2013-12
KERESKEDELMI ÉLET

Minimálbér, szakmunkás bérminimum – 2014

2013-12-02
Jövőre a minimálbér 101 ezer 500 forint lesz, a szakmunkás bérminimum pedig 118 ezer forint

Jövőre a minimálbér 101 ezer 500 forint lesz, a szakmunkás bérminimum pedig 118 ezer forint.

Erről állapodtak meg a felek a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán (VKF). A megállapodás a minimálbérnél 3,6, a garantált bérminimum esetében pedig 3,5 százalékos emelést jelent 2014-ben az idei évhez képest, közölte Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatásért felelős államtitkára a konzultációs fórumot követő sajtótájékoztatón. (A minimálbér 2013-ban 98 000, a szakmunkás minimálbér pedig 114 ezer forint.)

A megállapodásról várhatóan a következő kormányülések valamelyikén dönt majd a kabinet.

A minimálbéren keresők 3500, a bérminimumot keresők pedig 4000 forinttal kapnak többet január 1-jétől.

Trafikügy – Kártérítés nincs

2013-12-02
Az államnak nincs kötelezettsége sem a 2500 miatt, sem a 200-ért.

Az államnak nincs kötelezettsége sem a 2500 miatt, sem a 200-ért.

A Kormány körültekintően járt el a trafikok elhelyezkedésével kapcsolatos döntésénél. Alapvetően népegészségügyi szempontokat, valamint a kiskereskedők érdekeit szem előtt tartva hozta meg döntését, írja közleményében a Kormányzati Információs Központ.

Ez az intézkedés a meglévő koncessziós jogokat semmilyen formában nem érinti, éppen ezért a Magyar Államnak semmilyen kártérítési kötelezettsége nincsen, szól a tájékoztatás.

Bűvös számok

Amint arról néhány napja beszámoltunk, nem működhetnek nemzeti dohányboltok a 2500 négyzetméternél nagyobb alapterületű bevásárlóközpontokban, hipermarketekben és benzinkutakon, illetve a közvetlen környékükön – jövő május 31. után…

Az új szabály azt is kiköti, hogy egymástól 200 méternél közelebb már nem működhetnek trafikok…

Az információról és az azt alátámasztó kormányrendeletről bővebben ezen az oldalunkon olvashat.


Online pénztárgép – Ez a megrendelés visszaigazolásának módja

2013-12-03
Az erre a célra kialakított internetes felületen (eBEV szolgáltatás) leadott pénztárgép megrendelések visszaigazolásáról tájékoztat az adóhatóság.

Az erre a célra kialakított internetes felületen (eBEV szolgáltatás) leadott pénztárgép megrendelések visszaigazolásáról tájékoztat az adóhatóság.

Amint az a közleményből kiderül, 2013. november 16-át követően elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgép cseréjéhez kapcsolódó online pénztárgép megrendelést csak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján keresztül is elérhető, erre a célra kialakított internetes felületen (eBEV szolgáltatás) lehet leadni – a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek üzemeltetésének, szervizelésének egyes, az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgépekre való átállást elősegítő szabályokról szóló 50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet értelmében.

Abban az esetben, ha az üzemeltető jelen közlemény megjelenése előtt már adott le megrendelést az internetes felületen, akkor hamarosan visszaigazolást fog kapni a megrendelés tényéről.

A visszaigazolás az Ügyfélkapura érkezik

A visszaigazolást a NAV minden esetben a rendelést leadó üzemeltetőÜgyfélkapu tárhelyéreküldi meg. (Fontos, hogy amennyiben a megrendelés leadásáról nem az üzemeltető saját maga, hanem például meghatalmazottja intézkedett, úgy a visszaigazolás is a meghatalmazott tárhelyére kerül megküldésre.)

Későbbi megrendelések

Azokróla megrendelésekről, amelyek a jövőben kerülnek leadásra az üzemeltetők– a megrendelő rendszert érintő rövid átállást követően folyamato san –a rendelés leadását követő napon fogják a visszaigazolást megkapni. Kérik, hogy a megrendelők folyamatosan kísérjék figyelemmel azÜgyfélkapu tárhelyreérkező üzeneteket.

A rendelés leadását és a visszaigazolás megérkezését követően az eBEV szolgáltatásban a pénztárgép megrendelés leadásával kapcsolatban további teendő nincs.

Fontos: mind az üzemeltetőnek, mind pedig a forgalmazónak kölcsönösen intézkednie kell a kapcsolatfelvétel iránta megrendelt pénztárgép beszerzésével kapcsolatos részletek egyeztetése érdekében, hívhja fel a figyelmet az adóhatóság.

*

A forgalmazók elérhetőségei megtalálhatók az eBEV portálon aRendelés előjegyzés/Pénztárgép rendelés menüpontbanaPénztárgép jellemzők összehasonlításacímű táblázatban.

FÜSTJELZŐ – A vendég név nélkül is jelenthet

2013-12-03
A nemdohányzók védelméről szóló törvény betartásáért a vendégek is kardoskodhatnak. Az állampolgárok az interneten is jelezhetik, ha szabálytalanságot tapasztalnak.

A nemdohányzók védelméről szóló törvény betartásáért a vendégek is kardoskodhatnak. Az állampolgárok az interneten is jelezhetik, ha szabálytalanságot tapasztalnak.

Tízezer (!) szórakoztató, vendéglátó-ipari egységben kiemelt ellenőrzést tartottak a közegészségügyi felügyelők nemrégiben. Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) munkatársai szeptemberben és októberben arra voltak kíváncsiak, hogy az üzletekben betartják-e a nemdohányzók védelméről szóló jogszabály előírásait. Október 14. és 18. között pedig egy általános akcióellenőrzés is zajlott.

A tulajdonosok és az üzemeltetők is alapvetően jogkövetők

A nemdohányzók védelméről szóló törvény 2002. január 1-jén életbe lépett módosítása minden közforgalmú intézményből száműzte a dohányfüstöt. Az egészségügyi hatóság kezdetben nem bírságolt, hanem a szabályok megfelelő alkalmazásában segítette az érintetteket – tájékoztat még az ellenőrzés eredményeinek közzététele előtt a hatóság.

A vizsgálatok tapasztalatai azt mutatják, hogy az elmúlt közel két év alatt a tulajdonosok, üzemeltetők és az állampolgárok is megértették a nemdohányzók védelméről szóló szabályozás fontosságát és alapvetően jogkövető magatartást tanúsítanak, szól a hivatal álláspontja.

Vannak szabálytalankodók és visszaesők

Akadnak azonban olyan egységek is, ahol visszatérően, több alkalommal is szabálytalanságot tapasztaltak a munkatársak. Az ilyen esetekben szigorúan lép fel az egészségügyi hatóság.

A szeptemberi és októberi – több mint 10 ezer egységben lefolytatott – vizsgálat után a kiszabott bírságok összege megközelíti a 4 millió forintot. Volt, ahol nem jelöltek ki dohányzóhelyet, több helyen pedig zárt térben cigarettázók miatt kellett intézkedni. A „Tilos a dohányzás!” tábla hiánya is a gyakoribb szabálytalanságok közé tartozott.

Felirat, jelzés – még lehet cserélni!

Ez utóbbival kapcsolatban fontos kiemelni, hogy a jogszabályoknak mindenben megfelelő felirat vagy jelzés módosítására, illetve cseréjére legkésőbb a 2014. március 1-ig tartó türelmi idő lejártáig sort kell keríteni ott, ahol ezt még nem tették meg.

A felirat és jelzés a következő oldalakról letölthető.

Figyelem! Működik a Füst-bejelentő!

A vállalkozóknak nem árt tudni, hogy az egészség.hu internetes portálon az állampolgárok név nélkül észrevételt tehetnek, ha a nemdohányzók védelméről szóló törvény előírásainak megszegésével találkoznak bárhol is. 

A hatóság szakemberei az ellenőrzések helyszíneinek kiválasztása során ezeket a jelzéseket is figyelembe veszik, figyelmeztet az ÁNTSZ.

Mérsékelt forgalomnövekedés kecsegtet

2013-12-04
Valamivel nagyobb karácsonyi forgalomra számíthatnak idén a kereskedelmi vállalkozások általában, mint tavaly, jelzik a számítások. Mutatunk más adatot is, köztük a legfrissebb kereskedelmi szálláshely-forgalomra vonatkozókat…

Valamivel nagyobb karácsonyi forgalomra számíthatnak idén a kereskedelmi vállalkozások általában, mint tavaly, jelzik a számítások. Mutatunk más adatot is, köztük a legfrissebb kereskedelmi szálláshely-forgalomra vonatkozókat…

„A decemberi növekmény mértéke eléri, talán kicsit meg is haladja az előző évben mértet, így a családok várhatóan 25-30 százalékkal költenek többet az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz képest, közölte a GfK Hungária piackutató cég ügyfélkapcsolati igazgatójának kijelentését az Origo. A szakember így folytatta: Az idei év karácsonyi szezonjára vonatkozó várakozásaink talán kicsit pozitívabbak, mint az elmúlt években. Bár az első három negyedév összforgalmának 2-3 százalékos növekedése nem tűnik kiugrónak, ám az előző néhány évhez képest mindenképpen jelentősebb, kiváltképp, ha az infláció mértékét is figyelembe vesszük”, írta meg a hírportál.

Kiskereskedelem számokban

2013. októberben az első gyorsbecslés szerint 2,5 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom naptárhatástól megtisztított volumene az előző év azonos időszakához képest.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 1,2 százalékkal, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 3,3 százalékkal, míg az üzemanyag-kiskereskedelemben 3,7 százalékkal emelkedett az értékesítés volumene, áll a KSH gyorsjelentésében. Összehasonlításul a szeptemberi összegzést itt mutatjuk. 

Nőtt a szálláshelyek vendégforgalma

Októberben 4,6 százalékkal nőtt a kereskedelmi szálláshelyek forgalma, tájékoztat gyorsjelentésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Kereskedelmi szálláshelyek száma

2013. október 31-én a hazánkban működő kereskedelmi szálláshelyek száma 2400 volt, ezen belül 952 szálloda 55 ezer szobával, 878 panzió közel 10 ezer szobával működött. Az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma 570 volt.

