2014-07
KERESKEDELMI ÉLET

A KISOSZ segíti a fiatalok vállalkozóvá válását

2014-07-01
A Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) a Vállalkozz itthon! program keretében segíti a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatását.

A Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) a Vállalkozz itthon! program keretében segíti a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatását.

A KISOSZ a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének (FIVOSZ) Vállalkozz itthon! elnevezésű programja keretében további konzorciumi partnereivel – Magyar Iparszövetség (OKISZ) és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) – együtt valósítja meg programot.

A Vállalkozz itthon! program – a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP 2.3.6) részeként 1,3 milliárd forint európai uniós forrással – első részében négy régióban 2155-en kaptak ingyenes képzést, közülük 1382-en jutottak el jóváhagyott üzleti terv elkészítéséig, amellyel jogosultságot szereztek arra, hogy projektjükhöz 3-6 millió forint támogatásra pályázzanak – hangzott el múlt pénteken, az üzleti terveket jóváhagyó tanúsítványok ünnepélyes kiosztását megelőző sajtótájékoztatón, Budapesten.

Amint azt az eseményen részt vevő Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára elmondta, a fejlesztési források odaítélésekor a vállalkozások pénzügyi múltja komoly hangsúlyt kapott a 2007-2013-as időszakban, ám ebben, hangsúlyozta, a 2014-2020-as ciklusban változás lesz. Majd hozzátette, hogy a start-up cégek itthon is könnyebben jutnak majd forráshoz, illetve, a feltételeknek megfelelő vállalkozások 1 millió euró értékhatárig normatív alapon kaphatnak támogatást.

*

Miben segíti a konzorciumi tagok,

illetve, mit kapnak támogatóiktól a pályázatnyertes fiatalok?

Mint ismeretes, a „Vállalkozz itthon” program alapvető célja a mikrovállalkozások

indítását tervező fiatalok segítése.

 – a vállalkozói kompetenciák elsajátításához, a vállalkozásindításhoz kapcsolódó támogató szolgáltatások megszervezésének biztosításával, valamint

 – a vállalkozásalapítás kezdeti szakaszában az indulás pénzbeli forrásigényének támogatásával, vissza nem térítendő támogatás nyújtásával.

A teljes konstrukció két pályázati ütemből áll, amelynek keretében a potenciális fiatal/ pályakezdő vállalkozók egymásra épülő programok keretében:

– kaphatták meg a vállalkozásindításhoz szükséges kompetenciákat, megszerezhették az alapvető jogi, pénzügyi, gazdálkodási, munkaszervezéssel, gazdálkodással és irányítással kapcsolatos ismereteket, megismerhették a vállalkozási formák típusait, így képessé válhatnak előkészíteni önfoglalkoztatóvá vagy vállalkozóvá válásuk lépéseit, illetve segítséget kaphattak üzleti tervük összeállításához

(TÁMOP-2.3.6.A keretében),

– az indítási időszakban kiemelt segítséget kaphatnak a jogszerű működéshez, az adótudatos vállalkozó magatartás kialakításához (TÁMOP-2.3.6.A és TÁMOP-2.3.6.B keretében),

– valamint a vállalkozás az alapítást követő időszakban felmerülő költségek támogatásában részesülhetnek (TÁMOP-2.3.6.B keretében).

Hol?

A konzorcium az alábbi négy régióban nyerte el a projekt megvalósításának lehetőségét:

- Észak-Magyarország

- Dél-Dunántúl

- Nyugat-Dunántúl

- Észak-Alföld

Kik pályázhattak?

A TÁMOP-2.3.6 konstrukció célcsoportja a 18-35 év közötti, más vállalkozásban többségi tulajdonnal nem rendelkező új mikrovállalkozást indítani tervező természetes személyek lehettek. A konstrukció elsősorban azokat a fiatalokat célozta, akik vállalkozás indításához ötlettel, reális elképzeléssel, vállalkozói attitűddel rendelkeznek.

További segítségek, támogatások

A nyertesek a vállalkozás megalapítása után fél évig a program részeként mentorálást vehetnek igénybe – a tanácsadást végző konzorciumi partnertől.

A feltételek teljesülése után, egyéni vállalkozás esetén 3, társas vállalkozás esetén 6 millió forint vissza nem térítendő, 90 százalékos intenzitású támogatásra lehet pályázni.

SZAK-ÉRTŐ: Lehet haszna is a cserének

2014-07-02
Akár még jól is járhatnak a kiskereskedők azzal, hogy áttértek az adóhatósághoz bekötött online pénztárgépek használatára.

Akár még jól is járhatnak a kiskereskedők azzal, hogy áttértek az adóhatósághoz bekötött online pénztárgépek használatára.

A fenti kijelentésre egy szakértő megkérdezése után jutott az onlinekassza.hu. Az internetes portál megállapítása szerint új korszakot nyitott a kereskedelemben a kasszák online bekötése.

A PC-s rendszerekhez kapcsolható kiskasszák alkalmasak arra, hogy cikkelemes készletnyilvántartó rendszerekhez csatlakozzanak – mondta el a lapnak az egyik ismert pénztárgép-forgalmazó tulajdonos-ügyvezetője. Ő úgy véli, a kisebb boltok tulajdonosai ezzel saját hasznukra is fordíthatják a modern technika bevezetését.

Érdemes az adatokat rendszerezni

A szakértők úgy tartják, írja a lap, hogy egy vállalkozás forgalmáról, készletéről, vevőiről, árréséről és az akcióiról rengeteg adat keletkezik, ám ezek csak akkor értékesek, ha a cég rendszerezi, értelmezi azokat és levonja a megfelelő következtetéseket. Nem mellékes, szól a további megállapítás, hogy a forgalom teljes mértékben felügyelhető, kasszánként, alkalmazottanként is láthatóak az eredmények, így a boltos ellenőrizheti beosztottait akkor is, ha éppen nincs jelen. A kereskedelmi háttérrendszerekkel gyorsul a készletezés, a hibalehetőségek pedig minimálisra csökkennek.

Az új lehetőségre reagálva, szól a hír, már kifejlesztettek az előbbiek kiszolgálására alkalmas rendszereket, berendezéseket. Ezek a kisebb és nagyobb élelmiszer, valamint a non-food üzletek specialitásait követik le, valamint készült olyan változat is, amelyet étterem, valamint a Nemzeti Dohányboltok is használhatnak.

A szakértő kiszámolta, hogy egy konkrét üzletnél, amelynél 3 éve vezettek be hasonló rendszert, 14,6 százalékkal nőtt az árbevétel két év alatt, a készletezés hatékonysága pedig 16 százalékkal javult. Ezt az eredményt érhetik el most mindazok a kereskedők, akiknek az online kassza bevezetése miatt PC-vel összeköthető pénztárgépe lett, szól a szakmai hírportál elemzése.

Nyugta és nyugta: van köztük különbség

2014-07-03
Nem mindegy, hogy számítógéppel vagy pénztárgéppel készül, int a hatóság.

Nem mindegy, hogy számítógéppel vagy pénztárgéppel készül, int a hatóság.

2014. július 1-jén hatályba lépett a számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről szóló 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet.

E rendelet hatálya – a nyugta tekintetében – a nyomtatvány felhasználásával kibocsátott nyugtára, a számítógéppel előállított nyugtára, valamint (a jogszabály kifejezett rendelkezése esetén) a pénztárgéppel kibocsátott nyugtára terjed ki, hívja fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

.

Más és más

Számítógéppel előállított nyugtának minősül az elektronikus vagy papír alapon kibocsátott, számítógéppel előállított nyugta.

Ugyanakkor pénztárgéppel előállított nyugtáról akkor beszélhetünk, ha azt hagyományos (elektronikus naplóval rendelkező, illetve elektronikus naplóval nem rendelkező) pénztárgéppel vagy online pénztárgéppel állították elő.

Tehát a számítógéppel készített nyugta

és a pénztárgéppel készített nyugta nem ugyanaz!

Ennek értelmében, aki a – 48/2013. (XI. 15.) NGM – rendelet 1. számú melléklete alapján nyugtaadási kötelezettségének kizárólag pénztárgéppel tehet eleget,a pénztárgépes nyugta helyett számítógépes nyugtát nem bocsáthat ki, figyelmeztet az adóhatóság

Szállásadás: pénztárgép helyett számla

2014-07-06
Amennyiben kiegészítené tevékenységét, és a nyári idegenforgalmi szezonban szállást is kínálna, így járjon el, ha a pénztárgéphasználat helyett számlaadási kötelezettséget vállal.

Amennyiben kiegészítené tevékenységét, és a nyári idegenforgalmi szezonban szállást is kínálna, így járjon el, ha a pénztárgéphasználat helyett számlaadási kötelezettséget vállal.

Amire szüksége lesz:

– Érvényes üdültetési engedély, és vendégkönyv
– Ügyfélkapu (akinek a nevére szól az engedély)
– ÁNYK (Általános Nyomtatvány Kitöltő program), amely erről az oldalról letölthető.

– 14T101 nyomtatvány, amit az ÁNYK programmal lehet kitölteni, innen elérhető.

– a PTGSZLAB nyomtatványt, amit az ÁNYK programmal lehet kitölteni, itt találja.
– PTGSZLAA nyomtatvány, amit az ÁNYK programmal lehet kitölteni, ezen az oldalon megtalálható.

– Számlatömb (egyszerűsített is elég) (vásárlásához adószám szükséges - nyomtatványbolt)
– Nyugtatömb (idegenforgalmi adó befizetésének elismeréseként)

A nyomtatványokat csak elektronikus úton, tehát az ÁNYK programmal kitöltve és az ügyfélkapus bejelentkezéssel lehet teljesíteni!

1.

Ügyfélkapu igénylés (ha nincs), ehhez érvényes e-mail cím szükséges.
- Ügyfélkapu regisztrációt az Okmányirodáknál kell személyesen elvégezni. (meghatalmazással nem lehetséges!)
- Ügyfélkapura történő belépés: www.magyarorszag.hu oldalon az ügyfélkapu bejelentkezés modulban.

2.

Ha nincs átjelentkezve az 55.20.06 ÖVTJ kódba a NAV-nál, akkor a 14T101-es nyomtatványon lehet megtenni. (552006 Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely…)

3.

Számlaadás a vendégnek! KÖTELEZŐ! (nyugtaadás nem elegendő)

4.

A PTGSZLAB nyomtatványon bejelenteni a NAV-nak, hogy számlaadással kíván mentesülni a pénztárgép használat alól. (ÁFA Tv. 166.§. (2)) (telephely bejelentése)

5.

Számla adását követő hét negyedik napjáig (csütörtök) a PTGSZLAA nyomtatványon lejelenteni a számlát elektronikus úton (ÁNYK + Ügyfélkapu) a NAV-nak.
( Csak akkor kell jelenteni a NAV felé ha előző héten volt számlaadás, tehát nem kell jelenteni a „vendégek nélküli heteket”. )

6.

Idegenforgalmi adót a kijelölt helyi idegenforgalmi adó-ellenőrökkel egyeztetett módon fizetni! (360.-Ft/Fő/éjszaka 18 éves kor felett)


A nyomtatványok kitöltésének elmulasztása, késedelmes vagy hibás kitöltése jogkövetkezményekkel jár!

Jogkövetkezmények
(PTGSZLAA)

A magánszemély adózó 200 ezer forintig, más adózó 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható, ha az adatszolgáltatási kötelezettségét az adatszolgáltatás határidejét követően késedelmesen teljesíti és késedelmét nem menti ki.

Az adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása esetén, a mulasztási bírság megállapításával egyidejűleg, az adóhatóság az adózót – határidő tűzésével – teljesítésre hívja fel.

