2014-08
KERESKEDELMI ÉLET

Pénztárgépcsere – még augusztus végéig!

2014-08-01
Figyelem, augusztus 31-e után már csak online pénztárgépet használhatnak a vállalkozások!

Figyelem, augusztus 31-e után már csak online pénztárgépet használhatnak a vállalkozások!

 

Az adóhatóság az elmúlt hónapokban azt tapasztalta, hogy sokan trükköznek azért – fogalmaz közleményében a nemzetgazdasági tárca -, hogy a lehető legkésőbb kelljen olyan pénztárgépbe ütni a bevételt, amelyik az adatokat azonnal továbbítja az adóhatóság kockázatelemzőinek.

Mi a tapasztalat?

A rendszert kijátszó vállalkozások - folytatódik a nyilatkozat - a megrendelt pénztárgépet nem veszik át, nem fizetnek előleget, vagy a megrendelést visszamondva új forgalmazót keresnek fel.

A kormány a véghatáridőt – a pénztárgépre kötelezett vállalkozókra való tekintettel – többször is meghosszabbította. Bízva a jogkövetőkben a bírságolásnál lehetőséget adott az adóhatóságnak, hogy mérlegeljen. Ha a revizor úgy ítélte meg, hogy a vállalkozás mindent elkövetett annak érdekében, hogy mielőbb beüzemelje a pénztárgépet, nem szankcionált.A tisztességes, jogkövető, régóta online kasszát használó vállalkozások és a költségvetési bevételek növelése érdekében döntött a véghatáridő kitűzése mellett.

Ki és milyen retorzióra számíthat?

Az a vállalkozás, amelyik szeptember elsejétől nem online pénztárgépet használ, komoly szankcióra számíthat. Az átállást elmulasztó céget egymillió forintig terjedő mulasztási bírsággalsújtja a NAV, és az üzlethelyiséget is lezárhatja 12 nyitvatartási napra.

Szeptembertől minden pénztárgép használatra kötelezett vállalkozásnál online kassza üzemel - fogalmazza meg a kormány elvárását a szaktárca.

Elég gép van raktáron

Jelenleg több mint 148 ezer online pénztárgép áll összeköttetésben a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal. A forgalmazók jelentése szerint augusztus végéig több ezer pénztárgép azonnal beüzemelhető. Vagyis, a pénztárgéphasználatra köteles vállalkozásnak nincs más dolga, mint felkeresni a gyártót vagy a forgalmazót. A rendelés azonnal teljesíthető,hiszen az online kasszák a gyártók, a forgalmazók raktáraiban, polcain vannak.



Reklámadó – Várhatóan kire vonatkozik majd és milyen lesz a bevallás? Mutatjuk

2014-08-06
Figyelem! Csak tájékoztató jellegű a tegnap közzétett reklámadó bevallás tervezete és kitöltési útmutatója. A vonatkozó törvény még változhat!

Figyelem! Csak tájékoztató jellegű a tegnap közzétett reklámadó bevallás tervezete és kitöltési útmutatója. A vonatkozó törvény még változhat!

A törvényről dióhéjban

Hogy melyik kisvállalkozásra és milyen mértékben vonatkozik a reklámadó, arról nemrég számoltunk be lapunkban részletesen.

Amint azt megírtuk, a cégeknek augusztus 21-ig fel kell mérniük, hogy pontosan milyen tevékenységük és azoknak mekkora költsége tartozik a törvény hatálya alá.

Ide tartozhatnak például aszóróanyagok, a saját website, szabadtéri reklámhordozón, épületeken vagy járműveken elhelyezett logók és egyéb marketing eszközök, a számlalevelekben vagy e-mailen elküldött DM anyagok, a rendezvények, a padlómatricákés még sorolhatnánk.

Areklámadó törvényminden, a jogszabályi kötelezettségen túlmenő tájékoztatási, marketing vagy értékesítési tevékenységet saját célú reklámnak tekint,amelynek költségei után a cégeknek adót kell fizetniük, amennyiben ezek éves összege eléri az 500 millió forintot.

A saját célú reklám tárgya…

… lehet a cég terméke, áruja, szolgáltatása, tevékenysége, neve vagy egyéb megjelenése.

Kire vonatkozik?

Ajogszabály nem ad felmentést a bevallási kötelezettség alól azoknak, akik nem érik el az 500 milliós értékhatárt.

A bevallás kitöltési útmutató pontosítja, hogy milyen vállalkozásoknak kell bevallást készítenie és benyújtani.

Innen tájékozódhat!

Az adóhatóság kizárólag a bevallási kötelezettség teljesítésére történő felkészülés érdekében és kizárólag tájékoztatási céllal tette közzé a bevallás képének és kitöltési útmutatójának pdf.formátumú tervezetét.

Fontos:Az újonnan kialakított bevallás csak az internetes kitöltő-ellenőrző program publikálását követően – a jogszabály hatályba lépésének napjától –, 2014. augusztus 15-től nyújtható be az állami adóhatósághoz.

A bevallás tervezet képe és a kitöltési útmutató a következő helyekről letölthető.

1494 jelű bevallás képének tervezete 1211 KB

1494 jelű nyomtatvány kitöltési útmutatója 403 KB

*

A reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény a M A G Y A R K Ö Z L Ö N Y • 2014. évi 82. számában megtalálható.Idekattintva is elérheti.

 

Változhat a reklámtörvény

A reklámtörvénnyel kapcsolatban az internetes tartalomszolgáltatók adókötelezettségére vonatkozóan további szabályozási feladatok lesznek, mert ezek a világcégek nem veszik ki a részüket a hazai közteherviselésből - nyilatkozta sajtómegkeresésre L. Simon László, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára, tudatta a Kormányportál.

Az államtitkár egy lapinterjúban elmondta: a reklámadóból várható nyolcmilliárdos összeg nem kap külön címkét, hanem közvetlenül az államkasszába folyik.

Ügyeskedés ellen

Hozzátette: a reklámadó azért lett forgalmi típusú elvonás, mert a tapasztalatok azt mutatták, hogy az érintett vállalatok ügyesen tüntetik el a tényleges profitot. "Azt gondoljuk, hogy nehezíti az adóelkerülést, ha az elvonás a bevételi oldalt célozza meg" – mondta az államtitkár.

Online pénztárgépek működtetése, támogatás: a KISOSZ további javaslatai

2014-08-04
A KISOSZ a pénztárgépcserével és -támogatással, továbbá a berendezések működtetésével kapcsolatban több javaslatot is megfogalmazott – a pénztárgép munkabizottság résztvevőjeként – a Nemzetgazdasági Minisztériumban július 31-én tartott rendkívüli ülésen.

A KISOSZ a pénztárgépcserével és -támogatással, továbbá a berendezések működtetésével kapcsolatban több javaslatot is megfogalmazott – a pénztárgép munkabizottság résztvevőjeként – a Nemzetgazdasági Minisztériumban július 31-én tartott rendkívüli ülésen.

Amint az a szövetség beszámolójából kiderül, a kormány eddig 5,3 milliárd forintot használt fel támogatásokra, és a további támogatásokkal kapcsolatban két intézkedési javaslat merült fel. (A KISOSZ a pénztárgépcserével kapcsolatosan már tavaly, a Vállalkozásfejlesztési Tanács július 11-ei ülésén is felvetette javaslatait, amelyek zöld utat kaptak. Erről szóló korábbi írásunkat itt olvashatja. – a Szerk.)

Az egyik kiemelné a gyógyszertárakat, a speciális adatszolgáltatási kötelezettségek miatt oly módon, hogy amelyik 2013. december 31-ig megrendelte, és rendszerfejlesztésre vár, az 2014. augusztus 31-ig jogosult a támogatás igénybevételére.

Járjon támogatás az önhibájukon kívülieknek is!

A KISOSZ – más érdekképviselettel együtt – azt javasolta,hogy azok a vállalkozások, amelyek önhibájukon kívül kicsúsztak a február 28-i -, a problémás Alt-Cash gépek esetében az április 30-i – online pénztárgépre való átállási határidőből, de mindenben eleget tettek a jogszabályban meghatározott kötelezettségüknek – szintén részesüljenek támogatásban.