Külföldi vendégek

Októberben a külföldi vendégek 1,0 millió vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken, vendégforgalmi adataik mérsékelten emelkedtek. Számuk 2,6, az általuk eltöltött vendégéjszakáké pedig 1,8 százalékkal nőtt 2012 azonos időszakához képest. A jelentősebb küldő országokból érkezők vendégforgalma változóan alakult.

Míg a Németországból, Ausztriából, Egyesült Királyságból és Olaszországból érkező vendégek forgalma csökkent (6,3; 10; 7,3 és 8.6 százalék), addig az orosz, a cseh és a lengyel vendégek által eltöltött éjszakák száma számottevően emelkedett (28; 33 és 12 százalék).

Belföldi vendégek

Októberben a belföldi vendégek 830 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 9,6, az általuk eltöltött vendégéjszakáké pedig 8,2 százalékkal bővült az egy évvel ezelőttihez viszonyítva.

A belföldivendég-forgalom – a Tisza-tavi és nyugat-dunántúli turisztikai régiók kivételével – az összes régióban nőtt. A kereskedelmi szálláshelyek belföldivendég-forgalmának 78 százalékát fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 9,7 százalékkal emelkedett.

Szállodák szobakihasználtsága

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 53 százalékos volt, ami 0,7 százalékponttal több az előző évinél. A vizsgált időszakban az öt- és négycsillagos egységek szobáinak igénybevétele kimagasló, 69, illetve 64 százalékos, a gyógyszállodák szobakapacitás-kihasználtsága szintén átlagon felüli, 65 százalékos volt.

Árak

Októberben a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 15 531 forint, az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) 8206 forint volt.

A kereskedelmi szálláshelyek összes folyó áron számított árbevétele 4,9 százalékkal magasabb volt, mint tavaly ilyenkor. Összesen 27 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 15 milliárd forint. A vendéglátásból 5,8 milliárd forint folyt be, 213 millióval több, mint 2012 októberében. A forint/euró havi átlagárfolyama 295 forint volt, 13 forinttal gyengébb a 2012. októberi értéknél.

SZÉP Kártya

A működő kereskedelmi szálláshelyek jelentése alapján szeptemberben 1677 egység fogadott el Széchenyi Pihenőkártyát. A belföldi vendégek az év tízedik hónapjában 1,1 milliárd forint értékben fizettek ezzel a fizetőeszközzel a szálláshelyeken.

Összehasonlítva a tavaly októberben beváltott üdülési csekk, valamint a SZÉP-kártya együttes forgalmával, ez 6,5 százalékos növekedést jelent.

Foglalkoztatás

A szálláshely-szolgáltatást nyújtó – különböző főtevékenységű – vállalkozások a szálláshelyeken októberben közvetlenül 29 ezer főt foglalkoztattak, ami 2,1 százalékkal több, mint 2012 azonos időszakában, jelenti a KSH.

Szép pincérnők, hanyatló gazdaság?

2013-12-04
Minél „dögösebbek” a pincérnők, annál rosszabbul teljesít a gazdaság, szól egy vélekedés.

Minél „dögösebbek” a pincérnők, annál rosszabbul teljesít a gazdaság, szól egy vélekedés.

Válságosabb időkben ugyanis a vállalatok gyönyörű lányokkal igyekeznek fellendíteni a kevésbé pörgő üzletet, hogy például a segítségükkel adjanak el minél több terméket, szolgáltatást, közli a BusinessInsider-re hivatkozva az Origo.

Az üzleti lap szerint ez egyfajta előremutató indikátornak tekinthető, szemben a hagyományos (GDP, PMI, árindexek, munkanélküliségi ráta) foglalkoztatottak számának alakulásával, mivel az a legtöbbször a gazdasági folyamatokra utólag reagál.

A „dögös pincérnő” index viszont előre jelezheti, hogy egy ország hogyan fog teljesíteni a közeljövőben, attól függően, hogy hiány van-e a munkaerőpiacon a „dekoratív” hölgyekből, vagy sem.

Így, ha egyre szebb pincérlányokkal, hostessekkel találkozunk, kezdhetünk pesszimistává válni a gazdaság jövőbeni teljesítményével kapcsolatban, írja a hírportál az üzleti lap nyomán.

Vicces – vagy mégsem?

2013-12-04
Minél „dögösebbek” a pincérnők, annál rosszabbul teljesít a gazdaság, szól egy vélekedés.

Minél „dögösebbek” a pincérnők, annál rosszabbul teljesít a gazdaság.

Válságosabb időkben ugyanis a vállalatok gyönyörű lányokkal igyekeznek fellendíteni a kevésbé pörgő üzletet, hogy például a segítségükkel adjanak el minél több terméket, szolgáltatást, írja a BusinessInsider-re hivatkozva az Origo.

A folytatásért kattintson erre az oldalunkra. 

Mi ez? Csokimikulás?

2013-12-04
Nagyon nem mindegy, hogy az üzletek polcain milyen felirat kerül a termék alá/fölé…

Nagyon nem mindegy, hogy az üzletek polcain milyen felirat kerül a termék alá/fölé…

A megtévesztést legtöbb esetben nem a gyártók, hanem a kereskedők követik el a polcokra kihelyezett címkékkel – ez a hatósági csokimikulás-ellenőrzések eddigi tapasztalata.

A nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) ugyanis szúrópróbaszerűen 14 félét vizsgált a fent nevezett édességből – gyártóknál és forgalmazóknál egyaránt. Mint kiderült az élelmiszerkönyv előírásainak valamennyi termék megfelelt.

A bakik az üzletek polcain jelentkeztek döntően: sok esetben előfordult, hogy a csokoládécímkék mögött tejbevonó-masszák sorakoztak, fogalmaz a hatósági tájékoztatás.

A hivatal szóvivője egyúttal újra megerősítette: ünnepek előtt a nagy üzletláncok mellett a kistelepüléseken, vásárokon, piacokon is jelen lesznek a felügyelők.

Hogy mire terjednek ki az adventi ellenőrzések, arról lapunkban itt tájékoztattunk.


Az egyszerűsített foglalkoztatás okos útja

2013-12-05
Az egyszerűsített foglalkoztatás bejelentését tette egyszerűbbé az adóhatóság – az okostelefonnal rendelkezők számára.

Az egyszerűsített foglalkoztatás bejelentését tette egyszerűbbé az adóhatóság – az okostelefonnal rendelkezők számára.

A hatóság arról tájékoztat, hogy az egyszerűsített foglalkoztatás bejelentése immár okostelefonon keresztül is elvégezhető.

Az előnyök

Az új, ingyenesen letölthető alkalmazás segítségével, a telefonhívással történő bejelentéshez képest az ügyintézés egyszerűsödik, gyorsul; bárhonnan és bármikor elvégezhető a bejelentés számítógép nélkül; a beküldött adatok ellenőrizhetőek, visszakereshetőek; azonnali visszaigazolás érkezik a befogadásról az Ügyfélkapun keresztül; a könyvelők számára a megfelelő adattartalom néhány érintéssel elküldhető a hónap végén.

Elektronikus és mobil beküldés

Az alkalmazással beküldött jelentés joghatása megegyezik a 13T1042E jelzésű elektronikus adatlap kitöltésének és beküldésének joghatásával, nincs különbség az elektronikus beküldés és a mobilalkalmazás használata között.

 

Az okos út

Az alkalmazás használatához Ügyfélkapu regisztráció szükséges.

 Az alkalmazásról részletes tájékoztatót a következőre rákattintva olvashat: www.nisz.hu/efo

Az alkalmazás Android telefonokra letölthető erről a linkről. 

Az alkalmazás elérhetősége iTunes áruházból iPhone készülékekre.

SZAK-ÉRTŐ – A „napi-videók” átütő sikert is hozhatnak

2013-12-06
Talán a legelfoglaltabb vállalkozók is látták már a „spárgás reklámfilmet”, amely ritka szakmai bravúrral kínálja a világnak a kamiont. A kisvállalkozások azonban véletlen is készíthetnek magukról, termékeikről, szolgáltatásaikról jó reklámvideót…

Talán a legelfoglaltabb vállalkozók is látták már a „spárgás reklámfilmet”, amely ritka szakmai bravúrral kínálja a világnak a kamiont. A kisvállalkozások azonban véletlen is készíthetnek magukról, termékeikről, szolgáltatásaikról jó reklámvideót…

A „Van Damme- reklám” megmozgatta a világot, lájkolják, megosztják, beszélnek, vitáznak róla az emberek, írja az FN24. Az ikonikus spárgát eddig több mint 52 milliószor nézték meg a Youtube-on, és 318 ezren lájkolták. A mémek között is van olyan, amelyiknek már 11 milliónál tart a nézettsége. A lap által idézett Farkas Erika marketingszakértő szerint a videó minden fontosabb reklámcélnak megfelel, ráadásul ahhoz képest, hogy mekkora sikert hozott, valószínűleg még csak nem is volt magas a költségvetése.

A szakember úgy véli, egyáltalán nem ördöngösség felhívni a legkisebb vállalkozásnak is magára a figyelmet.

Kommunikálni, kommunikálni, kommunikálni!

„A marketingben, az online hírverésben a videóknak egyre nagyobb a szerepe. Épp ezért érdemes minél több céges történést amatőr vagy profi módon rögzíteni, és kommunikálni, kommunikálni! Sosem lehet tudni, mi lesz az, amit felkap a közönség, és miből lesz vírusvideó. Nem kell várni a nagy ötletre, és halogatni a felvételeket! Fel lehet venni hétköznapi eseményeket is: az újabb raktár bemutatóját, egy ruhahajtogatást vagy egy új kollégát... Mind mutat, sugall valamit a vállalkozásról" – tanácsolja a szakértő. Ezt követően szerinte nincs más teendő, mint feltölteni a kisfilmet a videomegosztókra, a Facebookra és a céges honlapra, blogra, és figyelni a visszajelzéseket, valamint a lájkok és a kattintások számát, idézi a hírportál.

Hogyan „üssük a nagydobot”?

Ám a túlzó vagy a nem valós állapotot közvetítő hirdetések, reklámok hiteltelenné tesznek – de még a szabálytalanságok is kiderülhetnek.