A kiszabott bírság kétszeresét kell újabb határidő tűzésével megállapítani, ha a teljesítésre kötelező, előző határozatban előírt határidőt az adózó elmulasztotta.

A kötelezettség teljesítése esetén a másodszorra kiszabott bírság korlátlanul mérsékelhető.

Ha az adózó felszámolás vagy végelszámolás, vagy kényszertörlési eljárás alatt áll és a mulasztási bírság megállapításakor már nincsen lehetősége a teljesítésre, a teljesítésre való felhívást az adóhatóság mellőzi.

Hibásan benyújtott adatszolgáltatás esetén a magánszemély adózó 200 ezer forintig, más adózó 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható, tette közzé az összefoglalót a balatonboglar.hu.

Figyelem! Figyel a vásárló is

2014-07-04
Egy vásárlás vagy vendégeskedés után panaszos lehet az egykori sértett alkalmazott, a korábbi üzlettárs, az elvált házastárs is, mások megőrzik inkognitójukat – amikor bejelentést tesznek az adóhivatalnál.

Egy vásárlás vagy vendégeskedés után panaszos lehet az egykori sértett alkalmazott, a korábbi üzlettárs, az elvált házastárs is, mások megőrzik inkognitójukat – amikor bejelentést tesznek az adóhivatalnál.

Jelentősen nőtt – a 2011-es 30 ezerről tavaly már közel 38 ezerre – az adóhivatalhoz érkező közérdekű panaszbejelentések száma, tájékoztatott a Világgazdaság kérésére a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, tudta meg az onlinekassza.hu

A bejelentők valamivel több, mint a fele – 55-58 százaléka – megőrizte inkognitóját, de szép számmal akadnak, akik névvel, címmel vállalják, amit leírtak. Így lehet tudni, hogy nem ritkán személyes okok is közrejátszanak a bejelentéseknél. Gyakori, hogy egykori munkaadó, korábbi üzlettárs, elvált házastárs tesz panaszt, közölte a hatóság.

Sokan jólinformáltak

A Bűnügyi Főigazgatósághoz érkező ügyekben sokszor előfordul, hogy a bejelentők pontos leírást adnak a feketéző, vagy szerintük adócsalással hatalmas haszonhoz jutó vállalkozások elkövetési módszereiről.

A közérdekű bejelentések gerincét itt az adózatlan jövedéki termékek – üzemanyag, alkohol, cigaretta – előállításával, tárolásával, csempészésével elkövetett jogsértések adják, de az illegális fémkereskedelem miatt is sok bejelentés érkezik.

Nem megalapozatlanok a fiktív számlák kibocsátásáról, engedély nélküli pénznyerő automaták üzemeltetéséről szóló feljelentések sem.

A nagy lebukások között említi a lap, hogy illegális hús-, cukor-, étolaj- és lisztforgalmazókat is fogtak már közérdekű bejelentés alapján a pénzügyőrök.

A bejelentések mellett több az ellenőrzés is

Míg 2011-ben 6460 ellenőrzést zártak le az adószakterületen, addig 2013-ban már 7749-et. A hatékony kockázatelemzésnek köszönhetően az ellenőrzések eredményessége is nő. Míg 2011-ben egy bevallás utólagos adónem ellenőrzése során átlagosan 6,7 millió forint/vizsgálat nettó adókülönbözetet tártak fel az adóellenőrök, addig 2013-ra az átlagos megállapítás értéke 9 millió forint/vizsgálatra nőtt.

Az eljárások során 2011-ben 7 milliárd forint adókülönbözetet állapítottak meg, 2013-ban ez elérte a 12,5 milliárd forintot.

Kevesebb lesz a bejelentés vagy több a koholt panasz?

A Bűnügyi Főigazgatóság hatáskörébe tartozó ügyekben 2012-ben és 2013-ban is alaposnak bizonyult a vizsgálatra átadott bejelentések nagy része , viszont az eddigi tapasztalatok alapján erre az évre ez már nem lesz feltétlenül jellemző , írta meg a hírt a szakmai portál.

Számlázó program: a használatát be kell jelenteni

2014-07-07
Szigorodtak a pénztárgépekkel kapcsolatos elvárások július 1-je óta.

Szigorodtak a pénztárgépekkel kapcsolatos elvárások július 1-je óta.

A számlázás és nyugtaadás szabályait foglalja egységes keretbe, összhangban az áfa törvény előírásaival a hónap elején hatályba lépett 23/2014. (VI.30.) számú NGM rendelet,

Programhasználat október 1. után

A rendelet értelmében, ha a vállalkozó 2014. október 1. után kezd el számlázó programot használni, akkor azt 30 napon belül be kell jelentenie az adóhatóságnak.

Programhasználat október 1-je előtt

Amennyiben a vállalkozó 2014. október 1-jét megelőzően is alkalmazott már számlázó programot, akkor azt elegendő 2014. november 15-ig bejelentenie.

A rendelet egységesíti az adóügyi bizonylatokkal szemben támasztott követelményeket, a korábbi előírások egyetlen lényegi módosításával: a számlázó programokkal szemben is szigorúbb követelményeket támaszt, tekintve, hogy a pénztárgépekkel kapcsolatos elvárások is szigorodtak.

Korszerűsíti a számlázás és a nyugtaadás követelményeit, és teret nyit a számítógéppel előállított, illetve elektronikus nyugta adásnak. Ösztönzi az adóellenőrzéshez szükséges elektronikus nyilvántartások vezetését – amivel hozzájárul az adóalanyok adminisztratív terheinek nagymértékű csökkentéséhez, összegzi a Kormányportál.

Ellenőrzések a kereskedelemben: az első félév mérlege

2014-07-08
Árfeltüntetés, árfelszámítás: zömében itt adódtak hiányosságok.

Árfeltüntetés, árfelszámítás: zömében itt adódtak hiányosságok.

Mit vizsgált a hatóság?

Az idei első félévben az általános kereskedelmi feltételek, az árfeltüntetés és az árfelszámítás, a szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói kifogások intézése, a fogyasztói igények érvényesítésére vonatkozó megtévesztő kereskedelmi gyakorlatok kiszűrése volt az ellenőrzések elsődleges célja, fogalmaz sajtóközleményében a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) .

 

A hatóság a fentieken túl vizsgálta az árubemutatókat szervező cégek tevékenységét, valamint a korábbi évekhez hasonlóan kiemelt hangsúlyt helyezett a veszélyes termékek kereskedelemből való kiszorítására.

 

Bírságétel

A félév során hozott jogerős határozatokban a felügyelőségek összesen 100870 000 forint bírságot szabtak ki. (Ezek közül több mint 41 millió forintot az áruházláncok jogsértő gyakorlata miatt kellett kiróni.)

Az alkalmazott szankciók mértékét elsősorban a jogsértés súlya és a szabálytalansággal érintett fogyasztói kör nagysága határozta meg.

A mérleg

A jogsértések között elsősorban az árfeltüntetésre és az árfelszámításra vonatkozó szabályok megszegése, valamint az ezzel összefüggő megtévesztő gyakorlatok alkalmazása volt túlsúlyban.

Szintén a bírsággal sújtott cselekmények körébe sorolta a hatóság a szavatossági és jótállási ügyek intézése során a fogyasztói jogok tartalmával összefüggő megtévesztéseket, de előfordult olyan eset is, ahol a panaszkezelési szabályok miatt kellett – más jogsértések mellett – bírságot kiszabni. A fogyasztói megtévesztés miatt kiszabott bírság összege meghaladta a 13 millió forintot.

Termékbemutatót tartó cégek: a kis és közepes vállalkozások is büntethetők

A termékbemutatókat szervező cégek ellenőrzése az elmúlt félévben is folyamatos volt; az ellenőrzéseket könnyítette az ilyen vállalkozásokra vonatkozó előzetes bejelentési kötelezettség jogszabályban való előírása, valamint az a kormányzati döntés, amely lehetővé tette, hogy a legkiszolgáltatottabb fogyasztók tapasztalatlanságát és hiszékenységét kihasználó cégek esetében már első körben is alkalmazható legyen a bírság – abban az esetben is, ha kis vagy közepes vállalkozásról van szó.

A félév során a hatóság élt is a lehetőséggel: volt olyan cég, amelyre megtévesztő gyakorlata alapján a lehetséges maximumot, 500 ezer forintot szabott ki az eljáró felügyelőség.

 

Veszélyes termékek: voltak

A veszélyes termékek kiszűrése egész évben folyamatosan zajló hatósági tevékenység. Itt is előfordult, hogy piacfelügyeleti szabálytalanságok miatt a hatóság élt az anyagi szankció alkalmazásának lehetőségével: a félév során több mint 13 millió forint bírságot szabott ki a hatóság a jogsértések miatt.

Most aktuális

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségei jelenleg az idegenforgalmi főszezonban végzett kereskedelmi és szolgáltatási tevékenységek ellenőrzését végzik, amelynek célja a hazai és a külföldi vendégek és pihenni vágyók érdekeinek védelme.

A „visszaesők” nem menekülhetnek

Amint az a NFH közleményéből kiderül, a hatóság célja továbbra is az, hogy jogkövető magatartásra ösztönözze a vállalkozókat, és bírságot csak a legsúlyosabb, illetve a legnagyobb fogyasztói kört érintő ügyek szankcionálására rójon ki,

Ugyanakkor, a fogyasztói érdekeket és jogokat következetesen sértő cégekkel szemben a továbbiakban is bírságot fog kiszabni.

Pályázna? Van, amire várnia kell!

2014-07-10
Októberig ne számítson hazai vállalkozásoknak szóló új pályázati lehetőségekre, mert jelenleg a 2014-2020-ig tartó programok uniós jóváhagyása zajlik, de vannak futó projektek…

Októberig ne számítson hazai vállalkozásoknak szóló új pályázati lehetőségekre, mert jelenleg a 2014-2020-ig tartó programok uniós jóváhagyása zajlik, de vannak futó projektek…

 

A különböző kutatás-fejlesztés, illetve kamattámogatott hiteleken kívül nem tudjuk pályázat útján elnyerhető ÚSZT (Új Széchenyi Terv) támogatásokra felhívni a figyelmet. Ám, várhatóan októbertől újra kiírják a támogatási lehetőségeket, hivatkoznak uniós információkra a pályázatfigyelő portálok.

A kkv-k nagyobb értéket teremtenek

A kormányzati kommunikáció arról tájékoztat, hogy a Parlament őszi ülésén fogja megtárgyalni a kis- és középvállalkozások fejlesztésének 2014-2020-as időszakra szóló stratégiáját.

A támogatásra nagy szükség van, mert a kkv-k közel 2 millió embernek biztosítanak munkahelyet, azaz a munkavállalók több mint 73 százalékát foglalkoztatják, derül ki a közleményből.

Amíg a kisvállalkozások 2011-ben a bruttó hozzáadott érték 54,9 százalékát, addig 2012-ben már 55,2 százalékát állították elő. Mindez arra is felhívja a figyelmet, hogy a kkv-k nagyobb részt képviselnek a bruttó hozzáadott érték előállításában, mint a nagyvállalatok, közölte a nemzetgazdasági tárca.

Ami most fut még…

Kerékpárosbarát Munkahely Pályázat

A „Kerékpárosbarát Munkahely 2013” címmel (Nem elírás! – a Szerk.) a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a munkahelyek dolgozóinak kerékpárral történő közlekedését elősegítő intézkedéseit, fejlesztéseit kívánja értékelni.
A Kerékpárosbarát Munkahely 2013 pályázat (KBM2013 ) a munkahelyek kerékpáros dolgozóiért tett intézkedéseit értékeli, közvetlenül nem nyújt anyagi támogatást. A pályázat kiírója és támogatói tárgyjutalommal díjazhatják a címet elnyerő cégeket, szervezeteket.

