabályozás alól, rendelettel, bárkit mentesíthet a kormány, ha úgy érzékeli, hogy az adott településen, vagy településrészen az indokolt.

Ellenőrzés, szankció

A nyitva tartási szabályokat megszegők, nem csak bírságra számíthatnak, de kényszerpihenőre is.

A renitenseknek első alkalommal legfeljebb három, de legalább egy hétre bezáratják a boltját, a negyedik alkalommal pedig már egy éves felfüggesztést kaphatnak.

Bolttípusok részesedése az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalomból 

50 négyzetméternél kisebb boltok: 9%

50 -200 négyzetméter közötti boltok: 18%

2500 négyzetméter feletti boltok: 8%

400 -2500 négyzetméter közötti boltok: 36%

200 - 400 négyzetméter közötti boltok: 29%

(forrás:   Nielsen piackutató – 2013 február-2014 január)

A 200 négyzetméternél kisebb üzleteken kívül

nyitva lehetnek még vasárnap:

- a gyógyszertárak

- a Liszt Ferenc repülőtéren lévő boltok

- a vasúti-és buszpályaudvaron lévő üzletek

- a börtönökben lévő boltok

- a kórházakban működő boltok

- a piacok

- a vásári boltok

- a benzinkutak

- a laktanyákon belül működő boltok

- vendéglátóhelyek, szálláshelyek

- a világörökségi területen található üzletek

- múzeumok, fürdők

Forrás: az Index nyomán

Boldog ünnepeket kívánunk!

2014-12-24
Tisztelt Olvasók, Látogatók!

Tisztelt Olvasóink, Látogatóink!

Nyugodt és pihentető, 

sok örömet adó

meghitt ünnepeket kívánunk

jelenlegi és jövőbeni Tagjainknak, 

oldalaink Látogatóinak.

Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége 

és szakmai weboldala, 

a Kereskedelmi Élet.

Amíg nem lesz átvilágítva, nem utalhat

2014-12-23
Aki nem jelentkezik december 31-ig (személyesen vagy képviselő, illetve meghatalmazott útján) átvilágításra számlavezető pénzintézeténél, annak átutalási megbízásait január 1-je után a bank megtagadja. Az adóhatóság pedig nem fogad el ezzel kapcsolatos kifogásokat…

Aki nem jelentkezik december 31-ig (személyesen vagy képviselő, illetve meghatalmazott útján) átvilágításra számlavezető pénzintézeténél, annak átutalási megbízásait január 1-je után a bank megtagadja. Az adóhatóság pedig nem fogad el ezzel kapcsolatos kifogásokat…

Az érintett ügyfeleket a pénzintézetek értesítették kötelezettségükről, állítja közleményében az adóhatóság.

Amint az ismeretes, az úgynevezett ún. ügyfél-átvilágítási intézkedésekrevonatkozó rendelkezések (2007. évi CXXXVI. Törvény) értelmében a számlavezető pénzintézetek – meghatározott esetekben – kötelesek az ügyfelet, annak meghatalmazottját, a rendelkezésre jogosultat, továbbá a képviselőt azonosítani és személyazonosságának igazoló ellenőrzését elvégezni.

Ennek körében a pénzintézet természetes személy ügyfele köteles – a szolgáltató által meghatározott módon – írásbeli nyilatkozatot tenni arra vonatkozóan is, hogy a saját vagy a tényleges tulajdonos nevében vagy érdekében jár el.

A jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet ügyfél képviselője ugyancsak köteles írásban nyilatkozni az ügyfél tényleges tulajdonosáról és a tényleges tulajdonos meghatározott adatairól.

Milyen esetben nem utal a bank?

A szolgáltató 2014. december 31-ét követően köteles az ügyleti megbízás teljesítését megtagadni, amennyiben:

a) az ügyféllel 2013. július 1. előtt létesített üzleti kapcsolatot,

b) az ügyfél a szolgáltatónál ügyfél-átvilágítás céljából személyesen vagy képviselő útján 2014. december 31-ig nem jelent meg, és

c) az ügyfél vonatkozásában az ügyfél-átvilágítás eredményei 2014. december 31-én nem állnak teljeskörűen rendelkezésére.

Mi lesz az adófizetéssel?

Azok az érintett adózók, akik a számlavezető pénzintézetüknél a szükséges nyilatkozatokat nem tették meg, 2014. december 31-ét követően nem tudják pénzforgalmi számlájukról átutalással teljesíteni esedékes adókötelezettségeiket.