Tény, hogy az ünnepi forgalom növelése esetenként több hirdetést, reklámot igényel. De érdemes megfontolni, mit, hol és hogyan „verjünk nagydobra”. A fogyasztóvédelem arra volt kíváncsi nemrégiben, hogy a vállalkozók mennyire tartják be a szabályokat, amikor szórólapokon, újságokban, rádiókban, televíziókban jelennek meg termékeiket, szolgáltatásaikat, üzleteiket.

Általában visszafogottak, tudatosak a hirdetések

A vállalkozások – hasonlóan a tavalyi évhez – 2013-ban is visszafogottan, de tudatosan éltek a reklámozás eszközével, szól a hivatalos megállapítás. (A megállapítás a reklámozás szabályosságra és nem a szakmaiságára utal. A hirdetések tartalmának, minőségének, megjelenésének, esztétikumának, stb… részletezése más megítélés alá esik, és nem is tartozik ehhez az írásunkhoz – a szerk.) – Azaz, általában (!) jogszerűen reklámozták, hirdették termékeiket, szolgáltatásaikat – derül ki a fogyasztóvédelmi hatóság összefoglaló jelentéséből.

A reklámok hatósági ellenőrzése során a felügyelőségek a reklámok lehető legszélesebb palettájának áttekintésére törekedtek.

A vizsgált reklámok harmadánál arra voltak kíváncsiak, hogy a különböző felületeken meghirdetett árak megegyeztek-e a kínált termékek, szolgáltatások tényleges árával.

„A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feltárását célzó443ellenőrzés során a felügyelőségek71esetben állapítottak meg hatósági eljárásban jogsértést.Az így kapott16 százalékos kifogásolási arány a 2012-es és 2011-es év ugyanekkora kifogásolási arányához képest stagnálást jelent, ennek ellenére továbbra is jónak mondható, hiszen 2010-ben 31 százalékos eredmény született ezen vizsgálati szempont keretei között.”, fogalmaz a hivatalos hatósági jelentés.

Idén a legszabályosabban működő felületek voltak:

közterület, internet, szórólap

A legtöbb kifogásolás az egyéb reklámhordozókon (46 százalék), a reklámújságokban (24 százalék), továbbá az újságokban, magazinokban (20 százalék) megjelent hirdetésekkel kapcsolatban született.

Ezután következnek a szórólapokon (16 százalék), az interneten (13 százalék) és a közterületen (4 százalék) közzétett hirdetések.

Pozitív eredmény, hogy a rádióban és televízióban ellenőrzött reklámok között nem találkoztak e szempontból jogsértő magatartással a felügyelőségek.

Hibák, kifogások

Az fent említett éves adatok stagnálásától függetlenül – ám az idei kifogásolási arány ismeretében – továbbra is szükség van a hatósági kontrollra, összegez a hatóság, mert továbbra is majdnem minden negyedik reklám bizonyult jogsértőnek.

A kifogásolt reklámok majdnem fele (47 százalék) az árfeltüntetési szabályok megszegéséből adódott, valamint a kifogásolt reklámok közel egynegyedénél (18 százalék) a kifogásolást a fogyasztókat megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tették ki.

Erre tekintettel a hatóság a jövőre nézve is szükségesnek tartja a gazdasági reklámtevékenység átfogó ellenőrzését, zárul a jelentés.

További tájékoztatónk, törvények, információk:

2001. évi XCVI. Törvény a gazdasági reklámok és az üzletfeliratok, továbbá egyes közérdekű közlemények magyar nyelvű közzétételéről – itt található.

2008. évi XLVIII. Törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól – itt található.


A jó reklám elad és tájékoztat – szabályosan

2013-12-06
Talán a legelfoglaltabb üzletemberek is látták már a „spárgás reklámfilmet”, amely ritka szakmai bravúrral kínálja a világnak a kamiont. A kisvállalkozások azonban véletlen is készíthetnek magukról, termékeikről, szolgáltatásaikról jó reklámvideót…

Talán a legelfoglaltabb üzletemberek is látták már a „spárgás reklámfilmet”, amely ritka szakmai bravúrral kínálja a világnak a kamiont. A kisvállalkozások azonban véletlen is készíthetnek magukról, termékeikről, szolgáltatásaikról jó reklámvideót…

A szakember ötleteit és a hirdetésekkel, reklámokkal kapcsolatos hatósági intelmeket ezen az oldalunkon olvashatja.





Fotók itt, a folytatásban és a főoldali ajánlón: sihuhu.com; varnai.eu; blog.kazal.hu

Bírságba futhatnak az e-számlázó cégek

2013-12-06
Elképzelhető, hogy az elektronikus számlákat kezelő, kiállító és befogadó vállalkozások félreértelmezik a számlázással kapcsolatos törvényi könnyítést – és emiatt komoly bírságokat kockáztatnak.

Elképzelhető, hogy az elektronikus számlákat kezelő, kiállító és befogadó vállalkozások félreértelmezik a számlázással kapcsolatos törvényi könnyítést – és emiatt komoly bírságokat kockáztatnak.

Hivatalos állásfoglalásért a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) fordult az egyik elektronikus számlázási szolgáltató, írja cikkében az Origo.

A hírportál arról tájékoztat, hogy „…az év elején hatályba lépett törvénymódosítás szerint már nincs szükség digitális aláírásra az elektronikusan érkező számlák hitelességéhez.

A jogszabályok alapján viszont az ilyen számlát befogadóktól továbbra is elvárható annak egyértelmű bizonyítása, hogy az így érkező számla a kiállítás óta semmilyen változáson nem esett át, és valóban a kiállítójától származik, emlékeztet a Billzone.eu elektronikus számlázási szolgáltatás üzemeltetője, az N-Ware Kft. közleményében.

A cég szerint gyorsan elterjedtek a sima pdf formátumban átküldött számlák. A szakmai fórumokon azonban továbbra is erős a megosztottság, hogy a számlák befogadása esetén elégséges-e az általános archiválási gyakorlat.

Egy elektronikus számla esetében annak elektronikus formája az eredeti példány, azt kell tárolni, írja közleményében a cég. Érvelése szerint ha ez igaz, és minden e-számlára vonatkozik, akkor azok a kiállítók, akik pdf-et küldenek, minden felelősséget átterhelnek a befogadóra. A befogadó ugyanis kénytelen saját maga elektronikusan aláírni és időpecsételni a dokumentumokat ahhoz, hogy megváltoztathatatlan módon őrizze meg azokat. Sőt, valójában a kiállító is kénytelen ezt megtenni. (A cég a törvényi könnyítés ellenére mindezek miatt most is digitális aláírással és időpecséttel látja el azokat a számlákat, amelyeket az elektronikus számlázási szolgáltatásukat igénybe vevő ügyfeleik kiállítanak a saját tranzakcióik során.)

Hatósági válaszra várva

A társaság szerint sok a bizonytalanság a mindennapi használat során, ezért fordultak a NAV-hoz, hogy adjon ki egyértelmű állásfoglalást a digitális aláírás kötelezőségének feloldása után kialakult helyzet értelmezésére, idézi a közlemény a társaság ügyvezetőjét” – zárul a hírportál szakértői írása. 

Online pénztárgépek – Bővült a választék

2013-12-09
További online adatkapcsolatra képes berendezés kapott forgalmazási engedélyt a napokban a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivataltól (MKEH). Az újonnan és a korábban engedélyhez jutott pénztárgépek listáját alább közöljük.

További online adatkapcsolatra képes berendezés kapott forgalmazási engedélyt a napokban a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivataltól (MKEH). Az újonnan és a korábban engedélyhez jutott pénztárgépek listáját alább közöljük.

 

Az adóhatóság nemrégiben tájékoztatóban hívta fel a figyelmet a pénztárgépek megrendelésével és visszaigazolásával kapcsolatos szabályokra, amelyről lapunk is beszámolt. Most a tudnivalókra hivatkozva adjuk közre a biztonsággal megvásárolható gépek nevét és számát.

A Synergon Retail Systems kft.(székhely: 1108 Budapest Kozma utca 2.) által típusvizsgálatra bemutatott  SRS 4.0 Base,NCR-AEE számítógép alapú pénztárgép forgalmazását  A030 számon,

– a Spar Magyarország Kft.(székhely: 2060 Bicske, Spar út 1.) által típusvizsgálatra bemutatott  SPARSTORE-NCR-AEEX-LAU számítógép alapú pénztárgép forgalmazását  A031 számon,

– a Laurel Kft. (székhely: 8000, Székesfehérvár, Gyümölcs utca 4-6.) által típusvizsgálatra bemutatott LAURA - L0.09.15-NCR-AEEX számítógép alapú Pénztárgép forgalmazását A032 számon engedélyezte december 6-án a MKEH.

Információk és a további  Érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkezők jegyzéke.

Csikk, gyűjtés, újrahasznosítás

2013-12-09
Vendéglátóipari egységek, szállodák, bárok, szórakozóhelyek is csatlakozhatnak a csikk-, illetve cigarettahulladék gyűjtők csoportjához. A hulladékokat újrahasznosítják.

Vendéglátóipari egységek, szállodák, bárok, szórakozóhelyek is csatlakozhatnak a csikk-, illetve cigarettahulladék gyűjtők csoportjához. A hulladékokat újrahasznosítják.

Írásunk elkészítésekor országszerte már 76 különböző egység állt kapcsolatban a Csikk Brigád elnevezésű programmal, amelyben egy nemzetközi újrahasznosító cég és egy nemzetközi dohányipari vállalkozás hirdetett kampányt a cigarettacsikkek és egyéb cigarettahulladékok begyűjtéséért. Az így összegyűjtött hulladékokból környezetbarát termékek – például raklap, szemetes, hamutartó – készülnek.

Ingyenes csatlakozás és szállítás

A programhoz ezen az oldalon lehet csatlakozni, de itt mutatják meg azt is, hogyan lehet a vendéglátóipari egységekben praktikus módon összegyűjteni a hulladékot, amelyet aztán a résztvevők INGYEN továbbíthatnak a programgazdák címére.

Mentorhálózat segítené a női vállalkozásokat

2013-12-09
A női vállalkozások érdekében mentorhálózatot működtetnének és a fejlesztések lehetőségeit keresik.

A női vállalkozások érdekében mentorhálózatot működtetnének és a fejlesztések lehetőségeit keresik.

A női vállalkozásokat tömörítő, az érdekeiket képviselő szervezetek és a Nemzetgazdasági Minisztérium Gazdaságszabályozásért Felelős Államtitkárságának szakértői eddig már három alkalommal ültek tárgyalóasztalhoz.