A pályázat benyújtása, határideje, eredményhirdetése

Az idei évtől kizárólag elektronikus formában, online adatlap kitöltésével lehet jelentkezni.
A Kerékpárosbarát Munkahely 2013 pályázat beérkezésének határideje 2014. szeptember 30.

Eredményhirdetés a beérkezési határidőt követően, az ünnepélyes díjátadón lesz, amelyről a pályázók külön meghívóban fognak értesítést kapni.

A pályázatok értékelése, bírálata

A határidőre mellékletekkel együtt beérkezett pályázatokat, azok értékelése után a bíráló bizottság (BB) vizsgálja meg. A pályázatok elbírálása után a BB összeállítja a „KBM 2013” címre javasolt települések listáját, amelyet végül a közlekedésért felelős tárca fogad el. A pályázattal a település 2013-es teljesítményét fogják értékelni és a cím nyertesei viselhetik a "Kerékpárosbarát Munkahely 2013” címet.
A pályázattal kapcsolatos dokumentumokat ezen az oldalon éri el. 

*

Bérgarancia támogatás

Figyelem! A bérgarancia támogatás iránti kérelem elektronikusan nyújtható be.
Pályázati határidő: 2014. december 31.

A bérgarancia támogatás - a Bérgarancia Alapról szóló, 1994. évi LXVI. törvény alapján megállapítható - visszatérítendő kamatmentes támogatás.


Fontos!Az informatikai rendszer "Munkavállaló elmaradt bérének a NFA bérgarancia alaprészéből igényelhető összegére vonatkozó adatok" panelének kitöltése során a jogszabály rendelkezésével összhangban a saját forrás levonását követően fennmaradt bértartozásból, a jogszabályok szerinti összeghatár figyelembevételével igényelhető összegek tüntethetők fel.

Ki veheti igénybe a támogatást?

A bérgarancia támogatást - a Bérgarancia Alapról szóló, 1994. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Btv.) 1. § (2) bekezdés b) pont szerinti - felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet veheti igénybe.

Hivatkozott jogszabályhely szerinti gazdálkodó szervezetek: gazdasági társaság [Gt. 2. §-ában felsorolt szervezetek], közhasznú társaság, ügyvédi iroda, közjegyzői iroda, szabadalmi ügyvivői iroda, végrehajtói iroda, európai részvénytársaság, szövetkezet, lakásszövetkezet, európai szövetkezet, vízgazdálkodási társulat (vízközmű-társulat kivételével), erdőbirtokossági társulat, önkéntes kölcsönös biztosító- pénztár, magánnyugdíjpénztár, egyéni cég, egyesülés (ideértve az európai gazdasági egyesülést is), európai területi együttműködési csoportosulás, egyesület, alapítvány mindazon jogi személyek vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok, amelyek fő érdekeltségeinek központja a Tanács fizetésképtelenségi eljárásokról szóló 1346/2000/EK rendelete alapján az Európai Unió területén található, továbbá
az EGT állam joga szerint alakult egyéb szervezet, amely az Btv. 1.§ (2) a)pontban írottak alapján felszámolás alatt állhat.
2013. január 1.-től lehetőség nyílik munkaerő-kölcsönzés és iskolaszövetkezet által nyújtott szolgáltatás keretében foglalkoztatott munkavállalók után a kölcsönbeadó és az iskolaszövetkezet részére meg nem fizetett szolgáltatási díj törvényben meghatározott részének megelőlegezésére is annak érdekében, hogy az így foglalkoztatott munkavállalók munkabére is biztosított legyen.

Milyen célra igényelhető a támogatás?

A bérgarancia támogatással a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetnek a munkavállalóval szemben fennálló kiegyenlíthetetlen bértartozásra előlegezhető meg.
Bértartozás: a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetet - mint munkaadót - terhelő minden munkabértartozás, ideértve a betegszabadság időtartamára járó térítést és a munkaviszony megszűnésével összefüggésben járó - a Cstv. (csődeljárásról és felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény) 57. § (3) bekezdése szerint elszámolható - végkielégítést. A támogatás a felszámolás kezdő időpontja előtt megszűnt munkaviszonyból származó bértartozások fedezetéül is szolgál. Nem minősül munkabértartozásnak a nem munkaviszony keretében járó díjazás (így a megbízási és vállalkozási díj tekintetében fennálló tartozás). Kölcsönbeadó és iskolaszövetkezet esetében a munkaviszony megszűnésével összefüggésben járó végkielégítés nem támogatható.
A Btv. rendelkezik arról is, hogy a felmondási védelem alatt álló munkavállalóknak a felszámolási eljárás befejezésekor esedékessé váló bérkövetelését - amennyiben annak kifizetésére nincs elegendő fedezet - a felszámoló köteles a munkavállaló külön igénybejelentése nélkül a felszámolási zárómérleg elkészítését megelőzően a Nemzeti Foglalkoztatási Alap bérgarancia alaprészéből megigényelni, és a bérköveteléssel érintett munkavállaló részére kifizetni.

Milyen mértékű támogatás állapítható meg?

A támogatás mértékének meghatározásakor a fennálló - esedékes és forrás hiányában kiegyenlíthetetlen - munkabértartozás vehető figyelembe, amelynek összege jogosultanként - fő szabályként - nem haladhatja meg a tárgyévet megelőző második év - Központi Statisztikai Hivatal által közzétett - nemzetgazdasági havi bruttó átlagkeresetének ötszörösét. Ha egy felszámolási eljáráson belül több részletben történik a támogatás igénybevétele, és a felszámolási eljárás egyes naptári éveiben a bruttó átlagkereset mértéke eltérő, akkor a támogatás következő évben történő igénylése esetén a jogosultság szempontjából a magasabb összeg alapján számított támogatási mértéket kell figyelembe venni. Támogatásként a jogosultanként meghatározott (a bérfizetési napon fennálló) bértartozásnak - a felszámolási eljárás alatt álló gazdálkodó szervezetnél rendelkezésre álló - saját forrással csökkentett összege állapítható meg.
A Btv legfeljebb további kettő havi bruttó átlagkeresetnek megfelelő támogatás mérlegelési jogkörben történő megállapítását is lehetővé teszi a törvényi feltételek fennállása esetén. Iskolaszövetkezet és kölcsönbeadó cég esetében mérlegelési jogkörben megállapított támogatás nyújtására nincs lehetőség.

Hogyan vehető igénybe a támogatás?

A támogatás iránti kérelmet a törvényben meghatározott formanyomtatvány teljes körű elektronikus kitöltésével és kinyomtatásával, valamint a kötelező mellékletek (a munkavállalók részére járó bértartozást kimutató "ADATLAP", és lehetőség szerint a felszámolást elrendelő jogerős végzés) csatolásával a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet székhelye szerint illetékes Budapest Főváros/megyei kormányhivatal munkaügyi központjához kell benyújtani.

Az Adatlapot csak elektronikus formában, a kérelmet papír alapon is, a kérelem mellékleteit pedig papír alapon kell benyújtani. Az eljárás illetékmentes.

A kérelem benyújtására a felszámoló vagy meghatalmazottja jogosult. Ez utóbbi esetben meghatalmazás csatolása szükséges.

Iskolaszövetkezet és kölcsönbeadó esetében a kérelmet szintén a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet (kölcsönvevő) székhelye szerint illetékes munkaügyi központhoz kell benyújtani. Az ő estükben is szükséges a kérelem és mellékleteinek papír alapú és elektronikus, és az Adatlap elektronikus benyújtása. A kérelem mellékletét kell, hogy képezze a felszámoló azon tájékoztatása, mely tartalmazza a szolgáltatási díj elmaradása miatt érintett kölcsönzött/átengedett munkavállalók megnevezését, valamint a felszámoló tartozás elismerése, mely tartalmazza az egyes munkavállalókra vonatkozó elmaradt szolgáltatási díj összegét. A kérelmet a szolgáltatási díj esedékessé válását követő 10 munkanapon belül kell benyújtani. A Cstv. 35. § (1) bekezdése értelmében a „felszámolás kezdő időpontjában a gazdálkodó szervezet valamennyi tartozása lejárttá (esedékessé) válik." A kölcsönbeadó és az iskolaszövetkezet tehát kizárólag a felszámolás kezdő időpontját követő 10 munkanapon belül nyújthat be bérgarancia támogatás iránti kérelmet.
Amennyiben a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet székhelye nem Magyarországon található, úgy a felszámoló a támogatás iránti kérelmet a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet telephelye, fióktelepe, a kölcsönbeadó és iskolaszövetkezet pedig a saját székhelye szerinti munkaügyi központhoz nyújthatja be.

Milyen feltételekkel vehető igénybe a támogatás?

A munkaügyi központ a támogatás megállapításáról rendelkezik, ha
- a kérelmező gazdálkodó szervezet felszámolás alatt áll, és
- esedékes vagy a társaság megszűnésével esedékessé váló bértartozását bevételek hiányában nem tudja kielégíteni.
A támogatás mérlegelési jogkörben történő megállapításának feltételei:
- ha a felszámolási eljárás kezdetétől egy év eltelt,
- azon jogosultak esetében, akikre vonatkozóan az addig igénybe vett összeg kimerítette a Btv.-ben meghatározott ötszörös mértéket.

Döntése meghozatalakor a munkaügyi központ igazgatója mérlegeli, hogy
- a kérelemben meghatározott jogosultakkal szemben fennálló munkabértartozás tartalmaz-e állásidőre járó díjazást, illetve
- a támogatás megállapítása a kérelem benyújtását követő hat hónap alatt várhatóan elősegíti-e a felszámolási eljárás lezárását, illetve a felszámolás alatt álló szervezet eszközeinek értékesítését, munkaerő-állománya új munkáltatónál történő továbbfoglalkoztatását (reorganizációt).
A kölcsönbeadó és az iskolaszövetkezet kérelmére a támogatást meg kell állapítani, ha a kölcsönvevő/szolgáltatást igénybevevő:
- felszámolás alatt áll, és
- az esedékes kölcsönzési díjat és szolgáltatási díjat bevételének hiányában nem tudja kielégíteni,
- és a felszámoló a munkáltató nevében a tartozást elismerte.

A kölcsönbeadó és az iskolaszövetkezet az elmaradt szolgáltatási díjról és az érintett munkavállalókról külön nyilvántartást vezet, és a támogatás felhasználásáról köteles az állami foglalkoztatási szerv felé a támogatás kifizetését követő 15 napon belül beszámolót készíteni.

A munkaügyi központ a támogatás kifizetéséről a felszámoló számára értesítést küld. Az értesítés kézhezvételét követő 10 napon belül a felszámoló köteles írásban tájékoztatni a munkavállalókat az őket érintő kifizetésekről, valamint az állami foglalkoztatási szervnek megküldeni a támogatásra vonatkozóan benyújtott havi adó és járulékbevallás beküldésének igazolására szolgáló EBEV nyugta másolatát és a munkavállalók tájékoztatásának megtörténtéről szóló nyilatkozatát.

A kérelem elbírálása

A támogatás iránti kérelem elbírálására vonatkozó eljárásra - a Btv.-ben foglalt eltérésekkel - a közigazgatási eljárás általános szabályait kell alkalmazni.

Amennyiben a kérelmező, illetve a kérelem nem felel meg a törvényben meghatározott feltételeknek, a munkaügyi központ a gazdálkodó szervezet képviselőjét - határidő megjelölésével - hiánypótlásra szólítja fel.

A hiánypótlás elmulasztása esetén a kérelmet a rendelkezésre álló adatok alapján kell elbírálni, vagy a támogatás megállapítására irányuló eljárást meg kell szüntetni. Ha a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet által megjelölt munkabértartozás kielégítése iránti igény megfelel a törvényben meghatározott feltételeknek, a támogatást - az erre irányuló kérelem benyújtását követő nyolc naptári napon belül - határozattal meg kell állapítani.