Ez pedig az adózás rendjéről szóló törvényben rögzített jogkövetkezmények alkalmazásához vezethet (késedelmi pótlék felszámítása, végrehajtási eljárás indítása), figyelmeztet a hatóság.

Minimálbér, bérminimum: ez lett a mérték

2014-12-29
A vállalkozási szférának ajánlott jövő évi béremelés mértéke 3-4 százalék. A minimálbér 105 ezer, míg a garantált bérminimum összege 122 ezer forint lesz.

A vállalkozási szférának ajánlott jövő évi béremelés mértéke 3-4 százalék. A minimálbér 105 ezer, míg a garantált bérminimum összege 122 ezer forint lesz.

A megállapodást ma, a kormány nevében Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter írta alá a munkaadói és munkavállalói érdekképviseletek vezetőivel.

További konzultációk kezdődnek

A miniszter hangsúlyozta, hogy a megállapodások alapján rövidesen konzultációt kezdenek a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) keretei között…

- a munka törvénykönyve eddigi tapasztalatairól,

- a szociális partnerek módosítási javaslatairól,

- a sztrájktörvény problematikus pontjairól, valamint

- a különösen nagymértékű fizikai, pszichikai terhelést okozó körülmények között dolgozók helyzetének javításáról.

Javult a vendéglátóhelyek karácsonyi kínálata

2014-12-18
A tavalyinál jobb eredménnyel zárultak azok a vendéglátóhelyekre is kiterjesztett élelmiszerbiztonsági vizsgálatok, amelyekkel a karácsonyi szezonális termékek minőségéről akartak meggyőződni a hatósági ellenőrök.

A tavalyinál jobb eredménnyel zárultak azok a vendéglátóhelyekre is kiterjesztett élelmiszerbiztonsági vizsgálatok, amelyekkel a karácsonyi szezonális termékek minőségéről akartak meggyőződni a hatósági ellenőrök.

 

A tavalyinál jobb tapasztalatokat szereztek a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) revizorai a vendéglátóhelyeken is, jelentette be Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeletért felelősállamtitkár.

A vizsgált időszak (december elejétől a végéig) feléig 2687 ellenőrzést végeztek, 32 alkalommal figyelmeztettek az ellenőrök, 70 esetben pedig - összesen - 12,2 millió forint bírságot szabtak ki - ismertette a főbb adatokat az államtitkár.

Hol vizsgálódtak még?

A vendéglátóhelyeken kívül az élelmiszer előállító helyeken, a forgalmazóknál, de az ellenőrzés kiterjedt az állatszállítmányokra is.

Mit ellenőriztek?

A kiemelt termékek közé tartozott a friss hús, a halak, a füstölt és az édesipari termékek, a méz, a borok és a pezsgőt, valamit a déligyümölcsök.

Mit tapasztaltak?

Higiéniai hiányosságokat az ellenőrzések 4,5 százalékában találtak (egy éve ez az arány 5,5 százalék volt).

A termékek minősége 1,9 százalékos arányban nem volt megfelelő (ez tavaly 2,9 százalék volt)

Az idén a vizsgált élelmiszerek 1,5 százaléka nem volt nyomon követhető (egy éve ez az arány is magasabb, 2,1 százalék volt).

A megvizsgált 10 098 élelmiszerminta 1,6 százalékát (3,1 tonna) kellett kivonni a forgalomból,.

Kistermelői élelmiszer-feldolgozás és értékesítés

Ezt azért vizsgálták, hangsúlyozta az államtitkár, hogy kiszűrjék a regisztrációval nem rendelkező kistermelőket. Ilyen ügyben eddig 15 esetben kellet eljárni.

Zöldséget és gyümölcsöt 285 forgalmazónál ellenőriztek a hatóságok szakemberei, 38-esetben szabtak ki bírságot, összesen 1 millió forint összegben, értesít a Földművelésügyi Minisztérium sajtóirodája.

Karácsonyi vásárok – eddig kevesebb szabálysértéssel

2014-12-20
A tavalyihoz képest kevesebb szabálysértési eljárás indult a karácsonyi vásárokon – mostanáig.

A tavalyihoz képest kevesebb szabálysértési eljárás indult a karácsonyi vásárokon – mostanáig.