A felek – egyedülálló módon – igazi műhelymunka keretében vetettek fel és válaszoltak meg olyan kérdéseket, amelyekkel a női vállalkozók nap mint nap szembesülnek, fogalmaz közleményében a nemzetgazdasági tárca.

A találkozók során meghatározták azokat a területeket, amelyek fejlesztésére kiemelt hangsúlyt kell helyezni annak érdekében, hogy a női vállalkozásokban rejlő kihasználatlan lehetőségeket mind nagyobb mértékben kiaknázhassák.

Pályázati célcsoportok megkülönböztetése

Az egyeztetéseken hangsúlyt kapott a vállalkozási ismeretek mélyebb oktatása az iskolarendszerben és azon kívül, továbbá az, hogy a pályázati lehetőségeket átjárhatóbbá kell tenni. A résztvevők kiemelték, hogy a jelenleginél árnyaltabban kell elkülöníteni azokat a célcsoportokat, amelyek élhetnek a különböző támogatási formákkal.

Vállalkozói mentorhálózat – egységesen elérhető lesz

A női vállalkozások fejlesztésében jelentős szerepe van a vállalkozói mentorálásnak, mutatják a hazai és nemzetközi tapasztalatok, így a műhelymunkák kiemelt feladata egy országosan, egységesen elérhető mentorhálózat kereteinek meghatározása.

Az egyeztetést kutatás előzte meg

A kis- és középvállalkozások 2014-2020 közötti fejlesztési stratégiájának elkészítésekor az idei év elején mintegy 3000 fős mintán végzett reprezentatív felmérés szerint a női vállalkozások súlya a 10 főnél kevesebbet foglalkoztató vállalkozások körében jelentős. Az összes megkérdezett mikrovállalkozás több mint harmadára jellemző, hogy tulajdonosainak többsége nő és az ügyvezetést is nő látja el. A kisvállalkozásokat és a középvállalkozásokat tekintve az arány drasztikusan csökken: 18, illetve 12 százalékra. A női vállalkozások tehát jelentős szereppel bírnak az önfoglalkoztatásban, a kisebb vállalkozások működtetésén túl azonban ugyanúgy képesek a növekedésre, helytállnak a piaci versenyben.

Fejlesztési irányok, intézkedések, források

A fejlesztési irányok: az önfoglalkoztatás előmozdítása, a növekedés elősegítése.

Az intézkedések: az információhiány leküzdése, a kapcsolati tőke, a sikeres működést feltételező ismeretek, valamint a háttér-infrastruktúra biztosítása, a finanszírozási források elérhetővé tétele.

Az intézkedések legfőbb forrása: a 2014-2020 között rendelkezésre álló európai uniós források.

További segítséget, ötleteket ígérnek

Az egyeztetés-sorozat nem zárult le: a műhelymunkák résztvevői egyetértettek abban, hogy a női vállalkozások helyzetének javítása érdekében folytatják a közös gondolkodást, zárul az információ.

A női vállalkozásokat mentorhálózat segítené

2013-12-09
A női vállalkozások érdekében mentorhálózatot működtetnének és a fejlesztések lehetőségeit keresik.

A női vállalkozások érdekében mentorhálózatot működtetnének és a fejlesztések lehetőségeit keresik.

A témáért felelős szakértők tervet készítettek, amelynek továbbfejlesztéséről hamarosan újra tárgyalnak. A részletekről ezen az oldalunkon olvashat.


A KISOSZ a kormányzat intézkedését kérte

2013-12-11
Szakmai egyeztetés zajlott a pénztárgépcserét kísérő problémák és az adattovábbítási árak kérdésében.

Szakmai egyeztetés zajlott a pénztárgépcserét kísérő problémák és az adattovábbítási árak kérdésében.

Az adatszolgáltatással kapcsolatos feladatok és feltételek egyeztetése, illetve az online pénztárgépekre való áttéréssel kapcsolatos helyzet áttekintése volt annak a szakmai egyeztetésnek a témája, amelyen dr. Antalffy Gábor ügyvezető elnök a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) nevében vett részt a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM). A kormányt  Szatmáry Kristóf, gazdaságszabályozásért felelős államtitkár képviselte.

A KISOSZ a kormányzat intézkedését kérte, miután már nyilvánvalóan illúzió az elképzelés, amely szerint idén december 31-ig 200 ezer, úgynevezett kiskasszát üzembe helyeznek országszerte. Mint ismeretes, még mindig több mint 5 ezer – az adóhatósággal online adatkapcsolatra képes – pénztárgép beállítása nem történt meg, tájékoztatta lapunkat dr. Antalffy Gábor.

Érvényes megrendeléssel nincs szankció

– A tárgyalás során rögzítettük: amelyik vállalkozó érvényes megrendeléssel és annak visszaigazolásával rendelkezik, az a jelenlegi kormányrendeletben szabályozott feltételek szerint működhet tovább 2014. január 1-jétől folyamatosan, az új pénztárgép megérkezéséig és beüzemeléséig, ezért szankció nem érheti – mondta el az ügyvezető elnök. – Ez nem vonatkozik azokra a vállalkozásokra, amelyek megrendeléssel nem rendelkeznek…

Soron kívüli intézkedés

– Kiugró probléma, hogy a pénztárgépenkénti 50 ezer forintos állami támogatás, amelyhez a vállalkozások a NAV regisztrációs kódot megkérték, a költségvetésben a 2013. évre vonatkozik. Azaz, felmerült annak a veszélye, hogy szállítói hiba, késlekedés miatt a vállalkozások elveszíthetik e támogatást. Emiatt soron kívül kértük az NGM intézkedését arra vonatkozóan, hogy a költségvetési források a 2014-es szállítások esetében is álljanak rendelkezésre –hangsúlyozta Antalffy Gábor, majd így folytatta – A KISOSZ tagjai között rendkívül nagy problémát okozott, hogy az Alt-Cash által forgalmazott Sam4s NR-270 típusú gépek esetében a forgalmazási engedélyt visszavonták, ezért a kereskedőknek új gépeket kell rendelni. Az új szabályok szerint az új gépek megrendelése a NAV-on keresztül történhet. Informális úton azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az Alt-Cash Kft. a vállalkozásoktól beszedett előlegekből az országban biztosított 30 ezer új pénztárgépet, amelyeket a vállalkozásoknak szánt, de ezek forgalmazási engedélyét visszavonták. Ilyen helyzetben egyelőre nem várható, hogy ez a cég az előlegeket rövid időn belül vissza tudja utalni a megrendelő vállalkozásoknak. A probléma rendezésére megpróbálunk forgalmazói vagy támogatási rendszerben megoldást találni…

Az adatszolgáltatás hatósági áras lesz

– Mint emlékezetes a KISOSZ más érdekképviseletekkel és kamarákkal együtt kezdeményezte az adatszolgáltatás úgynevezett hatósági árassá tételét. (A kezdeményezésről korábban lapunkban beszámoltunk –a szerk.), amelynek bevezetése érdekében a jogszabályi rendelkezést az adójogi csomaggal elfogadták. A törvény kizárólag azt állapítja meg, hogy az adatszolgáltatás hatósági áras tevékenység lesz, a végrehajtáshoz azonban szükség van az NGM-rendelet megalkotására… Az általunk jelenleg ismert folyamatok szerint az adatszolgáltatók jelentős árkülönbségeket akarnak alkalmazni a hálózat-független kisboltok és a nagy hálózatok között. Tudunk olyan szerződésről, ahol a nagyvállalat térítésmentes szolgáltatási ajánlatot kapott egyéb kompenzációs tétel mellett.Ezért az egyeztetésen a következő alapelveket rögzítettük az adatforgalmazással kapcsolatban:

- Az adatforgalmazás szolgáltatási ára minden kereskedelmi egység esetében legfeljebb bruttó 1 000 Ft lehet, mert a vállalkozások ennél többet e körben nem viselnek el.

- Az így meghatározott hatósági szolgáltatási árnak tartalmaznia kell minden egyéb díjat is, azaz nem lehet külön felszámolni szerződéskötési díjat, karbantartási díjat és egyéb a fantázia által korlátok közé nem kötött szolgáltatási díjat.

- Tekintettel arra, hogy a törvény jelenleg úgy határozza meg, hogy a hatósági ár egy maximált ár, amelynél több a szolgáltatás díja nem lehet, ezen belül a szervezetek közös célként a fixdíjat javasolják, amely lefele sem enged eltérést és ez által különbséget tenni a mikro- és a nagyvállalkozások között.

- Felmerült, hogy amennyiben a szolgáltatóknak nem éri meg valahol biztosítani a feltételeket, jelenleg nincs szolgáltatási kötelezettségük, ezért a szervezetek közös célként fogalmazták meg, és a kormányzat támogatja, hogy probléma esetén a szolgáltatási kötelezettséget törvényben előírják.

- A szervezetek kezdeményezésére a szaktárca elfogadta, hogy az adatszolgáltatás során, amennyiben fejlesztési vagy állami adatstrukturális igény merül fel, miután ez az állam érdekében történik, bármilyen szoftverfrissítés a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) költsége, és a vállalkozásokra nem terhelhető.

A fenti javaslatcsomagot rendeletalkotás előtt az NGM államtitkára közigazgatási egyeztetésre viszi, zárta tájékoztatóját a KISOSZ ügyvezető elnöke.

Fotó a főoldali ajánlón: hu.wikipedia.org

Online pénztárgépek – Listára került adattovábbítók

2013-12-11
Közzétette az adóhatóság azoknak a hírközlési szolgáltatóknak a listáját, amelyek részt vesznek a pénztárgépek és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közötti adatkapcsolat biztosításában.

Közzétette az adóhatóság azoknak a hírközlési szolgáltatóknak a listáját, amelyek részt vesznek a pénztárgépek és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közötti adatkapcsolat biztosításában.

A lista még nem teljes, mert, várhatóan további szolgáltatók is jelentkeznek a feladatok elvégzésére. Ezeknek a cégeknek a nevét a hatóság a szolgáltatás nyújtásához szükséges műszaki kereteket meghatározó jegyzőkönyvek aláírása után teszi közzé. Az aktuális felsorolást ezen az oldalon tekintheti meg.

KISOSZ: Legyen hatósági ára az adatátviteli díjnak!