A támogatás megállapítása esetén a munkaügyi központ a kérelem átvételétől számított tizenöt naptári napon belül intézkedik az összeg átutalásáról. Természetesen hiánypótlás esetén, annak ügyintézési határideje az itt feltüntetett határidőbe nem számít bele.

Fontos változás 2014-től, hogy helytadó döntés esetén a támogatást a munkaügyi központ közvetlenül a munkavállaló részére fizeti ki, valamint gondoskodik a felszámoló által az Adatlapon közölt összegek közül a közterheknek az állami adóhatóság, a munkabért terhelő levonásoknak a jogosultak részére történő átutalásáról.

Ebből következően, amennyiben az elektronikus rendszerben rögzített összegek magasabbak, mint amennyi az érintett munkavállalóra tekintettel megigényelhető, úgy a támogatás az adott személy vonatkozásában elutasításra kerül.

Ebben az esetben a döntés indokolás részében a munkaügyi központ meghatározza az adott személyre vonatkozó támogatási összeghatárt, mely összeggel a munkavállaló részére a támogatás egy új kérelem formájában megigényelhető.

Figyelem! Különösen körültekintően kell eljárni a támogatás igénylésekor a munkavállalók bankszámlaszámának, illetve postai címének megadása során, tekintettel arra, hogy a Btv. 6. § (2) bekezdés második mondata alapján az átutalás elmulasztásáért, késedelmes vagy nem megfelelő teljesítéséért a munkavállalóval szemben a felszámolót terheli a felelősség, ha annak oka a felszámoló mulasztása vagy nem a jogszabálynak megfelelő adatszolgáltatása.
Amennyiben tehát a munkavállaló vagy a munkabért terhelő letiltás kedvezményezettje a munkaügyi központ által kifizetett támogatást nem veszi át, úgy az át nem vett támogatás visszafizetett támogatásként jelentkezik és elkerülendő a kétszeres kifizetést az át nem vett támogatásrészre új kérelem nem nyújtható be. Ebben az esetben a támogatásrész nem megfelelő teljesítéséért a felszámolót terheli a felelősség.

A törvény módosítása következtében a kifizetés módját érintő változás, vagyis a támogatás fent meghatározott módon történő kifizetése nem érinti a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetnek, mint foglalkoztatónak, illetve a felszámolónak a társadalombiztosításról, valamint az adózás rendjéről szóló jogszabályban meghatározott, a társadalombiztosítási szervvel, az adóhatósággal és a foglalkoztatottal szemben fennálló kötelezettségeit.

Kölcsönbeadó és iskolaszövetkezet esetében a támogatás továbbra is a kölcsönbeadó és iskolaszövetkezet pénzforgalmi számlájára kerül átutalásra.

A támogatás visszafizetése

Ha a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetnek a munkaügyi központ bérgarancia támogatást nyújtott, a támogatás visszafizetése annak folyósításától számított 60. napon, illetve ha a felszámolási zárómérleg benyújtására a 60. napot megelőzően került sor, a felszámolási zárómérleg benyújtásának napját megelőző napon válik esedékessé.

Amíg a támogatás teljes összegét nem fizették vissza, addig a felszámoló bérfizetésen kívül más célra kifizetést nem teljesíthet.

A támogatás visszafizetésére csak pénzbeli teljesítés formájában kerülhet sor. A jogosulatlanul igénybe vett, vagy nem jogszerűen felhasznált támogatást a jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összegben kell visszafizetni. Kölcsönbeadó és iskolaszövetkezet esetében a visszakövetelés során a támogatási összeg és a jegybanki alapkamat kétszerese is a kölcsönbeadót, iskolaszövetkezetet terheli.

További információkat itt talál.

Jelölje ISMERŐS-nek a Kereskedelmi Élet-et!

2014-07-13
A közösségi médián keresztül is tájékozódhat a Kereskedelmi Élet weboldalán megjelent információkról, a vállalkozói tevékenységéhez szükséges legfontosabb tudnivalókról, jogszabályváltozásokról, szakmai hírekről.

A közösségi médián keresztül is tájékozódhat a Kereskedelmi Élet weboldalán megjelent információkról, a vállalkozói tevékenységéhez szükséges legfontosabb tudnivalókról, jogszabályváltozásokról, szakmai hírekről.

 

Csatlakozzon a Facebook-on is jelenlévő Kereskedelmi Élet olvasótáborához: jelölje „ismerősnek” lapunkat (https://www.facebook.com/kereskedelmi.elet), s a profiloldal kezelője visszaigazolja jelentkezését. (Ha még nem Facebook felhasználó, regisztrálnia kell, hogy láthassa az egész oldalt! – a szerk.)

Miért érdemes a Kereskedelmi Élet „ismerősének” lenni?

 

Biztosan érkező hírek

Előszöris azért, mert, akkor a saját FB-oldalának böngészése közben is biztosan eljutnak Önhöz naponta azok a legfontosabb és legaktuálisabb hatósági és szakmai információk, amelyek nélkülözhetetlenek a vállalkozók számára.

 

Csak egy klikk

 

Másodszorazért, mert ha éppen arra már nincs ideje, hogy a KISOSZ elektronikus kiadványának weboldalát külön is felkeresse – akkor a közösségi oldalról egyetlen kattintással is elérheti.

 

Szakmai kapcsolatok

Harmadszorazért, mert a Kereskedelmi Élet „ismerőseként” azonnal egy folyamatosan bővülő kereskedelmi-vendéglátós szakmai közösségben találja magát.

Üzlet, ötlet

 

Negyedszerazért, mert egymás internetes oldalainak felkeresésével tájékozódhat a kollégák szakmai jelenéről, vagy akár üzleti kapcsolatot is teremthet, szakmai tapasztalatokat cserélhet, ötleteket meríthet.

 

Vélemények, javaslatok

Ötödszörazért, mert a Facebook-on keresztül a PRIVÁT ÜZENET-ben a szerkesztőséghez továbbíthatja észrevételeit, javaslatait, a lappal vagy a megjelent hírekkel kapcsolatos véleményét.

Infó a kollégáknak

Hatodszor azért, mert a MEGOSZTÁS-ra kattintva segíthet vállalkozótársainak, hogy ők is biztosan és időben értesüljenek a KISOSZ-lapban megjelent fontos közlendőkről.

Többen, jobban, eredményesebben! 

Hetedszer azért, hogy az Ön MEGOSZTÁS-aival még többen – az érdeklődők és a leendő KISOSZ tagok is – megismerkedhessenek az országos szövetség és megyei tagegyesületeinek munkájával, a vállalkozók érdekében végzett tájékoztató és érdekképviseleti tevékenységeikkel.

 

 

Észak-magyarországiak figyelem! Kiemelt ellenőrzés a térségben

2014-07-11
Összehangolt ellenőrzés-sorozatba kezd az adóhatóság az észak-magyarországi régióban. Téma: az idegenforgalom.

Összehangolt ellenőrzés-sorozatba kezd az adóhatóság az észak-magyarországi régióban. Téma: az idegenforgalom.

A Napi Gazdasághoz érkezett tájékoztatás szerint ellenőrzés várható az üdülőhelyeken, a fürdők és vízpartok környékén, a jelentősebb fesztiválokon és vásárokon, a sport és hobbi tevékenységekhez kapcsolódó kereskedelmi és szolgáltató szektorban, a mozgóárusoknál, a zöldség- és gyümölcskereskedőknél, a különféle kölcsönzőknél, valamint a szépségszalonokban.

Hétvégén és az esti órákban is várható a revizorok megjelenése.

Az adóhatóság kiemelten ellenőrzi az online pénztárgép használatát és az adóhátralékosokat.

Még vizsgálják a támogatási kérelmeket

2014-07-15
Jelenleg mintegy 140 ezer online kassza működik. 70 ezernél több az, amelyhez már kaptak állami támogatást a kereskedők.

Jelenleg mintegy 140 ezer online kassza működik. 70 ezernél több az, amelyhez már kaptak állami támogatást a kereskedők.

Az adóhatóság legutóbbi tájékoztatásáig pontosan 139 466 online pénztárgépet helyeztek üzembe az átállásra kötelezett vállalkozók. A berendezésekhez kért támogatásból eddig 5,3 milliárd forintot fizetett ki az állam, írta meg a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közleményére hivatkozva az Origo.

68 591 pénztárgépet igényeltek úgy – a visszavont engedélyű pénztárgépeket forgalmazó Alt Cash Kft. és Japán Cash Kft., illetve az előlegekkel eltűnt Patkós Cassa Kft. volt ügyfelei –, hogy a kifizetett vételárat, előleget, foglalót az állam átvállalta, emlékeztetett az adóhatóság.

Április 30-ig – a támogatás lehívására rendelkezésre álló legvégső határidőig – az üzembe helyezett pénztárgépek több mint 55 százalékának megvásárlását szintén támogatta az állam. Ezek a vállalkozások 50 ezer forinttal kevesebbet fizettek a pénztárgépért, közölte a NAV.

Hogy hány pénztárgéphez kértek támogatást, azt az adóhatóság nem tudta megmondani, mert az ellenőrzésekkor kiderült: számos kereskedő egy pénztárgépre több üzembe helyezési kódot is kért, illetve sokan jóval több üzembe helyezési kódot kértek, mint ahány pénztárgépet végül üzembe helyeztek.

Mint kiderült, a támogatási kérelmek vizsgálata még nem fejeződött be. A június 30-i jogvesztő határidőig a beérkezett kérelmekből 54 552-et dolgozott már fel az adóhatóság, írta meg a hírportál az hivatalra hivatkozva.

Pályázatok fejlesztésre, foglalkoztatásra – hamarabb indulhatnak

2014-07-16
Aki pályázati lehetőségekre vár, annak érdemes készülni, mert rövidesen meghirdethetik a projekteket.

Aki pályázati lehetőségekre vár, annak érdemes készülni, mert rövidesen meghirdethetik a projekteket.

Szakmai hírforrásokra hivatkozva nemrégiben azt írtuk, hogy a hazai vállalkozások októbernél előbb ne számítsanak új kiírásokra, mert jelenleg a 2014-2020-ig tartó programok uniós jóváhagyása zajlik.

Egy mai információ szerint azonban Rákossy Balázs, a Nemzetgazdasági Minisztérium uniós források felhasználásáért felelős államtitkára így tájékoztatta a Napi gazdaságot: "Arra számítunk, hogy október előtt, már a nyár végén, az ősz elején kiírhatunk új gazdaságfejlesztési pályázatokat. Első lépésben ez a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programot (GINOP) érintheti". Mint elmondta, Magyarország folyamatosan tárgyal a kormány által márciusban benyújtott partnerségi megállapodásról, illetve a júniusba Brüsszelbe eljuttatott operatív programokról.

Az államtitkár elmondta azt is, hogy ezek a pályázatok főként amikro-, kis-, és középvállalkozások fejlesztésére, illetvefoglalkoztatás bővítésére irányulnak.

Kata: később talán többen választják

2014-07-14
A várnál kevesebb vállalkozás élt a legális adócsökkentés lehetőségével

Ezzel mintegy hatvanmilliárd forintról mondtak le az adózók, így összegezte a Magyar Nemzetnek  Pankucsi Zoltán, a nemzetgazdasági tárca helyettes államtitkára.

Májusban a kisadózó vállalkozások tételes adója (kata) rendszerrel 88 ezer gazdasági szereplő adózott, a tavalyi esztendő vége óta 13 ezren csatlakoztak az adónemhez, mondta el az államtitkár. Ő úgy véli, a katások száma a következő időszakban várhatóan emelkedni fog, az év elején életbe lépett könnyítést hozó rendelkezések hatására.