Ezt a NAV annyiban erősítette meg, hogy a megszemélyesített és forgalomba helyezett, így vesztesnek tekinthető vállalkozások száma alig haladja meg a 10-15 ezer vállalkozást, így a támogatás kiterjesztése nem jelent rendkívüli költségvetési kiadást.

A támogatás ügyében kormányzati döntés várható még szeptemberig, mert akkor lesz a bizottság következő ülése.

Legyen megfelelő a minőség és a mennyiség

A bizottság foglalkozott a pénztárgépekkel kapcsolatos minőségi problémákkal is. A KISOSZ ismertette akülönböző géptípusoknál felmerült problémákat és tapasztalatokat, illetve jelezte azt is, hogya forgalmazók és szervizek semmilyen cseregéppel nem rendelkeznek– annak ellenére, hogy a jelenleg érvényben lévő rendelet erre őket kötelezi.

A felvetésre reagálva a nemzetgazdasági miniszter és a munkabizottság határozatot hozotta forgalmazók és szervizek szorosabb együttműködésére és az érintettek gépekkel történő ellátására vonatkozóan.

Hatósági szerviz-ár kialakítása: érdekképviseleti közreműködéssel

A minőségi problémákkal összefüggésben felmerült még a kérdés, hogy a kötelező éves szerviz esetében is legyen meghatározva a hatósági ár, mert jelenleg eltérő a különböző szervizek és forgalmazók ezzel kapcsolatos szolgáltatási díja, illetve ajánlata.

A hatósági áras megoldással az adatforgalmazási díjhoz hasonlóan a kereskedelmi érdekképviseletek egyetértettek, de a KISOSZ ragaszkodott ahhoz, hogy ezne a szervizek, forgalmazóké s a kormányzat kétoldalú alkuja legyen, hanem a tárgyalás menetébe vonják be a kereskedelmi érdekképviseleteket is.

A szerviz-díjra vonatkozóan várhatóan a szeptemberi munkabizottsági ülésen lesz döntés, és az érintettek akkor fogják felülvizsgálni az adatforgalmazási díj következő évre vonatkozó összegét is.

Egy gép, több vállalkozás

A KISOSZ további sikeres érdekképviseleti tevékenységének eredménye, hogydöntés született a többvállalkozós on-line pénztárgép bevezetéséről, amelyet most már a NAV is támogat.

A többvállalkozásos on-line pénztárgép bevezetésével lehetőség nyílna arra is, hogy újabb szakmákat vonjanak be az online pénztárgép használók körébe, kiemelten a fodrászok, kozmetikusok és egyéb közös helyiségben végzett személyi szolgáltatást biztosító szakmák művelői, ahol egy üzlethelyiségben több, egyébként önálló vállalkozó is használhatná ugyanazt a pénztárgépet.

A módszer jelentős megtakarítást hozna az érintetteknek, amelytől többlet adóbevételt vár a kormányzat is.

Pénztárgépbérlés

A több vállalkozós on-line pénztárgép azonban kiszolgálja a KISOSZ által megfogalmazott bérleti konstrukció igényét is. Ezzel lehetőség volna időszakosan vagy kitelepülésen, vagy határozott időre bérelt üzlethelyiségekben a pénztárgépek rövid idejű bérlésére, és ugyanúgy lehetne az adószám és ez által a megszemélyesítés megváltoztatása a vállalkozói forma, vagy tulajdonosváltás miatt bekövetkezett változásoknál is.

A szakmai kiterjesztést a szaktárca egyébként legkorábban 2015. tavaszára vagy második félévére datálja.

Forrás: KISOSZ Veszprém és Csongrád megyei hírlevele

Online pénztárgép – További KISOSZ-javaslatok működtetésre, támogatásra

2014-08-04
A KISOSZ a pénztárgépcserével és -támogatással, továbbá a berendezések működtetésével kapcsolatban több javaslatot is megfogalmazott – a pénztárgép munkabizottság résztvevőjeként – a Nemzetgazdasági Minisztériumban július 31-én tartott rendkívüli ülésen.

A KISOSZ a pénztárgépcserével és -támogatással, továbbá a berendezések működtetésével kapcsolatban több javaslatot is megfogalmazott – a pénztárgép munkabizottság résztvevőjeként – a Nemzetgazdasági Minisztériumban július 31-én tartott rendkívüli ülésen.

A javaslat részleteiről „Állásfoglalások, szakmai vélemények” rovatunkban tájékozódhat


Nyoma sem maradhat a réginek, hacsaknem…

2014-08-11
Ha már üzemel az online pénztárgép, akkor a régi, hagyományos berendezést még az üzlet eladóteréből is el kell távolítani. Két kivételtől eltekintve…

Ha már üzemel az online pénztárgép, akkor a régi, hagyományos berendezést még az üzlet eladóteréből is el kell távolítani. Két kivételtől eltekintve…

Ahogy arra már felhívtuk a figyelmet,  augusztus 31-től csak online pénztárgépet használhatnak a vállalkozások – de két esetben, rövid ideig, mégis maradhatnak a régi gépek.

2015. január 1.

1.

Fenti dátumig üzemeltetheti a hagyományos pénztárgépet a pénztárgép használatra nem kötelezett adóalany, illetve az adóalany ahhoz a tevékenységéhez, amelyhez nem kötelezett pénztárgép használatra, figyelmeztet az adóhatóság.

2014. december 31-ig

2.

Eddig a napig – átmenetileg – jogosult üzemeltetnia hagyományos pénztárgépet az üzemeltető abban az esetben, ha…

– … az üzembe helyezettonline pénztárgép meghibásodik;

–… a szerviz nem tud cserepénztárgépet biztosítani, melynek tényét a szerviz – akár a 48/2013. (XI. 15. ) NGM rendelet 42. § (1) bekezdése szerinti bejelentéstől számított 8 napos határidő lejártát megelőzően – rögzíti a pénztárgépnaplóban;

–… nincs más olyan pénzátvételi hely, ahol a fizetések lebonyolítása aránytalan nehézség nélkül megoldható lenne;

–… az üzemeltető a pénztárgép meghibásodását haladéktalanul bejegyzi a pénztárgépnaplóba, továbbá amennyiben a pénztárgép javítását, vagy a meghibásodott pénztárgép helyett más pénztárgép üzembe helyezését kéri valamely szerviztől (bejelentés), a bejegyzést haladéktalanul kiegészíti a bejelentés megnevezésével (javítás vagy üzembe helyezés) és időpontjával, továbbá a javítást, illetve az üzembe helyezést vállaló szerviz által közölt egyedi sorszámmal és közlésének időpontjával, és

… a műszerész a pénztárgép javítási célú elszállítását a pénztárgépnaplóba bejegyzi, figyelmeztet rá az adóhatóság.

(A 2. pontban ismertetett feltételek közül kivétel nélkül valamennyinek teljesülnie kell ahhoz, hogy az online pénztárgép meghibásodása megalapozza a hagyományos pénztárgép átmeneti üzemeltetését.)

Azüzemeltetőnek az online pénztárgépbe a javítás befejezését követően (első tételként) a hagyományos pénztárgéppel bizonylatolt bevételeket is be kell ütnie külön megjelöléssel vagy az erről utólag egy összegben készült gépi nyugtán történő feljegyzéssel, a bizonylat megőrzése mellett.

(A kézi nyugtán vagy egyéb nyilvántartásban szükséges az értékesített termékeket/szolgáltatásokat adómértékenként megbontani és a pénztárgépben az összegeket ennek megfelelően a tényleges áfa-gyűjtő alá rögzíteni, tekintettel arra, hogy ennek hiányában az adóalany áfa bevallási kötelezettségének nem tud majd jogszerűen eleget tenni.)

Adómemória kiíratása

Az üzemeltető köteles a hagyományos pénztárgép adómemóriáját 2013. január 1-je és a pénztárgép használatból történő kivonása közötti időszak vonatkozásában – a használatból történő kivonást követő két hónapon belül – kiíratni, és azt az adó megállapításához való jog elévüléséig megőrizni.