Amint arról korábban már beszámoltunk, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) partnerszervezeteivel együtt tárgyalásokat folytatott szeptember óta a kormánnyal a pénztárgépek hatósági fix adatátviteli díja érdekében.

A javaslatcsomag, azóta a döntés-előkészítők elé került. Ezen az oldalunkon részletezzük a tervezetet és a témával, illetve a pénztárgéphelyzettel kapcsolatosan további információkkal szolgálunk.


Kereskedelmi iparstratégia – érdekképviseletek kezdeményezik

2013-12-11
Szükség van egy önálló, hosszú távú iparstratégiára a kereskedelem területén, merült fel nemrégiben az ágazat érdekképviseleteinek igénye.

Szükség van egy önálló, hosszú távú iparstratégiára a kereskedelem területén, merült fel nemrégiben az ágazat érdekképviseleteinek igénye.

Az akaratot az Európai Kereskedelem Napján fogalmazták meg az eseményen résztvevők. A jelenlévők megegyezetek abban, hogy a terv megvalósításához minél előbb igyekeznek az érintett érdekképviseleteket és a kormányzati szereplőket egy asztalhoz ültetni. Ennek végrehajtására az eseményen jelen lévő államtitkár kezdeményezte egy úgynevezett Kereskedelmi Tanács felállítását – hat munkaadói, vállalkozói érdekképviselettel és a szaktárca képviselőivel. A javaslatról, várhatóan kormányhatározat születhet.

Pénztárgépek – Szigorú ellenőrzések kezdődnek!

2013-12-12
Nem egyezik a megrendelt online adatkapcsolatra képes pénztárgépek és az azokra kiadott regisztrációs kódok száma. Az adóhatóság célirányos ellenőrzésbe kezd. Hiányosság esetén szigorú szankciókat ígér!

Nem egyezik a megrendelt online adatkapcsolatra képes pénztárgépek és az azokra kiadott regisztrációs kódok száma. Az adóhatóság célirányos ellenőrzésbe kezd. Hiányosság esetén szigorú szankciókat ígér!

Rigorózus hangú közleményben tájékoztat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), hogy ellenőrizni és szigorúan szankcionálni fogja azokat az adózókat, akik nem teljesítik az új típusú pénztárgépek beszerzésére és beüzemelésére vonatkozó kötelezettségüket.

( A kiskereskedők tisztességesen eleget tettek kötelezettségeiknek, a cserék kivitelezése részben a szervizeken, részben a forgalmazókon „akadt el”, jelentette ki a nemzetgazdasági miniszter az Európai Kereskedelem Napja alkalmából tartott rendezvényen, írtuk nemrégiben  – a szerk.)

Amint az a tájékoztatóból kiderül, az átállással érintett vállalkozói kör eddig több mint 120 ezer új típusú pénztárgépet rendelt meg a forgalmazók adatszolgáltatása alapján. A megrendelések száma azonban elmarad az adóhatóság által kiadott regisztrációs kódok számától, ezért a NAV célirányos ellenőrzést indít azoknál a vállalkozásoknál, amelyeknél hiányosságot tapasztal.

A mulasztóknak bírság/üzletbezárás

Azok az adózók, akik nem teljesítették az átállás érdekében előírt kötelezettségeiket mulasztási bírságra, súlyosabb esetben üzletbezárásra is számíthatnak.

Ez (volt) a kötelezettség

A pénztárgép-forgalmazóknak a 2013. november 16. előtt felvett, online pénztárgépre szóló megrendelésekről 2013. december 2-ig adatot kellett szolgáltatniuk a NAV-nak a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek üzemeltetésének, szervizelésének egyes, az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgépekre való átállást elősegítő szabályokról szóló NGM rendelet (50/2013., XI. 15., 4. § (1) bekezdés) alapján.

Van, ami csak tisztázást igényel

A NAV-hoz több mint 120 ezer leadott megrendelésről érkezett adat, ugyanakkor a beérkezett adatok egy része további tisztázást igényel az adózó vagy a forgalmazó bevonásával. A beérkezett adatok alapján a NAV kapcsolatba lép minden adóalannyal, aki regisztrációs kódot igényelt.

Az ellenőrzés menete

Első körben:

Értesítik azokat, akik kértek regisztrációs kódot, de online pénztárgépre leadott megrendeléssel nem rendelkeznek. Ennek több oka is lehet. Például az, aki pénztárgéphasználatra nem kötelezett, vagy jelenleg elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használ, annak az értesítést követően egyelőre további teendője nincs.

A NAV – az értesítések megküldésével párhuzamosan – megkezdi az ellenőrzéseket, kifejezetten azokra koncentrálva, akik egyáltalán nem rendelkeznek megrendeléssel.

A bírság mértéke

Felhívják a figyelmet, hogy azzal az adóalannyal szemben, aki megszegi a pénztárgép üzemeltetésére vonatkozó kötelezettségeket, mulasztási bírság kiszabásának van helye, amelynek mértéke magánszemély esetén 500 ezer forintig, nem magánszemély esetén 1 millió forintig terjedhet.

Sőt, 2014. január 1-jétől az adóhivatal 12 nyitvatartási napra be is zárhatja a pénztárgép üzemelésére vonatkozó szabályokat súlyosan megsértő adózó üzlethelyiségét.

A renitenseket is ellenőrzik és büntetik

Ugyancsak ellenőrzésre és szankcióra számíthatnak azok, akik akadályozzák az online pénztárgép beüzemelését, például azt nem veszik át, illetve azok, akik még regisztrációs kódot sem igényeltek a NAV-tól.

Felívják a figyelmet, hogy amennyiben a forgalmazó az adózó részére megkísérelte az online pénztárgép leszállítását, de ennek ellenére az adózó nem online pénztárgépet üzemeltet – ennek okától függetlenül – mulasztási bírság kiszabására kerül sor.

Már csak a NAV-nál lehet rendelni

2013. november 16. óta a NAV már csak a megrendelési felületen leadott megrendelést fogadja el, közvetlenül a forgalmazónál, illetve esetleg a szerviznél leadott megrendelést nem.

Figyelem! Az ilyen megrendeléssel rendelkezők mielőbb pótolják mulasztásukat, és megrendelésüket adják le NAV honlapján keresztül, mert az adóhivatal ezt is ellenőrzi, és a mulasztást szankcionálja.

Az oktalan hirdetőket is felelősségre vonják

Éppen ezért a NAV lépéseket tesz az olyan hirdetések feladójával szemben, amelyek a központi megrendelési felületen kívüli, közvetlen megrendelésre adnak lehetőséget, amely megrendeléseket a NAV az ellenőrzéskor nem fogadja el.

A tisztázatlan eseteket kivizsgálják

Több adózó jelezte, hogy annak ellenére kapott a NAV-tól értesítést, hogy rendelkezik a forgalmazó által visszaigazolt, 2013. november 16. előtt kötött szerződéssel (megrendeléssel). Ezekben az esetekben az adóhatóság a forgalmazó bevonásával tisztázza a tényállást, és szükség szerint a forgalmazót pótlólagos adatszolgáltatás teljesítésére hívja fel.

Második körben:

Azok kapnak értesítést a NAV-tól, akiktől megérkezett az adat, de az nem egyértelmű. Több alkalommal előfordult ugyanis, hogy az adózó által megkért regisztrációs kódhoz más adózó nevet jelentettek be, vagy, hogy ugyanarra a regisztrációs kódra két forgalmazótól is érkezett adat. A félreértések tisztázására, a NAV értesítése alapján ezeknek az adóalanyoknak meg kell erősíteniük megrendelésüket az interneten keresztül, az erre kialakított felületen. Ezzel elkerülhető a regisztrációs kódok hibás felhasználása, az esetleges visszaélés.

Harmadik körben:

Azok kapnak visszajelzést, akikről nem forgalmazótól, illetvenem forgalmazható pénztárgépre vonatkozó megrendelési adat érkezett, ezek a megrendelések ugyanis nem érvényesek, az adózónak intézkednie kell új megrendelés leadásáról, immár kizárólag az erre a célra rendszeresített felületen.

Negyedik körben:

Azok az adózók kapnak értesítést, akikről hibátlan megrendelésről szóló adat érkezett, szól a közlemény.

PÁLYÁZAT – Szálláshelyek fejlesztésére, hagyományos ízek őrzésére

2013-12-12
Még egy ideig lehet jelentkezni arra a két pályázatra, amely a turisták elhelyezésével, kiszolgálásával foglalkozó vállalkozásoknak is teremt lehetőséget.

Még egy ideig lehet jelentkezni arra a két pályázatra, amely a turisták elhelyezésével, kiszolgálásával foglalkozó vállalkozásoknak is teremt lehetőséget.

Turisztikai tevékenységek ösztönzése

December 20-án (!) jár le az a mikro-kis vagy középvállalkozásoknak is lehetőséget teremtő pályázat, amelynek segítségével faluhelyen lehet szállásokat kialakítani a hozzájuk tartozó szolgáltatások bevezetésével együtt, illetve a már működő szálláshelyeket bővíteni, korszerűsíteni, akadálymentesíteni, fejleszteni.

A támogatás – amelynek célja a turisztikai tevékenységek ösztönzése – többrétű lehetőséget kínál az érdeklődőknek. További részletes információt itt talál.

 *

Hagyományok-Ízek-Régiók (HÍR) védjegy használati jogának elnyerése

December 31-ig (!) várják az olyan termelők, előállítók vagy olyan csoportok (közösségek, civil szervezetek, szakmai érdekképviseletek stb. tekintet nélkül azok jogi formájára vagy összetételére) pályázatát, amelyeknek tagjai a HÍR gyűjtemény követelményrendszerének megfelelő terméket állítanak elő.

A pályázat többek között a következő termékcsoportokra terjed ki: 

gabonafélék, malomipari termékek, cukrászati termékek, 

tájjellegű ételek: levesek; pörkölt, pásztorételek; tésztafélék; egyéb.

Részletes pályázati információk ezen az oldalon.


FÜSTJELZŐ – Zárt térben hol (nem) gyújtottak rá?

2013-12-16
Rendkívül intenzíven ellenőrzik hónapok óta a közegészségügyi szakhatóság munkatársai a szórakoztató és vendéglátóipari egységeket: országszerte azt figyelik, az üzletek betartják-e (és a vendégekkel betartatják-e) a nemdohányzók védelméről szóló jogszabályt.