Kiderült, szűkült az egyszerűsített vállalkozói adót (eva) fizetők tábora, a március végén rögzített adatok szerint számuk nem érte el a 45 ezret, ami a múlt év elején körülbelül 53 ezer volt.

A kisvállalati adózást (kiva) választók száma jó ideje 7-8 ezer között mozog, írja a napilap.

Hiányos tudás, szűkös anyagiak

2014-07-17
Leginkább a fentiek miatt történnek a hibák és fordulnak elő hiányosságok a vállalkozásoknál – s ezek, ellenőrzéskor, elmarasztaláshoz vezetnek.

Leginkább a fentiek miatt történnek a hibák és fordulnak elő hiányosságok a vállalkozásoknál – s ezek, ellenőrzéskor, elmarasztaláshoz vezetnek.

A megállapítás a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal 2013-as beszámolójából derül ki, amely már a Parlament elé került. (A dokumentum  ide kattintva elérhető.)

A hivatal így fogalmaz:

(…) „a legtöbb esetben nem megfelelően ismertek a jogszabályi követelmények, valamint a különböző tevékenységek kockázatairól sem alakult ki pontos kép a vállalkozókban.

A hibák jelentős részét megfelelő tudással a vállalkozások könnyen orvosolhatnák, ezzel megelőzve a fogyasztók félrevezetését, illetve csökkentve a megbetegedés kockázatát.

A tudáshiány mellett sokszor nincs elegendő ember az adminisztráció elvégzéséhez és kevés az anyagi forrás a karbantartáshoz és a fejlesztéshez” ( …)

A tavalyi ellenőrzések során feltárt hiányosságok

Leginkább nyomon követésiés adminisztratív jellegűekvoltak a hiányosságok, de strukturális, technológiaiés általános higiéniai hibákis előfordultak.

A termékvizsgálatok elsősorban érzékszervi, minőség-megőrzési idővel kapcsolatos és minőségi hibákat mutattak ki.

Talajtól asztalig vizsgálódtak

A beszámoló szerint a NÉBIH és a megyei kormányhivatalok mezőgazdasági szakigazgatási szervei az élelmiszerlánc teljes területén, vagyis a talajvédelemtől a vendéglátásig folyamatosan ellenőrizték és felügyelték a vállalkozások tevékenységét és létesítményeit is.

Az ellenőrzések túlnyomó része kockázati alapon történt, azonban egyes időszakokban, a vállalkozói tevékenységtől és fogyasztói szokásoktól függően speciális ellenőrzéseket is végeztek.

A kistermelői piacokon és alkalmi árusítóhelyeken a hatóság elsősorban azokat a forgalmazókat ellenőrzi, akik magukat őstermelőként határozzák meg, de az áru nyomon követhetősége megkérdőjelezhető.

 A kiemelt ellenőrzésekre ú j ügyosztály alakult

Egy új, kiemelt ügyekkel foglalkozó 7 tagú csoport kezdte meg működését a NÉBIH Elnöki Titkársága keretén belül még 2012. szeptember 14-i kezdéssel, tájékoztat a szakmai összefoglaló.

A szervezet azért jött létre, hogy a NÉBIH hatáskörébe tartozó ügyekben, különösen, ha az adott esemény stratégiai fontosságú, akár nemzetgazdasági érdekből, akár azért, mert nemzetközi érintettséggel jár, továbbá nagy élelmiszerbiztonsági kockázatot jelent, országos illetékességgel első fokon, hatékonyan, gyorsan és szakszerűen járjon el, fogalmaz a dokumentum.

Mi a véleménye a munkaügyi ellenőrzésekről, felügyelőkről?

2014-07-18
Önnek, mint vállalkozónak, mint munkáltatónak milyen elvárásai vannak a munkavédelmi felügyelőkkel szemben? Egy kérdőív kitöltésével javaslatot, véleményt mondhat.

Önnek, mint vállalkozónak, mint munkáltatónak milyen elvárásai vannak a munkavédelmi felügyelőkkel szemben? Egy kérdőív kitöltésével javaslatot, véleményt mondhat.

Mások mellett azoknak a közreműködésére is számít a Nemzeti Munkaügyi Hivatal, akik személyesen tapasztalták már, milyen egy munkaügyi ellenőrzés, hogy viselkednek a munkaügyi revizorok.

A hivatal szakirányú egyetemi továbbképzési szakokat alapít és indít projekt keretébena Specialista munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések kivizsgálása területén elnevezéssel a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, az Óbudai Egyetemmel együttműködve.

Ehhez kéri a vállalati munkavédelmi szakembereken kívül a vállalkozásvezetők véleményét és kíváncsi az ellenőrzésekkel kapcsolatos tapasztalatokra.

Amennyiben Ön a kérdőív – megfelelő blokkjának – kitöltésével, a felsorolt válaszlehetőségek „beikszelésével” véleményt mondana a munkaügyi ellenőrzések metodikájáról, most megteheti. Ezzel nem csak a felsőfokú szakemberképzés hatékonyságát segíthetné – de válaszaival talán hozzájárulhatna az optimálisabb jövőbeni munkaügyi ellenőrzésekhez is.

Ha kitöltené a kérdőívet,kattintson erre az oldalra. 

Munkahelyi kockázatértékelés – segítség a megújításhoz

2014-07-18
Korszerűsíteni kell a mikro-, kis- és középvállalkozásoknál a munkahelyi kockázatértékelésre vonatkozó útmutatót.

Korszerűsíteni kell a mikro-, kis- és középvállalkozásoknál a munkahelyi kockázatértékelésre vonatkozó útmutatót.

Az átdolgozás, a módosítások, változtatások az elmúlt időszakban bekövetkezett jogszabályváltozások miatt vált szükségessé, figyelmeztet a szakhatóság.

A szabály szerint a „munkáltatónak rendelkeznie kell kockázatértékeléssel, amelyben köteles minőségileg, illetve szükség esetén mennyiségileg értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat".(A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (Mvt.) 54. § (2) bekezdése)

Amint az a szakhatóság felhívásából kiderül, a hatósági ellenőrzés összhangja és az egységes értelmezés érdekében az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálattal, valamint a Magyar Bányászati Hivatallal egyetértésben 2006-ban útmutatást tett közzé e tárgykörben, amely a Munkaügyi Közlöny 2006/4. számában jelent meg"A munkavédelmi felügyeletek együttes útmutatása a munkahelyi kockázatértékelés végrehajtásához"címmel.

Az újdonságról

Az új, egységes szerkezetbe foglalt útmutató célja elsősorban az, hogy támogassa a mikro-, kis- és középvállalkozások munkabiztonsági és munkaegészségügyi szaktevékenységét azzal, hogy segítséget nyújt a kockázatértékelés rendszerének megismeréséhez, a hivatkozások helyes alkalmazásához, valamint a kockázatértékelésre vonatkozó követelmények elérhetőségeinek megismeréséhez, tájékoztat a szakhatóság.

Elérhetőség

(A vastagon szedett szavakra kattintva elérhető)

Segédlet a munkahelyi kockázatértékelés elvégzéséhez 

1. számú melléklet: Az egyes munkahelyi kóroki tényezőkkel kapcsolatos legfontosabb speciális jogszabályi rendelkezések (külön jogszabályokban meghatározott szempontok) a kockázatbecsléssel/kockázatértékeléssel összefüggésben.


2. számú melléklet: Munkahigiénés mérések egyes határértékkel szabályozott kóroki tényezők esetén,


3. számú melléklet:A veszélyes vegyi anyagok jelenlétéből keletkező kockázatok

(Megnyitási probléma esetén a  Letöltéssegéd menüpontban lehet frissíteni az Adobe Reader programját.)

Üzleti tárgyaláson erre is figyeljen!

2014-07-20
A szakértelmén és az ösztönein túl támaszkodjon a megfigyelőképességére is az üzleti tárgyalásokon. A partner mimikája és gesztusai árulkodók lehetnek.

A szakértelmén és az ösztönein túl támaszkodjon a megfigyelőképességére is az üzleti tárgyalásokon. A partner mimikája és gesztusai árulkodók lehetnek.

Mindannyian fejeztünk már be úgy tárgyalást, hogy nem tudtuk megmondani, pontosan miért vannak fenntartásaink a partnerünkkel, a közös üzlet sikerével kapcsolatban, bár a megbeszélés látszólag remekül ment. A magyarázat egyszerű: az általa mondottak és a testbeszéde nem voltak összhangban, fejtegeti a HR Portálon dr. Erdős Zsuzsanna etikett tanácsadó és coach.

Legyünk tudatosabbak!

Az üzleti életben szerencsés azonban, ha nem maradunk a megérzéseink szintjén, hanem egy picit tudatosabban figyelünk a beszélgetőtársunkra. Így már nem csak azt fogjuk érezni, hogy valami nem stimmelt, hanem azt is tudni fogjuk, hogy miért.

Alább példaként leírunk négy gesztust, amelyek megfontolásra inthetnek bennünket, és amelyeket érdemes figyelnünk.

A kezek összedörzsölése

Ha tárgyalóasztalnál vagy étteremben ülünk, nem feltétlenül látjuk a lényeget, ezért is érdemesebb egy dohányzóasztal mellett társalogni, mert ekkor számtalan olyan nonverbális jelzés is feltárul előttünk (kezek és lábak mozgása), melyet az asztal lapja esetleg eltakar. Ilyen például a kezek összedörzsölése, ami a későbbi együttműködésről sokat elárulhat!

Amennyiben partnerünk a reménybeli együttműködés sikereiről beszél, és közben lassan dörzsölgeti a kezét, mozdulata azt sugallhatja: „Én biztosan jól járok – akár a te károdra is.” Amennyiben azonban a kezét gyorsan dörzsölgeti, mozdulataival önkéntelenül is azt üzeni: „Remek üzlet van kilátásban, melyből mind a ketten profitálunk.”

A száj megérintése

Mindannyian megmosolyogtunk már egy-egy kisgyereket, aki ha lódított, hirtelen a szája elé kapta a kezét. Nos, ez a szokásunk az idők során nem tűnt el teljesen, csak jelentősen finomodott, ezért is érdemes figyelni az arcot érintő gesztusokra. Okosan tesszük hát, ha jelentőséget tulajdonítunk annak , ha a beszélgetőtársunk keze a szájához ér. A száj eltakarásából arra következtethetünk, hogy beszélgetőtársunk igyekszik visszafogni a szavait, esetleg elhallgat valamit, de rosszabb esetben utalhat arra is, hogy szándékosan félre akar vezetni.

Így lesz eredményes az üzleti ebéd

Ha egy új ötlet kapcsán puhatolóznánk, vagy egyszerűen csak jó lenne az iroda formálisabb légkörét kicsit lazábbra cserélni, esetleg olyan partnerrel vagy témáról tárgyalnánk, amely nem tartozik a munkatársainkra, egy üzleti ebéd megfelelő keret lehet mindezekhez.

A szemek üzenete

Mindannyian ismerjük a kifejezést: „Látni sem bírom.” Valójában ennek a mondásnak az igazságáról győződhetünk meg akkor, amikor azt vesszük észre, hogy beszélgetőpartnerünk akár futólag érinti meg a szemét, akár hosszabban megdörzsöli, esetleg szorosan becsukja. Mind-mind ugyanazt sugallja, negatív érzései vannak a terítéken levő témával kapcsolatban. Érdemes lehet ezért úgy irányítanunk a beszélgetést, hogy megismerhessük az ellenérzései okát.

Az oly gyakran emlegetett összefont kar

Aki a gesztusok olvasását haladó szinten műveli, tudja, egy-egy gesztust sosem önmagában értékelünk, hanem gesztuscsoportonként, és figyeljük a változás folyamatát is. Az olyan gát, mint az összefont kar, számos dolgot jelenthet. Ha nincs okunk feltételezni, hogy a hideg miatt fonta össze a karját a partnerünk, figyeljünk arra, mondandónk mely részénél jelet meg ez a gesztus, és akár kérdezzünk rá őszintén, de tapintatosan, hogy mi az, amiben nem értünk egyet. Ugyanis ez a gesztus az egyet nem értés, az elzárkózás egyik leglátványosabb jelzése is lehet.