A javítást végző szerviz kötelezettsége

A szerviznek az online pénztárgép javítási célú átvételéről, valamint a javítás befejezését követő visszaadásáról adatot kell szolgáltatnia az állami adóhatóság részére az átvételt, illetve visszaadást követő 3 munkanapon belül, a PTGTAX jelű nyomtatvány alkalmazásával.

A forgalmazóa részére hibajavítás céljából átadott pénztárgépekről – külön közleményben – meghatározott módon és formában köteles adatot szolgáltatni a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) részére.

Változás nyugtakibocsátás esetén!

A tevékenységét 2014. augusztus 31-ét követően kezdő, pénztárgép használatra kötelezett adóalany, illetve a 2014. augusztus 31-ét követően pénztárgép használati kötelezettséggel járó tevékenységet kezdő adóalany nyugtakibocsátási kötelezettségének – már a tevékenysége kezdetétől – kizárólag online pénztárgéppel tehet eleget.

Péntektől a hatóság nem „közvetít”

A NAV honlapján az online pénztárgép megrendelés céljára kialakított internetes felületen (eBEV szolgáltatás) 2014. augusztus 15-től nem adható le megrendelés, és 2014. augusztus 31-e után a felület nem lesz elérhető, tájékoztat a hatóság.

Akciós, nem akciós: egyforma szabályokkal

2014-08-09
Akciós, leértékelt árura is jár a szavatosság és a garancia, illetve érvényesek a jótállás szabályai.

Akciós, leértékelt árura is jár a szavatosság és a garancia, illetve érvényesek a jótállás szabályai.

Pedig a boltokban sokszor éppen ennek az ellenkezőjére hivatkoznak, fogalmazta meg észrevételét a minap a fogyasztóvédelmi hatóság egy vásárlóknak szóló tájékoztatóban.

Abban az esetben, ha az üzletben felhívták a fogyasztó figyelmét arra, hogy például a megvásárolt cipő azért akciós, mert valamilyen apró szépséghibája van (varráshiba), akkor ezen hiba miatt valóban nincsen lehetőség kicseréltetni, kijavíttatni azt. Azonban a termék más – vásárláskor nem ismert – hibája esetében érvényesíthetők a szavatossági jogok, szól a figyelmeztetés a Magyar Nemzetben közzétett ismertető szerint.

Az eladónak csakis a vevő által a vásárláskor megismert hiba vonatkozásában nincs kellékszavatossági felelőssége, és csak az ilyen jellegű hibákra mondják jogszerűen az eladók, hogy ezekre nincs szavatosság (és nem lehet emiatt a terméket például kicseréltetni).

Ha a vevő annak ellenére kötött szerződést (megvette a terméket), hogy ismerte a hibát (tudta, hogy fennáll), vagy azt ismernie kellett (mert megfelelően tájékoztatták, vagy mert például vitathatatlanul látszódott a terméken annak sérülése), akkor a hiba tekintetében az eladónak nincs szavatossági felelőssége.

Akciós termékre is van nincs garancia

A kereskedők gyakran megkísérlik a hibás teljesítésért való felelősséget jogellenesen kizárni azzal a hivatkozással, hogy az akciós vagy leértékelt árura – mint egészre – nem jár szavatosság, illetőleg garancia. A vonatkozó jogi előírások alapján azonban leértékelt (akciós) termékkel kapcsolatban is van helye minőségi kifogásnak a termék azon részére vonatkozóan, amely nem volt hibás, vagy hibás volt, de erről a fogyasztó nem tud(hat)ott.

Amikor nem a kereskedő a felelős

Az eladó minden esetben (így a termék árának leértékelése esetében is) az előzőekben kifejtettekkel összhangban csak a következő feltételek együttes fennállása esetében zárhatja ki jogszerűen a hibás teljesítés miatti felelősségét:

csakis azért a hibáért zárható ki a felelősség, amelyről a szerződéskötést megelőzően ( például az áru mellé kihelyezett tájékoztató táblán) tájékoztatták a vevőt, és

oly módon történt a tájékoztatás, hogy a vevő valóban képessé vált megismerni a hibát (vagyis a tájékoztatás megfelelő volt). Sokszor előfordul, hogy a jogosult – noha ismerte a hibát a megállapodás időpontjában –, azt már nem ismerte fel, hogy az milyen jelentőséggel bír.

Mikor jogos/jogtalan az elutasítás

Amennyiben a forgalmazó nem jelölte meg a leértékelés okául szolgáló hibát, és nem adott arról tájékoztatást, akkor – lévén őt terheli a bizonyítás terhe (miszerint igenis tájékoztatta a vevőt) – a fogyasztó az egész termékre élhet a hibás teljesítés miatti jogaival, és az ezzel ellentétes tájékoztatás/magatartás jogellenes.

Amennyiben utóbb a vevő a tájékoztatás körén kívül eső hiba miatt viszi vissza a terméket a boltba, úgy kifogását intézni kell, és jogszerűtlen elutasítani az igényét arra való hivatkozással, hogy „leértékelt árura nincs szavatosság”.

Amennyiben a fogyasztó kötelező jótállás hatálya alá tartozó terméket vásárol leértékelt áron, úgy szintén irányadók a fentiekben részletezettek. Nevezetesen: az egyéb (később, a rendeltetésszerű használat ellenére fellépő) hiba miatt igenis élhet a jótállásra és/vagy szavatosságra alapítottan minőségi kifogással a fogyasztó.

Amikor a „csúnya” áru hibás

Természetesen nincsen akadálya annak, hogy a kereskedő kizárja a felelősségét, például a termék ismert esztétikai hibája miatt, de amennyiben az ilyen esztétikai sérülés miatt akciósan (leértékelve) vásárolt új számítógép, hűtőgép stb. valamelyik részegysége a rendeltetésszerű használat során tönkremegy, úgy a fogyasztó emiatti minőségi kifogását igenis alapozhatja a kormányrendeletben számára biztosított kötelező jótállásra, függetlenül attól, hogy az esztétikai sérülés miatt leértékelt áron vásárolta a gépet.

A megtévesztő tájékoztatás – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat

Az előzőekben bemutatott esetek adott esetben megtévesztő tájékoztatásnak, azaz tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak is minősülhetnek – amelyet a fogyasztóvédelmi hatóság kivizsgál, inti az érintetteket a hivatal.

Az ország tortája Fejérből

2014-08-10
A Magyarország Tortája 2014 címet a KISOSZ Fejér megyei szervezetéhez tartozó székesfehérvári Daminiczki cukrászat „Somlói revolúció” nevű tortája nyerte el.

A Magyarország Tortája 2014 címet a KISOSZ Fejér megyei szervezetéhez tartozó székesfehérvári Daminiczki cukrászat „Somlói revolúció” nevű tortája nyerte el.

A Damniczki Balázs vezette műhely elsőrangú munkája összesen húsz másik pályázó tortájával együtt került versenybe.

A fehérvári „pályamunkát” a szakmai zsűri első körben a budapesti Művész Kávéház „Aranyló tokaji” és „Eper furmint” nevű tortájával együtt választotta a döntősök közé, s végül a legkiemelkedőbbnek értékelte.

Ha kíváncsi, hogyan és miből készül a győztes finomság, itt megtekintheti. 

*

Korábban az Év fagylaltja 2009 címet a Tolna megyei KISOSZ tagja, a Tóth Norbert és édesapja szakmai vezetése mellett működő dunaföldvári Tóth cukrászda nyerte az emlékezetes „Sacher torta” fagylalt-különlegességgel.

Környezetvédelmi termékdíj – Ellenőrizze, most mi vonatkozik a vállalkozására?

2014-08-13
Módosult – elsősorban a termékdíj raktár engedélyezésével, üzemeltetésével kapcsolatosan – a környezetvédelmi termékdíj bevallásra és fizetésre vonatkozó törvény.

Módosult – elsősorban a termékdíj raktár engedélyezésével, üzemeltetésével kapcsolatosan – a környezetvédelmi termékdíj bevallásra és fizetésre vonatkozó törvény.