Az idei karácsonyi vásárokon végzett ellenőrzések 38 százalékánál találtak szabálysértést a fogyasztóvédelmi ellenőrök, egy évvel korábban ez az arány még 42 százalék volt - számolt be a javuló tendenciáról Koszorús László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára egy december 17-ei sajtótájékoztatón.

November utolsó hetétől a sajtótájékoztató napjáig a fogyasztóvédelmi hatóság, valamint a megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi ellenőrei 628 ellenőrzést végeztek, ezek közül 241 esetben találtak valamilyen hiányosságot – ismertette az adatokat Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője.

A kisebb üzletekben elég volt a figyelmeztetés

Az ellenőrök 584 próbavásárlást végeztek, elsősorban nagy áruházak élelmiszer üzleteiben. Bírságot is többnyire csak a nagyobb boltokban szabtak ki, a kisebb üzleteket a szabályos működésre kötelezték, illetve figyelmeztették - mondta a szóvivő.

Az ellenőrzés kiterjedt a játékboltokra, az elektronikai üzletekre, a fenyőfaárusokra és a piacokra is.

A leggyakoribb probléma az egységárak feltüntetésének elmaradása volt, márpedig a fogyasztók ezzel tudják összehasonlítani az egymást helyettesítő termékeket.

Több esetben előfordult az is, hogy az akciós árat a pénztár nem érvényesítette. A feltárt többletfizetés összesen 15 ezer forintot tett ki, egy-egy esetre alig 200 forint jutott.

A fenyőfaárusok 10 százalékánál találtak hiányosságot - ismertette a szóvivő. Elmondása szerint vagy az ár feltüntetése, vagy a hiteles mérőeszköz hiányzott.

Ahogy minden karácsony előtt, most is ellenőrizték a fényfüzéreket. A hatóság laboratóriumába 32 mintát szállítottak be, ezekből 26-ot már megvizsgáltak, amelyek közül 22 nem felelt meg az előírásoknak. A rossz minőségű termékeket a piacokon alkalmai árusok, illetve távol-keleti áruházak hozzák forgalomba, ismertette a szóvivő.

Mikor, mit ellenőriznek még?

A két ünnep között a szavatossági jogok érvényesülését, illetve a webáruházak elleni panaszokat fogják vizsgálni.

Szilveszter előtt a pirotechnikai eszközöket ellenőrzik.

Dicséret a vendéglátóknak

2014-12-30
„A szórakoztató, vendéglátópari egységek szinte maradéktalanul betartják a nemdohányzók védelméről szóló törvény előírásait”, fogalmaz jelentésében az Országos Tisztifőorvosi Hivatal.

„A szórakoztató, vendéglátópari egységek szinte maradéktalanul betartják a nemdohányzók védelméről szóló törvény előírásait”, fogalmaz jelentésében az Országos Tisztifőorvosi Hivatal.

Tavaly több mint 27 ezer egységet – vendéglátóhelyeken kívül munkahelyeket, intézményeket, buszmegállókat, vasútállomásokat, pályudvarokat – kerestek fel a népegészségügyi ellenőrök, közel 200 esetben pedig a társhatóságok (közterület-felügyelet, rendőrség) jelzése alapján jártak el.

Amint az a jelentésből kiderül, a buszmegállókban, vasútállomásokon, pályaudvarokon találkoznak a legtöbbször tilosban dohányzókkal a közegészségügyi felügyelők, tisztiorvosok.

Az összes bírság (3,3 millió forint) háromnegyedét ilyen esetek miatt, magánszemélyekre szabták ki.

Jóval kevesebb esetben került sor bírságolásra ( összesen 120 esetben) közforgalmú intézményben, szórakoztató, vendéglátó-ipari egységben és közoktatási intézményben, munkahelyeken. (A legmagasabb bírság, az eddig beérkezett adatok szerint, 250 ezer forint volt, amit egy egészségügyi intézmény dolgozójának kellett befizetnie.)

Szerencsés új évet kívánunk!

2014-12-31
Tisztelt Olvasóink!

Sikereket és fejlődést hozó,

kiegyensúlyozott új esztendőt kívánunk

jelenlegi és jövőbeni Tagjainknak,

oldalaink Látogatóinak!

Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége – KISOSZ

és szakmai weboldala

a

Kereskedelmi Élet!