Még 1 jó tanács

A viselkedéskultúra alapszabálya szerint (több okból is) fontos, hogy képesek legyünk kontrollálni gesztusainkat. A fenti néhány önkéntelen gesztus jól mutatja, hogy ennek a kontrollnak a hiánya például mi mindent árulhat el rólunk (vagy nekünk) egy-egy megbeszélés során, int a tanácsadó.

Üzlet múlhat rajta

2014-07-20
A szakértelmén és az ösztönein túl támaszkodjon a megfigyelőképességére is az üzleti tárgyalásokon. A partner mimikája és gesztusai árulkodók lehetnek.

A szakértelmén és az ösztönein túl támaszkodjon a megfigyelőképességére is az üzleti tárgyalásokon. A partner mimikája és gesztusai árulkodók lehetnek.

Amennyiben érdekli, mire hívja fel a témával kapcsolatban a szakmai tanácsadó a vállalkozók figyelmét, lépjen erre az oldalunkra!


Hamarosan eldől, mire lesz kereslet

2014-07-21
Mivel komoly országos sajtófigyelem terelődött a Fehér Borok Országkóstolója iránt, ezért, várhatóan több jövőbeli vendég is a zsűri döntését figyelembe véve szeretne majd italt rendelni az éttermekben, és több vásárló keresi majd az üzletek polcain a kitüntetett palackokat.

Mivel komoly országos sajtófigyelem terelődött a Fehér Borok Országkóstolója iránt, ezért, várhatóan több jövőbeli vendég is a zsűri döntését figyelembe véve szeretne majd italt rendelni az éttermekben, és több vásárló keresi majd az üzletek polcain a kitüntetett palackokat.

A versenyről beszámoltunk a Kereskedelmi Életben, ezért – még a végleges eredményhirdetés előtt is – további részletekkel szolgálunk is.

Amint azt Kiss Eliza, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára csütörtökön az MTI-nek elmondta, nem várt tételszámban küldtek fehér borokat a tárca és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Borászati és Alkoholos Italok Igazgatóságának felhívására.

Összesen 588 tétel érkezett, a legtöbb bort a Balatonról (181) és Tokajból (124) küldték. A borok 39 szőlőfajtát reprezentálnak. A legtöbb az olaszrizling, de szép számmal van furmint és chardonnay, a középmezőnyben pedig sauvignon blanc-ok, hárslevelű-k, cserszegi-k és szürkebarát-ok találhatók.

A borszakértők 5 napon át, 5 bizottságban bírálják a borokat. Az előszűrés alapján 351 bor jutott tovább a kóstolás második szakaszába, ahol a borok további - 3, 4 és 5 csillagos - minősítése zajlik.

A sajtótájékoztatón elhangzott még: az idén is elkészülnek a Borkiválóság Könyvek angol és magyar nyelven, továbbá terveznek egy meglepetés kötetet is, amelyben elsőként mutatják be Magyarország „legszebb pezsgőit”, tudta meg a távirati iroda.

Már küldik az értesítéseket

2014-07-22
Másfél millió adózó tudja meg mostantól október végéig, mit mutat a tavalyi évre vonatkozó, adóhatóságnál vezetett számlája.

Másfél millió adózó tudja meg mostantól október végéig, mit mutat a tavalyi évre vonatkozó, adóhatóságnál vezetett számlája.

Tegnap óta postázza a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a 2013. évre vonatkozó folyószámla-kivonatok és a késedelmipótlék-értesítők kiküldését.

A folyószámla-kivonatok és a pótlékértesítők kiküldésével az állami adóhatóság évente október 31-ig tájékoztatja az adózókat a folyószámlájukon könyvelt adatokról, továbbá egyeztetési lehetőséget biztosít számukra.

A kiküldéssel értesülnek továbbá az adózók a késedelmes teljesítés miatti szankcionálásról, a késedelmi pótlékról is.

Kit tájékoztatnak?

Folyószámla-kivonatot csak az az adózó kap, aki legalább egy adóneme vonatkozásában több mint 1000 forinttal tartozik, vagy akinek több mint 1000 forint túlfizetése van – az irányadó időpont a folyószámla 2013. december 31-i állapota -, tudatja a hivatal.

A kivonata mellett késedelmipótlék-értesítőt pedig az talál, akinek a tavalyi évre vonatkozóan – fizetési kötelezettségének késedelmes teljesítése miatt – késedelmi pótléka keletkezett.

Kik tájékozódhatnak elektronikusan?

Azok az adózók, akiknek 2014. január 1. és június 10. között volt legalább egy elektronikusan benyújtott és feldolgozott bevallása vagy adatszolgáltatása (elektronikus bevallók ), papíros formában nem kapnak folyószámla-kivonatot és késedelmipótlék-értesítőt sem.

Ők az ügyfélkapun (www.magyarorszag.hu) keresztül, az eBEV‑szolgáltatásokon belül elérhető folyószámla-lekérdező felület segítségével, elektronikusan, folyamatosan megtekinthetik az állami adóhatóságnál vezetett folyószámlájuk állapotát, továbbá a lekérdezésig felkönyvelt adatok alapján a tárgyidőszakra vonatkozó várható késedelmi pótlékukat is.

Az adatok elektronikus lekérdezésének módja, ideje

A 2013-as adóév vonatkozásában ténylegesen felszámított és a folyószámlán előírt késedelmipótlék-kötelezettségükről előreláthatólag 2014. július végétől tájékozódhatnak.

A késedelmipótlék-levezetés lekérdezésének módjáról és pontos kezdő időpontjáról az adóhatóság külön tájékoztatást jelentet meg.

Az ügyfélkapus regisztrációt követően az internetes felületen az elektronikus bevallókon túl bármely adózó lekérdezheti és nyomon követheti folyószámlájának aktuális egyenlegét és várható késedelmi pótlékát is.

Értelmezzük, egyeztessük a kapott adatokat!

A kivonat, és/vagy a pótlékértesítő átvételét követően az adózóknak fontos kiemelt figyelmet fordítaniuk azok elolvasására, értelmezésére, továbbá célszerű az értesítésben közölteket a saját nyilvántartásuk adataival tételesen összevetni. Az értelmezést, a tartozás, illetve a közölt késedelmi pótlék rendezését, vagy a túlfizetéssel kapcsolatos teendőket hasznos tudnivalókkal segíti elő a kivonathoz mellékelt „Tájékoztató” levél is, figyelmeztet a hivatal .

Ha az egyeztetés során valaki eltérést tapasztal, észrevételt tehet személyesen a kivonat első oldalán is olvasható időpontokban az ügyfélszolgálatokon, továbbá írásban és – előzetes regisztrációval – az egyedi ügyekben tájékoztatást nyújtó NAV Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszeren (ÜCC) keresztül telefonon is a 40/20-21-22 telefonszámon. Az ÜCC használatához szükséges ügyfélazonosító szám a TEL elnevezésű adatlapon igényelhető. Az adatlap és a hozzá tartozó részletes kitöltési útmutató a www.nav.gov.hu internetes honlap Nyomtatványkitöltő programok elérési útvonalról letölthető, kinyomtatható, postai vagy elektronikus úton is beküldhető, illetve személyesen az ügyfélszolgálatokon is benyújtható.

Az értesítésben közöltek írásban történő egyeztetéséhez a „Folyószámla-kivonatra észrevétel” elnevezésű nyomtatvány használata nyújt segítséget, amely a www.nav.gov.hu internetes honlap Letöltések-egyéb/ Adatlapok, igazolások, meghatalmazásminták menüpontján belül érhető el.

Munkavédelmi tennivalók – Ha újra támad a kánikula

2014-07-23
A nyár derekán járunk, lesznek még forró napok. A kedvezőtlen időjárási viszonyok az átlagostól eltérő odafigyelést igényelnek a munkahelyeken.

A nyár derekán járunk, lesznek még forró napok. A kedvezőtlen időjárási viszonyok az átlagostól eltérő odafigyelést igényelnek a munkahelyeken.

 A várható körülményekre tekintettel a munkaügyi hatóság felhívja valamennyi munkáltató figyelmét a munkavállalók egészségének, biztonságának védelme érdekében szükséges megelőző intézkedések megtételére.

  Munkavégzés zárt térben

 Azokon a zárttéri munkahelyeken – int más fontos figyelmeztetés mellett a hivatali közlemény –, ahol a megfelelő munkahelyi klíma mesterséges szellőztetés, illetve légkondicionáló berendezés útján történő biztosítására nincs lehetőség, vagy ez műszakilag megoldhatatlan, a munkavállalók egészségének megóvása érdekében szervezési intézkedéseket kell tenni, óránként legalább 5, de legfeljebb 10 perces pihenőidő közbeiktatásával és védőital juttatásával.

Pihenőidő, pihenőhely

 A pihenőidőt a környezethez képest hűvösebb,lehetőleg komfortzónába eső, megfelelő ülőalkalmatossággal ellátott pihenőhelyen töltsék el a munkavállalók.

Klímaberendezés

 Az alkalmazott légtechnikai berendezések, klímaberendezések hatékonyságáról a megszokottnál gyakrabban kell meggyőződni, ellenőrizni kell – szakember bevonásával – a rendeltetésnek megfelelő működőképességüket, gondoskodni kell a rendszeres és folyamatos műszaki karbantartásukról, tisztításukról, fertőtlenítésükről.

  Szellőző, légkondicionáló

 A mesterséges szellőző/szellőztető- és légkondicionáló berendezések nem megfelelő beállítása, működtetése és karbantartásának hiánya egészségkárosodást okozó események (pl. meghűlés, légúti fertőzés stb.) kiváltó oka lehet.

 

Tünetek felismerése, elsősegélynyújtás

Fel kell készíteni az elsősegélynyújtásra kijelölt dolgozókat arra is, hogy felismerjék és kezelni tudják a hőség okozta túlzott igénybevétel, a hőguta tüneteit (kifejezetten kipirosodott és forró arc, szapora szívverés, fejfájás, hányinger, rosszullét, súlyosabb esetben ájulás, eszméletvesztés stb.), szükség esetén a munkát azonnal hagyják abba, keressék fel a pihenőhelyet, igényeljék az elsősegélynyújtást vagy orvosi ellátást.


Munkaügyi ellenőrzések: kiemelt figyelemmel

A fővárosi/megyei kormányhivatalok munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szervének munkavédelmi felügyelőségei fokozott figyelmet fordítanak a munkavédelmi ellenőrzések során azon munkavállalók egészségének és biztonságának védelmére, akik a kedvezőtlen klímakörnyezet miatt a szokásosnál is fokozottabb megterhelésnek és igénybevételnek lehetnek kitéve szabadtéri- vagy/és a zárttéri munkahelyeken.

 

Szaktanácsadás, információ munkáltatóknak is!

 

Az ingyenesen hívható, telefonos  Munkavédelmi Információs Szolgálattájékoztatást nyújt a munkavédelemmel kapcsolatos jogosultságokról és kötelezettségekről a munkavállalók, munkáltatók, az érdekképviseleti szervek és minden, a munkavédelem kérdései iránt érdeklődő számára.

 

Zöld szám: 06 80 204-292,

ívható: hétfőtől-csütörtökig: 8.30-16.00, pénteken: 8.30-13.30-ig.

 

E-mail:munkaved-info@lab.hu

A munkáltatónak is megéri

2014-07-24
Az első lakáshitel támogatási összegeket már át is utalták azok a munkáltatók dolgozóiknak, akik alkalmazzák ezt a januárban bevezetett cafeteria-elemet.