Rendkívül intenzíven ellenőrzik hónapok óta a közegészségügyi szakhatóság munkatársai a szórakoztató és vendéglátóipari egységeket: országszerte azt figyelik, az üzletek betartják-e (és a vendégekkel betartatják-e) a nemdohányzók védelméről szóló jogszabályt.

Szeptemberben és októberben, ahogy arról már beszámoltunk, tízezer szórakoztató és vendéglátó-ipari egységben kiemelt ellenőrzést tartottak az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) munkatársai. November 21. és december 5. között további akcióellenőrzés zajlott ugyanebben a témában, jelentette a hatóság.

Az akció indoka

Amint megfogalmazásukból kiderül, a hűvösebb időjárás beköszöntével a szabadtéri vendéglátóhelyek, teraszok fokozatosan bezártak, így többfelé megszűntek azok a helyek is, ahol a nemdohányzók védelméről szóló törvény előírásainak betartása mellett is rá lehetett gyújtani. Ezért rendelt el idén is országos ellenőrzési akciót az Országos Tisztifőorvosi Hivatal.

Munkaidőn túl is vizsgálódtak

A tisztiorvosok, illetve a közegészségügyi felügyelők a kéthetes akcióellenőrzés alatt 1583 egységet kerestek fel – ebből 273-at munkaidőn túl. (A vizsgálatot kiterjesztették a közösségi közlekedési eszközökre is – a Szerk.)

Általános tapasztalatként elmondható, hogy a vizsgálatok során az állampolgárok továbbra is együttműködnek a hatósággal, a dohányzást érintő korlátozásokat betartják, szól a közlemény.

Eredmények, tapasztalatok

Hatósági intézkedésre 7 esetben volt szükség. Egy alkalommal közösségi közlekedési eszközön találkoztak szabálysértővel, akit 20 ezer forintra büntettek meg.

A többi szabálytalanságot a szórakoztató, vendéglátó-ipari egységekben tapasztalták, ezek miatt várhatóan 410 ezer forint bírságot szabnak ki.

Volt, ahol a tiltás ellenére dohányzó vendég miatt kellett intézkedni, de az is előfordult, hogy az üzemeltető nem tartotta be a nemdohányzók védelméről szóló törvény előírásait.

A nemdohányzók védelméről szóló törvény 2012. január 1-jén életbe lépett módosítása minden közforgalmú intézményből száműzte a dohányfüstöt. Az azóta eltelt időszakban elvégzett ellenőrzések száma már meghaladja a 100 ezret, a kiszabott bírságok összege pedig a 22 millió forintot, értékel a tájékoztató.

Itt tájékozódhat! Jövőre mit és mikor ellenőriz a közegészségügyi hatóság?

2013-12-16
Nyilvánossá tette 2014-es országos hatósági ellenőrzési tervét az Országos Tisztifőorvosi Hivatal. Segítünk tájékozódni.

Nyilvánossá tette 2014-es országos hatósági ellenőrzési tervét az Országos Tisztifőorvosi Hivatal. Segítünk tájékozódni.

Az ellenőrzést végző népegészségügyi szakigazgatási szervek az ellenőrzési időszakot követően az ellenőrzési tervben foglaltak teljesítéséről ellenőrzési jelentést készítenek, amely alapján az Országos Tisztifőorvosi Hivatal a hatósági ellenőrzésekkel kapcsolatos országos beszámolóját összeállítja, és azt honlapján közzéteszi. Alább két elemre hívjuk fel különösen a figyelmet:

Nemdohányzók védelme és étrendkiegészítők forgalmazása

1.

A dohánytermékek előállításáról, forgalomba hozataláról és ellenőrzéséről, a kombinált figyelmeztetésekről, valamint az egészségvédelmi bírság alkalmazásának részletes szabályairól szóló 39/2013. (II.14.) Korm. rendelet 11.§-a és 7. számú melléklete tartalmazza a feliratokra, jelzésekre vonatkozó rendelkezéseket.

A 2013. március 1. előtt az Nvt. előírásainak megfelelően kihelyezett, azonban a Korm. rendelet előírásainak meg nem felelő felirat vagy jelzés módosításának, illetve cseréjének teljesítésére 2014. március 1-ig van lehetőség a Korm. rendelet 20.§-a alapján. Fentiekre tekintettel a határidő letelte után a jelzések és feliratok fokozott ellenőrzése szükségessé válik.

A vizsgálatok 2014. március és április hónapban folyamatosak lesznek!

2.

Vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazó étrend-kiegészítő készítményeket forgalmazó egységek 2014. március 01. és 2014. december 31. között számíthatnak ellenőrzésre.

A 2014. évi országos hatósági ellenőrzési terv erről az oldalról elérhető.


Pénztárgépcsere – Munkabizottság tehet javaslatokat

2013-12-16
A kiskereskedelmet képviselő szervezetek is részt vesznek abban a napokban létrehozott munkabizottságban, amely várhatóan az online pénztárgépekre való átállás gördülékenységét fogja segíteni.

A kiskereskedelmet képviselő szervezetek is részt vesznek abban a napokban létrehozott munkabizottságban, amely várhatóan az online pénztárgépekre való átállás gördülékenységét fogja segíteni.

Közleményben tájékoztat a nemzetgazdasági tárca egyebek mellett a munkabizottság felállításáról és feladatáról.

Ezek szerint (…) „ A munkabizottság feladatául tűzte ki a nemzetközi gyakorlat hazai átültetésének elősegítését. Mára számos engedélyezett pénztárgép telíti a piacot, így jelenleg a gyártást és a beüzemelést kell gyorsítani.

Ennek érdekében állami kezességet biztosítottunk a forgalmazók hitelei mögé, illetve a pénztárgépek viszonteladóit arra köteleztük, hogy juttassák el az általuk felvett pénztárgép-rendeléseket valamelyik forgalmazóhoz.

Az erőfeszítések sikerrel jártak, megindult a tömeges csere folyamata, egyre több pénztárgép van bekötve az adóhivatalhoz.

A munkabizottság az átállás megvalósulásáig folyamatos monitorozza az aktuális piaci helyzetét és az átállás elősegítése érdekében javaslatokat fogalmazhat meg, hiszen a pénztárgépek online kapcsolatának megteremtése az egyik legfontosabb lépés a gazdaság kifehérítéséhez vezető úton.

Az adóhivatallal állandó elektronikus kapcsolatban álló kasszák forgalomba helyezése után fény derül a vállalkozók tényleges forgalmára, így az online kapcsolat jogkövető magatartásra szoríthatja az adóelkerüléssel tisztességtelen versenyelőnyhöz jutó vállalkozásokat, fehéríti a gazdaságot, egyidejűleg kiváltja a tisztességesen adózó vállalkozások versenyhelyzetének javulását.”, zárul a tárca közleménye.

Most kérdezik, most megmondhatja

2013-12-17
Vállalkozók véleményét kérdezik – kérdőíven keresztül. A téma: a fogyasztóvédelmi bírósági ügyek tapasztalatai

Vállalkozók véleményét kérdezik – kérdőíven keresztül. A téma: a fogyasztóvédelmi bírósági ügyek tapasztalatai

Az Európai Bizottság Igazságügyi Főigazgatósága a fogyasztóvédelmi ügyekkel kapcsolatos nemzeti bírósági rendszer felülvizsgálatát végzi, ezért kíváncsi a vállalkozók meglátásaira.

A kérdőívek alapján elkészülő tanulmánynak az a célja, hogy meghatározza azokat a pontokat, ahol be kell avatkozni a rendszerbe, ahol módosításra van szükség.

A válaszok alapján a kérdezők szeretnék megismerni a vállalkozások tapasztalatait a hazai bírósági ügyekkel kapcsolatos gyakorlatokról.

Elsősorban azokra a vállalkozókra, vállalkozásokra számítanak, akik/amelyek közvetlenül értékesítenek termékeket vagy szolgáltatásokat – így a kereskedőkre és a vendéglátó, kereskedelmi szálláshely-szolgáltatást nyújtókra is.

A kérdőív a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) honlapjáról is elérhető.

Pénztárgép-bekötés: Ma itt tartunk

2013-12-17
5706 online adatkapcsolatra képes pénztárgépet kötöttek be a hét elejéig az adóhatósághoz – amelyből 5655 kiskassza.

5706 online adatkapcsolatra képes pénztárgépet kötöttek be a hét elejéig az adóhatósághoz – amelyből 5655 kiskassza.

Tegnapig 5706 pénztárgépet kötöttek be az adóhatósághoz. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) összesen mintegy 205 ezer – a kasszák üzemeléséhez szükséges – kódot adott ki korábban, tehát még 200 ezret kell bekötni, ezek közül több tízezret év végéig, válaszolt az Origo kérdésére a hatóság.

Kiskasszások

Mint ismeretes, a javarészt kiskasszákat üzemeltető kiskereskedők tisztességgel eleget tettek a pénztárgépcserére vonatkozó eddigi kötelezettségüknek, jelentette ki nemrégiben a nemzetgazdasági miniszter. (A hagyományos, elektronikus naplóval nem rendelkező, úgynevezett kiskasszákra szeptember 30-ig kellett megrendelést leadniuk a kereskedőknek.)

Nagykasszások

A számítógép-alapú pénztárgépeket lecserélő főleg nagyobb kereskedőknek december 31-ig van lehetőségük a kasszacserére. A NAV tájékoztatása szerint az 5706-ből 51 darab volt az úgynevezett nagykassza.

A számítógép-alapú kasszákat, amelyeket a nagyobb boltok, szállodák, patikák, benzinkutak használnak, azonban nem kell teljesen lecserélni, csak beépíteni az adatok továbbításáért felelős adóügyi egységet, és hozzá alakítani a szoftveres hátteret, tudta meg a hírportál.

Fontos!

A napokban arról tájékoztattunk, hogy szigorú ellenőrzések kezdődtek a pénztárgépek cseréjével kapcsolatban. Információinkat ezen az oldalunkon olvashatja.

Fotó: illusztráció

SZAK-ÉRTŐ: A megfelelő céges bankszámla profitot hozhat

2013-12-17
A bankköltség vagy a tranzakciós illeték a több? Az ön vállalkozásának megfelelő a bankszámlacsomagja?