A termékdíj-kötelezettség általános szabályinak változása néhány nappal ezelőtt jelent meg hivatalosan. Az alábbiakban arról tájékozódhat, hogy az Ön vállalkozására vonatkozóan milyen módosulások történtek.

Három lényeges elem ezek közül:

 

1. A termék első belföldi forgalomba hozója vagy saját célú felhasználója köteles a

termék tömegére megállapított díjat fizetni.

2. Változott a számlán történő termékdíj-feltüntetési kötelezettség.

3. Módosultak a termékdíj-átvállalások szabályai.

*

A teljes, aktuális KÖRNYEZETVÉDELMI TERMÉKDÍJ törvényt itt találja.

A zöldség-gyümölcs forgalmazók kiemelt figyelemre számíthatnak!

2014-08-13
A higiéniai feltételek, a nyomonkövethetőség és a forgalmazott termékek minősége. A legnagyobb hiányosságokat eddig az előbbiekkel összefüggésben találtak a revizorok.

A higiéniai feltételek, a nyomonkövethetőség és a forgalmazott termékek minősége. A legnagyobb hiányosságokat eddig az előbbiekkel összefüggésben találtak a revizorok.

Éttermeket, rendezvények ideiglenes vendéglátó helyeit, táborokat, élelmiszer előállító helyeket ellenőriznek folyamatosan az élelmiszerbiztonsági ellenőrök országszerte.

A szezonális vizsgálatok első szakaszában több mint 16 ezer tételt vizsgáltak, ennek 2,5 százalékát, mintegy 30 tonna terméket vontak ki a forgalomból, közel 4 millió forint értékben, közölte egy budapesti sajtótájékoztatón Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára.

A helyzet nem romlott

A mostani ellenőrzésekkor kiderült, hangsúlyozta az államtitkár, hogy, bár több a jelöléssel kapcsolatos hiba, valamint az engedély vagy bejelentés nélküli, ismeretlen eredetű élelmiszerek száma, azonban ez a célzott vizsgálatoknak a következménye, és nem jelenti a helyzet romlását.

A halsütők is célponttá váltak!

Az ellenőrzés célterületei között új elemként jelent meg a halsütők ellenőrzése, ahol a hazai természetes vizekből származó halak fogási tanúsítványát ellenőrzik a revizorok.

A vizsgált időszakban 16 halsütőt ellenőriztek, hiányosságot nem tapasztaltak az ellenőrök.

Pontos statisztika

1454 vendéglátó létesítményt, 415 élelmiszer-előállító helyet, 1745-öt élelmiszer-forgalmazónál vizsgálódtak a NÉBIH munkatársai.

Eddig 25 esetben kellett elrendelni a tevékenység korlátozását, 118 alkalommal figyelmeztettek és 251 estben bírságoltak a szakemberek, mondta el Pleva György, a Nébih Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóságának vezetője.

Zöldség-gyümölcs forgalmazók: kiemelt figyelemben részesülnek

A hatóság – a megyei kormányhivatalok élelmiszerlánc-biztonsági igazgatóságaival közösen – kiemelt figyelmet fordított a nyári időszakhoz kapcsolódó zöldség-gyümölcs forgalmazásra.

Összesen 485 forgalmazót vizsgáltak: a termékek nyomon-követhetősége, illetve a termékek visszakereshetősége egy telephely kivételével dokumentált volt. Mivel az ott fellelt csomagolt dinnye jelöletlen volt, több mint 21 ezer kilogramm ismeretlen eredetű görögdinnyét megsemmisített a hatóság.

Reklámadó – mindenkire vonatkozik valami

2014-08-15
Itt tájékozódhat, hogy Ön, illetve a cége bevalló vagy adófizető. Tartsa szem előtt: a reklámadó törvénye minden vállalkozásra vonatkozik!

Itt tájékozódhat, hogy Ön, illetve a cége bevalló vagy adófizető.

Tartsa szem előtt: a reklámadó törvénye minden vállalkozásra vonatkozik!

Az adóelőleg-kötelezettségetelső ízben – az arra kötelezett reklám-közzétevőnek – 2014. augusztus 20-áig (21-éig)kell bevallania és megfizetni.

Amegrendelőtterhelő adókötelezettség teljesítéselegkorábban 2014. szeptember 20-áig (22-éig)esedékes, figyelmeztet az adóhatóság.

Ellenőrizze, Ön(ök)re mi érvényes!

Korábbi írásunkban szakértő elemzi, hogy véleménye szerint miért és milyen módon vonatkozik minden (!) vállalkozóra, vállalkozásra a reklámadó, hogy csak „bevalló” vagy befizető lesz. Az írásból az is kiderül, miért érdemes körültekintően mérlegelni, ha „mentességet” kér az adófizetés alól!

2014. augusztus 15-én hatályba lépett a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény [Ratv.]. Adóköteles a reklám Ratv. 2. § (1) bekezdésében meghatározott módokon való közzététele, emellett – a reklám-közzétevő részéről a nyilatkozat-tételi kötelezettség elmulasztása esetén –az ilyen reklám közzétételének megrendelése is. A kétfajta adókötelezettség léte nem vagylagos, a reklám-közzétevő adókötelezettsége és a megrendelő adókötelezettsége két különböző rendelkezésen [Ratv. 2. § (1) és (2) bekezdésén] alapul, egymástól függetlenül áll fenn.

Ez az aktuális tudnivaló!

A reklámadó legfontosabb szabályait ezen az oldalon találja.


Fontosabb lett a vásárlók biztonsága

2014-08-16
Nem hagyható figyelmen kívül a tény: a kormány egyre elkötelezettebben védi a fogyasztókat.

Nem hagyható figyelmen kívül a tény: a kormány egyre elkötelezettebben védi a fogyasztókat.

Az egyik legfontosabb kihívásnak és feladatnak tekinti az állam a fogyasztók védelmét, jelentette ki Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter egy nyíregyházi sajtótájékoztatón, amelyen a fogyasztóvédelmi hatóság 19 megyei és a fővárosi vezetőivel találkozott.

Más szakmai felügyelet

Itt jelentették be, hogy a fogyasztóvédelem szakmai felügyelete a Nemzetgazdasági Minisztériumtól átkerült a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba. Ahogy azt a miniszter hangsúlyozta, az állam és a fogyasztók közötti kapcsolatot szorosabbra kell fűzni annak érdekében, hogy Magyarországon a vásárlók nagyobb biztonságban érezhessék magukat.

Hangsúlyosabb lesz az ügykezelés

A tárcánál, éppen ezért igen hangsúlyosan kezelik majd a fogyasztóvédelmi területhez tartozó ügyeket, fogalmazott a miniszter.

A munkatársak már dolgoznak azon az előterjesztésen, amely a 2014-2018 közötti időszakra határozza meg a hazai fogyasztóvédelem jövőbeni irányait.

Jelentős minisztériumi figyelem irányul majd arra, hogy a fogyasztók minél szélesebb körben kapjanak információt a termékek minőségéről.

Új kommunikációs felület készül

Szeptemberben pedig megújul a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapja, amelyről nem csak a fogyasztók tájékozódhatnak átláthatóbb módon és szélesebb körben – de eligazodást jelenthet a fogyasztókkal, vásárlókkal, vendégekkel kapcsolatban lévő vállalkozások számára is.

Aki nem zárt be, ősztől ellenőrzésre számíthat!

2014-08-20
Rendkívül sok, mintegy 4-5 ezer kisbolt zárt be idén – leginkább az évek óta tartó forgalomgyengülés, a kisvállalkozói forgóeszközhitelek ellehetetlenülése és ráadásként az online pénztárgépek megvásárlásának kényszere miatt.

Rendkívül sok, mintegy 4-5 ezer kisbolt zárt be idén – leginkább az évek óta tartó forgalomgyengülés, a kisvállalkozói forgóeszközhitelek ellehetetlenülése és ráadásként az online pénztárgépek megvásárlásának kényszere miatt.

Nagy valószínűséggel ezek az okok vezettek a bezáráshullámhoz, vélekedett sajtómegkeresésre dr. Antalffy Gábor, a KISOSZ ügyvezető elnöke.