Az első lakáshitel támogatási összegeket már át is utalták azok a munkáltatók dolgozóiknak, akik alkalmazzák ezt a januárban bevezetett cafeteria-elemet.

Nemrégiben azonban módosultak az adómentes munkáltatói lakáscélú támogatás folyósításának feltételei ( 15/2014. (IV. 3.) NGM rendelet – Magyar Közlöny 4763.old.) 

A módosítás értelmében azt a munkavállalót is támogathatja ilyen formán a munkáltatója, aki már nem tulajdonosa egykori lakásának, „csak” a lakásvásárlásra felvett hiteltörlesztő részleteit fizeti, írta meg a Heti Világgazdaság.

A gazdasági hírportál elemzője kifejti: „… az év eleji változás sok munkáltatót indított arra, hogy szerepeltesse ezt az új lehetőséget a cafeteria rendszerében. A megvalósítás azonban sok kérdést hozott a felszínre, melyeket az április elején megjelent NGM rendelet tisztázott. Ezt követően az ebben rögzített dokumentációs kötelezettség mentén folytatták a cégek a juttatás kiadását, és az első támogatási összegeket már meg is kapták a dolgozók a számláikra.

Eddig…

Az egyes munkavállalók esetén a munkáltató felelőssége, hogy megítélje: jogosult-e a dolgozó az adómentes juttatásra. Az ilyen vizsgálatokon eddig nehéz szívvel kellett elutasítani azokat a munkavállalókat, akik már eladták a hitellel terhelt ingatlanjaikat, de a hitelt még nem tudták lezárni, továbbra is törlesztették. A lap által idézett Fata László cafeteria szakértő szerint a problémát az jelentette, hogy a juttatás megvalósítását szabályozó NGM rendelet szerint csak akkor lehetett adómentes a juttatás, ha a munkavállaló a lakás tulajdonosa, résztulajdonosa vagy haszonélvezője. Ez a feltétel nyilván már nem állhat fenn az eladott ingatlan esetén.

És mostantól…

A közelmúltbanazonbanhárom ponton módosult a személyi jövedelemadóról szóló törvény, melyek közül az egyik módosítás éppen a fenti problémára ad megoldást. Amellett, hogy azok is részesülhetnek adómentesen lakáscélú hiteltámogatásban, akiknek már csak a hitelük van meg, de a lakással már nem rendelkeznek,két újabb módosítás is napvilágot látott.

Az eddigi szabályok szerint csak hitelintézetek és munkáltatók által adott lakáscélú hitelek voltak adómentesen támogathatók. A friss változás bővíti ezek körét. A pénzügyi vállalkozásoktól felvett lakáscélú hitelek visszafizetését is adómentesen támogathatja a munkáltató.

További bővülés, hogy az egyéni vállalkozók által a munkavállalóiknak adott támogatás is kedvezőbb elbírálás alá esik majd. Nem csak adómentes lesz ez a juttatás, de a társas vállalkozásokhoz hasonlóan az egyéni vállalkozó is leírhatja az ilyen formában adott dolgozói juttatások költségeit.

A fentiek értelmében a jövőben az a munkáltató is törvényesen jár el, aki a korábbi szabályok szerint tervezte meg, és adja ki most ezt a juttatást, írta meg a gazdasági lap.

Online pénztárgép – Legyen gép, kód, számla, nyugta!

2014-07-25
Célzott kiválasztással a számla- és nyugtaadási kötelezettség végrehajtását ellenőrzi mostanság az adóhatóság.

Figyelem! Célzott kiválasztással a számla- és nyugtaadási kötelezettség végrehajtását ellenőrzi mostanság az adóhatóság.

Továbbá elsősorban azt vizsgálja, hogy az adózónak…

-az általa  ténylegesen végzett tevékenység alapján van-e pénztárgép-használati kötelezettsége,

- határidőben igényelt-e üzembe helyezési kódot az erre rendszeresített nyomtatványon,

- intézkedett-e online pénztárgép beszerzéséről, tudta meg az MTI a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól.

De feltűnő és gyanúra ad okot az is, ha egyik napon sok, másik napon kevés a számla.

 

Az üzembe helyezett pénztárgépek esetében a revizorok azt vizsgálják…

-milyen típusú a gép,

-rendelkezik-e érvényes forgalmazási engedéllyel,

-bejelentették-e az üzemeltetés helyét,

-rendeltetésszerűen használják-e,

-található-e rajta manipulációra gyanút adó jel, sérülés,

-az adózó rendelkezik-e pénztárgépnaplóval – a helyszínen tartja-e, megfelelően vezeti-e, megtörtént-e a szigorú számadás alá vonás?

Gyakori hibák, vétkesek

Az eddigi ellenőrzések tapasztalatai azt igazolják, hogy az adózók bizonyos tételeket nem ütnek be a pénztárgépbe, vagy megszakítják a nyugtát.

A legtöbb szabálytalanságot a kávézókban, kocsmákban, vendéglátóhelyeken tapasztalják az ellenőrök, figyelmeztet az adóhatóság.

Statisztika

A jelenleg bekötött pénztárgépek száma: 143048

Célzott ellenőrzések száma idén: több mint 25 ezer

Hiányosságok: az ellenőrzések 12 százalékánál (3 ezer)

A kereskedelemben a tavalyihoz képest megnövekedett áfabevétel: 55 milliárd forinttal (15 százalékkal) több.

Lehet, hogy a reklámadó az Ön vállalkozására is vonatkozik?

2014-07-28
Ha kisvállalkozóként azt gondolja, hogy a reklámadó-törvény sok vitát kiváltó módosításai csak a nagy(ban) hirdetőkre vonatkoznak, téved. Augusztus 21. a bevallási kötelezettség határideje.

Ha kisvállalkozóként azt gondolja, hogy a reklámadó-törvény sok vitát kiváltó módosításai csak a nagy(ban) hirdetőkre vonatkoznak, téved. Augusztus 21. a bevallási kötelezettség határideje.

Amint az a július 4-én hatályba lépett törvényből ismeretes:

… a közösségi médiában, internetes kereső oldalakon elhelyezett hirdetések adókötelezettsége havi 2,5 milliós költés felett átszáll a megrendelőre, ha az adófizetésre kötelezett cég nem nyilatkozik arról, hogy befizeti az adót–, hívja fel a figyelmet a LeitnerLeitner szakmai blogjában Jancsa-Pék Judit.

Az önreklám is adóköteles

Nemcsak emiatt válhat azonban gyakorlatilag minden vállalkozás a reklámadó alanyává, hanem azért is, mert az úgynevezett saját célú reklám, azaz az önreklám is adóköteles,int a tanácsadó .

Felmérés augusztus 21-ig!

Ráadásul a törvény szövege olyan sok kérdést vet föl, és hagy nyitva, hogy bizony nincs egyszerű dolguk a cégeknek, akiknek augusztus 21-ig fel kell mérniük, hogy pontosan milyen tevékenységük és azoknak mekkora költsége tartozik a törvény hatálya alá.

 

A reklámadó törvény minden a jogszabályi kötelezettségen túlmenő tájékoztatási, marketing vagy értékesítési tevékenységet saját célú reklámnak tekint, melynek költségei után a cégeknek adót kell fizetniük, amennyiben ezek éves összege eléri az 500 millió forintot.

A saját célú reklám tárgya…

lehet a cég terméke, áruja, szolgáltatása, tevékenysége, neve vagy egyéb megjelenése.

Ide tartozhatnak például a szóróanyagok, a saját website, szabadtéri reklámhordozón, épületeken vagy járműveken elhelyezett logók és egyéb marketing eszközök, a számlalevelekben vagy e-mailen elküldött DM anyagok, a rendezvények, a padlómatricák és még sorolhatnánk.

A reklámfelület a világ bármely pontján

Ráadásul a törvény nem írja le az adó földrajzi hatályát, az adókötelezettség és az adóalany meghatározásában csak elvétve találhatók korlátozások Magyarországra, illetve a magyar nyelvű reklám tartalomra vonatkozóan.

Az önreklámnál maradva , a „szabadtéri reklámhordozót, valamint a reklám elhelyezésére szolgáló bármely járművet, nyomtatott anyagot, ingatlant reklám céljára hasznosító személy vagy szervezet” elvileg bárhol lehet.Ráadásul ezekben az esetekben a törvény még a „túlnyomórészt magyar nyelvűséget” sem kívánja meg. Azaz a jogszabály szövege alapján például nem zárható ki, hogy egy osztrák vagy német cég saját hazájában található ingatlanján feltüntetett reklám után, még ha az német nyelvű is, adókötelezettség keletkezzen.

Az sem biztos, hogy minden ilyen költséget a marketing büdzsében kell keresni, és az sem egyértelmű, hogy a költségeknek pontosan mely részét kell figyelembe venni, taglalja a szakértő.

Mit, hogyan kell meghatározni, számítani?

Saját célú reklám közzététele esetén ugyanis az adó alapja a reklám közzétételével kapcsolatban „közvetlenül felmerült költség”. (Csak a számvitellel is foglalkozó szakembereknek tűnik fel, hogy az bizony nem egyezik meg a számviteli törvényben rögzített úgy nevezett közvetlen költséggel, vélekedik a tanácsadó.)

A feladat(ok)

Tehát augusztus 21-ig fel kell a cégeknek felmérniük, hogy pontosan milyen tevékenységük, azoknak mekkora része tartozik a törvény hatálya alá. Eddig az időpontig kell ugyanis az előző adóév alapján számított első előleg bevallását és befizetését teljesíteni.

Ehhez szükség lesz a tevékenységek átvilágítására annak megállapítására, hogy mely kommunikációs, tájékoztatási, értékesítési célú tevékenységek esnek a törvény hatálya alá, hiszen csak ezt követően határozható meg, hogy a költségeknek mely része után kell adót fizetni.

Érdemes továbbá megvizsgálni az érvényben lévő beszállítói szerződéseket és a jövőre tervezett marketing-költségvetést is.

A bevallás mindenkire vonatkozik

A jogszabály nem ad felmentést a bevallási kötelezettség alól azoknak, akik nem érik el az 500 milliós értékhatárt.Elképzelhető, hogy ezt majd éppen a bevallás kitöltési útmutatója fogja pontosítani, de ez idő szerint elvileg minden vállalkozásnak el kell készítenie és be kell nyújtania a bevallását, vélekedik a szakértő.

A nullás bevallást is ellenőrizhetik, a mentességet felülbírálhatják!

Azok sem dőlhetnek hátra, fogalmaz a szakember, akik elvégzik számításaikat, és mivel nem érik el az 500 milliós értékhatárt, nullás bevallást nyújtanak be. Hiszen egy ellenőrzés során az adóhatóság vizsgálhatja majd a mentesség jogosságát.Vagyis minden vállalkozásnak érdemes pontos nyilvántartást vezetnie arról, hogy mit vett figyelembe reklámadó-kötelezettsége megállapításakor.

A törvény

A reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény a M A G Y A R K Ö Z L Ö N Y • 2014. évi 82. számában megtalálható,   de idekattintva is elérheti.


Ön mit hirdet? Vallja be és fizessen érte, ha kell!

2014-07-28
Ha kisvállalkozóként azt gondolja, hogy a reklámadó-törvény sok vitát kiváltó módosításai csak a nagy(ban) hirdetőkre vonatkoznak, téved. Augusztus 21. a bevallási kötelezettség határideje.

Ha kisvállalkozóként azt gondolja, hogy a reklámadó-törvény sok vitát kiváltó módosításai csak a nagy(ban) hirdetőkre vonatkoznak, téved. Augusztus 21. a bevallási kötelezettség határideje.