Ünnepek utáni cserebere-szabályok

2014-12-27
Tisztelt Kereskedők! Ajándékaikkal elégedetlen vásárlók garmada indul holnaptól vissza, meglehet, Önökhöz is – jogaikat érvényesíteni. Legyenek felkészültek! Segítünk!

Tisztelt Kereskedők! Ajándékaikkal elégedetlen vásárlók garmada indul holnaptól vissza, meglehet, Önökhöz is – jogaikat érvényesíteni. Legyenek felkészültek! Segítünk!

Önöknek sem árt felfrissíteni ismereteiket, illetve tisztában lenni azokkal a szabályzókkal, amelyekről az illetékes szakhatóság a fogyasztókat már tájékoztatta – hogy szavatossági jogaik ne sérüljenek.

Alább ezekből idézünk, hogy nyugodtan fogadhassák a cserebere-rohamot.

*

Nem találja (nem kapta meg) a blokkot, a készülék pedig elromlott

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet4.§ (1) bekezdése alapján a jótállási igény a jótállási jeggyel érvényesíthető. Azaz a számla egyidejű bemutatása ilyen esetben nem követelhető meg.

A 2. § (1) bekezdése szerint a rendelet mellékletében felsorolt termékek vonatkozásában a jótállás időtartama egy év.

(2) A jótállási határidő a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása, vagy ha az üzembe helyezést a forgalmazó vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik. A kitöltött jótállási jegy alapján nem lehet kétséges a kereskedő számára a jótállási idő hatálya.

Az 5.§ (1) d) pontja alapján a jótállási jegyen a javítás során fel kell tüntetni a jótállás – a kijavítás időtartamával meghosszabbított – új határidejét. Ha már volt szervizben a készülék, a javítás idejével meghosszabbodik a jótállási idő, melyet fel kell tüntetni a jótállási jegyen. Ha ez nem történt meg, vagy a leadott blokk nem került visszaadásra, a vásárló feltétlenül jelezze azt a szerviz/kereskedő felé a javított termék átvételekor.

Ha a blokkot ennek ellenére nem kapja vissza, javasolt bejelentést tennie a kereskedőnél található vásárlók könyvébe, amelyben azt is rögzítse, hogy az eredeti számlát átvették Öntől a jótállási jeggyel egyidejűleg, és Ön azért nem rendelkezik az eredeti számlával. Ebben az esetben a vásárló nem hozható hátrányos helyzetbe, különösen akkor, ha a jótállási jeggyel egyébként igazolja a termék vásárlását, adatait.

A fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet 3. § (1) bekezdése szerint szavatossági igénye érvényesítésekor a szerződés megkötését a fogyasztónak kell bizonyítania. A (2) bekezdés alapján a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát– a fogyasztó bemutatja.

A kereskedõnek tehát akkor kötelezõ foglalkoznia a vásárló minõségi kifogásával, ha az valamilyen dokumentummal (eredeti blokk, jótállási jegy) tudja igazolni azt, hogy a szóban forgó terméket a kereskedőtől vette. A számla fénymásolatának elfogadhatóságával kapcsolatban még nincs kialakult bírói gyakorlat, a kereskedő hozzáállásán is múlik a jogok érvényesíthetősége. A vállalkozásnak azonban lehetősége van visszaellenőriznie azt, hogy a fogyasztó által bemutatott másolati számlán szereplő adatok egyeznek-e az eredeti számla tartalmával, ha annak valóságtartalmával kapcsolatban kétségei vannak.

A banki fizetést igazoló bizonylat nem azt tanúsítja, hogy konkrétan milyen terméket vásárolt a fogyasztó, csak a vásárlás tényét és annak végösszegét igazolja. Ennek bemutatása révén a kereskedő nem kötelezett a szavatossági igények kezelésére, értékesebb termékkel kapcsolatos minőségi kifogás esetén azonban érdemes a kereskedőtől megérdeklődni, hogy saját dokumentációjából visszakeresné-e kérésünkre a vásárlást igazoló bizonylat másodpéldányát.

Ilyenkor csak a kereskedő jóindulatán múlik az, hogy foglalkozik-e szavatossági jogok érvényesítésével. Előfordulhat, hogy olyan egyedi gyártású termékről van szó, mely csak annál a kereskedőnél kapható, de a vásárlás időpontja, s emiatt az igények érvényesíthetőségének ideje még ekkor is kérdéses lehet. Szerencsés helyzetben a kereskedő emlékszik a vásárlás tényére, s így foglalkozik a panasz rendezésével. Ha ajándékba kapott készüléke hibásodik meg, javasoljuk, hogy kérje el a vásárlást igazoló blokkot az ajándékozótól.