Amint az a nol.hu cikkéből egyebek mellett kiderül, a kereskedők számára most leginkább az a kérdés: miután az összes hazai, kiskereskedelemben alkalmazott kasszára rálát a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), elkezdi-e a mélységi vizsgálatok során visszamenőlegesen összehasonlítani az üzletek forgalmát az online-átállás előtti forgalmi adatokkal? Vagyis: lehet-e majd azért bírságot kapni, ha valaki a múltban csalt? És hogyan lehet ez ellen védekezni?

Bezárás, felszámolás, új üzletnyitás?

Egyes piaci vélemények szerint már olyan is előfordult, hogy kiskereskedők nagy hirtelen lehúzták a rolót, és felszámolást indítottak az addigi cégükkel szemben, hogy később egy új vállalkozással – és adójogilag tiszta lappal – újraindítsák az üzletüket, fogalmazza meg a lap. Antalffy Gábor azonban úgy véli: ez nem túl jó ötlet! Azt pedig biztosan nem lehet a NAV-val elhitetni, hogy ugyanazon a helyen egy teljesen másik vállalkozás üzemel. Ugyanakkor mégis tény marad: idén tömeges volt a boltbezárás.

Ősz: fokozott revízió

Ősztől nagyarányú ellenőrzéssorozatba kezd az adóhatóság, tudta meg a napilap. Valószínű, hogy ősztől a NAV azokat az üzleteket fogja górcső alá venni, ahol láthatóan és életszerűtlenül hullámzik a napközbeni vagy heti forgalom.

Arra már most is van példa, hogy a revizorok párosával járják az üzleteket, az egyikük bent figyeli, hogy az eladó beüti-e az áru ellenértékét a pénztárgépbe, míg a kollégája kintről egy tableten ellenőrzi, hogy a tranzakció megjelent-e a NAV szerverén.

Az ellenőrök megértik, ha a gép hibás

Az ügyvezető elnök szerint ugyanakkor az ellenőrök eddig inkább megértően álltak a boltosok problémáihoz, különösen, hogy gyakran azért marad el az egyes ügyletek regisztrálása az adóhatóság szerverén, mivel a pénztárgépek egy része – adóhivatali becslések szerint egy-három százaléka – kisebb-nagyobb, jellemzően hardveres hibával küzd.

Számokban

Idén, eddig, az online-átállás kapcsán 25 ezer ellenőrzést végeztek az adóellenőrök, és az esetek 12 százalékában találtak valamilyen problémát. A hatóság összesen 260 millió forint bírságot szabott ki.

A gépmegrendelések ismeretében úgy tűnik, a magyar piacon összesen 165-175 ezer kasszát fognak augusztus végi határidőig beüzemelni. Korábban, írta meg a napilap, a nemzetgazdasági tárca és az adóhivatal is 250 ezer körülire saccolta a lecserélendő kasszák számát.

PÁLYÁZAT – Kezdik fizetni a fejlesztési számlákat

2014-08-18
Fejlesztésekre az elmúlt napokban összesen 25,8 milliárd forint érkezett az Európai Bizottságtól.

Fejlesztésekre, az elmúlt napokban összesen 25,8 milliárd forint érkezett az Európai Bizottságtól.

Amint arról már korábban is írtunk, a kormány megváltoztatja a pályáztatás rendszerét.

A téma kapcsán Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára egy hét eleji sajtótájékoztatón megjegyezte: a módosítások kézzel fogható jelei már az ősszel induló pályázatoknál láthatóak lesznek. 

A Brüsszellel való egyeztetések lezárásaként elkezdődtek az április 15-dike után benyújtott számlák kifizetése, több operatív programban is.

Konkrétan a Környezet és Energia Operatív Programokat, továbbá a Regionális Operatív Programokat, valamint a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Programokat, illetve a Gazdasági Fejlesztési Programokra érkezett pénz Brüsszelből, vagyis a kifizetések folyamatosak, tájékoztatott az államtitkár.

Továbbá elmondta még azt is: hogy napokon vagy heteken belül aláírják Brüsszellel az a partnerségi megállapodást, amely a következő hét év forrás-felhasználását rögzíti, azt, hogy milyen célokra használható fel a rendelkezésre álló keretösszeg. Ez összességében, a mezőgazdasági forrásokkal együtt, tájékoztatott a Miniszterelnökség – mintegy 10 500 milliárd forint.

SOMOGY megye – Vállalkozói fórum és szezonzáró értékelés

2014-08-19
Aktuális munkajogi, munkaügyi, fogyasztóvédelmi és pályázattokkal kapcsolatos információkról, a nyári ellenőrzések tapasztalatairól számolnak be a hatóságok munkatársai. A tájékoztatókat konzultáció követi.

Aktuális munkajogi, munkaügyi, fogyasztóvédelmi és pályázattokkal kapcsolatos információkról, a nyári ellenőrzések tapasztalatairól számolnak be a hatóságok munkatársai. A tájékoztatókat konzultáció követi.

A TÁMOP-2.5.3.A-13/1-2013-0019 „KISOSZ kapacitásfejlesztés a Dél-Dunántúli régióban” program keretében a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége a régióban működő három megyei tagegyesülettel együtt érdekképviseleti tevékenységét fejleszti.

MEGHÍVÓ

A program keretében vállalkozói tájékoztató fórumra kerül sor, amelyen munkajogi ismeretek átadására, munkaügyi és fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzések tapasztalatairól, ellenőrzési szempontokról, uniós fejlesztési forrásokról, esélyegyenlőségi és fenntarthatósági kérdésekről, valamint a vállalkozások működését érintő aktuális témákról (pl. online pénztárgépre átállás, munkaügyi-, és NAV adóellenőrzések, stb.), tartunk előadást és konzultációt.

A fórumon Hetesi Gábor, a NAV Somogy Megyei Adóigazgatóság osztályvezetője és Kugler Tamás az SM Kormányhivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szerv munkatársa is közreműködik.

A fórum időpontja: 2014. augusztus 26. (kedd) 9 óra

A fórum helyszíne: Kálmán vendéglő (8600 Siófok, Kálmán I. sétány 13.)

Kereskedelmi és Vendéglátó Vállalkozók Somogy megyei Érdekképviselete

Turisztikai szezonzáró – aktuális információkkal

2014-08-19
Újabb kereskedőket és vendéglátósokat kíván bevonni a térítésmentes komplex tájékoztatásba a KISOSZ somogyi tagegyesülete.

Újabb kereskedőket és vendéglátósokat kíván bevonni a térítésmentes komplex tájékoztatásba a KISOSZ somogyi tagegyesülete.

Az egyesülettől kapott értesülés szerint balatoni turisztikai szezonzáró vállalkozói fórumra várják az érdeklődőket augusztus 26-án, kedden, Siófokon.

További részletek és időpontokat  ezen az oldalunkon talál.


REKLÁMADÓ – Érdekképviseletek egyeztetnének a szakminisztériummal

2014-08-21
A KISOSZ és nyolc másik érdekképviselet tárgyalást kezdeményezne a reklámadó-törvény szabályozóinak pontosítása és egyöntetű értelmezése érdekében.

A KISOSZ és nyolc másik érdekképviselet tárgyalást kezdeményezne a reklámadó-törvény szabályozóinak pontosítása és egyöntetű értelmezése érdekében.

A tárgyalások célja, hogy eloszlassa a sajtóban sok helyen megjelenő sokszor félrevezető, pontatlan híreket – fogalmaz a hvg.hu-hoz eljuttatott közleményben a szakmai szervezeteket képviselő VOSZ .

Fontos tudni!

A tárgyalások alapján az alábbi pontokban foglalhatók össze röviden az adó bevallásával, a szükséges adminisztrációval, és az adóalanyok körének pontosításával a jogkövető magatartáshoz elengedhetetlenül fontos tudnivalók.

· Semmilyen reklámadóra vonatkozó külső vagy belső kimutatást, számítást, táblázatot vagy feljegyzést sem kell készítenie azoknak, akiknek reklámbevétele nem éri el az évi 500 millió forintot, illetve maguk nem reklám megrendelők havi 2,5 millió forintot meghaladó összegben.