A bankköltség vagy a tranzakciós illeték a több? Önnek megfelelő a bankszámlacsomagja?

Kis- és közepes cégek kaphatnak választ a fenti kérdésekre a Bankmonitor szakértőinak aktuális elemzésén, összehasonlító táblázatain keresztül. A döntést még egy vállalati bankszámlakalkulátor is segíti.

Pályázzon trafikra, most megint lehet!

2013-12-18
Ma jelent meg az a pályázati kiírás, amely országosan 992 dohánybolt működtetésére kínál lehetőséget a jelentkezőknek. A kiírásban a települések listája is szerepel.

Ma jelent meg az a pályázati kiírás, amely országosan 992 dohánybolt működtetésére kínál lehetőséget a jelentkezőknek. A kiírásban a települések listája is szerepel.

A pályázatokat – minden információ erről az oldalról elérhető – 2014. január 14-ig lehet benyújtani.

A kiírásban egyrészt azok a koncessziós jogok szerepelnek, amelyekre az első és második pályázati körben a szerződést nem írták alá, vagy a trafik nem kezdte meg a tevékenységét. De meghirdették a jogokat azokra a településekre is, amelyekre a második pályázati körben nem volt érvényes pályázat, illetve a második és harmadik körben a településre nem volt pályázó.

A települések/kerületek listája, amelyekben később dohányboltokat lehet nyitni, itt találja.

Csillagos fehérek – vendégmarasztaló lehet

2013-12-18
Mivel komoly marketinget ígérnek a Vidékfejlesztési Minisztériumból a „Borkiválóságok Könyve 2013 - Fehérborok” című kiadványban szereplő termékeknek – nem árt arra készülni: várhatóan a vendégek is keresni fogják a híressé váló nedűket.

Mivel komoly marketinget ígérnek a Vidékfejlesztési Minisztériumból a „Borkiválóságok Könyve 2013 - Fehérborok” című kiadványban szereplő termékeknek – nem árt arra készülni: várhatóan a vendégek is keresni fogják a híressé váló nedűket.

Nemrégiben a tárcavezető maga mutatta be a fent említett exkluzív kiadványt egy sajtótájékoztatón, amely arra hivatott, hogy a magyar borvidékek fehér borkiválóságait felkutassa, értékelje, és közkincsé tegye mindenki számára.

A tájékoztatón az Országos Borszakértő Bizottság elnöke ismertette a kiadvány szakmai felépítést és a kiválasztási eljárás koncepcióját, menetét, illetve a három, négy, és ötcsillagos borok, nemzetközi sztenderdeken alapuló elhatárolási szempontrendszerét.

Amint az elhangzott, a minisztérium elkötelezett abban, hogy a kiválasztott borok piacra jutását, marketingjét segítse.

A jövő márciusban megjelenő kiadvány tervezett folytatása a vörös- és rozéborok legjobbjait fogja kötetbe foglalni. Az abba való bekerüléshez a bortermelők most péntekig adhatják le minősítésre termékeiket.

A csillagos fehérborok listája és termelőik neve ezen az oldalon is megtekinthető. 

Álljuk szabályosan az utolsó vásárlói rohamot is!

2013-12-19
A tudatos vásárlókhoz szól a fogyasztóvédelmi hatóság – de úgy, hogy a kereskedő is értsen belőle… Mi értjük. Tartson velünk, ismételjünk együtt!

A tudatos vásárlókhoz szól a fogyasztóvédelmi hatóság – de úgy, hogy a kereskedő is értsen belőle… Mi értjük. Tartson velünk, ismételjünk együtt!

A karácsonyi vásárlást követő kereskedői hozzáállásról, a jótállási, szavatossági jogok érvényesítésének tapasztalatairól kérdezte nemrégiben honlapján a tudatos állampolgárokat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), ahogy arról korábban mi is beszámoltunk. Most elkészült az összegzés.

A válaszadók többsége (41 százalék) pozitív tapasztalatokról számolt be.Csupán 23 százalék volt az, aki negatív tapasztalatokat szerzett, mert a kereskedő nem megfelelően intézte vásárlói kifogását. A felmérés szerinti 36 százaléknak általánosságban sem jó, sem rossz tapasztalata nem volt e témakörben – tette közzé a felmérés eredményét az NFH.

Legyen tudatos a kereskedő is!

Majd egy információcsokrot nyújt át az érdeklődőknek, hogy a jelenlegi ünnepi vásárlásnál, vagy akár a hétköznapokban, tudatos vásárlóként tudjanak fellépni az adásvétel során.

Az információhalmaz azonban a szabály-tudatos kereskedőknek is segítséget jelenthet – ezért Önöknek meg mi tolmácsoljuk az intelmeket. 

Kattintson a következőkre:

Tudnivalók a reklamációs ügyek intézéséhez

Tévhit a 72 órás pénzvisszafizetési garancia kérdésében

Megtévesztés a fogyasztói jogokról adott tájékoztatásban

Elállási jog fogalma és gyakorlásának feltételei internetes vásárlás esetén

151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet  az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról

49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről

Jó, ha tudjuk az internetes vásárlásokról

Jó, ha tudjuk a szavatossági jogainkat

Jó, ha tudjuk a jótállásról

Ünnepek után csere vagy vissza?

Végül egy összeállítást kínál a hatóság, amelyet kinyomtatva magával vihet a vásárló, hogy – amint azt javasolja – megfelelő támasza legyen a helyszíni ügyintézésben. A tudatos kereskedőknek talán ezek sem érdektelenek!

Ezzel egy időben újra arra kérik a honlapot szemlézőket, osszák meg tapasztalataikat az idei vásárlásaikról – egy úgynevezett szavazópanel kitöltésével. Ha kíváncsi ezekre a kérdésekre is, kattintson ide.


Régi pénztárgépek – januártól csak így működhetnek!

2013-12-21
Az elektronikus naplóval rendelkező hagyományos pénztárgépek 2013. december 31-ét követő használatáról tájékoztat az adóhatóság.

Az elektronikus naplóval rendelkező hagyományos pénztárgépek 2013. december 31-ét követő használatáról tájékoztat az adóhatóság.

A közlemény szerint a 2013. március 20-át megelőzően engedélyezett, de a következő (zárójelben lévő) rendeletben foglalt előírásoknak meg nem felelő, elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépek 2013. december 31-éig üzemeltethetők.

(A pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet (a továbbiakban: Pénztárgéprendelet) 71. § (1) bekezdése értelmében.)

Csakis a rendelet szerint!

Mivel nincs olyan jogszabályi rendelkezés, amely megtiltaná az adóalany számára, hogy gazdasági tevékenységét online pénztárgép nélkül folytassa, így a hagyományos, elektronikus naplóval rendelkező pénztárgép 2013. december 31-ét követő használata kizárólag a Pénztárgéprendelet 71. § (1) bekezdésében foglaltak megsértését jelenti, amely az alábbi szankciók alkalmazását vonhatja maga után.

Szabályszegés esetén

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 172. § (20g) bekezdés b) pontja értelmében az állami adóhatóság a pénztárgép, taxaméter forgalmazásával, üzemeltetésével, szervizelésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott kötelezettségek egyéb módon történő megszegése esetén a magánszemély kötelezettet (forgalmazót, üzemeltetőt, szervizt, műszerészt) 500 ezer forintig, nem magánszemély kötelezettet 1 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja.

A 174. § (1) bekezdés 2014. január 1-jétől hatályos d) pontja alapján az adóhatóság mulasztási bírság kiszabása mellett az adóköteles tevékenység célját szolgáló helyiséget 12 nyitvatartási napra lezárhatja, ha az adózó a pénztárgép üzemeltetésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott kötelezettségét megszegte.

Elvárt jogkövetés esetén mérlegelés, körültekintés

A hivatkozott jogszabályi kötelezettség megsértésének adóhatóság által történő észleléseesetén az adóhatóság minden esetben mérlegeli, hogy az adóalany minden tőle elvárhatót megtett-e a kötelezettsége határidőben történő teljesítése érdekében. Ez minden adóalany tekintetében más- és más magatartást követel meg, amelynek megítélése során az adóhatóság fokozott körültekintéssel jár el.

Mit jelent az elvárható magatartás?

Az adóalanytól elvárható magatartás általánosságban az alábbiak szerint határozható meg:

– az üzembe helyezési kód igénylése,

– a beszerezni kívánt online pénztárgép gyártójának/forgalmazójának kiválasztása, kapcsolatfelvétel,

– forgalmazási engedély megléte esetén megrendelés leadása/szerződés megkötése,

– egyedi igényekhez igazított rendszer kifejlesztése esetén az erre vonatkozó megrendelés és a gyártói/forgalmazói visszajelzések az engedélyezési folyamatról, a tervezett ütemezésről,

– más, a fentiekkel egyenértékűnek tekinthető, dokumentált magatartás, amely a kötelezettség határidőben történő teljesítésére irányuló kifejezett és komoly szándékot alátámasztja.

Amíg az online pénztárgép nem üzemel...

A fentiek mellett az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használó, pénztárgéphasználatra kötelezett adóalany az online pénztárgép üzembe helyezéséig köteles havonta, a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig adatot szolgáltatni az elektronikus naplók, valamint az elektronikus naplók adattartalma tekintetében – a PTGNAPLO adatlap benyújtásával.

Az adóhatóság az ügy valamennyi körülményének értékelése alapján dönt a szankció alkalmazásáról, annak mértékéről, illetve – amennyiben az adóalany minden tőle elvárhatót megtett a kötelezettsége határidőben történő teljesítése érdekében – annak mellőzéséről, tájékoztat a hatóság.

Kötelező a pénztárgépnapló használata

2013-12-21
A pénztárgép üzemeltetéséről és szervizeléséről köteles pénztárgépnaplót vezetni az üzemeltető, figyelmeztet a szakhatóság.

A pénztárgép üzemeltetéséről és szervizeléséről köteles pénztárgépnaplót vezetni az üzemeltető, figyelmeztet a szakhatóság.

A fentieket a következő szabályozásra hivatkozva rendeli el a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV): pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet (a továbbiakban Rendelet) 54. § (2) bekezdése értelmében.

Egy pénztárgépről egy pénztárgépnapló vezethető.