Lépjen a folytatásra, és reményeink szerint el fogja tudni dönteni, hogy az Ön vállalkozása csak „bevalló” vagy befizető lesz. Az írásból az is kiderül, miért érdemes körültekintően mérlegelni, ha „mentességet” kér az adófizetés alól! 

Folytatás a Vállalkozások rovatunkban.


Ne feledje bejelenteni a számlázó programját!

2014-07-27
Új számlázó program vagy online számlázási szolgáltatás vásárlásakor az adóalany köteles 30 napon belül bejelenteni az adóhatósághoz a számlázó program főbb adatait.

Új számlázó program vagy online számlázási szolgáltatás vásárlásakor az adóalany köteles 30 napon belül bejelenteni az adóhatósághoz a számlázó program főbb adatait.

A korábban beszerzett és még használatban lévő számlázó programok esetén a fenti adatokat 2014. november 15-ig terheli bejelentési kötelezettség az adóhatóság felé – figyelmeztet az adozasrolerthetoen.blog.hu szakértője.

 

Számlázó program vásárlása esetén a program fejlesztőjének/forgalmazójának át kell adnia a vevő részére a program magyar nyelvű dokumentációját. Az ebben foglalt funkciókon túl más funkciókkal a program nem rendelkezhet.

Ha a fejlesztő új funkciót ír a programhoz, úgy a fejlesztőnek/forgalmazónak a kötelessége, hogy a funkciómódosítást leíró dokumentáció-részt a program vevőjének rendelkezésére bocsássa. Ugyanakkor a programot használó adóalany kötelezettsége, hogy a program dokumentációját annak valamennyi módosításával és kiegészítésével együtt az adó megállapításához való jog elévüléséig megőrizze. E rendelkezések a saját fejlesztésű számlázó programokra is vonatkoznak.

Adatbejelentés

A számlázó program használata esetén, illetve az online számlázási szolgáltatás igénybevétele esetén – a 2014. október 1-jétől hatályos rendelkezés szerint – az adóalany köteles egy erre a célra szánt formanyomtatványon 30 napon belül bejelenteni az adóhatósághoz a számlázó program alábbi adatait

-program nevét, azonosítóját;

-a fejlesztő nevét, adószámát (ha van);

-az értékesítő, rendelkezésre bocsátó nevét, adószámát;

-beszerzés időpontját vagy a használat megkezdésnek időpontját (saját fejlesztésű programok esetén a rendeltetésszerű használatba vétel időpontját).

A bejelentés megtételéhez szükséges információkat a program fejlesztője/forgalmazója köteles átadni az adóalany részére.

Használatból való kivonás

A számlázó program használatból való kivonását ugyanilyen adatokkal kell jelentenie az adóalanynak az adóhatóság felé - a használatból való kivonás időpontját követő 30 napon belül.

A bejelentési kötelezettség az online számlázási szolgáltatást igénybe vevő adóalanyok esetében szinte azonos a fentivel.

A régiekről is be kell számolni!

Mint azt fent írtuk, a szabály 2014. október 1-jén lép hatályba, azzal, hogy az ezen időpont előtt beszerzett és még használatban lévő számlázó programok esetén a fenti adatokat 2014. november 15-ig terheli bejelentési kötelezettség, vagyis a jelentési kötelezettség nem csak az újonnan beszerzett programokra vonatkozik.

A 2014. október 1-je után beszerzett, illetve használatba vett számlázó programok esetén azonban már a 30 napos bejelentési határidőt kell alkalmazni. A használatból való kivonásról szintén október 1-jét követően kell bejelentést tenni.

 

Az adatszolgáltatás teljesítésére vonatkozó nyomtatvány jelen időpontban még nem nyilvános. A fenti tájékoztatás nem teljes körű, hiszen egyéb részletszabályok is változtak a rendelet hatályba lépésével, melyek érintik a nyomtatványforgalmazókat, a számítógéppel nyugtát előállítókat.

Már számolhat a jövő évi munka- és pihenőnapokkal

2014-07-29
Elkészült a 2015. évi munkaszüneti napok körüli munkarend tervezete, tájékoztat a nemzetgazdasági tárca.

Elkészült a 2015. évi munkaszüneti napok körüli munkarend tervezete, tájékoztat a nemzetgazdasági tárca.

Ennek értelmében…

Január 2.,- péntek - pihenőnap,

Január 17.,- szombat - munkanap

Augusztus 8.,- szombat - munkanap

Augusztus 21.,- péntek - pihenőnap

December 12.,- szombat - munkanap

December 24.,- csütörtök - pihenőnap

húsvéti és a  pünkösdi hétvégék - háromnapos ünnepek lesznek.

Május 1.és  október 23.– mindkettő péntekre esik – így ugyancsak háromnapos ünnepek lesznek.

Március 15. és november 1. vasárnapra esnek majd.

Szabadságolás – módosításokkal

2014-07-30
A munkáltatónak nyáron célszerű legalább az időarányos szabadságot kiadni dolgozóinak – az év eleji törvénymódosításokra tekintettel.

A munkáltatónak nyáron célszerű legalább az időarányos szabadságot kiadni dolgozóinak – az év eleji törvénymódosításokra tekintettel.

Megszűnt az a lehetőség – a Munka törvénykönyvének (Mt.) januári módosítása következtében –, hogy az alapszabadság és az életkor után járó pótszabadság összegének harmada a felek közti megállapodással átvihető a következő évre, hívja fel a munkáltatók figyelmét is közleményében a Trenkwalder személyzeti szolgáltató.

Idén már csak az életkor szerinti pótszabadság (kortól függően 1-10 nap) vihető át a következő évre, igaz, ott teljes mértékben.

Vigyázat, a mulasztás jogszabálysértés!

Leginkább a kisebb cégek vannak elmaradva a szabadságok időarányos kiadásával, aminek pótlása az év végén okozhat majd kisebb-nagyobb fennakadásokat, hivatkozik tapasztalataira a szolgáltató cég.

Amennyiben a munkaadó elmulasztja a szabadság tárgyévi kiadását, az részéről akkor is  automatikus jogszabálysértést jelent-ha a munkavállaló sem akart szabadságra menni

 

„Az életkor után járó pótszabadság átviteléről ráadásul ezentúl naptári évente mindig meg kell állapodnia a feleknek, tudta meg a HR Portál dr. Selmeczi Rékától, a Trenkwalder jogászától.

– A köznyelvben ugyan a munkavállaló „vesz ki” szabadságot, ám a valóságban a munkáltató adja azt ki , a kiadás elmaradásának esetleges hátrányos következményei tehát egyedül őt terhelik. Ez a teher korábban rugalmasan kezelhető volt egyedi megállapodással. Ezen túl, azonban csak az életkor után járó pótszabadság kezelhető ily módon, ami egy fiatal munkavállaló esetén maximum néhány napot tesz ki. Az idei változás, illetve várható hatásai azonban még sok munkáltatóban nem tudatosultak.”- jegyezte meg a szakjogász.

Tekintse át a vállalkozás idei szabadságolási rendjét!

A második félévre tekintettel minden cégnek időszerű átvilágítania, melyik munkavállalója hol tart az idei szabadságának felhasználásában. Bizonyos területeken célszerű lehet akár az időarányosnál több szabadnapot is kiadni a szabadságolási főszezonnak számító nyári időszakban. Így decemberben kevesebb szabadságolási kényszerrel kell szembesülni, ami biztonságosabb hátteret teremt az év végi folyamatos működéshez.

És még 2 fontos információ

A természetben ki nem adott szabadság nem évül el,igaz, pénzben ekkor sem váltható meg– erre csak a munkaviszony megszűnése esetén van lehetőség.

A munkavállaló, szabadságkeretéből mindössze 7 munkanappal rendelkezhet önmaga– a többi esetében a munkáltató döntheti el, mikor küldi szabadságra dolgozóját, hívja fel a figyelmet a személyzeti szolgáltató cég.

Pályázott? Mutatjuk, hogy kik nyertek

2014-07-30
Mielőtt írásos-hivatalos értesítést kapna, hogy támogatják-e vállalkozása munkahelyteremtő törekvéseit, mi már most mutatjuk a nyertes pályázók listáját.

Mielőtt írásos-hivatalos értesítést kapna, hogy támogatják-e vállalkozása munkahelyteremtő törekvéseit, mi már most mutatjuk a nyertes pályázók listáját.

 

A kis- és középvállalkozók munkahelyteremtő pályázatával 371 pályázó részesült vissza nem térítendő támogatásban, közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), Munkaerőpiaci és Képzési Államtitkársága. A támogatás odaítéléséről vagy elutasításáról a vállalkozások írásban kapnak értesítést a munkaügyi központoktól.

Amint az a közleményből kiderül, a rendelkezésre álló 3 milliárd forint felhasználásával a vállalkozások 1621 új munkahely kialakításához, és ezeken a munkahelyeken 1070 álláskereső foglalkoztatásához nyertek el vissza nem térítendő támogatást.

 

A pályázók döntő része hátrányos helyzetű régiókban, jelentős számú új munkahelyen, álláskeresők alkalmazásával valósítja meg beruházását.

A mikro-, kis- és középvállalkozások munkahelyteremtő beruházásainak támogatását segítő NGM központi program alapján, a tartaléklistán lévő pályázatok támogatására 3 milliárd Ft áll rendelkezésre.

Ennek a keretösszegnek a felhasználásán túl további forrás nincs, ezzel az ez évi pályázati program lezárult.

*

Mikro-, kis- és középvállalkozások munkahelyteremtő beruházásainak támogatása, támogatott pályázatok, 2. miniszteri döntés (kódjel: NFA-2014-KKV). A nyertes vállalkozások listáját ezen az oldalon elérheti.


Készpénzutalványt ne!

2014-07-31
Vannak munkaadók, akik olyan készpénzutalványokat bocsátanak ki, adnak munkavállalóiknak, amelyek közvetlenül készpénzre válthatók. Az adóhatóság tapasztalata és vélekedése szerint adóelkerülési szándékkal.

Vannak munkaadók, akik olyan készpénzutalványokat bocsátanak ki, adnak munkavállalóiknak, amelyek közvetlenül készpénzre válthatók.  Az adóhatóság tapasztalata és vélekedése szerint adóelkerülési szándékkal.

A személyi jövedelemadóról szóló (szja) törvény szerint az utalvány akkor adómentes, ha megállapítható, hogy az utalvány mely termékre, szolgáltatásra – vagy milyen termék és szolgáltatáskörben – használható fel és a juttatás körülményei megfelelnek az adómentesség feltételeinek, továbbá, ha az utalvány nem váltható vissza, figyelmeztet a távirati irodához eljuttatott felhívásában a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

A hatóság kiemeli: a NAV május 17-én jelentette meg honlapján a visszaváltható, más utalványra beváltható utalványok adókötelezettségéről szóló tájékoztatóját (ide kattintva elérheti), amelynek célja, hogy az utalványok kibocsátói, és a munkáltatók megismerjék a követendő szabályokat.

Ami még szabálytalan

Ha az utalványt kibocsátó olyan feltételekkel értékesíti a munkaadóknak az utalványt, hogy azt náluk a munkavállalók közvetlenül készpénzre, vagy – az adómentesen adható utalványt – adóköteles utalványra válthatják be, szól a figyelmeztetés.


Ilyen például, ha a sporteseményre szóló jegy, bérlet vásárlására felhasználható utalványt a munkavállaló – az utalvány kibocsátójánál – élelmiszer vásárlására felhasználható utalványra válthatja be. Ilyenkor ugyanis a munkaadó nem fizeti meg a közterheket a juttatás után.

A többség szabálykövető

A fentieken túl a hatóság megjegyzi még, hogy az utalványok használata gyakori és az esetek nagyobb részében a munkaadók, valamint az utalványt kibocsátók a hatályos jogszabályok betartásával járnak el.