· A kisebb vállalkozásoknak lehetőségük van arra, hogy a reklám-közzétételre vonatkozó szerződésben, vagy számlán rögzítsék (nyilatkozzanak), hogy a reklámadó-kötelezettséget teljesítik vagy arra nem kötelezettek.

· Nem minősül saját reklámnak, vagyis nem adóköteles, amennyiben egy vállalkozás a köznapi életben szokásos módon használja nevét, védjegyét, vagy egyéb megjelölését (így különösen a névjegyen, a levélpapíron, a borítékon, a munkaruhán, a tevékenység végzésének helyéül szolgáló ingatlanon, a saját gépjárművön legfeljebb a cégnév, céglogó, elérhetőség szerepel).

· A hazai szereplőkön túlmenően a reklámadó alanyi köre nem szűkíthető le a Magyarországon letelepedett, vagy székhellyel/telephellyel/fiókteleppel rendelkező gazdasági szereplőkre, amennyiben azok napi műsoridejük legalább felében magyar nyelvű médiatartalmat tesznek Magyarország területén elérhetővé, sajtóterméket adnak ki, szabadtéri reklámhordozót, valamint reklám elhelyezésére szolgáló járművet, nyomtatott anyagot, ingatlant reklám céljára hasznosítanak, vagy interneten, túlnyomórészt magyar nyelven vagy túlnyomórészt magyar nyelvű internetes oldalon reklámot közzétesznek. Azaz a reklámadó alanya lehet minden olyan gazdasági szereplő, aki magyarországi érintettséggel reklámtevékenységet (Magyarországon reklám-adóköteles reklám-közzétételt) folytat.

Az együttműködő partnerek

Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ)

Általános Fogyasztási Szövetkezetek és Kereskedelmi Társaságok Országos Szövetsége (ÁFEOSZ-COOP Szövetség)

Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ)

Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége (MBSZ)

Magyar Marketing Szövetség

Magyar Reklámszövetség (MRSZ)

Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ)Magyar Márkaszövetség

Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT)

Felelősen működők, figyelem!

2014-08-21
A KISOSZ az egyik szakmai szövetség, amelyiket idén is felkérték a szervezők, hogy saját tagjai közül jelöljön arra érdemes vállalkozásokat az „Üzleti Etikai Díj 2014” cím elnyerésére.

A KISOSZ az egyik szakmai szövetség, amelyiket idén is felkérték a szervezők, hogy saját tagjai közül jelöljön arra érdemes vállalkozásokat az „Üzleti Etikai Díj 2014” cím elnyerésére.

A független, üzleti szereplő által nem befolyásolható díjat az üzleti életben etikusan működő cégek elismerésére tizenöt esztendeje alapították.

Az Üzleti Etikai Díjat kizárólag pályázat útján lehet elnyerni.

A díjra a gazdasági szereplők szakmai szervezetei jelölhetnek tagjaik sorából, valamint – a vállalatok önmagukat jelölhetik.

A jelölés után az Üzleti Etikai Díj kontroll bizottsága dönti el, mely jelölteket kér fel pályázat benyújtására.

Az önjelöléseket 2014. szeptember 12-ig fogadják a szervezők a következő email címen!  uedjeloles@piacesprofit.hu

Az önjelölés szövegében a következő adatokat mindenképpen szükséges szerepeltetni:

- a vállalat, vállalkozás neve, székhelye,
- fő tevékenységi köre,
- éves forgalmának nagyságrendje,
- a vállalkozás kora (legalább három éve működő pályázhat),
- első számú vezetőjének, valamint kapcsolattartójának neve, elérhetősége (telefon, fax, e-mail cím),
- egy rövid, hivatalos jelölési nyilatkozat az aláírásra jogosult aláírásával.

Csak azok a cégek jelentkezzenek jelöltként, amelyek az alábbi etikai szempontok szerint működnek:

A díjazottak kiválasztásának szempontrendszere

I. A cég etikai magatartása alkalmazottai felé
II. A cég tulajdonosainak etikai magatartása tulajdonosi jogosítványaik gyakorlása közben
III. Ügyfelekkel, üzleti partnerekkel szembeni etikus üzleti magatartás
IV. Társadalmi felelősségvállalás
V. A környezettel szembeni etikus magatartás

A vállalat felelős gondolkodásmódról tesz cselekedetein keresztül tanúbizonyságot:

· Ha felelősséget vállal a munkatársaiért, az üzleti partnereiért, a szűkebb és tágabb környezetének jólétéért, a társadalom fenntartható fejlődéséért, a klímaváltozás negatív folyamatainak visszafordításáért, az esélyegyenlőség javításáért.

· Ha tetteit elsősorban nem a mindenáron való haszonszerzés irányítja, hanem a másokról gondoskodás, más érdekeinek, jóllétének figyelembevétele is.

· Ha a környezet (szűkebb tágabb, emberi, természeti, üzleti) érdekei miatt képes átértékelni a várható üzleti hasznát, illetve be tudja illeszteni cselekedetinek célrendszerébe a fenntarthatóság globálisabb céljainak szolgálatát is.

Fontos: Üzleti Etikai díjat csak egyszer lehet kapni.

A díjat már birtokló cégek jelölését nem fogadják a szervezők.

Ismételten várják a már pályázott, de nem nyert cégek jelentkezését, mert az ez évi díj elnyerésére ugyanolyan esélyük van, mint a többieknek.

A díj odaítélésének első lépése a jelölés (Ez, mint fent írtuk , felkért vállalkozói szakmai szövetségek, kamarák által, illetve a cégek önjelölésén keresztül történik.

Második lépésben a Kontroll Bizottsága jelölteket előzetesen előbírálja, s a szervezők a kontrollon átesett cégeket pályázat benyújtására kérik fel (max. 5 oldalas anyag készítése, esetleges vállalati anyagok mellékelésével a részletesen megadott szempontrendszer alapján).

A díj odaítélésének harmadik lépése a pályázatok zsűrizése és a négy díjazott (valamint a zsűri különdíjazottjának) kiválasztása (a zsűri tagjai: az alapítók és az előző években díjazott vállalatok vezetői) .

A díjátadás: Budapesten, 2014. november 19-én este, a Danubius Hotel Arenában egy gálaesten lesz.

Az önjelölések beküldésének formája:

A jelöléseket minden esetben e-mail-en kérik, de ezen kívül levélben is elfogadják.

Piac és Profit Kiadó Kft.
Levélcím : 1152 Budapest, Szentmihályi út 171. III.3.11
Tel. : (1) 239-8400
E-mail : uedjeloles@piacesprofit.hu

 

További információ: Piac & Profit Konferenciaközpont – dr. Sikó-Vlajk Viktória
Telefon : (20) 999-8116
E-mail : vsiko@piacesprofit.hu

MARKETING – Kutyavilág lesz. Használja ki!

2014-08-22
Invitálja kutyáikkal együtt a vendégeket, ha ezzel is szeretné még népszerűbbé és még ismertebbé tenni a vendéglátóegységét! Most segítséget kaphat a marketinghez

Invitálja kutyáikkal együtt a vendégeket, ha ezzel is szeretné még népszerűbbé és még ismertebbé tenni a vendéglátóegységét! Most segítséget kaphat a marketinghez.

Ha eddig még nem volt gyakorlat az Ön éttermében, kávézójában, panziójában, borozójában, szállodájában, hogy a vendégek négylábú kedvenceik részére is igénybe vehessék a szolgáltatásokat, akkor most érdemes nagyon gyorsan kialakítani a lehetőségeket.

A vendégek szavaznak

Ugyanis internetes szavazást indít akutyabarat.hu weblap, amellyel az év kutyabarát helyét keresik.

A vendéglátósok neveznek

A vendéglátó vállalkozásoknak nincs más dolguk, mint augusztus végéig benevezni egységeiket  ezen az oldalon, és várni a szeptember 15-én lezáruló szavazás végeredményét.

A pályázatot benyújthatja maga a vállalkozás vagy magánszemély, aki a vállalkozást üzemelteti vagy a vállalkozás tulajdonosa. A díjat a pályázó (pályázati díjat befizető) kapja, illetve veheti át.