Pénztárgépnapló elérhetősége

A NAV által ajánlott pénztárgépnapló a Nemzeti Adó- és Vámhivatal internetes honlapjáról (www.nav.gov.hu) tölthető le. A honlapon külön nyomtatványként érhető el a hagyományos és az online kapcsolatra képes pénztárgépekhez alkalmazandó pénztárgépnapló. Mindkét naplótípushoz tartozik kitöltési útmutató is.

A Rendelet 54. § (1) bekezdése értelmében

a pénztárgépnaplót szigorú számadás alá kell vonni,

mely előírást a következők szerint kell értelmezni.

A pénztárgépnapló szigorú számadás alá vonása a pénztárgép üzemeltetőjének kötelezettsége.

A szigorú számadás alá vonás a gyakorlatban azt jelenti, hogy az üzemeltetőnek olyan nyilvántartást kell vezetnie, amely a pénztárgépnapló vonatkozásában a leglényegesebb adatokat tartalmazza, így különösen indokolt feltüntetni a pénztárgépnapló felhasználásának időtartamát (megnyitás és lezárás dátuma), hogy a pénztárgépnapló melyik pénztárgép eseményeinek dokumentálására szolgál, továbbá azt, hogy a napló hány oldalból áll.

Üzletbezárás csak végső esetben

2013-12-21
Amennyiben egy üzlet nem tudta időre beszerezni az új típusú pénztárgépeket – az adóhatóság még nem büntet a jövő év elején.

Amennyiben egy üzlet nem tudta időre beszerezni az új típusú pénztárgépeket – az adóhatóság még nem büntet a jövő év elején.

Jövő év elején várhatóan nem zárnak be üzlethelyiséget, boltot amiatt, mert az adott helyen nem üzemel új típusú pénztárgép– hivatkozik az Origo a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) informatikai elnökhelyettesének kijelentésére, aki a Magyar Nemzetnek nyilatkozott.

Amint azt a hírportál közzétette, Vágújhelyi Ferenc szerint az adóhivatalnak az a feladata, hogy elősegítse a gazdaság egészséges működését, a hatósági fellépés nem béníthatja meg az országot, nem állíthatja le a mindennapi folyamatokat.

A gyártók jelzése alapján ugyanis feltételezhető, hogy egyes helyekre csak januárban, máshová esetleg később érkezhetnek meg az ilyen készülékek.

Körültekintőnek ígérik a hatósági ellenőrzést

Az elnökhelyettes szerint az előírások teljesítését a hatóság mindenképpen ellenőrizni fogja, a revizorok, a pénzügyőrök az eset összes körülményét áttekintik majd. Megvizsgálják például, hogy az érintett gazdasági szereplő milyen lépéseket tett a készülék beszerzéséért. Az ellenőrzést végző hatósági személy végül dönthet úgy, hogy figyelmezteti a mulasztót, vagy büntetést helyez kilátásba, esetleg valamekkora pénzösszeg befizetését írja elő. Az üzletbezárás csak a legvégső esetben kerülhet szóba– tette hozzá az elnökhelyettes a napilapnak szóló információjában.

Tájékozódjon (újra)!

A pénztárgépekkel kapcsolatos ellenőrzések körülményeiről és a vizsgálatok menetéről nemrégiben itt írtunk részletesen.

Ünnepek idején

2013-12-23
Tisztelt Olvasóink!

Tisztelt Olvasóink!

Nyugodt és sok pihenést tartogató, meghitt ünnepeket kívánunk

jelenlegi és jövőbeni

Tagjainknak,

 oldalaink Látogatóinak!


Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége –  KISOSZ

és a 68. éve információt nyújtó szakmai kiadványa, a

Kereskedelmi Élet!



Új pénztárgép – Az átállás zajlik, az ellenőrzés folytatódik

2013-12-27
Több tízezer gazdálkodót ellenőrzött az adóhatóság, amelyből kiderült: az adózók döntő többsége megrendelte az online adatkapcsolatra képes pénztárgépet. Az átállással kapcsolatos jogszabályi kötelezettségüknek – néhány kivétellel – rendre eleget tettek.

Több tízezer gazdálkodót ellenőrzött az adóhatóság, amelyből kiderült: az adózók döntő többsége megrendelte az online adatkapcsolatra képes pénztárgépet. Az átállással kapcsolatos jogszabályi kötelezettségüknek – néhány kivétellel – rendre eleget tettek.

A revizorok elenyésző számú mulasztási bírságot szabtak ki, sok esetben csak tájékoztatásra volt szükség. Az üzembe helyezett új típusú pénztárgépek száma időközben meghaladta a tízezret, derült ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) legfrissebb tájékoztatójából.

Kiderült, ki igényelt csak kódot, pénztárgépet nem

A NAV munkatársai továbbra is kiemelten ellenőrzik az online pénztárgépekre való átállást, és indokolt esetben alkalmazniuk kell a súlyos mulasztást elkövető gazdálkodó üzletének bezárását. A megrendelt üzembe helyezési kódok és a pénztárgép-forgalmazók adatainak összevetéséből kiszűrhetők voltak azok, akik a kód kiváltása után nem rendeltek online adatkapcsolatra képes pénztárgépet. Mivel ez országosan több tízezer adózót jelentett, az esetek feltárásába az adószakterület munkatársai mellett a NAV pénzügyőrei is bekapcsolódtak.

Több ezer helyszíni ellenőrzés történt

Bár az esetek jelentős részében már telefonon sikerült tisztázni, mi az oka a hiányzó megrendelésnek, november utolsó napjai óta így is több ezer helyszíni ellenőrzést végzett a NAV. Mint kiderült, a közzétett információk, a korábban küldött értesítések, és a megszokottnál jóval gyakoribb ügyfélszolgálati tájékoztatás után sokan már pótolták a megfelelő pénztárgépre vonatkozó megrendelést. Az adatok egyeztetése után az is kiderült, hogy sok vállalkozó több kódot igényelt, mint ahány pénztárgépet valójában megrendelt.

Akik nem rendelt gépet, ismételt ellenőrzésre számíthat

Jellemzően a vállalkozás vagy az adott tevékenység szüneteltetése, illetve befejezése volt a magyarázat azokban az esetekben, ahol a mai napig sincs pénztárgép-megrendelés. Ezek a gazdálkodók januárban ismét ellenőrzésre számíthatnak. Előfordult olyan vállalkozás is, amely minden vevője számára számlát állít ki ahelyett, hogy pénztárgépet használna.

A szezonális üzletek nyitásra halaszthatják a beüzemelést

A szezonálisan működő cégek egy része a nyitásra időzítette a pénztárgép, vagy az adóügyi ellenőrzési egység (AEE) megrendelését, illetve üzembe helyezését. Így az átállást megkönnyítő támogatástól ugyan elesnek, de mivel tavaszig nem nyitnak ki, nem követnek el szabálytalanságot.

A késők egyedi elbírálásra számíthatnak

Az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használók körében a megrendelt új gépek legyártása, az egyedi szoftverfejlesztések, az adóügyi ellenőrző egységeket érintő beszerzési nehézségek miatt várhatóan több társaság csak a jövő év első hónapjaiban tudja üzembe helyezni a megfelelő gépeket.Az adóhatóság az ügy valamennyi körülményének értékelése alapján dönt a szankció alkalmazásáról, annak mértékéről, illetve – amennyiben az adóalany minden tőle elvárhatót megtett kötelezettsége határidőben történő teljesítése érdekében – annak mellőzéséről.

Ritka a szándékos, súlyos mulasztás

Összességében az ellenőrzések tapasztalatai arra utalnak, hogy azok az adózók, akik online adatkapcsolatra képes pénztárgép használata mellett végezhető tevékenységüket a jövőben is folytatják, az átállással kapcsolatos jogszabályi kötelezettségüknek – néhány kivétellel – rendre eleget tettek. A NAV adóellenőrei és pénzügyőrei a legritkább esetekben találkoztak szándékos és súlyos mulasztással, éppen ezért csak elvétve kellett bírságot kiszabniuk. Mára az üzembe helyezett pénztárgépek száma meghaladta a tízezret, számolt be a NAV.

TALLÓZÓ – Jobb ügyfélkiszolgálás, megújuló ellenőrzési rendszer

Uniós milliárdokból korszerűsödik például az adóigazgatás végrehajtási rendszere, az ellenőrzési rendszer pedig megújul. De mást is fejleszt az adóhatóság…

A Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV) három nagy, európai uniós támogatással megvalósuló projekt befejezése várható 2014 első félévében, ezek együttes támogatási összege 5,5 milliárd forint. A projektek az Elektronikus Közigazgatási Operatív Program (EKOP) keretében valósulnak meg – írta meg az Origo a NAV közleménye alapján.

Az egyik fejlesztéstől a jobb ügyfélkiszolgálást várják. Erre a projektre 2 milliárd forint uniós támogatást kapnak. Hivatalosan „a fejlesztés célja egyebek közt a közigazgatás szolgáltató jellegének erősítése, az esélyegyenlőség előmozdítása, az adminisztratív terhek csökkenése, továbbá egységes online, interaktív ügyfélkiszolgálás kialakítása.”

Szintén 2 milliárd forintos támogatást nyert az a projekt, amelynek fő célja, hogy a korábbi párhuzamos informatikai infrastruktúra konszolidációjával egységes szolgáltatási hátteret teremtsen az IT feladatokra, továbbfejlessze a HR rendszert, az integrált gazdasági szervezet működéséhez megfelelő gazdálkodási rendszer infrastruktúrát biztosítson, valamint egységes dokumentumkezelési (iratkezelési) rendszert alakítson ki.

Az adóigazgatás rendszereinek integrációját, hatékonyságának növelését célozza a másfélmilliárd forint támogatással megvalósuló projekt. Ennek keretében egyebek közt korszerűsödik a végrehajtási rendszer és megújul az ellenőrzési rendszer, tette közzé az adóhatóságtól kapott információt a hírportál.

Sikeres előrejutást kívánunk!

2013-12-31
Tisztelt Olvasóink!

Tisztelt Olvasóink!

Sikereket és fejlődést hozó, 

kiegyensúlyozott új esztendőt kívánunk

jelenlegi és jövőbeni Tagjainknak, 

oldalaink Látogatóinak!

Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége  – KISOSZ

és a 68. éve információt nyújtó szakmai kiadványa, 

Kereskedelmi Élet!