Nem tetszik az ajándék, nem megfelelő a méret, vissza kell vegye a kereskedő?

Minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni.

Természetesen önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy ezen kéréseknek is eleget tesz, de ezen lehetőségről érdemes már előre tájékozódni.

Szentestét követő három munkanapon belül, ha visszaviszem a rossz terméket, kötelesek kicserélni?


Figyelmébe ajánljuk ezen cikkünket.

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) kormányrendelet értelmében  a rendelet hatálya alá tartozó termékek esetében ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat a polgári törvénykönyvről (Ptk.) szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (2) bekezdés  a)pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem  köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

Vagyis a három munkanap szempontjából nem az számít, hogy Ön mikor kapta, mikor vette át szeretteitől az ajándékot, hanem az az időpont az irányadó, amikor vásárolták.

Ha tehát az ajándékot pl. december 23-án vásárolták, és a termék meghibásodása miatt rendeltetésszerű használatra alkalmatlan, akkor igen, élhet a jogszabályban biztosított 3 munkanapon belüli csere iránti igényével.

Milyen jogommal élhetek, ha a két ünnep között visszaviszem a hibás terméket? Kérhetek rögtön cserét?


A hibát elsősorban javítással, cserével orvosolhatja a kereskedő, a fogyasztó választása szerint. Kivéve, ha a csere teljesítése lehetetlen (pl nincs másik ilyen terméke már az üzletnek), vagy ha a csere a kötelezettnek aránytalan többletköltséget eredményezne (tehát a termék megjavítása jóval kisebb költségráfordítással megoldható.).

Kérhet tehát cserét, de minden valószínűség szerint, ha a termék javítható, a kereskedő elsősorban ezt fogja felajánlani.

Ha a két ünnep között nincs módom visszavinni a hibás terméket, akkor már később nem is élhetek szavatossági jogommal?

De, természetesen élhet jogaival, az alábbiak szerint.

Ajánljuk figyelmébe alábbi cikkünket: http://www.nfh.hu/node/151

Amennyiben a termék gyártási hibás, a fogyasztó szavatossági jogai keretében elsősorban javítást, vagy cserét kérhet (kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek - másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva - aránytalan többletköltséget eredményezne)

Továbbá,  az  ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a  kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől  elállhat. (Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.)

Az ünnepek után meddig vihetem vissza a kereskedőnek azt a terméket, ami nem tetszik, vagy kettőt kaptam belőle?

A kereskedő nem köteles visszavenni azt a terméket, mely nem hibás. (ld.2. számú kérdés és válasz).

Ennek ellenére üzletpolitikai és fogyasztóbarát szempontokból dönthet úgy a vállalkozás, hogy az ünnepeket követően lehetőséget biztosít az ilyen feleslegessé vált termékek cseréjéee, vételárának levásárlásra.

Azt, hogy ezt meddig biztosítja az üzlet, csak a saját elhatározásán múlik, ezért érdemes már vásárláskor megérdeklődni, hogy az adott üzletben erre meddig van lehetőség.

Szentestét követően érkezett meg az online rendelt ajándék. Köteles vagyok átvenni?

Online vásárlás esetén a fogyasztók a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatnak a vásárlástól.

Az elállási szándékot már a termék kézhezvétele előtt is be lehet jelenteni, így még a későn érkező csomag átvételét megelőzően is.

Amennyiben a terméket átveszi, úgy elállás esetén a termék visszajuttatásának költsége a fogyasztót terheli (kivéve ha a vállalkozás ettől eltérő tájékoztatást adott már a vásárláskor általános szerződési feltételeiben).

Ha személyesen vettem át az online rendelt terméket, akkor nem vonatkozik a 14 napon elállási jog?

De, vonatkozik. Személyes átvétel esetén is megilleti a fogyasztót az elállási jog.

A termék üzletben történő átvétele pusztán a teljesítés helyének alternatívája, amelytől függetlenül az ügylet távollevők között jött létre, azaz a speciális rendelési folyamatból adódóan a fogyasztónak joga van a 14 napos elálláshoz.

Forrás: nfh.hu