Egy személy vagy vállalkozás akár több hellyel, több kategóriában is jelölheti magát a pályázaton belül.

A pályázó elfogadja, hogy vendéglátóhelyét, szálláshelyét, illetve honlapjának oldalait a Kutyabarát.hu prezentációinak során felhasználhatja.

A kutyatulajdonosok száma bővül

Csak Budapesten – nem hivatalos adatok szerint - 300 ezer kutyatartó van, akiknek 90 százaléka együtt él kutyájával.

Országszerte, leginkább a nagyobb városokban még körülbelül 500 ezer felelős kutyatartót tartanak számon.

A címhasználat

A most kiírt pályázat nyerteseiüzletükben, illetve weboldalukon használhatják a címet.

A minisztérium figyelmeztet

2014-08-26
„Sokat kockáztat az a vállalkozás, amelyik szeptember elsejétől nem online pénztárgépet használ…”, inti az érintetteket a szaktárca.

„Sokat kockáztat az a vállalkozás, amelyik szeptember elsejétől nem online pénztárgépet használ…”, inti az érintetteket a szaktárca.

Az átállást elmulasztó céget akár 1 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal is sújthatja az adóhatóság – és e mellett az üzlethelyiséget is lezárhatja 12 nyitvatartási napra, szól a miniszteriális verdikt.

A gyártók, forgalmazók jelentése szerint augusztus végéig több ezer pénztárgép azonnal beüzemelhető. Vagyis a pénztárgéphasználatra köteles vállalkozásnak nincs más dolga, mint felkeresni a gyártót vagy a forgalmazót. A rendelés azonnal teljesíthető, hiszen az online kasszák a gyártók, a forgalmazók raktáraiban, polcain vannak, tájékoztat a Nemzetgazdasági Minisztérium.

A cserére kötelezett, de még hagyományos kasszát használó gazdálkodók a gyártóktól és a forgalmazóktól is beszerezhetik a gépeket. (Jelenleg 136 engedélyezett típusból lehet választani.)

A véghatáridő kitűzésére azért volt szükség, fogalmaz a közlemény, hogy szeptember 1-jétől már ne csak a piac legális szereplői használjanak online pénztárgépet.

Felvetődött a szándékosság gyanúja

„Az adórevizorok ugyanis azt tapasztalták – folytatódik a magyarázat –, hogy a régi berendezések használata mögött a legtöbb esetben tudatos adózói magatartások húzódtak meg. Véghatáridő hiányában például számos vállalkozó hónapokkal későbbi szállítási határidőben állapodott meg forgalmazójával, többen késleltették, visszautasították a megrendelt pénztárgép átvételét, vagy egyszerűen nem teljesítették a vállalt előlegfizetési kötelezettségüket, majd a megrendelést visszamondva új forgalmazót kerestek fel.”

Vallottak a leginkább érintettek

A minisztérium arról tájékoztat: ” az áfacsalással leginkább érintett kiskereskedelmi szektorok például az első félévben a korábbi évek trendjéhez képest kiugróan nagyobb áfát vallottak be… A kiskereskedelmi szektor kiemelt, az áfacsalásokkal leginkább érintett szakágazatai 26 százalékos, mintegy 33 milliárd forintos fizetendő áfanövekedésről adtak számot bevallásaikban. A teljes kereskedelmi szektor pedig 106 milliárd forinttal (13,5 százalékkal) teljesített jobban a 2013. év azonos időszakának adataihoz képest.”

Bevált, de hamarosan változik is

2014-08-27
A kisebb cégek adtak elsőként és a leggyorsabban a munkavállalóik hiteltörlesztésének könnyítésére alkalmas kafetériát.

A kisebb cégek adtak elsőként és a leggyorsabban a munkavállalóik hiteltörlesztésének könnyítésére alkalmas kafetériát.

A kkv-k közül számos kis cég döntött úgy az elmúlt hónapokban, hogy a dolgozók a bérüket kiegészítő különféle kafetéria-juttatások közül a lakáshitelek törlesztőrészleteinek részbeni átvállalását is választhatják, írta meg az mno.hu.

Mire adnak lehetőséget a jogszabályok?

A munkaadó – fizetésen kívül – öt év alatt összesen ötmillió forintot adhat adó- és járulékmentesen alkalmazottjának. A pénz támogatásként és kafetéria formájában is eljuthat a munkavállalókhoz.

Kinek éri meg?

Szakértői tapasztalatok szerint elsőként és leggyorsabban főként a kisebb cégek léptek. Sok esetben a csupán egy alkalmazottat foglalkoztató vállalkozások vezetői próbálkoztak meg a lehetőség bevezetésével. A juttatás jogszabályban meghatározott feltételei miatt azonban nem mindenki járt sikerrel. Ám, többek információi szerint hamarosan megjelenhet a hivatalos közlönyben az a jogszabály, amelyik elhárítja az eddigi, utolsó akadályt, értesült a napilap.

Tájékozódjon!

Amennyiben még nem ismeri a munkavállalói lakáshitelek törlesztőrészleteinek részbeni átvállalására szolgáló kafetéria-rendszert, „A munkáltató lakáscélú támogatást adhat – adómentesen” címmel megjelent összeállításunkból tájékozódhat.

Továbbá „A munkáltatónak is megéri címmel”korábban itt gyűjtöttük csokorba az információkat.


Béren kívüli juttatás – most ennyi

2014-08-28
Iskolakezdési támogatásként idén 30 450 forint adható gyermekenként a munkavállalónak.

Iskolakezdési támogatásként idén 30 450 forint adható gyermekenként a munkavállalónak.

A munkáltatók 2014-ben is adhatnak iskolakezdési támogatást, amellyel jelentősen csökkenhetnek a családok iskolaszerekre fordított költségei. tájékoztat az adóhatóság.

A támogatás formája

 

Az alkalmazottak a közoktatásban tanuló gyermekek után járó támogatást utalvány formájábankaphatják.

Kiknek adható?

 

Ez a béren kívüli juttatás csak azokat a szülőket illeti, akik iskolás gyermeket nevelnek.

A támogatásban mindkét családi pótlékra jogosult szülő részesülhetmég akkor is, ha a szülők egy munkahelyen dolgoznak.

Az a szülő is kaphat iskolakezdési támogatást, akinek a gyermeke már elballagott az óvodából és szeptemberben kezdi az általános iskola első osztályát.

Kiknek adható még?

 

Az iskolakezdési támogatás a kirendelt alkalmazottaknakés a társas vállalkozás személyesen közreműködő tagjának isadható.

 

Az utalványt mire lehet felhasználni?

 

Iskolakezdési támogatásként olyan utalvány adható, amely az év végéig felhasználható tankönyv, taneszköz és ruházat vásárlására. Az utalványt közvetlenül a pénztári fizetésnél kell felhasználni, utólag nincs lehetőség számla elszámolására.

Feltételek

 

Az utalvány értéke több iskolás gyermek esetén többszöröződhet.

Feltétele, hogy a támogatásban részesülő alkalmazott vagy házastársagyermekei után családi pótlékra legyen jogosult.

 

Mennyibe kerül a munkáltatónak?

 

A juttatás után a munkáltató fizeti a közterheket: 16 százalék személyi jövedelemadót (szja) és 14 százalék egészségügyi hozzájárulást (eho).

 

Ha a támogatás meghaladja a 30 450 forintot, a többlet után 27 százalékos egészségügyi hozzájárulást kell fizetnie a munkáltatónak.

Vigyázz, kész, tűz…!

2014-08-29
Baljós (közel)jövőt sejtetnek a szakértők a kereskedőkkel, vendéglátósokkal: egyes sajtóvélekedések szerint ugyanis „horrorisztikus” revíziókba kezd az adóhatóság…

Baljós (közel)jövőt sejtetnek a szakértők a kereskedőkkel, vendéglátósokkal: egyes sajtóvélekedések szerint ugyanis „horrorisztikus” revíziókba kezd az adóhatóság…

Nem ijesztésként hívjuk fel a figyelmet az egyik napilap elemzésére, hanem segítségként: legalább ne érjen senkit váratlanul az a várható vehemencia, amellyel a hatóság az elkövetkezőkben ellenőrizni fogja az egységeket!

Mint ismeretes, az online pénztárgépek végleges üzembe helyezésének határideje szeptember 1. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a múlt és a jelen összevetésére készül, értesült a nol.hu.

TALLÓZÓ

Hatalmas vérengzésre készül a NAV

A sötét múlt árnyéka miatt retteghetnek a boltosok. Ha a pénztárgépcserék után a NAV elkezdi firtatni a korábbi éveket, az új adatok fényében kiderülhet, hogy éveken át bevételt titkoltak el. Napi 25 ezer forint be nem ütött tétel öt év alatt 25 milliós adóhiányt, és ami különösen fájó, bírságot is jelenthet.

Nem az lesz a kereskedők vagy vendéglátósok legnagyobb problémája a pénztárgépcserével, hogy havonta vagy hetente jönnek-e a revizorok megnézni, minden tételt beütnek-e a gépbe. Az igazán nagy kockázat ugyanis nem a jelen vagy a jövő, hanem az elmúlt időszakban rejlik, amelyen ráadásul már nem is lehet változtatni.

A hatóság a gépek által szolgáltatott adatokat – szeptembertől már minden kasszát le kell cserélni – össze tudják vetni a korábbi évek bevallási adataival. Az összehasonlítás persze nem lesz tökéletes, hiszen a korábbi évekről kevesebb információ áll rendelkezésre, ám ahhoz azért megfelelő lesz, hogy kiderüljön: a gépcsere óta jelentősen megnőtt-e a kimutatott bevétel.

Az új online kasszás szisztéma szerint a kereskedők, szolgáltatók kénytelenek lesznek a teljes forgalmat – de legalábbis a forgalom javát – beütni a gépbe. Ez annál kínosabb lesz, minél nagyobb volt a korábbi években eltitkolt bevétel. A két adatot viszonylag könnyen, a rendszerbe épített szűrések segítségével szinte automatikusan össze lehet vetni – akár úgy is, hogy vastag, piros betűvel emeli ki a program a nagyobb eltéréseket.

Ennek az lesz a következménye, hogy a NAV kényelmesen kiválaszthatja azt a társaságot, vállalkozót, amelynél korábbi adóévekre ellenőrzést indít. Nagyjából az reális, hogy 2010-ig visszamenőleg, szépen sorban kezdi meg a vizsgálatokat. Először a legkorábbi évekre mennek rá, hiszen az fog elévülni leghamarabb – öt év után lehet fellélegezni, az azt megelőző időszakra ugyanis már nem szabhat ki bírságot és nem követelhet semmit a hatóság. Azok a cégvezetők, akik komolyabb sumákságokat követtek el, így 2019–2020-ig rághatják a körmüket, addig bármikor beállíthat a revízió.

Becslés után jön a büntetés

Megúszni azért lesz nehéz a vizsgálatot, mert az elmúlt éveket nem lehet kiradírozni a cég életéből. Nem nagyon jöhet szóba egy új cég alapítása és a régi végelszámolása. A hatóság ugyanis minden céget automatikusan ellenőriz a megszűnés előtt. És ha kicsit is alaposak a revizorok, utólag rávarrhatják a társaságra az elmúlt években meg nem fizetett adót. Az nem várható, hogy a kereskedők tömegével állnának neki cégtemetőkbe hordani, illetve strómanokra bízni kis cégüket, ez a nagyüzemi csalók sajátja.

Honnan találja ki a NAV, hogy mennyi volt a valós forgalom a kimutatotthoz képest 2010-ben? Egyrészt rendelkezésre áll a mostani pénztárgépek által szolgáltatott adatokból megbecsülhető forgalom. Másrészt a hatóság minden évben végez úgynevezett információgyűjtő ellenőrzéseket, amelyek adott szektorok és iparágak forgalmát, bevételeit tartalmazza megyei vagy még kisebb szintre bontva. Harmadrészt a KSH fogyasztást és belkereskedelmet mérő statisztikáit is össze lehet vetni földrajzi korrekció mellett – hiszen Budapesten biztosan nagyobb egy bolt forgalma, mint Fényeslitkén.

Az adatok összefésüléséből pedig kijöhet, hogy a vizsgált cég a múltban 40 százalékkal mutatott ki alacsonyabb bevételt, miközben a térségi átlag csak ötszázalékos eltérést mutat, s ilyen eltérés az átlagtól már bizony valószínűtlennek tetszik. Ezt követően a NAV becsléssel állapítja meg a cég valós bevételeit, majd ebből kiszámítja, mekkora volt az eltitkolt forgalom, majd megállapítja, mennyi adót kellett volna befizetni.

Ebben a legnagyobb tétel biztosan az áfa, de szép összeg jöhet össze a nem bevallott bevétel nyomán a társasági adóból is. Mindezt ráadásul meg lehet fejelni az adóhiánynak megfelelő bírsággal is, mindez pedig késedelmi kamattal növelve már elég ijesztő összeg lesz. Ezt ráadásul többször is eljátszhatja a hatóság, hiszen vizsgálhatja a 2010-esmellett a 2011–2014-es éveket is.

Ha naponta csak 25 ezer forintot nem ütöttek be a bolt egyetlen gépébe, az egy év alatt 2,4 millió forint áfa kiesését jelenti. Ezt érdemes megfejelni legalább ekkora bírságtétellel, mert a bevétel eltitkolását szigorúan bünteti a NAV. Ehhez jön még a kieső bevétel után be nem fizetett társasági adó és annak bírsága. Mindez késedelmi kamat nélkül is meghaladja az ötmillió forintot egyetlen adóévre. Öt évre visszamenőleg így kamat nélkül már 25 milliónál járunk.

Kérdés persze, hogy a több százezer érintett társaság közül hányhoz mennek ki valójában a revizorok, illetve kifacsarják-e a cégekből az utolsó cseppet. Nyilván nem vizsgálnak meg minden céget, és feltételezhető, hogy nem kell minden ellenőrzöttnek minden esztendőért vezekelnie. Ám ezzel együtt is komoly mészárlást vihet véghez a hatóság, ha komolyan használni kezdi a rendelkezésére álló eszközöket.

Abban nagyjából biztosak lehetnek a kereskedők, hogy a láncban, franchise-ban működő boltokhoz el fognak jutni, ahogy az albán pékségekre is egy füst alatt csapnak le. A kirívó eltéréseket karikázhatják be még a revizorok, ha például a korábbi évek bevételeihez képest a gépcsere után többszörösére ugrott a forgalom.

A teljes cikket itt találja.


Turai anzix

2014-08-31
Jobbára a környékbeli kereskedők, vendéglátósok látogatják rendszeresen és vásárolnak Turán, a nagybani zöldség-gyümölcspiacon.

Jobbára a környékbeli kereskedők, vendéglátósok látogatják rendszeresen és vásárolnak Turán, a nagybani zöldség-gyümölcspiacon.

A Pest megyei kisváros – a helyi önkormányzat felügyelete alatt működő – vásártere hétfőtől péntekig kora esténként népesül be kistermelőkkel.




A zöldség és gyümölcs termesztéséről közismert Galga-vidék települései mellett ma már a közeli Nógrád, Heves, Pest és Jász-Nagykun-Szolnok megyékből is érkeznek az árusok, hogy a turai nagybani piacon értékesítsék portékáikat.











A vállalkozók azt mondják, szívesen vásárolnak itt, mert nem kell messzire menniük áruért, kevesebb üzemanyag fogy, és a termékek minősége is megfelelő.




                                                       
H. Szabó Sándor felvételei

HÍR-KÉP: Turai anzix

2014-08-31
Jobbára a környékbeli kereskedők, vendéglátósok látogatják rendszeresen és vásárolnak Turán, a nagybani zöldség-gyümölcspiacon.

Jobbára a környékbeli kereskedők, vendéglátósok látogatják rendszeresen és vásárolnak Turán, a nagybani zöldség-gyümölcspiacon.

További fotóinkat és rövid hírünket  ezen az oldalon találja.